Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 01:06

Hoi.

Na dubben dacht ik: waarom vraag ik het niet hier!
Ik tob al zeker sinds september vorig jaar met hielklachten die niet extreem zijn, maar ook echt niet over willen gaan.
Ik heb gauw knopen in mijn kuiten, en daar wordt dus goed voor gezorgd dmv dry needling en voldoende magnesium.
De oorzaak zal denk ik ook deels liggen bij dat ik lang met verkampte voeten heb gelopen achteraf, ik rolde zeker rechts niet lekker af.
Medisch is er reden om dit te hebben, spierreuma en ik bleek een aantal cruciale tekorten te hebben, maar ik kan dat niet 100% aan de hielpijn linken.
Of nouja ik hoop dat iemand de magische oplossing weet. :+

De kou speelt ook een grote rol, maar dat kan ik niet veranderen.
Zolang ik rekening houd met hoeveel ik loop gaat het goed, maar ook zwemmen triggert mijn hielen dus ook en dat is ehm, vrij rotvervelend.
Ik heb gelhakjes gehad maar dat hielp niet echt, qua schoenen ben ik erg lastig gezien ik een E leest nodig heb en ik bij de teen én hiel waanzinnig gevoelig ben.
Ik heb wel goede schoenen, lowa bergschoenen en salomons met fijn voetbed.
Ooit heb ik gekeken naar skechers maar die pas ik in de verste verte niet.
Zooltjes ben ik bang dat ik daar heel veel last van krijg in de rest van mijn lijf, ik heb podologische zooltjes maar ik krijg onwijs zere voeten en ergere hielpijn.
Nu weet ik dat men wel diclofenac voorschrijft, maar ik vraag me af of dit een blijvend effect heeft als je later weer stopt..
Als het effectief blijkt ga ik het er zeker met mijn huisarts over hebben, maar mijn gevoel zegt dat het niet iets is wat het probleem echt oplost.

Mensen met hielpijn... Wat heeft jullie geholpen?
Toch die diclofenac, of juist heel wat anders?
Ik ben benieuwd, en uiteraard kunnen lotgenoten met hielklachten hier gezellig meepraten over voeten die moeilijk doen. :j


Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:44

Het allerbelangrijkste bleek voor mij: een andere looptechniek leren.
Ik heb heel veel fysyio’s gezien en zooltjes gehad maar het hielp allemaal tijdelijk of niet, net als bij jou.
Op een gegeven moment was ik er klaar mee en heb ik me ingeschreven voor een cursus hardlopen. Raar hè, maar ik vermoedde dat ik anders moest leren lopen.
En inderdaad, ik leerde direct een andere looptechniek, ook voor wandelen! Nooit meer last gehad van mijn hielspoor.

Ik nam altijd grote wandelpassen en landde daarbij op mijn hak. Hardlopen hetzelfde. Nu neem ik veel kortere pasjes waardoor ik automatisch op mijn middenvoet land en mijn voet onder het zwaartepunt van mijn lichaam zet. En daarbij kantel ik mijn bekken en leun ik wat naar voren vanuit de hielen. Totaal andere belasting krijg je dan.

Misschien herken je mijn oude manier van lopen? Dan zou dit voor jou misschien ook een oplossing zijn. Een hardloop of wandelinstructeur zou je dan moeten kunnen helpen.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 02:13

Goed dat je die aanhaalt, maar inderdaad ik heb ook leren middenvoetlanden.
Dat scheelt echt flink inderdaad, maar niet genoeg.
Echter hardlopen kan ik niet, een sprintje zonodig prima maar meer moet ik ivm die hielen gewoon niet doen, dat is vragen om problemen.
Wat hier ook oliebol is is dat ik snel verkrampte spieren heb waardoor mijn voet ook verkrampt, en dan kan je het niet helpen dat je nét even verkeerd loopt.
Dan kan ik ook niet anders, dan rol ik meer over de buitenkant ipv de bal van mijn voet, niet opvallend hoor, maar ik ken mijn lichaam akelig goed op dit vlak.
Ik heb bijvoorbeeld geen fysiotherapeut maar doe het zelf, na eerst jaren wel fysio.
Maar sinds ik het zelf doe zie ik dus wel het patroon en voel dus zelf het beeld erbij qua spieren en pezen.
Als mijn spieren goed gaan, gaan mijn hielen ook best goed lijkt.
Maar wegkrijgen is me nog niet gelukt, ondanks alle moeite, de kou is echt lastig voor mijn hielklachten.
Het irriteert wel erg snel in de winter, diclofenac gel werkt lijkt ook amper.
Wat wel werkt is hydrocortiderm met wat dmso erdoor, dmso zorgt dat het goed in het weefsel kan komen, daarmee ben ik 1,5 dag pijnvrij van 1x smeren.
Maargoed hydrocortiderm zijn dus corticosteroïden, dat smeer ik alleen als er echt stront aan de knikker is, en dat is haast altijd te voorkomen..
En dan denk je misschien: hydrocortiderm is toch voor honen/katten/paarden?
Ja dat klopt, maar ooit was ik zo kreupel dat ik het er in een boze vlaag op heb gesmeerd, de werkzame stof is niet anders dan voor ons, en het werkte.
Dat heb ik ooit toen ik met een totale hielen crisis zat ook 3 dagen gedaan, maar ik wil gewoon het liefst geen cortisonenrommel meer.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 02:19

