“Bang” om in het donker auto te rijden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 13:22

Ik ben nu van een fiat seicento naar een fiat Punto gegaan met de seicento had ik nergens last van terwijl ik met de Punto hoger kan zitten ( in hoogte verstelbare stoel)


Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:08

ik heb hetzelfde, ook last van als er een auto achter me rijd die met da lampen in mijn spiegels schijnt.
Ik zie ook geen diepte in het donker dus moet altijd extra focussen op de witte strepen op de weg (zo doe ik het dan) zodat ik niet ergens tegen aan rijd :P

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:10

Marocje schreef:
Wat balen zeg! Zelf rijd ik het liefst in het donker, veel overzichtelijker. Maar als je verblind juist niet natuurlijk. Die brillen helpen wel, had mijn vriend ivm nachtblind dacht ik? Was iig een gele bril. Maar die zorgde juist dat alles feller bedenk ik me nu, dus dat zou het tegenovergestelde zijn..

Zijn het de tegenliggers of ook nog vanuit je spiegel? Die kan je nl verstellen met een knopje eronder zodat het licht niet in je ogen schijnt.

Sommige auto's hebben wel erg fel licht (als de politie ze tegenkomt zullen die vast even moeten stoppen..) maar meestal helpt het mij al genoeg mijn ogen meer dicht te doen en echt door mijn wimpers ff kijk. Maar dan heb je het over een enkele tegenligger. Niet handig zo een hele weg te gaan rijden 8-)


sommige lijkt het net of ze groot licht aan hebben, vreselijk. vooral als ze de hele weg achter je rijden.
vaak de nieuwere auto's hebben van dat extreem felle licht.
Ik heb zelf xenon in mijn auto gehad zodat ik zelf meer zag maar voor tegenliggers echt niet fijn (ging steeds stuk dus maar weer de gewone verlichting erin gezet)

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:19

Ik ken het probleem heel goed. Ik heb in augustus nieuw werk gevonden, waarvoor ik 88 km enkele reis moet rijden. De afgelopen tijd rijdt ik dus veel in het donker en heb er echt moeite mee. Je raakt makkelijk verblind door al die lichten en koplampen. Ook kan ik in het donker veel moeilijker inschatten hoe snel ander verkeer rijdt en of ik ergens nog tussen kan invoegen.
Ik rijdt nu met tomtom zodat ik daarop een beetje kan volgen hoe de weg loopt. Daarnaast focus ik vooral op de belijning naast de weg, zodat ik ook niet direct in de lampen van tegenliggers kijk.
Verder heb ik ook zo'n nacht bril, eentje van de Esso. Ik vind dat het best helpt, vooral bij regen of mist. Alles is wat minder scherp aan je ogen, waardoor je wat makkelijker focust.
Ondanks alle maatregelen kan ik trouwens toch niet wachten tot het weer lente wordt. Rijdt toch fijner met daglicht. :Y)

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:26

[quote="little_birdy]

Kijk Ver vooruit heel ver .
Probeer je focus voorbij de naderende auto te leggen , je stuurt altijd naar waar je naartoe kijkt verderop .
Vergelijk het met paardrijden je kijkt waar je naartoe gaat .

[/quote]
Deze tip gebruik ik nog steeds voor in donker ook gewoon met rijden met bochten ging ik andere dingen doen gewoon in de verste kijken je handen volgen echt. En niet teveel gaan nadenken erbij.

The end

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 14:35

De tips van de belijning zijn echt top dat doe ik al jaren ( ik volg alles wat in de verlichting van de auto valt) alleen hebben landwegen die belijning helaas niet dus valt er niet veel te volgen, en als ik verder kijk dan mijn verlichting schijnt zie ik helemaal niks := alle tips zijn echt fijn absoluut! Maar het gaat hier voornamelijk om redelijk drukke landwegen.. ik kan in het donker gewoon niet inschatten hoeveel ruimte ik heb? Ook rij ik 9 v/d 10x bij een tegenligger al de verharde berm in.. ( zijn dus niet van die hele smalle landweggetjes gewoon wegen waar je inprincipe elkaar normaal kan passeren)

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:28

Zelf ben ik nachtblind en ik herken wat jij beschrijft.

