Ben jij mantelzorger

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 13:44

Vorige week vroeg iemand verbaasd oh ben jij mantelzorger Dan? Ze weet dat namelijk wel dus dat komt hard binnen. Al 8 jaar wordt ik geleefd, ik zit er daarom ook helemaal door heen. Ik sta er voor mijn gevoel dan ook alleen voor, ik heb hulp gevraagd van de huisarts maar dat laat lang op zich wachten. Zijn er meer bokkende mantelzorgers?

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:48

Wel jaren geweest maar gelukkig met meerdere dus nooit er door heen gezeten. Meld je ook bij je gemeente en thuiszorgorganisatie, misschien kunnen die iets voor je betekenen. Waar ben jij mantelzorger voor??

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:54

Ik heb 2 jaar geleden een half jaar ongeveer intensief als mantelzorger gefungeerd voor mijn vader tot aan zijn overlijden. Inmiddels voel ik me toch wel meer en meer mantelzorger over mijn moeder. Zij heeft geen rijbewijs en komt (kwam, het lijkt beter te gaan) moeilijk over het verlies heen. Ik rij haar dus vaak (al heeft ze nu wel andere mogelijkheden ontdekt). en ik zorg ook voor haar medicatie (toediening). Ook kook ik regelmatig voor haar (momenteel 2 a 3 keer per week). En verder ben ik haar aanspreekpunt met alles. Ook per whats app, Twitter houdt ze in de gaten van mij etc. Het liefst planned ze ook mijn dag in en weet ik alles van haar planning en haar buren, en de TV en en en... :+


Ik vermoed dat jij het veel heftiger hebt als ik het zo lees. En wil je in elk geval een dikke knuffel geven. Trek inderdaad gewoon nog een keer aan die bel en evt nog 10 keer. Als jij er zo doorheen zit moet je gewoon ondersteunt worden!

daaf4ever
Berichten: 2729
Geregistreerd: 30-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:55

Klop inderdaad eens aan bij de gemeente, ze kunnen je daar verder helpen in je zoektocht naar hulp. Sterkte in elk geval!

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:28

Zilfstar schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een half jaar ongeveer intensief als mantelzorger gefungeerd voor mijn vader tot aan zijn overlijden. Inmiddels voel ik me toch wel meer en meer mantelzorger over mijn moeder. Zij heeft geen rijbewijs en komt (kwam, het lijkt beter te gaan) moeilijk over het verlies heen. Ik rij haar dus vaak (al heeft ze nu wel andere mogelijkheden ontdekt). en ik zorg ook voor haar medicatie (toediening). Ook kook ik regelmatig voor haar (momenteel 2 a 3 keer per week). En verder ben ik haar aanspreekpunt met alles. Ook per whats app, Twitter houdt ze in de gaten van mij etc. Het liefst planned ze ook mijn dag in en weet ik alles van haar planning en haar buren, en de TV en en en... :+


Ik vermoed dat jij het veel heftiger hebt als ik het zo lees. En wil je in elk geval een dikke knuffel geven. Trek inderdaad gewoon nog een keer aan die bel en evt nog 10 keer. Als jij er zo doorheen zit moet je gewoon ondersteunt worden!

Voor toediening medicatie is thuiszorg ook een optie. En maaltijden aan huis?? Hoe hard het ook klinkt, probeer nu een stop te zetten en al andere mogelijkheden aan te geven. Zo te lezen duurt het niet lang of je hebt zelf geen leven meer, uit eigen ervaring weet ik dat aangeboden hulp in het begin als prettig maar later als vanzelfsprekend word ervaren. En dat mag dan ook wel zo zijn maar dat betekend nog niet dat je daar altijd maar in mee moet gaan, je wil ook nog dochter ipv huishoudster/verpleegster/schoonmaakster zijn.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:37

Hier ook mantelzorger voor mijn ouders.. nu is het bij mij nog beperkt hoor, omdat mijn moeder onwijs veel doet. Maar die heeft het vaak heel zwaar. Het is eigenlijk bijna geen doen.

