Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 04:43

Ayasha schreef:
Een kind op de wereld zetten waarvan je vrijwel zeker bent dat het beperkt zal zijn is IMO het toppunt van negatief egoïsme, ja, kinderen op de wereld zetten is sowieso een vorm van egoïsme maar bewust een beperkt kind op de wereld duwen is een negatieve vorm van egoïsme. (Ja, imo zijn er positieve en negatieve egoïstische handelingen)


Wat dat betreft is het vreemd dat de meeste toekomstig aanstaande ouders niet eerst een erfelijkheidsonderzoek doen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 07:44

Pandora2 schreef:
Net zoals bij paarden. Is het veulen van deze hengst niet helemaal goed, proberen we volgend jaar een andere :')

Met als verschil dat bij paarden een niet helemaal goed veulen de worst in gaat, terwijl je aan een mislukt kind levenslang vast zit.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:47

oomens schreef:
Pandora2 schreef:
Net zoals bij paarden. Is het veulen van deze hengst niet helemaal goed, proberen we volgend jaar een andere :')

Met als verschil dat bij paarden een niet helemaal goed veulen de worst in gaat, terwijl je aan een mislukt kind levenslang vast zit.


Of gewoon verkocht wordt voor een halve eurocent :') Het veulen dan ... :+

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:33

Cayenne schreef:
Ayasha schreef:
Een kind op de wereld zetten waarvan je vrijwel zeker bent dat het beperkt zal zijn is IMO het toppunt van negatief egoïsme, ja, kinderen op de wereld zetten is sowieso een vorm van egoïsme maar bewust een beperkt kind op de wereld duwen is een negatieve vorm van egoïsme. (Ja, imo zijn er positieve en negatieve egoïstische handelingen)


Wat dat betreft is het vreemd dat de meeste toekomstig aanstaande ouders niet eerst een erfelijkheidsonderzoek doen.

Dat zeg ik ook weleens maar krijg dan meteen naar mijn hoofd dat ik net Hitler of Mengele ben ivm de experimenten die in WW2 gedaan werden. :x

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:01

Mja gelukkig heb je weldenkende mensen die bij erfelijke ziektes zich iig laten testen... Er zijn natuurlijk verschillende gradaties, maar als je bijv al weet dat hartafwijkingen in de familie zitten, dan kun je daarop inspelen (dus zsm na de geboorte een onderzoekje door de cardioloog)

Maar ja, waarom je in een gezin van tig kinderen met een rugzakje denkt "kom we nemen er nog een"... Dat kan voor die kinderen toch ook niet leuk zijn. Zeker als je er ook hebt die gezond/"normaal" zijn, opgroeien met een "speciaal" brusje is best pittig

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:07

Juist omdat ik weet hoe het is om als "brusje" op te groeien, weet ik dat ik dat voor mijn kinderen absoluut níet wil. En ik had dan nog het geluk om ontzettend bevoorrecht op te groeien in een gezin waar mijn moeder thuis was voor ons. Maar als ik naar de rest van de familie kijk, en hoe sterk bepaalde problemen verankerd zitten in onze genen.. :n Dan kies ik er heel bewust voor om dat risico niet te nemen.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:13

Ik ben in 1985 ofzo al getest ivm erfelijke ziekte en daaruit bleek dat het autosomaal erfelijk is.
Ik kreeg dan ook vanaf dat ik voorzichtig liet weten in de toekomst kinderen te willen het dringende advies om tegen die tijd met een klinisch geneticus om de tafel te gaan zitten.
Uiteindelijk (ook ivm andere factoren) dan besloten dat het hier stopt en de kinderwens diep in de ijskast gestopt en er een driedubbel slot op gezet waarvan de sleutels zijn weggegooid.
Maar had mijn vader eerder geweten hoe of wat dan had hij nooit kinderen gekregen, nu is het bij 1 gebleven en ondanks dat hij altijd ontzettend veel van me heeft gehouden heeft hij zich altijd schuldig gevoeld dat hij deze afwijking aan mij heeft doorgegeven.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:21

Lor, hier hetzelfde verhaal maar dan moeder die het doorgegeven heeft en eeuwig met een schuldgevoel zal zitten. Zij wist het ook niet.

Als ik zie hoe moeilijk ik het al heb in de maatschappij (werk vinden bvb) terwijl ik iets heb waar redelijk mee te leven valt mits ik rekening hou met mijn beperkingen. Dat zou ik nooit een onschuldig kind willen aandoen... Ik word eerlijk gezegd onpasselijk van mensen die willens en wetens een beperkt kind op de wereld zetten net omdat ik zelf heel goed weet hoe het voor het kind is - maar sommige ouders lijken wel te denken dat hun kind een topleven gaat krijgen omdat hij gewenst en geliefd is. Bah.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:59


Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:01

bruintje123 schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1342710 ... gen-worden
Erg. Deze moeder nam de verantwoording verprutst de dokter het.