Hier in België hadden ze een test bij een opticien om nachtblindheid vast te stellen en dan konden ze een speciale bril op sterkte maken. Helaas heb ik een lui oog waardoor mijn ogen niet goed samenwerken en was dat voor mij geen optie.
Je zou eens kunnen informeren bij een opticien.

Ik heb me door de oogarts een gewone bril laten aanmeten en heb er nu zo'n gele overzetbril van het Kruidvat overheen (hebben ze volgens mij nog steeds). Dit helpt bij mij enigszins. Overzetbril kan overigens ook zonder gewone bril gedragen worden.

Ik rij nog steeds niet graag in het donker. Ik ben niet bang maar ik word er wel heel erg door belemmerd.

Als ik dus moet rijden in de avond pak ik mijn gewone bril pus overzetbril.
Verder zit ik eigenlijk graag hoog want dan kijk je over de andere auto's heen, waardoor het ook iets beter is, maar we hebben een lage auto dus dat gaat voor mij niet op.

Zou dus eerst eens laten testen of je nachtblind bent voor je een psycholoog gaat bezoeken ;)

PortRoyal
Berichten: 731
Geregistreerd: 01-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:08

Ik heb er ook de pest aan..ik heb last van mijn nekspieren en daardoor ook last van een wat "raar"hoofd. En als ik in het donker rijd moet ik me teveel inspannen om alles goed te zien. Dan verkramp ik en krijg ik hoofdpijn. En dan al die regen, alles twinkelt en flitst..zo irritant.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 23:19

Met regen heb ik er niet persé meer last van... ben vanavond Express naar mijn ouders geweest.. merk dat het ook heel erg de overgang van licht naar donker is, en als ik weet dat ik nergens naar toe uit kan wijken ( dus beton blokken tussen weg en fietspad bv) krijg ik het ook een beetje warm van... maar moet zeggen dat het net wel redelijk ging.. maar heb wel extreem opgelet waar ik nu daadwerkelijk last van heb

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 04:33

Wat ook zo vervelend is, is dat er soms mensen lopen, met helemaal donkere kleding aan, op een onverlichte weg.. Die zie je natuurlijk sowieso al slecht (niet), ik schrok me vorige week ook dood toen ik ineens op het laatste moment iemand aan de kant van de weg zag.. En als je dan ook nog verblind wordt, zie je helemaal niks meer.. Maar zo'n nachtbril werkt dus echt als je last hebt van de lichten van tegenliggers? Ook de goedkope van de Action?

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:51

Mossel schreef:
Met regen heb ik er niet persé meer last van... ben vanavond Express naar mijn ouders geweest.. merk dat het ook heel erg de overgang van licht naar donker is, en als ik weet dat ik nergens naar toe uit kan wijken ( dus beton blokken tussen weg en fietspad bv) krijg ik het ook een beetje warm van... maar moet zeggen dat het net wel redelijk ging.. maar heb wel extreem opgelet waar ik nu daadwerkelijk last van heb

Als je bang bent van een harde scheiding naast je auto, zou ik toch ook eens aandacht besteden aan "weten hoe groot je auto is".

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:29

Wat ook erg irritant is, is als ze telaat of juist weer te vroeg hun groot licht aan hebben. Nu heb ik wel genoeg licht aan boord om ze er even op te attenderen als ze aan komen rijden maar als ze al bijna voorbij zijn kun je er weinig mee.

Of erg slecht afgestelde verlichting is ook zoiets
Of dat er een kant wel werkt en de andere niet.