Kan thuiszorg niet meer overnemen bij jou TS?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:40

Hier ook mantelzorger voor mijn partner en ook ik sta er alleen voor.
Ik heb geen tips voor je. Ik loop tegen dezelfde dingen aan denk ik.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 14:57

Mijn kinderen hebben veel zorg nodig maar mijn moeder woont naast me en die vraagt al 8 jaar heel negatief de aandacht, Een paar weken geleden draaide een hond zijn riem om haar benen, niet haar hond. En toe viel ze en brak ze haar pols. Ze is nu uit het gips maar haar pols is stijf en de fysio komt aan huis. Bij het vallen viel ze op een been waarvan ze zegt dat dat nog steeds stijf is waar door ze niet ver kan lopen. Maar als ze loopt zie ik haar bijna normaal lopen.

Ze heeft veel angst bij het lopen, echt abnormaal veel waar door ze blokkeert.Ze is op zijn Hollands gezegt erg zwart gallig en weigert psychische hulp. Mijn kinderen en man willen niet meer bij haar komen, waardoor alles op mij neer komt. Niemand durft haar de waarheid te zeggen, hoe ze dus echt is want zelf ziet ze dat niet. Ik heb een paar weken geleden mijn grens aangegeven, maar na een paar dagen walst ze daar weer net zo makkelijk overheen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:01

Hier een ex mantelzorger.

Please, trek aan alle mogelijke bellen...! Niet wachten tot je op en kapot bent, dat soort dingen gaat sluipenderwijs en geleidelijk.

Aan de ene kant: ik hou van mijn moeder (of hield - zij is ter ziele), dus laat je haar niet barsten - aan de andere kant sluipt er van alles en nog wat geleidelijk aan er in.
Tot (en met) dat je zelf geen leven meer hebt. |(

Om uit je vel te springen hoe andere mensen er glad aan voorbij gaan!!

Edit: en een grens is een grens - hoe moeilijk je moeder het moge vinden en hoe hard ze er overheen wenst te gaan: poot stijf!!

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 15:02

Ze zegt zelf dat ze het niet meer dan normaal vind van wat ik allemaal doe.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:03

Ik ben ook mantelzorger, al heel wat jaren. Wij doen dit gelukkig samen en door het verloop van de ziekte zijn er lange piek momenten, maar is het soms ook wat rustiger.

Voor ondersteuning kun je eens beginnen bij https://www.mezzo.nl/

In mijn woonplaats is er via de wijkteams veel mogelijk, daarnaast is de vrijwilligerscentrale erg actief met ondersteuning. dit doen ze voornamelijk door cursussen en lotgenoten bijeenkomsteren.

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:05

marleen_usar schreef:
Mijn kinderen hebben veel zorg nodig maar mijn moeder woont naast me en die vraagt al 8 jaar heel negatief de aandacht, Een paar weken geleden draaide een hond zijn riem om haar benen, niet haar hond. En toe viel ze en brak ze haar pols. Ze is nu uit het gips maar haar pols is stijf en de fysio komt aan huis. Bij het vallen viel ze op een been waarvan ze zegt dat dat nog steeds stijf is waar door ze niet ver kan lopen. Maar als ze loopt zie ik haar bijna normaal lopen.

Ze heeft veel angst bij het lopen, echt abnormaal veel waar door ze blokkeert.Ze is op zijn Hollands gezegt erg zwart gallig en weigert psychische hulp. Mijn kinderen en man willen niet meer bij haar komen, waardoor alles op mij neer komt. Niemand durft haar de waarheid te zeggen, hoe ze dus echt is want zelf ziet ze dat niet. Ik heb een paar weken geleden mijn grens aangegeven, maar na een paar dagen walst ze daar weer net zo makkelijk overheen.