Ik heb al meerdere keren peesplaatontsteking gehad (neem aan dat jij dit ook hebt ipv een 'echte' hielspoor) aan beide voeten.
Was er beide keren volgens arts enorm snel vanaf.
Mijn grote redding : slapen met Strassburg socks!
Het is even wennen, en niet altijd prettig maar lucht heel snel op en werkt het best op de lange duur.
Ook loop ik niet op blote/sokken voeten maar draag ik dan een teenslipper met zacht voetbed en douche hier ook op.
Steunzolen heb ik al dus dat maakt bij mij geen verschil.
Heb gister voor het eerst weer 3 km gelopen zonder pijn, terwijl ik een paar maanden geleden nog niet eens een paar meter kon lopen zonder pijn.

a red sun rises, blood has been spilled tonight...


sabine1979

Berichten: 2592
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 03:26

Ik heb er een half jaar mee gelopen.
Toen heb ik aangepaste zooltjes gekregen.
Die heb ik 1 maand in de schoenen gebruikt, deed toch pijn nog.
Toen had ik nieuwe sneakers nodig, nike air max gekocht.
3 x raden, door de sneakers is mijn hielspoor verdwenen.

TinkerTreas

Berichten: 3629
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:04

Bij mij hielpen gel hielen wel, maar niet gelijk. Ik heb wel eens gelezen dat het net zo lang duurt voor een hielspoor weg gaat, als dat je er mee gelopen hebt. Dus als je er al een half jaar mee loopt, duurt het ook ongeveer een half jaar voor het echt weg is.
Bij mij klopte dit wel aardig, al werd het geleidelijk aan steeds minder en op een gegeven moment denk je: goh, ik heb er geen last meer van.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:11

Ik heb in totaal wel twee jaar last gehad van hielspoorklachten. Ik had vooral links last, tot ik links door mijn enkel ging, toen kreeg ik rechts meer last :+ Zooltjes gekregen en vaak aan laten passen, ze maakten er dan een uitsparing in waar ik last had, maar ik kreeg steeds last op de rand van de uitsparing. Het verplaatste dus steeds wat. Uiteindelijk was het mijn reumatoloog die bedacht dat het ook aan mijn artritis kon liggen. Spuit met ontstekingsremmer in mijn hak gehad en na een paar weken was ik er éindelijk af.

Ashleytjuhh

Berichten: 6655
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:16

ons pa.heeft het ook al best lang. die laat nu voortaan 2x per jaar spuiten in zijn hakken zetten. heeft er daarna geen last meer van :)
het zijn alleen niet de meest fijne spuiten :n

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:18

Ik heb het niet door gelezen maar ik ben eerst naar de podoloog gegaan zooltjes gekregen. Dat hielp iets maar verhielp het niet. Ik ben toen naar de fysiotherapeut gegaan daar is een echo gemaakt en is er schockwave(de behandeling zelf doet pijn maar was voor mij heel goed te behappen) behandeling gestart! Wat een verlichting! Als ik nu te veel heb gedaan merk ik het nog maar verder helemaal van de klachten af!

Goldie

Berichten: 10448
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:34

Wij hebben onlangs iemand bestraald met een hielspoor, die had al lang klachten en niets hielp. Had het ook nog niet eerder gezien.

