Zorgen om mijn moeder van 77.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 10:05

Mijn moeder is nog kwiek.Maar mijn vader klungeld een beetje.Mijn moeder maakt zich daar zorgen over natuurlijk ook over andere dingen bv het motor rijden van mijn broer,de paarden van ons gezin.De dingen in de wereld die gebeuren.Maar laatste tijd merk ik dat ze een beetje stotterend begint te praten.Net alsof ze te haastig praat.Ook zoekt ze soms naar simpele woorden,niet veel hoor.Gisteren had ze het over een huis waar je kan logeren,een hotel en een ding waar je in zit en duwt,een rolstoel.Wat denken jullie zou het komen door te veel zorgen of is er iets anders aan de hand.Mijn broer en zus hadden het ook al gemerkt.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:15


Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:20

Woordvindproblemen kunnen door van alles ontstaan. Vanuit mijn werk (logopedist in de ouderenzorg) zie ik dat de oorzaak vaak bijv. een cva is of beginnende dementie. Woordvindproblemen kunnen echter passen bij het ouder worden, maar in combinatie met het stotterend spreken lijkt me een bezoek aan de huisarts wel verstandig.
Zijn er buiten het spreken nog meer dingen aan de hand (bijv. afspraken vergeten)?

Anoniem

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:25

Huisarts bezoeken inderdaad. Dit klinkt als een begin van geheugenproblemen, hoeft niet zo te zijn maar better safe than sorry. :) Het stotteren vind ik dan weer niet heel erg passen, maar waarschijnlijk zal er een doorverwijzing zijn naar een neuroloog.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 10:31

Ze merkt er zelf niets van.Mijn vader valt het ook niet op.Ze zijn natuurlijk altijd bij elkaar en dan valt dat niet op.Ik denk ook niet dat wij onze moeder mee krijgen naar de dokter.Voormhaar is er niets aan de hand.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:38

Dat is inderdaad vaak het moeilijkst om haar dan mee te krijgen naar de huisarts. Merkt ze het zelf ook?
Sluimert het echt al een lange tijd of spreek je over enkele weken?
Want met bijv. een aan sluimerende (lichte) blaasontsteking kunnen juist wat oudere mensen erg warrig worden. Mijn schoonvader heeft dit ook eens gehad. De blaasontsteking bleek toch al wat weken aan te sluimeren en hij had verder weinig klachten qua pijn bij het plassen.
Dus mocht het echt nog maar enkele weken zijn, dan loont het misschien de moeite om even wat urine te laten controleren om iets relatiefs simpels als een blaasontsteking uit te laten sluiten.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 11:00

Ik merk het de laatste 2 maanden.Zelf merkt ze niets.Dus ze gaat echt niet naar de dokter.Ze maakt zich wel te veel zorgen om mijn vader.Ze is daar veel mee bezig.Laatste tijd zijn er wel een aantal sterfgevallen in de vriendenkring geweest en een neef van ons is erg ziek.Daar kan het ook wel door komen.Te veel stress.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:22

Misschien haar B12 eens laten controleren? Komt veel voor bij oudere mensen en dit zijn ook wel symptomen van een tekort.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 11:36

Ik kan haar moeilijk meesleuren naar de dokter.Ik denk dat we het nog even aankijken hoe het gaat.Het kan ook stress zijn.

Anoniem

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:42

Mijn oma is gestorven aan een te hoge bloeddruk; ze heeft daar talloze herseninfarcten door gehad. Het begon bij haar ook net het vergeten van normale dingen en woorden.


Wellicht heeft ze door al dat zorgen maken ook een te hoge bloeddruk, en begin je dat nu ook te merken?

Maar bokt is geen dokter. Ik zou haar toch mee proberen te nemen naar de huisarts.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 11:50

Ze is laatst wel naar de dokter geweest voor een checkup en alles was goed.Ik zal eens met mijn broer en zus overleggen wat te doen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:47

Bespreek het eens met haar zelf, niet verwijtend maar dat jullie je zorgen maken

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 13:21

Ik zal zaterdag als ik mijn broer en zus zie eens een familie overleg hebben.En dan toch met haar praten.Het kan ook best dat ze het zelf ook merkt,maar negeert.Moeilijk.Lig er toch wel wakker van.Ben zo bang dat ze dement wordt.Bedankt voor jullie advies.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:22

Daarom is het belangrijk je zorgen met haar te bespreken.
Succes!

Anoniem

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:36

Ik hoor vaak dat de omgeving het eerder door heeft, juist omdat het geleidelijk gaat valt het de persoon zelf niet zo op. Maar anderzijds kan veel stress ook wel wat doen met je geheugen, dus ook net zoveel kans dat er niet echt iets aan de hand is qua dementie (of aanverwante stoornissen). Maak het in ieder geval bespreekbaar.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:40

Ik heb zelf gewerkt voor stichting Alzheimer Nederland en helaas is het wel bekend dat het zoeken naar woorden één van de eerste symptomen van denentie is.

Ik wil absoluut niet zeggen dat dit hier ook het geval is! Voor hetzelfde geld is het stress, het kan echt van alles zijn. Ik denk dat het wel goed is om even in de gaten te houden of het verergert. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:40

Dit klinkt als Afasie. Dat is idd een kenmerk van dementie, maar kan ook komen door hersenletsel.
Ik zou het bespreken met de huisarts, en evt vragen of de huisarts thuis langs wil komen.

Petpa

Berichten: 1685
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:44

Heel herkenbaar!

In mijn geval betreft het mijn vader. Hij wil niet naar de dokter en de dokter geeft aan dat hij alleen langskomt indien de patiënt daarom vraagt.

Erg lastig en zorgwekkend!

Anoniem

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:13

Heel goed om in de gaten te houden, maar het kan ook gewoon stress zijn.
Opletten is goed , maar teveel zorgen maken niet.

Ik heb het zelf bijvoorbeeld heel sterk als ik moe en gestresst ben, die combinatie veroorzaakt opvallende problemen op dat gebied bij mij ( wat ik overigens ook goed doorheb ... frustrerend )

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 14:42

Ze is wel een echte stresskip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:52

Britta31 schreef:
Ze is wel een echte stresskip.

Heb je het zelf al een aan haar gevraagd ?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zorgen om mijn moeder van 77.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 14:56

Nee,ik wil haar niet ongerust maken.Maar er is al overleg met mijn broer en zus wat te doen.