Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:20

Succes morgen iris.


Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:44

Piekosj hier kun je alle info vinden. https://www.sportzorg.nl/sportkeuring-s ... he-keuring

En bij je eigen zorgverzekering kun je kijken wat er vergoed wordt. (was bij mij maar een fractie van de echte kosten).
Ik zit nu ook al maanden met zo'n wisselende hartslag maar bij mij ligt het puur aan een niet goed afgestelde pm. Als het goed is is dat nu deels opgelost en is het na donderdag helemaal opgelost.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:54

Femke ben e al die tijd dat je niet gelopen hebt wel oefeningen blijven doen ivm je blessure? En doe je die nu nog. Goede schoenen zin belangrijk maar er zijn geen schoenen die een specifieke blessure kunnen voorkomen of in jouw geval te genezen. Daarvoor moet je toch gericht de oorzaak aanpakken (en die is niet bij iedereen hetzelfde), de belastbaarheid verhogen dmv specifieke oefeningen (en omdat de oorzaak niet bij iedereen hetzelfde is zijn ook de oefeningen niet bij iedereen hetzelfde) en heel rustig de hardloop belasting opvoeren. Bij een dergelijke blessure wil het feit dat de pijn weg is niet zeggen dat de blessure over is. En daar gaan de meeste de mist me in. Die denken dat ze de blessure steeds terug krijgen maar feitelijk is die dan nooit over geweest.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:24

Leuk daan. (hoewel ik zelf Rotterdam dus helemaal geen leuke marathon vind). Welke tijd heb je in gedachte?

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:03

Ik ben helaas al een tijdje uit de running. Het komt er op neer dat ik eigenlijk definitief afscheid moet nemen van de duursport en mijn trainingsomvang drastisch moet gaan verminderen. OP dit moment fiets ik mijn frustraties eruit. Maar die uren op de fiets is nu juist ook niet de bedoeling dus daar zal ik ook mee om moeten leren gaan.
Maar wel moeilijk hoor. Het is niet alleen de sportieve uitdaging die je mist maar in de loop der jaren heb ik eigenlijk heel mijn leven een beetje om het sporten en dan met name het hardlopen heen gebouwd. Hardloopvrienden blijken niet meer dan passanten in je leven.
Niet dat ik moeite heb mijn tijd op te vullen. Kom nog steeds tijd te kort. Maar met de huidige invulling van vrije tijd haal ik lang niet de voldoening die ik uit het hardlopen haalde.
Komt er ook nog eens bij dat ik vanwege een blessure momenteel niet mag paardrijden. Dat mag ik straks wel weer oppakken maar ik zou het nu zo hard nodig hebben voor afleiding.
zal dus op zoek moeten naar andere uitdagingen die buiten de duursport liggen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:37

Het zijn inderdaad problemen met het hard. Valt overigens niet mee hoor de duursport te laten voor wat het is.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:56

Probleem is gewoon dat ik mij heel onrustig en naar voel als ik niet echt gesport heb. De verleiding om dan toch een klein rondje te fietsen wat dan uiteindelijk helemaal niet zo'n klein rondje wordt is dan heel groot. Plus dat heel mijn sociale leven rondom het hardlopen wat opgebouwd en dat valt nu in een keer weg.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:10

Het is bij mij juist niet de bedoeling dat ik in de toekomst weer op ga bouwen. Beter gaat het niet worden. Wel sneller slechter als ik met duursport door blijf gaan. Af en toe een klein rondje lopen/fietsen kan en mag gewoon nog wel Maar dat is niet mijn sportbeleving. Daar haal ik geen voldoening meer uit en dan kies ik op termijn liever voor helemaal wat anders.
Maar om nu op de bank te gaan zitten wachten tot het erger wordt geloof niet dat ik daar gelukkig van wordt. Neig zelf naar gewoon maar doorgaan en als het inderdaad erger wordt dan zal ik wel genoodzaakt zijn te stoppen.
Paardrijden gaat op dit moment niet vanwege die achillespees blessure. Om die reden heb ik nu het lopen ook maar (tijdelijk?)stilgelegd.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:20

Supervixen schreef:
Ik heb vanmorgen heerlijk 7.5km hardgelopen.
Zaterdag ga ik meedoen aan een kleine wedstrijd, waar ik mijn kortste afstand ooit in een wedstrijd ga lopen: 4km. Je kon ook 8 of 12 doen maar dat durf ik niet aan met mijn blessure. Ben heel benieuwd of ik mijn energie goed kan verdelen over de 4km; dat ik niet te snel, maar ook zeker niet te langzaam start, want het is maar zo kort.