Vind snachts rijden heerlijk tot je idd zulke tegenliggers tegenkomt. Soms rijd ik vervolgens 800km met hoofdpijn.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 11:10

ikke schreef:
Mossel schreef:
Met regen heb ik er niet persé meer last van... ben vanavond Express naar mijn ouders geweest.. merk dat het ook heel erg de overgang van licht naar donker is, en als ik weet dat ik nergens naar toe uit kan wijken ( dus beton blokken tussen weg en fietspad bv) krijg ik het ook een beetje warm van... maar moet zeggen dat het net wel redelijk ging.. maar heb wel extreem opgelet waar ik nu daadwerkelijk last van heb

Als je bang bent van een harde scheiding naast je auto, zou ik toch ook eens aandacht besteden aan "weten hoe groot je auto is".

Ik heb de auto pas sinds eind augustus, en heb daarna 3 weken niet kunnen rijden ivm operatie, en imo komt het weten hoe groot je auto is door er mee op pad te gaan. Maar die weg had ik ook last van met Mn andere auto en die heb ik 6 jaar gehad. Die weg is net aan breed genoeg voor 2 auto’s, dus als er 1 niet voldoende opzij gaat komt het allemaal wel heel dichtbij en je kan geen kant op.
Maar goed dat is maar 1 weg, en niet de oorzaak van het “probleem”

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:34

Dit klinkt mij eerder in de oren als angst om vast te komen zitten. Een soort van het omgekeerde van pleinvrees: dat jij ruimte nodig hebt om je veilig te voelen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 20:38

Nee geen angst om vast te komen zitten.. de k eerders de angst om schade te maken

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:42

Ik kan ook een nachtbril aanraden. In ieder geval een meting die ook in het donker meet. Ik bleek snachts een afwijking te hebben die ik overdag niet heb. Daardoor zijn lampen niet een lichtbron maar verspreid het licht als een soort ster. Sinds ik een goede bril heb met speciale glazen, heb ik nergens meer last van.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

hagelslag
Berichten: 8984
Geregistreerd: 18-09-10

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:49

Ik ben dernet extra nog gestopt om te vragen of de nette bestuurder achter mij groot licht aan had ofzo...
Hij verblinde mij zo erg dat ik gewoon pissig was.
Ik rij een mercedes ml 270. Oftewel een grote hoge auto en alsnog had ik last van hem.
Zegt hij, ja mijn auto past het licht automatisch aan. Euh ja kerel verander het maar even want het is klote.
Als ik mijn groot licht aan deed merkte ik bijna geen verschil.
Ik wil binnenkort mijn ogen weer laten testen.
Meestal verslechteren mijn ogen elke 7-8 jaren en ik heb mijn bril nu 7 jaren.
Dan wil ik ook vragen of ze iets weten ivm nachts rijden.
Ik rij namelijk op de vrachtauto en ehm ja ... Dan moet ik dus ook erg vaak in het donker rijden.
En een echte tip kan ik helaas niet geven. Gewoon rustig rijden en je niet laten opjutten

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:52

Mossel schreef:
Nee geen angst om vast te komen zitten.. de k eerders de angst om schade te maken

...als je verblind wordt is die angst ook reeel.
Het gezonde verstand zegt dan: naar de opticien. Meten, gele brillen proberen - of een alternatief voor het koekblik op 4 wielen zoeken - maar niet doorrijden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 21:11

hagelslag schreef:
Ik ben dernet extra nog gestopt om te vragen of de nette bestuurder achter mij groot licht aan had ofzo...
Hij verblinde mij zo erg dat ik gewoon pissig was.
Ik rij een mercedes ml 270. Oftewel een grote hoge auto en alsnog had ik last van hem.
Zegt hij, ja mijn auto past het licht automatisch aan. Euh ja kerel verander het maar even want het is klote.
Als ik mijn groot licht aan deed merkte ik bijna geen verschil.
Ik wil binnenkort mijn ogen weer laten testen.
Meestal verslechteren mijn ogen elke 7-8 jaren en ik heb mijn bril nu 7 jaren.
Dan wil ik ook vragen of ze iets weten ivm nachts rijden.
Ik rij namelijk op de vrachtauto en ehm ja ... Dan moet ik dus ook erg vaak in het donker rijden.
En een echte tip kan ik helaas niet geven. Gewoon rustig rijden en je niet laten opjutten

Klopt dat doet de auto van mijn vader ook, daar kan je voor zover ik weet niks aan veranderen. Wat ik wel weet is dat zijn auto andere auto’s herkent en je er zo geen last van zou horen te hebben. Xenon verlichting vind ik sowieso super vervelend!

Janneke2, zoals ik al eerder heb gezegd gaat het testen van mijn ogen zeker gebeuren :) een alternatief voor mijn auto is er niet, ja geen auto...

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:29

Ben je bang voor schade aan je eigen auto of schade aan andere auto's/goederen? Naast het naar de opticien gaan en hulpmiddelen voor het zicht aanschaffen is het ook handig als je inderdaad de afmetingen van je auto goed kent. Het kan daarbij helpen om je spiegels anders/beter af te stellen en/of extra spiegels aan te schaffen om zo je auto in zijn omgeving beter te kunnen zien.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 21:34

Mn eigen auto..
Spiegels staan goed en Wbt afmeting van de auto heb ik ook al uitleg over gegeven :)

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:22

Ja, dat heb ik gelezen.

Dan zit er niets anders op dan als een oud vrouwtje met bril op kilometers te maken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:25

Mossel schreef:
hagelslag schreef:
Ik ben dernet extra nog gestopt om te vragen of de nette bestuurder achter mij groot licht aan had ofzo...
Hij verblinde mij zo erg dat ik gewoon pissig was.
Ik rij een mercedes ml 270. Oftewel een grote hoge auto en alsnog had ik last van hem.
Zegt hij, ja mijn auto past het licht automatisch aan. Euh ja kerel verander het maar even want het is klote.
Als ik mijn groot licht aan deed merkte ik bijna geen verschil.
Ik wil binnenkort mijn ogen weer laten testen.
Meestal verslechteren mijn ogen elke 7-8 jaren en ik heb mijn bril nu 7 jaren.
Dan wil ik ook vragen of ze iets weten ivm nachts rijden.
Ik rij namelijk op de vrachtauto en ehm ja ... Dan moet ik dus ook erg vaak in het donker rijden.
En een echte tip kan ik helaas niet geven. Gewoon rustig rijden en je niet laten opjutten

Klopt dat doet de auto van mijn vader ook, daar kan je voor zover ik weet niks aan veranderen. Wat ik wel weet is dat zijn auto andere auto’s herkent en je er zo geen last van zou horen te hebben. Xenon verlichting vind ik sowieso super vervelend!

Janneke2, zoals ik al eerder heb gezegd gaat het testen van mijn ogen zeker gebeuren :) een alternatief voor mijn auto is er niet, ja geen auto...

Je kunt wel degelijk iets doen aan dat soort instellingen maar dan moet je garagemedewerker wel intelligent genoeg zijn om te weten hoe het werkt.

Kennis van me had dat eens aan de hand; geeft de monteur aan dat hij toch degene was die er verstand van had. Wat die monteur even over het hoofd zag was dat die kennis software-engineer is..... }:)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 22:34

Ohh ja heb er verder geen verstand van, alleen dat je, voor zover ik weet, er zelf niks aan kan veranderen. Maar geloof ook niet dat hij er klachten over heeft gehad. Achja maakt ook verder niet uit hah daar ging het ook niet over :P

Maflinger_s Jep, ik ga van de week langs de opticien dan moet ik er toch in de buurt zijn

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:22

Mijn auto heeft het ook. Zodra hij andere lichten detecteerd gaat het groot licht uit.

En je hoeft natuurlijk niet op de automatische stand te staan. Je kunt hem ook prima zelf aan en uit zetten :P . Al geef ik toe. Het is erg prettig om nooit over het licht na te hoeven denken.

Al rijden de meeste mensen waarvan je denkt dat ze groot licht op hebben gewoon met slecht afgestelde dimlichten. Die staan dan gewoon veel te hoog afgesteld.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla, Brittneyx, elisespunky, germie, Mii_X_HarrY, mriek1990, Nora1992, valonka, wiifke en 168 bezoekers