Een test is nooit 100% betrouwbaar.
Dus dat er bij een op zoveel testen een fout positieve uitslag zit, vind ik geen reden om die dokter een boete te geven.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:09


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:16

bruintje123 schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1342710 ... gen-worden
Erg. Deze moeder nam de verantwoording verprutst de dokter het.

Het is wel de televaag hè. Als de dokter inderdaad nalatig was: fair. Als de dokter netjes heeft gewerkt en je in de 0.01% zit dat de test kan falen: kan de arts niets aan doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:16

Topsy
Nee daar kan ik me niet in vinden.
Je gaat uit dat wat de arts zegt klopt.
Was er kans op twijfel had hij dat moeten zeggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:19

bruintje123 schreef:
Topsy
Nee daar kan ik me niet in vinden.
Je gaat uit dat wat de arts zegt klopt.
Was er kans op twijfel had hij dat moeten zeggen.

Nee je gaat er van uit dat die handeld vanuit kennis en kunde. Er van uit gaan dat alles wat een dokter zegt de enige waarheid is, is naïef op het domme af.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:24

Niet mee eens.
Er arts mag er dam best bij zeggen dat de test geen 100% garantie geeft.
Er zijn namelijk ook tests die dat wel geven. Je kan als leek niet weten bij wat wel en niet. Daar hoor je over voorgelicht te worden

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 01:11

bruintje123 schreef:
Er zijn namelijk ook tests die dat wel geven.

Nee. Alle tests hebben een sensitiviteit en een specificiteit die beide nooit exact 100% zullen zijn. Er zullen altijd gevallen zijn waarin een vals positieve of vals negatieve uitslag voorkomt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 01:19

oomens schreef:
bruintje123 schreef:
Er zijn namelijk ook tests die dat wel geven.

Nee. Alle tests hebben een sensitiviteit en een specificiteit die beide nooit exact 100% zullen zijn. Er zullen altijd gevallen zijn waarin een vals positieve of vals negatieve uitslag voorkomt.

Dat dus. Naast het feit dat alles wat door mensen gebeurt een foutmarge heeft. :) zelfs computers bieden geen 100% al is het maar omwille van mogelijke malfuncties.

Nee, het is gewoon heel erg verstandig om zelf ook kritisch te blijven. Het zijn gewoon mensen, mensen die gestudeerd hebben maar niettemin mensen. :)
Inmiddels al een paar keer ervaren dat ze soms juist door hun ervaring en kennis dingen missen. :) in mijn geval hebben mijn dokters inmiddels geleerd als zij a denken en ik B ervaar, ze B best ook na gaan, sterker nog, de meest zelfzekere van het stel vroeg afgelopen week eerst wat ik er van dacht. ;) als ik niks apart te melden had werden het gewone foto's, anders zou hij voor een MNR gegaan zijn. :)
En nee, het gaat dan echt niet om simpele dingen. :) jezelf een beetje informeren zodat je kritisch kan zijn is verstandig.

Vind het ook een rare zaak, hemofilie is beheersbaar dacht ik? Autisme lijkt me een grotere bedreiging voor z'n job-kansen en daar valt niet op te testen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:08

Ok... maar wel even een evidence based meme-etje :+
Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:49

c_alsemgeest schreef:
Ok... maar wel even een evidence based meme-etje :+
[ [url=m/0MPYVE.jpg]Afbeelding[/url] ]



*\%/*
Durf hem wederom niet op Facebook te gooien maar hij is goed :))

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:35

Hahaha :+
Ik heb hem gewoon op mijn FB staan hoor

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:01

Oh geweldig, dat plaatje! _O-

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 06:54

Afbeelding

Zag net deze parel op fb voorbij komen. Word er spontaan een beetje misselijk van.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 07:05

:r

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 07:47

Mijn lijf heeft
Nergens last van
Mijn heupen
Voelen goed

Ik ben carrierevrouw
En kok en poets
En ook nog fanatiek sporter
Tijd is nooit genoeg

Want de weken zijn
Van werk
En mij
En vakanties

Van de etentjes
Het stappen
Het is mij
Nooit genoeg

En al die ballen
In de lucht?
Die laat ik gaan
Met een diepe zucht

Ik wil niet pochen hoor
Maar van mijzelf zijn
Is echt

Fantasisch.



Hierbij mijn reactie op deze vroege ochtend over het onpasselijke gedicht hierboven

(spel, grammatica en dichtfouten zijn te danken aan het vroege uur)

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 08:37

_/-\o_ Mooi antwoord op de vroege morgen fleurtjeuh!
Laatst bijgewerkt door Stybba op 28-11-17 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt