Overspannen...welke klachten heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 22:45

En wat helpt jou?
Sinds een maand of 4 ben ik thuis ivm overspannenheid. Ik vraag me af of meer mensen zich voelen zoals ik, of het herkennen en wat helpt jou of heeft jou geholpen?
Bij mij uit het zich als volgt:

- overgevoelig voor geluiden en soms licht. Vooral harde geluiden, zoals servies op elkaar, of bestek, maar ook herhalende geluiden, zoals in een liedje. En dan vooral als ik net wakker ben. Dit kan een uur duren, of gerust de hele dag
- hoofdpijn
- aanhoudende benauwdheid en lichthoofdig door een vorm van hyperventilatie
- voortdurend opgejaagd gevoel, bonkend hart, het continue gevoel dat ik me moet haasten
- schrikkerig

Inmiddels ben ik gestart met magnesium, dat heeft mij veel geholpen met mijn vermoeidheid. Ik vermoed dat ik een uitgeputte bijnier heb en slik daar ook een supplement voor.
Zelf ben ik bang dat ik zolang in 'overdrive' geleefd heb, dat ik te ver ben gegaan om ooit weer helemaal te kunnen herstellen. Ik ben nu 4 maanden thuis en boek zo weinig vooruitgang, fysiek gezien, dat ik me afvraag of het nog wel goed komt :(
Zijn er mensen die dit herkennen?
Laatst bijgewerkt door Mona81 op 30-12-17 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:47

Uitgeputte Bosniër? :')

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:48

Bijnier?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 22:49

Oh hilarisch ik heb het net aangepast haha!

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:56

Wat ik zelf had was erg stotteren (niet uit mijn woorden komen en op het woord komen), heel veel vergeten, gehaast gevoel en dingen zien in mijn ooghoeken. Door de stress was mijn dopamine wat verhoogd waardoor ik dingen ging zien en rare gedachten. Dus iets wits weg zien flitsen en denken: “Hé een wit konijntje.” terwijl dat niet klopt :+

Wat voor mijn geholpen heeft was een jaar lang, iedere week intensieve therapie in de vorm van emdr, trauma verwerking en schema therapie. Dat gaf mij rust in het hoofd en mijn stress verminderen. Nu ben ik meer bezig met de nasleep ervan en wil beginnen met yoga om mijn strakke spieren (die ik snel heb door opbouw van spanning) soepel te maken en af en toe een goede Thaise massage.

Wat ik vooral gemerkt heb is dat overspannenheid heel erg door aangeleerd gedrag komt en vooral psychisch is dan lichamelijk.

In iedergeval veel succes gewenst!

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 23:02

Dat idee heb ik ook, dat de hormoonhuishouding van slag is in mijn lichaam. Maar ik weet niet goed wat ik daarmee moet.
Ik heb de afgelopen maanden gedragstherapie gehad en start januari met schematherapie. Ik begrijp dat dat nodig is om niet weer in hetzelfde te vervallen. Maar tjee, wat duurt het allemaal lang. Over 2 weken moet ik weer naar de arbo arts, voor mijn gevoel moet ik echt met een goed verhaal komen...

Het niet kunnen concentreren of uit mijn woorden komen, herken ik ook. Vooral als het over mijn werk of mezelf gaat. Dan ben ik weleens woorden kwijt en lijkt het wel of ik in een lege put kijk, op zoek naar de woorden.

Oja en een mega irritant zenuwkuchje... zodra ik gespannen raak (en dat is snel) komt dat stomme kuchje opzetten :(

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:07

ik ben na het overlijden van mijn moeder ruim een half jaar thuis geweest.

Ik had vooral slaapproblemen, concentratieproblemen, wilde de deur niet uit (zelfs buikpijn hebben als ik even naar stal moest), ik had een verlies te verwerken en was echt uitgeput. Daarnaast extreem (ongegrond) angstig, schrikkerig en onrustig.

Ik heb dat half jaar echt de tijd voor mezelf genomen, wel op arbeidstherapeutische basis wat werk gedaan, elke dag even de deur uit en met ondersteuning van medicatie weer een beetje rust in mijn lijf gekregen.
Sinds februari ben ik weer aan het werk gegaan maar stel wel hele duidelijke grenzen voor mezelf over wat ik wel en niet kan en wat ik wel en niet wil. Daarnaast in overleg met de huisarts nog steeds medicatie in hele lage dosis waar ik mijn rust uit haal.
Ik heb een jaar voor ik thuis kwam gevochten tegen medicatie omdat ik dat echt niet wilde en achteraf had ik er veel eerder mee moeten beginnen.

Sterkte en neem de tijd voor jezelf.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:10

Goed dat je met schematherapie start, ik heb er zelf heel veel nut aan gehad maar het is heel intensief en het vraagt behoorlijk wat graaf werk. Je mag mij evt ook PBen als je wilt.

Helaas duurt de GGZ inderdaad onwijs lang, maar je bent nog vrij snel aan de beurt. Er zijn mensen die maanden wachten! Ik heb zelf het idee dat je hormoonhuishouding van slag is omdat jij geestelijk miet goed in je vel zit, eveneens je andere lichamelijke klachten. Ik zou je therapie afwachten voor dat er echt serieus naar gekeken wordt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:05

Mona81 schreef:
Bij mij uit het zich als volgt:

- overgevoelig voor geluiden en soms licht. Vooral harde geluiden, zoals servies op elkaar, of bestek, maar ook herhalende geluiden, zoals in een liedje. En dan vooral als ik net wakker ben. Dit kan een uur duren, of gerust de hele dag

Ja, wat een ellende is dat...
Het was een zoektocht, maar naast de magnesium heb ik wel dingen gevonden die hielpen.
Zo is mijn halve familie bij het INPP over de vloer geweest. Ik had een zogeheten Mororeflex - het gaf erg veel rust toen dat 'kwijt' was...!
Verder heb ik een cd van IAS Johansen (nav een audiogram van het audiologisch centrum).
En het grote voordeel in het hele proces is, als gezegd dat het rust geeft.
Verder was er sprake van trauma - dat maakt sowieso dat al je zintuigen wagenwijd open gaan. Dus dat moest ook 'de nek omgedraaid'.
Citaat:
- hoofdpijn
- aanhoudende benauwdheid en lichthoofdig door een vorm van hyperventilatie
- voortdurend opgejaagd gevoel, bonkend hart, het continue gevoel dat ik me moet haasten
- schrikkerig

Hoofdpijn kan heel veel oorzaken hebben.
In combinatie met het opgejaagde gevoel en het bonkende hart denk ik aan opgetrokken schouders. (En aan hoge stresslevels, veel adrenaline en cortisol...)(Bij schrik etc trek je reflexmatig je hoofd 'in' en je schouders op, je zet je schrap met je kaak en nog een heleboel...)
En de eventuele opgetrokken schouders kunnen bijdragen aan 'licht in je hoofd' zijn.
Citaat:
Inmiddels ben ik gestart met magnesium, dat heeft mij veel geholpen met mijn vermoeidheid. Ik vermoed dat ik een uitgeputte bijnier heb en slik daar ook een supplement voor.
Zelf ben ik bang dat ik zolang in 'overdrive' geleefd heb, dat ik te ver ben gegaan om ooit weer helemaal te kunnen herstellen. Ik ben nu 4 maanden thuis en boek zo weinig vooruitgang, fysiek gezien, dat ik me afvraag of het nog wel goed komt :(
Zijn er mensen die dit herkennen?

Moed houden...!
We leven (over een halve dag ;) ) in 2018 en er kan heel erg veel.
Graag eerst de akelige 'opjaag' symptomen weg zien te krijgen, en dan als je een beetje begint bij te komen 'ook eens gaan nadenken over' hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Soms is het compleet niet te voorkomen, soms is iemand bijvoorbeeld verschrikkelijk bang om fouten te maken of om mensen te confronteren oid.

