Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 21:58

Ongeveer 4 jaar geleden kreeg ik het voor het eerst. Buik/maagpijn meestal in aanvallen. Toen der tijd bij de huisarts eerst wat middeltjes meegekregen, uiteindelijk bij de spoedpost beland. Daar aan infuus gelegen toen pas zakte de pijn weg, oorzaak konden ze toen niet vinden (bloed afgenomen).

Tussentijd met ongeveer 3 keer per jaar zelfde pijn gevoeld, maar zette niet door. Tot gister.. helse pijn boven de navel tussen de ribben. Kon niet zitten of staan. 2 keer bij de huisarts geweest, uiteindelijk naar huis gestuurd met pijnstillers.

Vanochtend was het eindelijk gezakt, ze dachten aan galstenen ik heb vanmiddag een bovenbuik echo gehad maar daar was niets vreemds op te zien.

Zijn er mensen die dit herkennen ?
Ik zeur niet gauw maar deze pijnen zijn echt gelijk aan of erger dan weeën.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:07

Saartje_J schreef:
Ongeveer 4 jaar geleden kreeg ik het voor het eerst. Buik/maagpijn meestal in aanvallen. Toen der tijd bij de huisarts eerst wat middeltjes meegekregen, uiteindelijk bij de spoedpost beland. Daar aan infuus gelegen toen pas zakte de pijn weg, oorzaak konden ze toen niet vinden (bloed afgenomen).

Tussentijd met ongeveer 3 keer per jaar zelfde pijn gevoeld, maar zette niet door. Tot gister.. helse pijn boven de navel tussen de ribben. Kon niet zitten of staan. 2 keer bij de huisarts geweest, uiteindelijk naar huis gestuurd met pijnstillers.

Vanochtend was het eindelijk gezakt, ze dachten aan galstenen ik heb vanmiddag een bovenbuik echo gehad maar daar was niets vreemds op te zien.

Zijn er mensen die dit herkennen ?
Ik zeur niet gauw maar deze pijnen zijn echt gelijk aan of erger dan weeën.


Heel herkenbaar als ik dit zo lees. Ik heb afgelopen weekend met mijn man op de SEH gezeten met dezelfde klachten. Uitslag; galstenen.
Bij mijn man zeurde het ook al veel langer en werd er niets gevonden. Totdat er nu dus stenen werden gevonden. De arts zei dat een opspelende galblaas niet altijd te zien is op de echo, maar wel verrekte veel pijn kan doen.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:10

Suffie: toch galstenen. En wat hebben ze eraan gedaan ? Ik heb trouwens gister ochtend ook over moeten geven, waarschijnlijk van de pijn.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:12

Ben je al getest op ziekte van Crohn?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:12

Ik heb ol dit monent precies dezelfde klachten. Ik heb vandaag een rontgenfoto en echo van mijn buijk laten maken maar was niks te zien. Heb tramadol en buscopan gekregen. Men vermoed een spastische darm. Ik test nu heel erg met eten wat goed of fout gaat

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:20

Ik lees even mee. Sinds een jaar ook buikpijnaanvallen met (meestal) overgeven. Om nou te zeggen dat het voelt als weeën gaat me net te ver, maar erg pijnlijk is het absoluut. Ik weet dan echt niet waar ik het zoeken moet. Enigszins rechtop/achterover zitten gaat nog het beste, liggen is gewoon echt niet te doen. In mei vorig jaar is bij mij vastgesteld dat ik een maagbacterie had, maar die is allang verdwenen en de klachten helaas nog niet. Alle middeltjes die ik tot nu toe gekregen heb hielpen niets of maakten het zelfs nog erger. In ruim een jaar tijd heb ik zeker 15 keer last gehad en ik ben het zo ontzettend zat. Ik had het idee dat de huisarts het allemaal niet al te serieus nam. Ondertussen overgestapt naar een andere huisarts, dus daar binnenkort maar eens langs.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:22

xanthos111 schreef:
Ben je al getest op ziekte van Crohn?


Nee, nog niet. Misschien komt de huisarts daar mee.


Qua eten, als ik zo'n "aanval" krijg heb ik niets anders gegeten dan normaal. Echt een raadsel..

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:25

goeroe schreef:
Ik lees even mee. Sinds een jaar ook buikpijnaanvallen met (meestal) overgeven. Om nou te zeggen dat het voelt als weeën gaat me net te ver, maar erg pijnlijk is het absoluut. Ik weet dan echt niet waar ik het zoeken moet. Enigszins rechtop/achterover zitten gaat nog het beste, liggen is gewoon echt niet te doen. In mei vorig jaar is bij mij vastgesteld dat ik een maagbacterie had, maar die is allang verdwenen en de klachten helaas nog niet. Alle middeltjes die ik tot nu toe gekregen heb hielpen niets of maakten het zelfs nog erger. In ruim een jaar tijd heb ik zeker 15 keer last gehad en ik ben het zo ontzettend zat. Ik had het idee dat de huisarts het allemaal niet al te serieus nam. Ondertussen overgestapt naar een andere huisarts, dus daar binnenkort maar eens langs.


Ja, ik kan juist weer niet zitten op zo'n moment, alleen liggen en wat heen en weer rollen "lijkt" af te leiden.

Slim dat je over bent gestapt, Heb ik ook gedaan vanochtend. Zou zeker nog eens langs gaan als het niet over is. Wel typisch dat er toch meerdere zijn met dezelfde soort klachten. Zou stress ermee te maken hebben ?

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:28

Koorts heb ik overigens nooit tijdens de buikpijn

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:34

Ik wordt getriggerd omdat je zegt aanvallen te hebben. Mijn moeder heeft dit de laatste jaren ook en het afgelopen jaar heeft ze glutenvrij gegeten, omdat het misschien een gluten intolerantie reactie was, aldus de huisarts. Dat ze ook van die aanvallen heeft, past toch niet helemaal in dat beeld en ze bleef pijnaanvallen krijgen. Op haar kaart zag ze een paar weken geleden "mogelijk Helico bacterie" staan. Daar heeft ze nu 7 dagen antibiotica voor geslikt in de hoop dat dit het is. Die bacterie kan iedereen hebben en de een heeft er last van en de ander niet, maar dat is nu een van de opties waar ze naar kijkt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:43

Hier ook geen enkel verband met eten te vinden en ik heb mijn hoofd er echt al vaak over gebroken. Wij eten op vrij onregelmatige tijdstippen, maar dat lijkt ook niets uit te maken. De aanvallen beginnen bij mij vrijwel altijd laat op de avond (al voel ik ze tegenwoordig vaak een paar uur eerder al aankomen) en duren dan zo'n 4 tot 6 uur, waardoor ik pas tegen de ochtend kan slapen. Ergens halverwege moet ik dan meestal overgeven, maar dat brengt geen enkele verlichting. Vaak wordt de pijn daarna zelfs nog iets heftiger. De ergste pijn verdwijnt op een gegeven moment haast net zo plotseling als ze kwam, maar alles blijft nog wel een dag erg gevoelig, waardoor ik de dag na een aanval ondanks flinke honger en dorst vrijwel niets kan binnenhouden. Pas als ik echt weer zin in eten krijg is het voorbij en dan kan ik ook gelijk weer alles eten wat ik wil.

Stress kan natuurlijk zo ongeveer overal mee te maken hebben en problemen veroorzaken of verergeren, maar zelf heb ik weinig last van stress, dus geloof ik niet dat het bij mij de oorzaak is. Vergelijkbare klachten hoeven natuurlijk ook helemaal geen vergelijkbare oorzaak te hebben.

Carolina87

Berichten: 400
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:48

Galstenen.
Als een galsteen in de galgang tussen galblaas en hoofdgalweg klem komt te zitten, geeft dat erg veel pijn in de buik.

Galkoliek of koliekpijn
De galblaas zal proberen de versperring op te heffen en de galsteen door te laten stromen. Dit doet de galblaas door heftig samen te trekken. Dit kan erge pijn veroorzaken in de rechterbovenbuik, ook wel galkoliek genoemd. Deze koliekpijn komt vaak in aanvallen en kan enkele uren aanhouden.

Opvallend is dat mensen meestal niet stil kunnen zitten tijdens een galsteenaanval. U ligt te rollen of te draaien in bed, kruipt over de grond of loopt maar heen en weer van de pijn. De pijn kan er een paar minuten zijn en dan weer even weggaan. Maar ook langer achter elkaar aanwezig zijn. De pijn kan vaak terugkomen. U kunt misselijk zijn van de pijn en zelfs moeten braken.

Wat eet je bijvoorbeeld? Waardoor je aanvallen krijgt

Ik heb het ook gehad. ongeveer hetzelfde verhaal als jou.
Je kan je ook laten prikken ervoor. De aanvallen zien ze.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:01

Zunzuncito schreef:
Ik wordt getriggerd omdat je zegt aanvallen te hebben. Mijn moeder heeft dit de laatste jaren ook en het afgelopen jaar heeft ze glutenvrij gegeten, omdat het misschien een gluten intolerantie reactie was, aldus de huisarts. Dat ze ook van die aanvallen heeft, past toch niet helemaal in dat beeld en ze bleef pijnaanvallen krijgen. Op haar kaart zag ze een paar weken geleden "mogelijk Helico bacterie" staan. Daar heeft ze nu 7 dagen antibiotica voor geslikt in de hoop dat dit het is. Die bacterie kan iedereen hebben en de een heeft er last van en de ander niet, maar dat is nu een van de opties waar ze naar kijkt.

Dat is de bacterie die ik ook had en inderdaad heel veel mensen zonder dat ze klachten hebben. Met een ademtest kunnen ze zien of je de bacterie hebt. Ik heb twee keer een kuur gekregen en toen was de bacterie weg, maar de aanvallen namen in eerste instantie eerder toe dan af. Ik kreeg allerlei soorten 'maagbeschermers', maar die zorgden er alleen maar voor dat mijn maaltijd vele uren later precies zo naar buiten kwam als ze naar binnen was gegaan. %) Na een tijdje was ik het zo zat dat ik met alle medicatie gestopt ben. Toen werd het langzaam iets beter. Nu heb ik het meestal nog 'maar' één keer per maand in plaats van om de twee weken. Een tijdje geleden wel wat 'speurwerk' verricht naar die maagbacterie, maar daar werd ik niet vrolijk van. Ik kwam nogal wat verhalen tegen van mensen die onverklaarbare klachten bleven houden nadat de bacterie allang weg was. Mede daardoor heb ik mijn twijfels of die bacterie er wel iets mee te maken heeft of dat er heel iets anders aan de hand is.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:05

Ik heb een maagwand infectie/maagzweer gehad dat klinkt een beetje het zelfde (10 jaar geleden dus herinner me het niet meer top was toen puber.)

Deed me ook enorm veel pijn. Maar spuugde dan ook en van de pijn zat ik dan ook veel op de wc. In die tijd liep ik ook stage op een boerderij en sliep toen soms op de grond naast de wc

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:29

Herkenbaar alleen ook geen oplossing... Ik heb zo heel soms ook echt aanvallen van maagpijn. Moet zeggen dat het bij mij nu hele tijd terug is geweest!(afkloppen) helaas neemt de huisarts en huisartsenpost het hier niet serieus en daardoor nog nooit onderzoek gehad. Zo een 7 jaar terug is het begonnen en had ik het zeker 1x in de 2 weken. Nu ik geen medicijnen meer slik en geen brood heb ik het zo een 1 /2x per jaar. Het begint altijd bij mij als ik op sta, een naar gevoel net onder mijn ribben. Als ik dan ontbijt word het heel snel veel erger. Als ik dan naar de wc ga komt er een grote boodschap en dan binnen 10 min is er geen houden meer aan, zo veel pijn net onder mijn ribben. Dan heb ik nog een uur de tijd om thuis te komen en begint het overgeven. Ik geef dan in 3 uur tijd rustig 9 keer over (gal). Daarna slaap ik nog even, als ik wakker word heb ik enorme honger. Ik kan niet veel naar binnen krijgen want het doet nog wel zeer. Als ik het traject door ben voel ik me prima en kan ik alles weer. Het duurt dus 1 dag en daarna is het klaar.. helaas kan ik je niet helpen met een oplossing maar snap je frustratie helemaal! %)

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:33

goeroe schreef:
Hier ook geen enkel verband met eten te vinden en ik heb mijn hoofd er echt al vaak over gebroken. Wij eten op vrij onregelmatige tijdstippen, maar dat lijkt ook niets uit te maken. De aanvallen beginnen bij mij vrijwel altijd laat op de avond (al voel ik ze tegenwoordig vaak een paar uur eerder al aankomen) en duren dan zo'n 4 tot 6 uur, waardoor ik pas tegen de ochtend kan slapen. Ergens halverwege moet ik dan meestal overgeven, maar dat brengt geen enkele verlichting. Vaak wordt de pijn daarna zelfs nog iets heftiger. De ergste pijn verdwijnt op een gegeven moment haast net zo plotseling als ze kwam, maar alles blijft nog wel een dag erg gevoelig, waardoor ik de dag na een aanval ondanks flinke honger en dorst vrijwel niets kan binnenhouden. Pas als ik echt weer zin in eten krijg is het voorbij en dan kan ik ook gelijk weer alles eten wat ik wil.

Stress kan natuurlijk zo ongeveer overal mee te maken hebben en problemen veroorzaken of verergeren, maar zelf heb ik weinig last van stress, dus geloof ik niet dat het bij mij de oorzaak is. Vergelijkbare klachten hoeven natuurlijk ook helemaal geen vergelijkbare oorzaak te hebben.



Ik werd s ochtends wakker van de pijn en met een misselijk gevoel hier begint het dus s oschtends. Toch lijkt het hier in grote lijnen allemaal wel wat op elkaar ( ook bij andere bokkers)

Ik had ook echt verwacht dat ik galstenen zou hebben, maar na de echo gaven ze aan niets gezien te hebben ook niet bij de nieren.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:36

tirzasarah10 schreef:
Herkenbaar alleen ook geen oplossing... Ik heb zo heel soms ook echt aanvallen van maagpijn. Moet zeggen dat het bij mij nu hele tijd terug is geweest!(afkloppen) helaas neemt de huisarts en huisartsenpost het hier niet serieus en daardoor nog nooit onderzoek gehad. Zo een 7 jaar terug is het begonnen en had ik het zeker 1x in de 2 weken. Nu ik geen medicijnen meer slik en geen brood heb ik het zo een 1 /2x per jaar. Het begint altijd bij mij als ik op sta, een naar gevoel net onder mijn ribben. Als ik dan ontbijt word het heel snel veel erger. Als ik dan naar de wc ga komt er een grote boodschap en dan binnen 10 min is er geen houden meer aan, zo veel pijn net onder mijn ribben. Dan heb ik nog een uur de tijd om thuis te komen en begint het overgeven. Ik geef dan in 3 uur tijd rustig 9 keer over (gal). Daarna slaap ik nog even, als ik wakker word heb ik enorme honger. Ik kan niet veel naar binnen krijgen want het doet nog wel zeer. Als ik het traject door ben voel ik me prima en kan ik alles weer. Het duurt dus 1 dag en daarna is het klaar.. helaas kan ik je niet helpen met een oplossing maar snap je frustratie helemaal! %)


Bij mij duurt het ook vaak 1 volle dag. Al moet ik wel zeggen dit keer vooral ook omdat gister zo heftig heftig, voelde ik het vandaag nog licht na. En extreem moe, hoewel ik gister van huisartsbezoek tot huisartsbezoek non stop heb liggen slapen. (Zo'n 6 uur) en savonds was ik gewoon weer moe. Die pijn slurpt enorm veel energie.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:45

Ervaring mee.
Bleek de helicobacter bacterie te zijn. 2 flinke antibiotica kuren en andere medicijnen en bijna 2 jaar mee zoet geweest..

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:53

Die vermoeidheid (van de pijn waarschijnlijk) is voor mij ook herkenbaar, plus dat het in totaal ongeveer 24 uur duurt voordat het echt helemaal voorbij is. Aan de ene kant fijn dat het zo voorspelbaar is, want doordat ik weet dat de ergste pijn na een uur of vier voorbij is kan ik het nog enigszins volhouden, maar aan de andere kant voel ik me zo moedeloos en haast angstig als ik het weer voel opkomen.

Nu ik nog wat meer over galstenen gelezen heb ben ik wel bang dat dat het bij mij zou kunnen zijn. Mijn eerdere huisarts 'dreigde' de laatste keer met een gastroscopie (volgens hem een verschrikkelijk rotonderzoek waar naar alle waarschijnlijkheid toch niets uit zou komen), maar misschien dat dat dan niet nodig is. Toch binnenkort maar naar de nieuwe huisarts, al vraag ik me af of er veel is wat ze voor me kunnen doen zolang ik zwanger ben.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:17

Hier ook herkenbaar, maar wel echt duidelijk richting de maag. Bij mij hebben ze na een gastroscopie een 'gescheurd' middenrif ondekt waardoor mijn maagklepje niet goed sluit.

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:33

Hier ook zeer herkenbaar
bij mij waren het galstenen, en nu waarschijnlijk niet goed sluitend maagklepje erbij

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:31

Omdat dit een gezondheidsvraag is verplaats ik je topic naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:33


Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:34


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onverklaarbaar hevige maagkrampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:46

Dat onderzoek gaat over chronische buikpijn, daar is in dit geval geen sprake van.

Een gastroscopie is leuk om slokdarm, maag en het eerste stukje van de dunne darm te bekijken (zo'n gruwelijk onderzoek is het volgens mij niet, vaak kun je een roesje krijgen), maar bij galstenen heb je niets aan een gastro. Dan zullen ze toch echt een ERCP moeten doen (vaak kunnen ze dan wel de klachten ook oplossen, bijv door de galwegen wat te dilateren (oprekken) of een stent te plaatsen).
Vraag aan je huisarts anders een labformulier en een aanvraag voor een echo bovenbuik klaar te zetten. Als je klachten krijgt, gelijk bloed laten prikken en echo laten maken (helaas moet je dan wel 4 uur van te voren nuchter zijn). Vaak kunnen ze dan zien of het idd om galstenen / galwegproblemen gaat.