Nog niet helemaal hersteld van een blessure en een snelle 4km lijkt mij juist vragen om problemen. Nog herstellende van een blessure lijkt mij een wedstrijdje sowieso niet bevorderlijk. Maar volgens mij kun e dan beter wat langer en rustiger lopen dan kort en snel.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:38

Mesen van een atletiek vereniging zijn niet per definitie snelle lopers hoor. Daar zijn ook heel veel gezelligheidslopers/recreanten die niet serieus volgens een strak plan trainen. Terwijl er ook weer heel veel niet leden zijn die dat dan weer wel doen.
maar super dat het goed gegaan is . Geen last gehad van je blessure?

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:57

Dat is met de meeste blessures dat tijdens het lopen op zich geen pijnklachten zijn. Het is juist de eventuele pijnklachten die na het lopen optreden waardoor je weet dat de belastbaarheid nog niet voldoende is en de belasting voor nu dus te groot is geweest. Nog maar even pas op de plaats dus.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:57

Maar de zwaarste vorm waarbij de pijn na belasting blijft en vervolgens helemaal niet weg gaat. En een beetje pijn tijdens het begin van de belasting maar geen napijn is een lichtere vorm dan geen pijn(gevoeld!) tijdens het lopen maar dus wel provocatie door het lopen wat zich uit in pijn na de belasting. Want dan weet je dat de belastbaarheid nog niet voldoende is en je dus te veel hebt gedaan om in een opgaande lijn te kunnen herstellen.
Die gedwongen rust komt dan nu misschien wel goed uit. heb e wel oefeningen om intusse wel de belastbaarheid te verhogen?

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:32

nou dan moet het toch goed komen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:49

Het niet meer mogen duursporten heb ik niet lag volgehouden. Een week of zes heeft de focus op fietsen gelegen. Ook een duursport natuurlijk maar ik dacht daar zeker in de winter gemakkelijker mee te kunnen stoppen. Echter sinds een paar weken het hardlopen toch weer serieus gaan oppakken. En ik voel mij zoveel beter als ik weer echt sport. Leg dus alle adviezen naast mij neer en volg mijn gevoel in deze.
Gisteren in de koude harde wind met regen weer intervallen gedaan. Hoe heerlijk kan het leven zijn.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:51

Weekend is weer veel te snel voorbij. Maar weer wel lekker kunnen lopen. Zaterdag een rustige duurloop van ruim 21km door het bos. Het begint weer langzaam ergens op de lijken. Zondag was de wereld bedekt met een flinke pak sneeuw dus de versnellingen heb ik toen maar achterwege gelaten en werd het een nog rustiger duurloopje van 14,5km grotendeels door het bos.
Tayga ik sta onder controle. De op is op dit moment begrensd op 160. Begin jan weer onderzoeken en dan kan ik mijn standpunt alsnog bijstellen. Maar voor nu ben ik overtuigd dat ik veel minder problemen heb als ik lekker sportief bezig ben dan dat ik stop met duursport.

supervixen in vond het juist geweldig door een vers pak sneeuw te kunnen rennen Is natuurlijk wel zwaarder maar dan maar wat rustiger.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:30

Ik heb vandaag rustdag maar ik had toch nog wel graag een keertje door de sneeuw gelopen. Toch hoop ik dat het snel allemaal weg is. Vandaag op de fiets een behoorlijke val. Dacht dat ik door verse sneeuw fietste en dus voldoende grip had maar in de bocht de brug op ging ik finaal onderuit.
Daan ik heb nog steeds die 5 daagse ultra trail waar ik al voor heb ingeschreven in mijn achterhoofd. Die is in april. En om af te tasten hoe reƫel dat is heb ik mij vorige week nog ingeschreven voor een 75km trail in maart. En dan is er natuurlijk in september nog het wk 100k waarvoor ik het selectie limiet heb behaald. Maar dan moet ik dit jaar wel vormbehoud tonen.
Vrees ik dat die trails daarvoor niet de uitgesproken wedstrijden zijn voor mij Want ik vind trailen en ook ultra trailen heel erg leuk maar ben nu niet bepaald goed in het trailen Op de weg kom ik relatief beter uit de bus.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:00

Daan misschien kom ik mezelf het komende jaar wel tegen. Of misschien hier zie ik mijn beslissing om toch gewoon door te gaan op grond van de onderzoeken die nog gepland staan. Maar voor nu voel ik mij goed bij deze beslissing en dus wil ik proberen te gaan voor de dingen die ik echt leuk vind
En respect hebben voor de marathon afstand is alleen maar goed want dan weet je dat je je goed moet voor bereiden En voor mij blijft het ook na inmiddels zoveel marathons/ultra's gelopen te hebben nog steeds een even grote en spannende uitdaging.


Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:30

Rebel_Jits schreef:
Vraagje: als ik graag, naast gewone wegen, ook bospaadjes en door velden (ongelijk gras) wil lopen als beginner, voor welke soort schoen kijk ik dan het beste? Trail of gewone hardloopschoenen?

Als je niet echt lange stukken door het losse zand gaat of het is niet echt drassig dan kun je prima uit de voeten met gewone loopschoenen Ik loop veel trails maar in de droge periodes kies ik bewust voor mijn gewone loopschoenen. Mijn favoriete trailschoen is de speedcross van Salomon. Maar ik moet bekennen dat er maar weinig trailschoenen met een wat smallere leest zijn dus de keuze voor mij beperkt is.
Op drassig terrein en in los zand heb ik er veel voordeel van Ook in de sneeuw zijn ze wel fijn Op harde ondergrond (dus ook stevige bospaden) ben je echter minder snel met trailschoenen dan met de gewone loopschoenen en dat gaat zeker op voor echte harde ondergrond De schoenen slijten dan ook erg snel. En als je op straatstenen loopt met een klein beetje groene aanslag zijn ze spekglad (itt de gewone loopschoenen) Je moet dus echt weten wanneer je ze gebruikt.
Ik heb zelf ook trailschoenen van asics met wat minder profiel. Daar kun je wel mee op de weg Alleen die hebben nauwelijks voordeel in vergelijking met in gewone asics wat betreft grip.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:50

Tayga schreef:
Greetje heb je ook voordeel van trailschoenen bij mulle paden? Zit dat dan in de ondersteuning? Want op zich glij ik niet uit oid, dus heb nooit trailschoenen overwogen. Anders toch eens naar kijken, vooral als ik met paard hardloop. Als ik foto's zie van trails met trappen, hellingen op en af e.d. kan ik me wel voorstellen dat je er veel baat bij hebt.

Ja in echt los duinzand heb je er wel veel voordeel mee. je glijd inderdaad niet echt uit met gewone loopschoenen maar je schuift wel verder terug in het zand, met een goed profiel heb je meer grip op het losse zand en is het dus minder zwaar De ondersteuning is bij mijn gewone loopschoenen juist veel beter en omdat ik meestal hele lange trailafstanden loop maak ik altijd vooraf een weloverwogen keuze. Op welke stukken zou ik voordeel hebben van het hebben van meer grip afgezet tegen de stukken waar ik ze niet nodig heb en dan dus liever op mijn gewone loopschoenen loop Is natuurlijk niet altijd goed in te schatten dus soms heb ik dan achteraf 'had ik maar' . Maar trail is bij mij niet automatisch een trailschoen en afstanden boven de 40km moet ik echt een goede reden hebben om et trailschoenen van start te gaan.
Het meeste voordeel van trailschoenen heb je nog op glibberige hellingen (zowel naar boven als naar beneden) of losse zandhellingen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:40

Ook doe nooit zo heel veel lange rustige duurlopen Ik train wel regelmatig op het rustige tempo maar de lange duurlopen doe ik bewust meestal met tempoblokken. Op die manier hoeven de duurlopen niet zo lang te worden Zo train ik voor de marathon ook nooit langer dan een goede twee uur. Of ik moet toevallig een lange trail ingepland hebben of een 30km wegwedstrijd. Maar van zo'n twee uurtjes met stevige tempoblokken herstel ik sneller dan van een lange rustige duurloop van 3 uur. Geeft weer meer mogelijkheden voor de overige trainingen die week en zo kom ik dan aan een groter weekomvang.

Met dit koude weer wil ik drinken ook nogal gemakkelijk achterwege laten Ben weer in de opbouw en zaterdag ruim 25km gelopen met wat tempoblokken. Had gelukkig toen wel wat drinken bij. Zondag maar een klein rustig (want hier en daar glad) rondje van 10km

Ik loop altijd met sporthorloge Heb de garmin310XT

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:52

Ik heb een nathan racevest maar ook eentje van salomon. En die laatste zit zoveel fijner/stabieler en van zoveel huidvriendelijker materiaal zodat je in de zomer er zelfs et enkel een hemdje aan kunt dragen zonder dat de randen schuren. Terwijl bij de nathan racevest je wel degelijk moet zorgen dat er nog een stof laag onder de randen van het vest zit. Maar ook de waterzak en de flessen voor worden niet zo strak tegen je lichaam gehouden dus gaat de boel toch schudden bij de nathan.
Vandaag rustdag. Niet omdat het kerst is maar omdat ik gisteren en eergisteren al gelopen heb. Zaterdag een duurloop van ruim 21km, gisteren een wisselduurloop van ruim 14km Dus ik mag morgen pas weer.
Ik heb overigens naast de racevesten voor het drinken ook een belt van perfekta en die bevalt prima. Voorheen goedkopere waardeloos spul gehad. Voor trainingen neem ik dan ook zelden de racevest mee want dan volstaan meestal wel een aantal flesjes in de belt. Ik kan er acht meenemen maar als ik er meer dan 4 a5 nodig heb prefereer ik wel de racevest.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:04

Vanmorgen ook een ronde gedaan. Steeds 7 min rustig afgewisseld met 3min vlot. Door die afwisseling vliegt zo'n duurloop voorbij. Uiteindelijk ruim 28km op een gemiddelde van 5.00 min/km. Dat was toeval want ik heb zowel de rustige stukken als de vlotte stukjes op gevoel gedaan.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:54

Ik ben met mijn hond bewust wel op jongere leeftijd begonnen. Maar het is een duitse herder en dus een echte draver. Alleen moet je er in het begin wel op letten dat ze ook echt draven en niet gaan galopperen want dat is op die leeftijd wel belastend voor rug en heupen. Door vee rechtlijnig te draven ontwikkelen ze goede spieren die juist zorgen dat de heupen zich goed ontwikkelen aar er zin veel honden rassen et een dermate steile achterhand dat ze nauwelijks kunnen draven.
Ik heb vanaf 5 maanden met hardlopen opgebouwd en vanaf acht maanden naast de fiets Nu heeft mijn hond perfecte heupen maar ik heb in het verleden op deze manier ook honden met slechte heupen juist de klachten kunnen besparen.
Los spelen is voor een jonge hond sociaal gezien belangrijk maar voor het ontwikkelen van heupen en rug helemaal niet goed.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:42

Dat los mee laten lopen op jonge leeftijd is juist niet goed omdat ondanks een Kelpie we een goede draver is dan vaak toch over gaat in galop. Dus juist in de begin fase altijd aan de lijn mee laten lopen zodat e gelijk kunt corrigeren als ze over gaat in galop. En altijd gedegen opbouwen en nooit om wat voor reden dan ook ineens hele sprongen maken. Dan gewoon rustig wandelend aan de lijn terug naar huis.
Dat spelen met de bal is vele malen belastender dan het gedoseerd draven in een rechte lijn. Als ze bi thuiskomst niet nog boordevol energie zat dan was je niet te ver gegaan maar veel te ver gegaan. Een gezonde pup is wakker nu eenmaal altijd boordevol energie om vervolgens bij wijze van spreke tijdens een sprint in slaap te vallen.

Zojuist nog een korte heuveltraining van 12km gedaan. wat een wind zeg Gisteren een rustige duurloop door het drassige bos van 25km. Mijn hardloopjaar zit er weer op met niet zo veel km's als vorig jaar maar toch nog 4027,7km

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:23

Plien ik heb 2 maanden (oktober/november) vrijwel niet gelopen vanwege hartproblemen. Maar in dec dus ondanks het advies te stoppen met duursport de draad toch weer opgepakt. En nu ik weer echt aan het trainen ben in ieder geval veel minder last van de hartritmestoornissen Dus ik denk dat ik het advies ook maar gewoon naast mij neerleg. As donderdag en vrijdag nog wel een holter onderzoek. Afhankelijk van die resultaten kan ik er nog altijd op terugkomen of juist niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DayDream21, Kirrietje, Marie111, pjer, Sanne_zepp, WendyShet en 166 bezoekers