(Een vriendin van mij had ooit gepland dat ze haar grote vakantie in januari zou opnemen. Op zich geen slecht plan - maar toen ze begrijpelijkerwijze in december op haar tandvlees liep, werd ze geconfronteerdmet een erg naar sterfgeval in de familie. "Dat ging niet..." Sindsdien valt het ons ook op, hoe sociaal geaccepteerd het is om in mei (!!!) te zeggen dat je hard aan vakantie toe bent en dat dat in de winter toch anders klinkt.)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 15:25

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik weet wel hoe het zover gekomen is, door structureel over mijn grenzen laten gaan, veel te veel twijfelen over mijzelf, lat veel te hoog leggen, etc. Vast herkenbaar voor veel mensen. Om dit structureel aan te pakken, start ik dus met schematherapie. Ik heb inderdaad veel geluk dat ik al terecht kan. Een aantal jaar geleden moest ik ook een half jaar wachten, maar dat was een andere vestiging. Overigens ben ik daar niet veel verder gekomen.
Nu ga ik naar een kleinere praktijk, hier in de buurt. Een goede vriendin van mij heeft daar therapie gehad en had en heeft er veel baat bij.

Dat opgejaagde gevoel moet ik inderdaad eerst zien kwijt te raken. Het is ook zo wisselend! Vandaag heb ik dus eigenlijk wel een goede dag, met milde spanningsklachten. Wel een stresskuchje hier en daar en ik moet me steeds eraan herinneren dat ik rustig moet blijven, maar verder gaat het wel. Ik hoop dat er steeds meer van dat soort dagen komen :)

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:12

Mag ik mij hier ook melden?

Sinds 28-11 zit ik thuis.. Vanaf september loop ik al te kwakkelen, zowel fysiek als mentaal.
Bij mij uitte het zich in heel moe zijn, hart in de keel hebben, hoofdpijn, vlekken zien, piep in mijn linkeroor, na het werk kon ik zo een uur zitten te shaken in de stoel, huilbuien, zweetuitbarstingen...
Vanaf oktober loop ik bij de praktijkondersteuner..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:30

Mona81 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik weet wel hoe het zover gekomen is, door structureel over mijn grenzen laten gaan, veel te veel twijfelen over mijzelf, lat veel te hoog leggen, etc. Vast herkenbaar voor veel mensen. Om dit structureel aan te pakken, start ik dus met schematherapie.


Ik ken schematherapie als ten eerste ;) een uitgebreide vragenlijst, om heel precies in kaart te brengen 'wat en waar' je zwakke punten zitten. Nuttige informatie.
'Verder' is het gewoon gedragstherapie: nadenken over het hoe en wat, steun bij emoties en dan een plan maken over 'hoe het anders zou kunnen'.
Citaat:
Dat opgejaagde gevoel moet ik inderdaad eerst zien kwijt te raken. Het is ook zo wisselend! Vandaag heb ik dus eigenlijk wel een goede dag, met milde spanningsklachten. Wel een stresskuchje hier en daar en ik moet me steeds eraan herinneren dat ik rustig moet blijven, maar verder gaat het wel. Ik hoop dat er steeds meer van dat soort dagen komen :)

Goed voor jezelf zorgen...!
Jezelf goed voeden.
Je schreef ook over 'dat je het idee hebt dat je hormoonhuishouding van slag was'. Waar merk je dat aan...?
(En gaat het over stresshormonen, je vrouwelijke cyclus of nog weer iets anders...?)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:48

Ik bedoel voornamelijk de stresshormonen Janneke. Zodra er een gedachte in me opkomt die spanning oplevert en dat is momenteel al snel, dan reageert mijn lichaam zo extreem. Bonkend hart, benauwd, hyperventilatie. Ik heb echt de indruk dat het ook een lichamelijke "modus" is. Het is wel ontstaan door mijn psyche, maar mijn lichaam staat al zo lang in standje Superstress, dat het nu ook zichzelf in stand houdt, dat gevoel. Snap je een beetje wat ik wil zeggen?
Ik wil mijn lichaam een handje helpen om de spanningsknop weer een stukje terug te draaien. Dat is deels al gelukt door de magnesium en nog een supplement. Maar ik vraag me af of ik meer kan doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:54

Ik heb geen ervaring zelf, maar wel bekenden met burnout /overspannen.