Misschien moet je dan duidelijker zijn, blijkbaar is je moeder slim genoeg om te klagen en aandacht op te eisen. Maar dat laatste kan alleen wanneer JIJ er aan toe geeft. Koop haar een tweedehands rollator, schuif om de deur en vertel haar nogmaals heel duidelijk waar het op staat. Het feit dat je kinderen en man er niet meer willen komen zegt mij dat jij veel te veel pikt en het al langer een zeer ongezonde situatie is die allleen jij kunt veranderen.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 15:08

Ze mag vanwege haar pols pas volgende week met een rollator lopen, ze heeft er 1 staan. Nee ik heb laatst heel duidelijk gezegd waar het op staat.Ik zei ik neem je hondje in huis en dan mag je de boodschappen thuis laten bezorgen mij zie je dan niet meer.

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:12

marleen_usar schreef:
Ze mag vanwege haar pols pas volgende week met een rollator lopen, ze heeft er 1 staan. Nee ik heb laatst heel duidelijk gezegd waar het op staat.Ik zei ik neem je hondje in huis en dan mag je de boodschappen thuis laten bezorgen mij zie je dan niet meer.

Blijkbaar kwam de boodschap niet aan, probeer er voor te zorgen dat je via huisarts, opnieuw bellen en blijven doen, dat er thuiszorg komt. Zo hoef jij er niet zoveel tijd aan te besteden want jij hebt je eigen kinderen ook nog.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:13

Herkenbaar. Mantelzorger samen met zijn zus voor ons mam. zwaar hypochonder, angst en paniekstoornissen. Sinds het overlijden van mijn vader neemt het extreme vormen aan. Ikzelf geef grenzen aan maar mijn zus niet echt. Daarom moeilijk vol te houden. We hebben haar nu bijna zo ver dat ze naar een verzorgingstehuis gaat. Ik hoop dan dat er een iets rustiger tijd voor onszelf komt, Alhoewel er nu weer een schuldgevoel voor in de plaats komt. Daar ook maar weer mee aan de slag.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:19

Mijn man is al jaren mijn mantelzorg en ik heb me verbaasd hoe slecht mantelzorgers geïnformeerd worden. Het mantelzorg compliment(volgens mij nu afgeschaft, mantelzorg respijt (even een overname voor een paar dagen, om de mantelzorger te ontlasten), je mag het wiel zelf uitvinden. ik heb ook veel gehad aan de site van Mezzo.
De gemeentes doen ook wat, maar waar jij woont, weet ik uit ervaring , is dat heel gering. Mijn man doet nooit mee aan uitstapjes , bijeenkomsten en heeft geen parkeerpas, maar er is wel wat mogelijk. Hij is wel een geregistreerde mantelzorger. Er zijn ook veel mensen die wel zorgen, maar niet geregistreerd staan. Deze mensen worden niet geïnformeerd wat de gemeente kan betekenen en komen soms niet eens in aanmerking.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:33

marleen_usar schreef:
Ze zegt zelf dat ze het niet meer dan normaal vind van wat ik allemaal doe.

|( |( |(
Au, au, au....!!!

Dat kwetsbare mensen zorg krijgen,
dat is idd volstrekt normaal/ hoe het hoort.

Maar dat jij er in je eentje voor moet opdraaien - NEE!!!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:36

Ik ben zelf geen mantelzorger maar mijn ouders wel (voor hun ouders) en het is vreselijk herkenbaar. Ondankbaarheid, verwachten dat je voor elke scheet klaarstaat... Nou pikken mijn ouders niet alles zomaar maar dat leidt ook alleen maar tot ruzie na ruzie. En wat je er aan doet? Geen reet. Ja, heel cru, wachten tot het een keer ophoudt.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:54

Mantelzorger, tja en je gaat iedere keer weer je grens over. Logisch vaak is het ook iemand met wie je een (bloed) band hebt, anders doe je het niet. En ook al zijn de zorgvragers erg dankbaar, het blijft zwaar. Je hebt een baan, een eigen gezin, eigen hobby's en die gaan allemaal opzij vanwege het mantelzorgen. (ik weet waar ik het over heb, ik heb jaren mijn moeder verzorgd, mijn tante tijdens haar dementie en nu mijn vader die 94 jr is).

Maak voor jezelf een overzicht waar je hulp wilt bieden en welke hulp niet.
Schakel thuishulp in, hulp in de huishouding, fysiotherapie aan huis, ook leren lopen met de rollator,
inderdaad een boodschappen dienst, maaltijden aan huis. spreek met haar af dat ze 1x per week bij jouw gezin mag eten, 1x per week geef je haar een maaltijd en de rest van de dagen wordt geregeld door een maaltijd service.
Meldt haar aan bij de Zonnebloem, Rode kruis of Leger des Heils. Zij hebben bezoek vrijwilligers of inloop momenten waar je gezellig koffie kunt drinken en een warme maaltijd kunt nuttigen. Probeer de eerste paar keer erbij aanwezig te zijn, alleen gaan is eng en zodra zij mensen kent ga jij niet meer mee.
En geef bij je moeder aan dat het te veel wordt en vraag je gezinsleden jou te helpen met het bewaken van jouw grens.

Ik wil je veel sterkte wensen, en blijf op jezelf letten. :(:)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:56

Lastig hoor. Ik weet natuurlijk wat voor problemen ze precies heeft TS. Maar grenzen aangeven lukt mij niet meer dan noodzakelijk. Anders lukt het je echt niet meer.

Hier een vader die volledig gehandicapt is, hij kan amper meer zelf zijn bestek vasthouden. Dus hier is de mantelzorg volledig gericht op het fysieke.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:27

Ersina schreef:
Mijn man is al jaren mijn mantelzorg en ik heb me verbaasd hoe slecht mantelzorgers geïnformeerd worden. Het mantelzorg compliment(volgens mij nu afgeschaft, mantelzorg respijt (even een overname voor een paar dagen, om de mantelzorger te ontlasten), je mag het wiel zelf uitvinden. ik heb ook veel gehad aan de site van Mezzo.
De gemeentes doen ook wat, maar waar jij woont, weet ik uit ervaring , is dat heel gering. Mijn man doet nooit mee aan uitstapjes , bijeenkomsten en heeft geen parkeerpas, maar er is wel wat mogelijk. Hij is wel een geregistreerde mantelzorger. Er zijn ook veel mensen die wel zorgen, maar niet geregistreerd staan. Deze mensen worden niet geïnformeerd wat de gemeente kan betekenen en komen soms niet eens in aanmerking.


Het mantelzorg compliment is in ons geval door de gemeente geregeld. Respijt zorg kan in aanvullende pakketten van de zorgverzekering zitten. Goed om hier op te letten bij het afsluiten van een verzekering voor 2018.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 17:11

Ze mankeert niet veel, dat is juist het probleem. Ze zit vol met angsten, o.a om te vallen, ze moet antidepressiva nemen maar dat wil ze niet. Ze ziet zelf niet hoe zwartgallig en negatief ze is, ze blokkeert waar door ze denkt niet te kunnen lopen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:23

Ik denk dat mantelzorg niet voor iedereen is weggelegd, je moet het wel aankunnen. Fysiek en mentaal. En TO, ik heb niet het idee dat jij dat op dit moment kunt. Tegen iemand met ernstige psychische klachten (die zo erg zijn dat iemand zo blokkeert dat ie niet kan lopen) zeggen dat ie niets mankeert gaat het voor niemand makkelijker maken.
Dus goed dat je aan de bel trekt en zorg dat je voet aan de grond krijgt bij de hulpinstanties die daarvoor zijn. Dat is voor jou, maar ook voor je moeder beter, denk ik zo. Dus bel die huisarts nog een keer, zoek hulp bij het Leger des Heils of stichting Mee of wat er ook maar kan zijn zodat jullie uit deze cirkel van onbegrip en frustratie komen.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:37

Ik ben met mijn vader de mantelzorger van mijn moeder. Mijn moeder heeft posttraumatische dystrofie.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Ben jij mantelzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:18

Ik ben ook mantelzorger en doe het met veel liefde, zoals iedereen waarschijnlijk, maar ik trek het jammer genoeg niet meer en heb hulp ingeschakeld. Kijken wat er allemaal mogelijk is daarin. Ik zou ook echt nog een keer aan de bel trekken TS, het is absoluut niet de bedoeling dat jij hier aan onderdoor gaat! :n