Hoe ritme terug na nachtdienst?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 12:56

Ik heb gekeken of er een topic was dat mij een antwoord kon geven maar niks kunnen vinden.

Hallo,

Ik werk alleen maar nachtdiensten, gemiddeld 4 per week. Nou merk ik heel erg dat ik totaal niet in de oude ritme terug kom na de reeks nachtdiensten. Ik kom savonds niet in slaap, terwijl ik echt heel erg moe ben. Tussen 3 en 4 zit ik gewoon weer rechtop in bed. Ik heb geprobeerd gewoon te blijven liggen, Maar dat helpt ook niet. Als ik dingen ga doen ben ik halverwege de dag enorm gesloopt.

Tips zijn echt heel erg welkom want vrolijker word ik er niet van. :+

:¨·.·¨:
`·.
Kaya


tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:00

Ik werk eens in de 3 weken 5 nachten.
Had er ook moeite mee maar heb dagritme veranderd. Je moet je wel wat voorbereiden . Na 1e nacht rust ik een uurtje en doe ik wat dingen in huis. Daarna naar paard en ga om uur of 12 pas slapen tot uur of 7.
Dat hou ik zo vol.
Toen ik dit niet deed , had ik 3 dagen nodig om weer fatsoenlijk snachts te kunnen slapen. Nu na laatste nacht rust ik weer uurtje of 2 en blijf ik op tot ik savonds naar bed kan.. Ben veel minder moe en slaap veel beter.
Je lichaam heeft dan een zgn normaal dagritme dan.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:10

De dag na m’n nacht slaap ik van 9-13uur
Dan flink wat gaan doen en savonds normale tijd er weer in. Sochtends niet te lang blijven liggen.. voel me een dag brak, maar daarna gaat t wel weer.

Two feet move your body. Four feet move your soul
B+11 (PR 197,5) / L1+11 (PR 188) L2+10 (PR 204)

annikavolder

Berichten: 748
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:23

Ik heb dezelfde tactiek als tylando. In de week van je nachtdiensten slapen van ongeveer 12-19.30 en dan de dag dat ik eruit kom blijf ik wakker en hou een beetje siesta op de bank 's middags. Dan rond 21u weer naar bed en dan maak ik een lange nacht tot de volgende ochtend 8-9u en dan ben ik weer om.

Quick: Met pre-pensioen. Dressuur ZZ-licht +2 , Springen B+30, L -3 ,SGW B +36, Endurance BB en jachtpaard.
Gaudi: Allround clown. ZZ-L dressuur, B springen, B SGW en voor de kar beleerd

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:33

Ik slaap na mijn laatste nachtdienst meestal van 9-15, ga dan 's avonds om 00.00 weer naar bed en word meestal rond 7:00 wakker, en ga dan smiddags nog een uurtje en dan gaat het weer prima.
Het gaat mij gelukkig makkelijk af, maar heb ook collega's die smorgens 2 uurtjes slapen en dan uit bed gaan, of die helemaal niet slapen.
Dit is zoiets persoonlijks, je kan alleen maar alle manieren uitproberen en dan merk je vanzelf wat voor jou wel en niet werkt.

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:40

Mijn vriend werkt ook enkel nachtdiensten en houdt dat ritme gewoon vast als hij vrij is.
Als hij werkt, gaat hij slapen rond 8 uur en zeer wakker om 3.
Als hij vrij is, gaat hij meestal rond 5 al slapen, en dan wakker tussen 12 en 2. Soms nog 's avonds een dutje op de bank.

09/10/2023 <3

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:48

ik deed na mijn laatste nachtdienst altijd vroeg mn wekker zetten. Rond 13 uur.
dan was ik zo moe savonds dat ik wel sliep
En anders nam ik een pilletje melatonine, kun je bij de drogist halen.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 15:15

Dankjewel iedereen voor het beschrijven van hoe jullie het doen! Ik ben er sinds vrijdag ochtend nou uit, en slaap echt nog steeds zo verschrikkelijk slecht met als gevolg dat ik gewoon helemaal op ben. Gisteravond rond half 12 gaan slapen, 7 uur ging de wekker van mijn vriend en ben mee opgestaan. Maar wat een helse nacht. Wel 10x wakker geweest. En dan van 5 minuten tot een uur.

Later gaan slapen heb ik ook geprobeerd na mijn laatste nacht maar misschien moet ik nog wat later proberen.
Ik kom er om 6 uur uit dus ben rond kwart voor 7 thuis en dan ga ik de hond uitlaten en even wat eten. Dan maak ik om kwart over 7 mijn vriend wakker en wacht tot hij naar zijn werk is. Dan duik ik mijn bed in en ga ik rond 10 uur slapen. Vervolgens ben ik 2 uur / half 3 weer wakker maar ook echt compleet gebroken.