Ik wil graag dit artikel met jullie delen. Ik stuur dit door in de bedrijven waar ik voor werk. Het geeft feel informatie en inzicht, zeker voor de mensen om je yeen, die niet bekend zijn met de symptomen. Vooral hoe de fysieke klachten ontstaan.
Mogelijk kunnen jullie er iets mee
http://www.shepostsonline.nl/2017/05/30 ... -burn-out/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:57

Soms kun je een trigger wegnemen, zoals werk. Maar als je ondertussen nog steeds hetzelfde over jezelf denkt, verwacht en moet, dan gaat het natuurlijk niet snel beter. Dan kan het ook zijn dat je niet zozeer te maken hebt met een oververmoeid lijf, maar met somatische klachten. Dat zijn lichamelijke klachten zonder lichamelijke oorzaak. Oftewel, een reactie op stress of spanning, meestal van jaren.
Soms is het ook nog wel eens interessant om te kijken waarom je dit gedrag heb getoond, waar het vandaan komt. Heb je het jezelf opgelegd, of komt het nog ergens anders vandaan. Soms is het zonde om enkel te werken aan het gevolg, terwijl het vruchtbaarder is om met de oorzaak bezig te gaan.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:06

Ik volg even. Ik ben een stresskip van mezelf dus ik weet niet beter dan dat ik altijd klachten heb. Ik heb er mee leren leven en ga gewoon door met werken etc. Wat bij mij goed werkt is lekker een dagje ontspannen in de sauna, net vakantie. Maar dat moet je maar net fijn vinden. Verder lichaamsbeweging, ik loop veel met mijn honden en zwem eens per week. (En ben van plan binnenkort richting sportschool te gaan).
Therapeuten etc hebben nooit heel veel voor me gedaan.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:11

dat waren mijn klachten toen ik zwanger was :')
niet om je ongerust te maken hoor maar heb je een test gedaan?

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:20

is je vitamine d al eens getest? ik heb/had een burn out. stress, hyperventilatie en paniekaanvallen, slaapproblemen, concentratie problemen en nog een aantal klachten. Ik blijk een vitamine d tekort te hebben. door vitamine d tekort heb je sneller last van stress/overspannenheid, hyperventilatie en paniekaanvallen enz....

en andersom: door stress wordt de opname van vitamine D ook tegen gehouden dus dan zit je in een cirkeltje.
Mijn huisarts gooide alles op psygisch en te hoge werkdruk. totdat het me opviel dat bij het begin van de klachten mijn vit d al op het randje zat. klachten werden erger en vit d was nog lager. klachten nog erger en vitamine D was NOG lager.

Ik zat op een vitamine D site met "lotgenoten" en daar zaten meerdere mensen met een diagnose overspannenheid en die door gestuurd waren naar de psycholoog en die bleken vitamine D tekort te hebben. toen dit aangevuld was, waren ze geestelijk stabieler en namen alle klachten af en verdwenen zelfs.zeker iets om te laten checken!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:33


Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:39

Mona81 schreef:
Ik bedoel voornamelijk de stresshormonen Janneke. Zodra er een gedachte in me opkomt die spanning oplevert en dat is momenteel al snel, dan reageert mijn lichaam zo extreem. Bonkend hart, benauwd, hyperventilatie. Ik heb echt de indruk dat het ook een lichamelijke "modus" is. Het is wel ontstaan door mijn psyche, maar mijn lichaam staat al zo lang in standje Superstress, dat het nu ook zichzelf in stand houdt, dat gevoel. Snap je een beetje wat ik wil zeggen?
Ik wil mijn lichaam een handje helpen om de spanningsknop weer een stukje terug te draaien. Dat is deels al gelukt door de magnesium en nog een supplement. Maar ik vraag me af of ik meer kan doen.


