“Bang” om in het donker auto te rijden.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

“Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 23:55

Hallo

Zoals de titel al zegt ben ik “bang” om in het donker auto te rijden. Dit is sinds een paar weken het geval. Eerder nooit last van gehad, ik gaf eerst de schuld aan mijn nieuwe auto die een stukje groter is dan mijn oude. Ik heb ook het idee dat het erger wordt. Waarschijnlijk omdat ik er steeds meer over na ga denken.
Als er geen tegenliggers zijn is er overigens geen probleem maar ik word “verblind” door de koplampen van de tegenliggers en zie ik het dus niet goed meer. Overdag heb ik nergens last van en probeer ook zo min mogelijk in het donker te rijden, maar rond deze tijd van het jaar bijna niet te voorkomen, nu ben ik wel benieuwd of daar iets voor is ( ik heb gehoord over de gele brilletjes maar geen idee of dat daadwerkelijk helpt) ik wil sowieso even mijn ogen laten testen just to be sure.


Rhinocornn

Berichten: 449
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: Wijchen

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:59

Ik wordt ook verblind door tegenliggers en heb hiertegen een nachtbril aangeschaft (met gele glazen dus), de eerste keer was het wel even wennen maar het werkt goed. Ook met regen is het fijn om de bril op te zetten. :)

Prinses Omelia ♥


senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:00

Zijn de lichten van je nieuwe auto minder sterk o.i.d.? Mijn vriendin dacht een tijdje dat ze 's avonds slechter ging zien. Toen bleek dat ze alleen de daglichtlampen van haar nieuwe auto gebruikte. :+

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Nicje87

Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:02

Probeer verder op je eigen helft te kijken ipv in de koplampen. Ook regelmatig doen went.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:04

Je zou kunnen kijken om een paar lessen te nemen bij een rijschool die ook savonds lest om even wat meer zelfvertrouwen te krijgen in het savonds rijden?

De Turtle.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:07

Wat balen zeg! Zelf rijd ik het liefst in het donker, veel overzichtelijker. Maar als je verblind juist niet natuurlijk. Die brillen helpen wel, had mijn vriend ivm nachtblind dacht ik? Was iig een gele bril. Maar die zorgde juist dat alles feller bedenk ik me nu, dus dat zou het tegenovergestelde zijn..

Zijn het de tegenliggers of ook nog vanuit je spiegel? Die kan je nl verstellen met een knopje eronder zodat het licht niet in je ogen schijnt.

Sommige auto's hebben wel erg fel licht (als de politie ze tegenkomt zullen die vast even moeten stoppen..) maar meestal helpt het mij al genoeg mijn ogen meer dicht te doen en echt door mijn wimpers ff kijk. Maar dan heb je het over een enkele tegenligger. Niet handig zo een hele weg te gaan rijden 8-)

Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:09

Probeer naar de ( passagiers kant) berm te kijken als lampen je verblinden, om je te oriënteren en om eventueel uit te kunnen wijken naar de berm in geval van volledige verblinding of nood.

Hier hebben de mensen er ook een handje van om je te verblinden. Gelukkig rij ik zelf in een Toyota landcruiser fj 62 dus gelukkig schrikken ze vaak van de auto. Maar ik weet zelf ook donders goed dat het nogal angstig Is als je in een wat kleine of lagere auto rijd.

How to nurture a flame, and raise it to a blaze

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:12

Ik heb ook vaak moeite met de koplampen van tegenliggers. Als ik focus op de witte lijn aan de rechterkant van de weg is het prima te doen. Zo'n gele bril heb ik overwogen, maar omdat ik zelf af en toe ook een bril draag is dat niet zo handig.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:15

Is de binnenkant van je voorruit goed schoon? Het kan dat het verblinden door koplampen van tegenliggers door viezigheid aan de binnenkant erger is.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 00:17

Mijn lichten zijn voor zover ik weet niet minder sterk dan mijn vorige auto.
Ik kijk inderdaad al weg van de tegenliggers maar dat werkt ook niet echt, heb soms last van de lampen achter mij, dat hendeltje aan de spiegel was ik al bekend mee :)
En ja de verlichting van de meeste nieuw auto’s zijn nog vervelender haha.

Denk dat het ook niet super mee werkt dat ik voor het grootste gedeelte over landweggetjes rijdt ( dus opzich niet heel veel tegenliggers, maar nog steeds genoeg)
Ik heb ondertussen al bijna 10 jaar mijn rijbewijs en ik heb er nooit zoveel last van gehad als de laatste weken. Ik weet niet waar het ineens vandaan komt :=

Raam is schoon :j ik heb met slechtere ramen gereden ( steenslag all over the place en krassen omdat de vorige eigenaar het waarschijnlijk met een schuurspons geschrobd heeft) maar deze is helemaal gaaf en schoon.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:24

Murthul schreef:
Je zou kunnen kijken om een paar lessen te nemen bij een rijschool die ook savonds lest om even wat meer zelfvertrouwen te krijgen in het savonds rijden?