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 14:41

taartje: Ik vermoed ook peesplaatontsteking ja.
Verder heb ik ook aan twee voeten slijmbeursontsteking gehad bij de hiel en de aanhechting van mijn achillespees is een poos geïrriteerd geweest.
Reden dat ik dat niet post is ook omdat de dokter het niet gezien heeft, maar als je met twee kloppende slijmbeurzen, pezen en hielen zit denk je wel zelf logisch na...
Plus mijn moeder had ooit hielklachten en ik weet dat ze er niet superveel mee kunnen, dus daarom ben ik er nooit voor bij de dokter geweest.
Het is ook redelijk onder controle hoor, en heel langzaam gaat het beter met ups en downs maar het blijft erg opletten.
Lastigste is dat ik wil revalideren en dat mijn hielen dat nogal vertragen. -O-
Strassburg socks ga ik zeker bekijken!

Sabine: nikes heb ik inderdaad ook gepast, dat leek me ideaal maar ik pas ze niet. :+

Tinkertreas, dat geloof ik zo ja, ik heb het vorig jaar september opgelopen na overbelasten in het zwembad, en daarna maanden issues gehad met op stal lopen.
Maar de verbetering is er, maar sinds het koudere weer is het weer minder.
Ik kom dus wel 90% pijnvrij uit bed, maar ik moet zó opletten dat ik het niet verpest door de hele dag door te denderen.
En die neiging heb ik wel, maar ik hou me in.

WendyBZ, ik ben bang dat die spuiten ellende gaan geven met mijn lyme.
Cortico's en lyme zijn nogal een risico, dus dat is de laatste optie wat mij betreft.
Maar jij had dus wel aan 1x spuiten genoeg?

Ashleythjuh, dat geloof ik. |o ^)

Sanneloveyou, shockwave heb ik ooit overwogen, maar dat werd een duur geintje.
Heb jij dat vergoed gekregen?
Ik heb dus al een aandoening waarbij veel medicatie op eigen rekening is, en het bedrijf wat ik belde sprak over €600 een jaar of 2-3 geleden? :)

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:45

Ooh ik had dit topic kunnrn schrijven.

Wel minderlnag last van gelukkig. Maar het maakt me wel gek.

Ik heb mijn teen gebroken (of van de reuma of van een paard. Twijfel nog steeds). Daardoor loop ik wel anders denk ik. (Dit nu 3 jaar geleden).

Van de zomer ineens peesontsteking in mijn enkel. (En toen dus reuma vastgesteld, samen met hl waarde en verleden).

En daarna ineens hielpijn andere voet. Die was ook warm. Dus meer een ontsteking denk ik zelf. Dat nu zo goed als over en nu sinds een dikke maand mijn ander voet.

Ik heb normaal aangepaste zooltjes voor de afrol van mijn tenen, (holle voet). Maar dat werkt nu averechts heb ik het idee dus nu gelzooltjes erin.

Verder dry needling inder mijn voet en rust gehouden.
Een spuit er in zou ik graag willen maar de huisarts zegt dat hij dat niet meer doet e reamatoloog geeft aan dat het niet een reuma aandoening is.

Be your best self

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 14:52

Het is gewoon mega hardnekkig Joltsje.
Hier is het ook een ontsteking, er zijn dagen dat ik het in bed voel kloppen en in het verleden was het ook rood.
Dat rode kan ik nu redelijk voorkomen door op tijd te stoppen, en dat kan gezien ik afgekeurd ben maar dit is gewoon zwaar klote voor mijn revalidatie..
Zelfs baantjes trekken irriteert mijn hielen. |o
Ik overweeg om eens strassburg socks te bestellen en dat te gaan proberen, kost iets van €30 maar het is het proberen we waard denk ik.

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:04

Schockwave icm een intensief oefenplaats al geprobeerd ?

En ik weet nietwaar je woont maar ik ben bijhttp://goedmedischcentrum.nl/ in Breda goed geholpen met mijn patellapees ontsteking en mijn moeder met forse achillisklachten.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:18

Vrouw van mijn werk heeft het ook, van alles geprobeerd en niks werkte ( enige wat nog kon was operatie). Ze gebruikt nu synofit en heeft nergens meer last van. Ken meer mensen met klachten waaronder mijn vader en oom die niet meer zonder synofit kunnen, hun gebruiken het voor atrose. De vloeibare versie schijnt het best te werken. Het kost wel wat maar alles beter dan pijn..