...er is op zich heel veel wat kan. ("We leven tenslotte in 2018!")

Heel suf: er is een yoga oefening die ik doe als ik pin: het apparaat zegt iets over geduld, en dan:
maak ik eerst een grapje tegen de cassiere 'dat ik geduld moet oefenen'
dan ontspan ik mijn wenkbrauwen
ik laat mijn kaak half open zakken
laat mijn tong breed worden
en sta mijn schouders toe rond te worden en wat naar voor te komen.
(Er zijn -tig andere yoga oefeningen, stuk voor stuk van harte aanbevolen - maar deze gaat zo makkelijk in het dagelijks leven.)

Er zijn cd's die jouw hersenen helpen om alfagolven te produceren, of thetagolven. Google op termen als hemisync, brainsync, monroe, - het ģaat om het binaural (2 oren) effect.

Mbt eten kan het zin hebben om op de momenten dat het 'meevalt' met de stress weinig koolhydraten te eten. (Koolhydraten zijn in feite de noodvoorziening: "NU bloedsuiker!!!") Idem koffie, alcohol sigaretten etc.
Als chocolade fan: ik maak heerlijke papjes met cacaopoeder, sinaasappelsap en momenteel kersen (uit zo'n potje met siroop).
(Cacao hoort ook tot de opjagers, maar ik gun mijzelf deze lol eb en ik bespaar op suiker.)

En vwb kruiden en supplementen.
Tegen (bijnier)uitputting zou je L-carnitine kunnen proberen. Nadeel: 's morgens een half uur voor het ontbijt slikken. (...ik slikte het ook wel eens om 3 uur in de nacht en sliep er vervolgens prima op - maar dat is uitproberen.)

Er is L-Glutamine (nadeel: ook 2 uur na een maaltijd en een half uur voor de volgende maaltijd en niet samen met carnitine) - makkelijker is GABA.
Beiden kalmeren de angstreactie.
GABA of L-Glutamine kun je ondersteunen met planten: salvia officinalis als capsule werkt prima, of thee van valeriaanwortel.

L-Tryptofaan moet je ook een half uur voor het eten slikken en om serotonine aan te maken is het belangrijk dat je voldoende vitamine B complex binnenkrijgt en voldoende in de buitenlucht komt.
Niet combineren met een ssri van de arts/apotheker!!!
Het kalmeert en helpt met goed slapen.

Verder zijn er kruiden 'die jou helpen volhouden': panax ginseng, rhodolia, ginkgo biloba - en het nederige kruid curcuma (dat veel meer kan dan het eten geel kleuren).

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:46

Ik ben vorig jaar ook overspannen geraakt. Ik heb laatst de diagnose gegeneraliseerde angsstoornis gekregen. Mijn klachten lijken heel erg op die van jou ts. Ik zit nu in therapie.

Gaan jullie ook naar een psycholoog / therapie?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:03

Ik ben niet overspannen gelukkig maar ben helaas wel bekend met bijnieruitputting.

Ik ben 2 maal zwanger geweest, bevallen en borstvoeding gegeven in een relatief korte tijd. De laatste borstvoeding kwam slecht opgang en is geboost door middel van acupunctuur. De afgelopen 2,5 jaar hebben mijn hormonen dus enorm gepiekt en na het stoppen van de laatste BV periode raakte ik mezelf steeds verder kwijt. Ons meisje houdt mij ‘ s nachts nog wel eens wakker en uitputting doet ook niet echt goed in deze situatie. Samengevat de hele lijst aan klachten die bijnieruitputting kent was als mijn handleiding

Ik ben gestart bij een klassiek acupuncturist en daarnaast aan de supplementen gegaan.
‘S morgens METAtonic voor meer energie
‘S middags METAzen voor gemoedstoestand en humeur
‘S middags Cognifit ondersteunt de hersenfunctie

Daarbij helpt het mij echt enorm om suikervrij te eten. Geen koekjes en snoepjes en koolhydraten te laten staan, dat boost mijn energie enorm.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:14

Ik ga morgen een gesprek aan met de huisarts, omdat ik bang ben dat ik overspannen aan het raken ben.