Ik denk dat dit de beste tip is. :) Mijn moeder kreeg ineens snelweg-angst. Van de ene op de andere dag. Dat ging van kwaad tot erger totdat mijn vader een lesauto met een begripvolle instructeur had laten voorrijden.

Die man heeft weer de puntjes op de I gezet samen met mijn moeder waardoor het vertrouwen weer groeide en mijn moeder weer vrolijk rondrijd. :)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 00:32

Daar ga ik over nadenken, dat is namelijk geld wat ik niet even uit de mouw schud :)

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:56

Logisch, het is vreselijk duur. Bedenk je wel dat je natuurlijk geen 40 lessen hoeft te volgen, je hebt je rijbewijs tenslotte al. :)

Mijn moeder voelde zich na 6 lessen (weken) weer prettig in de auto. Jij misschien al eerder.

Probeer wel te voorkomen dat de angst zich, zeg maar, opstapeld. Daarmee maak je het jezelf zoveel moeilijker.

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 01:26

Nachtbril is top! Met regen in het donker rijden, ik vind het verschrikkelijk. Sinds ik voor 3 euro bij de Action een nachtbril heb aangeschaft, rijd ik weer soepeltjes rond!


Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 02:39

Je hebt ook schermen voor aan je zonneklep. Die zijn ideaal, dan heb je 2 verschillende soorten 'brillen' om door te kijken afhankelijk van de omstandigheden. Zo kun je ook gewoon nog alles zien met hele felle zon bijvoorbeeld. En je kunt ze gewoon wegklappen/draaien als je ze niet nodig hebt.

Dit bedoel ik: https://www.bol.com/nl/p/hd-vision-viso ... 081850843/

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!

Texas02

Berichten: 4463
Geregistreerd: 21-04-16

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 06:23

Ik heb ook veel last van de verlichting van tegenliggers, of van mensen achter mij.. Werkt zo'n nachtbril echt goed? Ik heb overdag ook heel snel de zonnebril op omdat ik anders last heb van het licht (en daar hoeft de zon niet per sé voor te schijnen).. Dus misschien is een nachtbril ook wel een idee voor mij.. Hierboven werd een bril voor 3 euro van de Action genoemd, is deze goed en vertekent deze je beeld niet? Want ik heb helaas op dit moment geen geld over om naar de opticien te gaan en een dure bril te halen..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:30

Helaas heb ik dit ook. In t donker rijden kost erg veel energie omdat ik verkrampt ga rijden door de verblinding. Ik heb ook in de action met zon bril in mn handen grstaan, werkt t echt?

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:32

Ik heb dat ook en het is na een ongeluk jaren geleden alleen maar erger geworden. Ik had een hele leuke baan bij het KLPD op de 112 maar omdat ik niet van de angst afkwam ben ik daar gestopt want je hebt daar onregelmatige diensten. Het was helemaal een ramp bij wegwerkzaamheden met die betonblokken met lichtjes e.d.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:35

Ik doe ook een gele bril over m'n gewone bril. (Heb m 2 jaar terug bij de action gehaald). Scheeld een heel stuk. Een bril op sterkte met gele glazen staat nog op verlanglijstje, zodat ik m wat consequenter op doe

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:36

Oh ik herken t wel een beetje.
Ik ben vanaf begin aan al niet wild van t rijden in t donker.
Ik heb een nachtbril gebruikt wat enorm scheelt. Inmiddels gaat t prima..

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Tilmar

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:40

Ik vind rijden in het donker ook niet prettig... Zeker niet als het ook nog regent. Overal weerkaatst licht 8-)
Tegenliggers verblinden en ik zie niet goed in mijn spiegels.
Ik rij soms gewoon een andere route (langer :o) om lastige situaties te vermijden...

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:16

Ik heb precies hetzelfde. Maar altijd al gehad. Ik zie gewoon echt heel weinig in het donker. Op donkere landweggetjes zie ik niks. Met lantaarnpalen gaat het nog. Als het ook nog regent stap ik uit :+
Ik heb een bril op sterkte ;)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: “Bang” om in het donker auto te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:22

Oh ik ken dit. Nooit echt getest maar zie volgensmij Snapchats minder. (Fietsers zonder licht zie ik gewoon echt niet tenzij ze in het licht fietsen) dus voor mijn een andermans veiligheid rijd ik zo min mogelijk in het donker.

Voor mij helpt het om inderdaad weg te kijken, linkeroog dicht te doen als ze dichtbij komen (vooral met dat wit licht) en van te voren al goed onthouden hoe de weg loopt, desnoods wat extra uitwijken. Snelheid minderen doe ik ook als het echt vel is.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:26

Ikzelf zie heel slecht in het donker als het regent. Zonder regen geen probleem, maar met regen...
De druppels op de voorruit worden zo uitvergroot door de lichten van tegenliggers dat ik alleen nog maar 1 grote licht-vlek zie.
Het enige wat ik kan doen is mijn ruitenwissers zo hard mogelijk aan zetten.

Tilmar

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:27

Een oog dicht helpt bij mij ook! En ik zet de navigatie aan, ook al ken ik de weg. Dan zie ik goed hoe de weg loopt.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elise01, GrapeshotBot, iiSunshine, Roosch en 56 bezoekers