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:24

Verschillende zooltjes hielpen bij mij niet. Ik had al een afspraak bij de podotherapeut gemaakt en toen als laatste poging nog fitflop schoenen gekocht. En die hielpen, klachten waren meteen al minder en gingen toen langzaam helemaal weg. Ik heb ze ongeveer een half jaar gedragen en daarna ook weer gewone schoenen.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 15:39

luffwinny schreef:
Vrouw van mijn werk heeft het ook, van alles geprobeerd en niks werkte ( enige wat nog kon was operatie). Ze gebruikt nu synofit en heeft nergens meer last van. Ken meer mensen met klachten waaronder mijn vader en oom die niet meer zonder synofit kunnen, hun gebruiken het voor atrose. De vloeibare versie schijnt het best te werken. Het kost wel wat maar alles beter dan pijn..

En als ik zeg dat mijn medische kosten inclusief zorgpremie nu al maandelijks €300 zijn..?
Dan is synofit wel een dure erbij, en dat ga ik gewoon niet doen.. -O-
Tis heel banketstaaf, maar je wil niet weten hoe hard het gaat als 90% van je medicijnen niet gedekt worden door je verzekering.
Gewoon omdat de vergoeding er überhaupt niet is, of omdat het niet de juiste indicatie heeft, ook die speelt hier mee. |o

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 15:41

faunty schreef:
Schockwave icm een intensief oefenplaats al geprobeerd ?

En ik weet nietwaar je woont maar ik ben bijhttp://goedmedischcentrum.nl/ in Breda goed geholpen met mijn patellapees ontsteking en mijn moeder met forse achillisklachten.

Shockwave nog niet, maar daar ga ik wel achteraan.
Echter adviseert zorg en zekerheid later terug te bellen wegens extreme drukte. :+
Ja dat is niet gek met dit takkeweer en alle brekebenen die daarbij komen kijken. :')
Echt in het bandje werd direct gezegd dat je beter later terug kunt bellen, nou als ze dat zeggen weet je wel genoeg. :+

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:45

ik ben naar een podoloog gegaan. die deed echo... om te zien hoe ernstig het was.. en liet me over een speciale band lopen om mijn manier van lopen te checken. kreeg van hem zooltjes aangemeten en oefeningen met een golfballetje. die deden in het begin wel zeer, maar na een paar keer deed ik ze juist omdat ze de pijn verminderden. Dat golfballetje is lange tijd mijn vriend geweest!

sowieso duurt het lang voor je hier van af bent, ik was nog in het beginstadium, maar hij zei al dat dat minimaal een half jaar zou duren. laat staan als het al verder gevorderd is.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 15:50

Dat balletje kan ik er ook wel weer eens bij pakken. :j
Dat heb ik ook een poos gedaan, wie weet helpt dat nu wel!

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:08

Ik heb niet extra hoeven betalen voor de schockwave dit viel onder de fysio. Wel was ik al door de behandelingen heen dus moest de laatste paar zelf betalen(net geen 30 euro per behandeling en ik heb ongeveer 10 behandeling gehad denk ik + 1 voor de echo). Ik zou je zeker aanraden om je hier in te verdiepen het heeft mij geweldig geholpen voor de ontsteking in mijn peesplaat.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:16

Je zou inderdaad eens een strassburg sock kunnen proberen. Deze sock helpt veel mensen van de klachten af, wij schrijven ze regelmatig voor. Je kunt hem gewoon online kopen. Daarnaast is shockewave inderdaad een goeie optie om te proberen.

^&+ 20 mei 2016

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 19:03

Ik slaap ook graag met erg ontspannen voetjes, dus die sokken kunnen echt wel wat zijn denk ik.
Dus dat gaat gewoon op het lijstje, shockwave kan altijd nog.

Anoniem

Re: Hielspoor klachten.. Wat was bij jullie de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:13

Wat ik geprobeerd heb:

- gelzooltje onder hak: hielp niet
- sketchers met memory foam zolen: werd t alleen maar heel veel erger van. Niet doen!
- strassburg sokken: hielp niet
- tapen: hielp niet
- shockwave: hielp voor een paar weken
- strechen: leek niet echt te helpen
- bergschoenen: hielp niet
- nike air: hielp wel
- bauerfeind inlegzolen: aanzienlijke verlichting, aanrader
- rust: werkte ook heel goed

girlyggirl

Berichten: 3093
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:18

Al mijn vrije tijd op croccs lopen ( :o ) en daarbuiten speciale gelzooltjes. Uiteindelijk ging t weg *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChanelR, GWR, horzlover, MissJG en 131 bezoekers