Er is vanaf oktober 2016 zo veel gebeurd op medisch vlak, persoonlijk vlak en werkvlak dat ik de laatste weken/maanden zo rusteloos ben. Ik lig wakker, ik voel me opgejaagd, ik ben snel geïrriteerd, ik kan weinig enthousiasme opbrengen voor zaken waar ik normaal wel heel blij van zou worden..

Ik heb het gevoel alsof ik 100 dingen moet doen en er helemaal geen tijd voor heb, als ik dan ga denken 'Wat moet je dan precies allemaal doen?', ik niet eens in de buurt kom van 100 dingen, maar het onrustige gevoel verdwijnt niet.

Ik voel mij onzeker, ik ben in verwachting van mijn eerste kindje. Dit had ik eerst niet kunnen dromen dat dit echt kon gebeuren, vanwege alle medische historie die ik heb, maar het is gelukt en ik heb zo veel onrust in mijn lijf dat ik bang ben dat dit gevolgen zou kunnen hebben voor het kindje.

Mijn werkgever is woedend, omdat ik 'weer' ziek ben.. En ik zeg 'weer', omdat ik in 2017 veel ziek ben geweest door naweeën van mijn hart operatie, keer op keer opgenomen worden voor ritmestoornissen, een collaps, onderzoeken.. Ik heb er een pacemaker bijgekregen, ze hebben geroepen dat er een gaatje in mijn hart zit en dat er opnieuw geopereerd moet worden en misschien nog wel diezelfde dag en dat bleek dan later toch weer mee te vallen.. Ik kreeg een hartkatheterisatie, waarna door het lopen een ader sprong en ik een enorme hematoom in mijn lies had, mijn hartritme bleef maar onstabiel en vanaf 20 mei tot ergens in augustus heb ik een hartslag van minstens 120 slagen gehad en vaak daarboven, hierdoor werd ik aan de 'startkabels' gelegd, voor een cardioversie, om mijn hart te resetten en hopelijk weer in een normaal ritme terug te komen.
Voor de cardioversie, moest ik terug aan de bloedverdunners, maar dit strookte niet met mijn/onze kinderwens, maar uiteraard doe je het, omdat je gezondheid zo belangrijk is, zeker als je een kindje wilt.

Uiteindelijk een normaal ritme, ondertussen moest mijn vriend nog door een scheiding heen met twee kinderen, met de nodige geregel en niet alles liep even vlekkeloos en daardoor voel ik mij ook zeer onrustig. Inmiddels is de scheiding nu rond, maar moeten er voor het komende jaar nog nieuwe afspraken gemaakt worden omtrent de kinderen en ik ben niet eens degene die het gesprek moet gaan voeren, maar ik voel me zo onrustig hierbij.

Op mijn werk vonden ze het overduidelijk steeds vervelender dat ik mij steeds ziek meldde.
In december een gesprek gehad en eerst steken ze 20 veren in mijn reet met 'het gaat goed', 'je maakt sprongen', 'je ligt goed in de groep' etc.... Uiteraard met verbeterpunten die ik nooit zal ontkennen en daarna ging het over mijn ziekteverzuim van afgelopen jaar.

Ze gaven aan dat ik 20% ziek ben geweest, en ze hadden mijn laatste ziekteverzuim niet eens meegeteld volgens hun, wat enorm veel is! Dus ik wilde dat graag zien, maar dat kreeg ik niet te zien.. Dus ik heb het zelf opgezocht en als ze álles meetellen, dus inclusief de dagen dat ik er niet ben geweest vanwege de naweeën van de operatie' kom ik uit op 16%. Wat een overdrijving is van 20% en als ze niet alles meetellen, zoals begin van het jaar vlak na mijn operatie en in augustus na de cardioversie kom ik op een ziekteverzuim uit van 10%, wat een overdrijving is van 50%..