Ik merk ook gewoon dat mijn lichaam het niet leuk vind en ikzelf ben echt bijna de hele dag bloed chagrijnig omdat ik zo moe ben. :+

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:24

jaa nachtdiensten zijn echt niet oke voor je lichaam... i know :z :z
heb het jaren gedaan en nu sinds een half jaar ben ik er vanaf.. en thank god _/-\o_ _/-\o_ ik heb weer energie en mn leven terug.

Voor mij geeeeen nachtdiensten meer.. ik was altijd moe en futloos. Had geen ritme en mn lijf was helemaal de weg kwijt.

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:42

__Robijn__ schreef:
ik deed na mijn laatste nachtdienst altijd vroeg mn wekker zetten. Rond 13 uur.
dan was ik zo moe savonds dat ik wel sliep


Idem hier. Na mijn laatste nacht kruip ik meteen als ik thuiskom mijn bed in (rond 7u), en staat mijn wekker om 12u. Die dag zelf ben ik behoorlijk brak, maar 's avonds ben ik wel zodanig moe dat ik op mijn 'normaal' uur kan gaan slapen.


Hoe is je rooster dan? 4 nachten, en dan? 1 dag nachtaf, 1 dag vrij? Twee dagen vrij?

Wij hebben het 'geluk' om met een snel voorwaarts roterend rooster te werken (schijnt het 'gezondste' systeem te zijn voor het werken in ploegen). In principe werken we dus vroege - vroege - late - late - nacht - nacht - nachtaf - rust. Doordat we normaal maximaal twee nachten na elkaar staan, raakt je lichaam niet gewoon aan dat nachtritme, waardoor je makkelijker terug in je dagritme geraakt. Met vier nachten in rij, zit je daar natuurlijk in de problemen.


Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 07:40

Het is per week verschillend. Ene week werk ik 3 dagen maar andere week kan het zo 5 of 6 dagen zijn. Deze week ga ik bijvoorbeeld morgen avond erin. Dan slaap ik van 18.00 tot 21.00 en dan 23.00 beginnen. Maandag om 06.00 kom ik eruit en dan ga ik er woensdag weer in. Maar afgelopen week kwam ik er vrijdag ochtend eruit en dan moet ik nu woensdag weer beginnen. Dus het verschilt echt enorm met de vrije dagen.

Afgelopen nacht heb ik goed geslapen. Ik was gister om 07.00 wakker en ben wel pas om 02.00 gaan slapen. Maar heb wel tot 07.15 in 1 stuk doorgeslapen. Ik lig nu ook in bed met de bedoeling nog even te slapen, maar ben bang dat dat m niet meer gaat worden. :+
Op zich niet erg want dan kan ik vanavond vroeg slapen, gezien dat het mijn laatste vrije nacht is deze week. :')

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 07:58

Na mn nachtdienst duik ik mn bed in. Ligt eraan wat ik de dag erna heb. ALs ik de dag erna werk tot een uur of 11 in bed en dan 's avonds normale ritme weer oppakken. Ben ik ook gewend van mn vrije dagen dan kom ik er ook rond 11 uur uit rollen :))

Lis_Ol

Berichten: 4469
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:00

Hier ook tijdens mijn nachten laat erin (tegen 11/11.30) in de ochtend na mijn nacht gewoon nog paard rijden :Y)
Dan slaap ik vaak door tot een uur of 8 in de avond.
Na mijn laatste nacht slaap ik van 8 tot uiterlijk 13.00 uur. Ben dan wel brak, maar zorg dat ik die dag druk bezig ben, ga er dan vaak om 23.00 uur weer in en slaap dan zo door tot de volgende ochtend.

Freek-Willem Pleasure: Z1+11 <3
Mexwell †27-12-2019, Skuggi † 01-08-2022 rust zacht lieverds Y;(

absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:21

Toen ik nog in de horeca werkte (en dus 5-6 dagen in de week tussen 03.00-05.00 thuis was) hield ik dat ritme ook gewoon aan als ik vrij was. Constant van ritme wisselen vond ik veel vermoeiender.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Hoe ritme terug na nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 10:38

Het naarste is dat er in mijn privé leven ook een kind meespeelt (niet mijn eigen). Dus die ritme aanhouden lijkt me niet zo'n strak plan.

Wat ik inderdaad wel kan doen is zo vroeg mogelijk (12.00/13.00) opstaan en dan gewoon bezig gaan. Vanaf januari zou het bezig gaan makkelijker worden, gezien dat ik dan eindelijk mijn eigen huisje weer heb haha!

Echt bedankt voor de tips. Ik heb na 07.15 niet meer geslapen en ben al de hele tijd in de weer, en nog lang niet klaar. Merk wel dat ik moe ben, maar gewoon full gass haha! Dan slaap ik vanavond hopelijk weer goed en lekker.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, vierspan, YandexBot en 41 bezoekers