Dit is nog niet alles, maar het verhaal wordt al lang genoeg zo..
Ik typ dit in alle onrust en met alle haast die ik in mijn lijf heb. Mijn hart klopt nu nog rustig, maar af en toe krijg ik weer van de hartkloppingen en dan ben ik weer bang dat ik weer terug in die ritmestoornis belandt en met alle gevolgen van dien..
Ben zo blij dat ik morgen naar de huisarts kan en ik hoop dat zij mij kan helpen of vertellen wat ik kan doen..

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 22:43

Jeetje Nancy, wat een heftig verhaal! Hoe is het gegaan bij de huisarts? Ik kan me helemaal voorstellen waarom jij er doorheen zit. Ik hoop dat de huisarts je heeft kunnen helpen?

Bedankt Linda_arnold voor de tips, ik ga me hier ook in verdiepen. Dat zijn precies de fysieke kanten van mijn overspannenheid die ik bedoel.

@vermeerkaren, ikk start 15 januari met schematherapie als het goed is. Ik heb ook angstklachten, maar die zijn meer hetresultaat van de spanningen, dan de oorzaak.

Jolien, ik begrijp wat je schrijft. Doordat is bij mij ook een beetje de angst over het niet meer kunnen werken in de nabije toekomst. De minderwaardige gevoelens ten opzichte van mezelf zijn zo diep geworteld, dat ik weet dat dit niet binnen een paar weken is opgelost.
En dat terwijl ik dit echt moet veranderen, om mezelf te kunnen beschermen, vooral op mijn werk. En dan ga ik ook doen, dmv de therapie.
Dus dan vraag ik me af, hoe kan ik in hemelsnaam aan het werk, als ik dat nog niet kan toepassen? Ik kan toch moeilijk nog een jaar niet werken?
Ik heb uitgerekend, ik ben deze week 4 maanden niet aan het werk. En ik heb nu op ongeveer 2 dagen van de week matige spanningsklachten, voor mijn doen dan. Dus wel bonkend hart en benauwdheid, maar niet zo erg dat ik in paniek raak. En dan denk ik... misschien is dit al voldoende om misschien weer rustig aan te beginnen met werken? En zo niet, hoe lang duurt het dan in hemelsnaam voordat dat wel zo is? Het liefst zou ik nu onbetaald verlof hebben, dan zou ik me niet zo schuldig hoeven voelen.

Anoniem

Re: Overspannen...welke klachten heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:43

Oh jeej, 4 maanden niet aan het werk, valt het bedrijf al om? ;) Misschien overdreven, maar ze kunnen wel zonder jou, banketstaaf genoeg, je bent vervangbaar. Het feit dat jij je schuldig voelt over je werk, is wel een groot deel van het probleem, en houdt de boel ook in stand. Ik denk dat het belangrijk is om aan dat soort dingen te gaan werken. Niet aan hoe kan ik zsm weer aan het werk, maar waarom voel ik me zo schuldig. Want ik weet zeker, dat als je dat los gaat laten, dat schuldig voelen, dat er een last van je schouders af valt, en dat je stressklachten ook omlaag gaan. Het is een visueuze cirkel. Je eigen gedachten maken het je ernstig moeilijk, want die zorgen uiteindelijk voor de spanning. Niet het werk zelf, of je leidinggevende, of wie dan ook, het is je hoofd die de verwachting zo schetst, dat je er enkel stress van kunt hebben.

Dus laat los, vergeet het werk even, als je dat gaat kunnen, hoef je niet meer zo te vechten, dan kun je loslaten en jezelf echt rust geven. Ook al is dat vast en zeker doodeng.
Even for the note, ik ben inmiddels bijna een jaar bij huis. Ook niet leuk, maar zonder mij redden ze het ook wel. En ook al heb ik een simpel baantje, mijn hoofd stond echt niet naar werk het afgelopen jaar. En nog steeds niet, nja so what... Laat ik eerst mezelf maar eens oplappen voordat ik te vroeg begin en binnen de kortste keren weer instort. Dat geldt ook voor jou ;)