Tips voor avondmaaltijd gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 13:08

Hallo,

Ik ben de laatste tijd erg bewust bezig met sporten en voeding (voornamelijk vegan), maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om zelf avondeten te maken. Nu bestaat mijn avondeten vaak uit groente een een stukje vega vlees of pasta, en ik merk dat ik me lichamelijk vaak niet goed voel na deze avondmaaltijd ondanks dat ik niet veel eet (vaak zelfs te weinig).
Ik heb een aantal dingen gelezen over maaltijdshakes die vegan zijn en genoeg vitaminen, mineralen en dergelijke bevatten om een maaltijd te vervangen en ik vroeg me af of ik af en toe een avondmaaltijd kan vervangen door een shake.

Ik ben erg benieuwd naar adviezen en ervaringen van anderen.

Groetjes, Danielle

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:11

Ik drink die shakes als extra voornamelijk met spinazie voor extra ijzer. Ik denk persoonlijk dat vervangen van de maaltijd niet goed is maar als extra prima.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:12

Begrijp ik nou goed dat je regelmatig ’s avonds niet voldoende eet en je niet goed voelt, en daarom ’s avonds nog minder wil gaan eten dmv een shake? :o?

Ik zou zeggen: begin eens met voldoende te eten, waarschijnlijk voel je je dan al een stuk beter.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:15

Roodvos schreef:
Begrijp ik nou goed dat je regelmatig ’s avonds niet voldoende eet en je niet goed voelt, en daarom ’s avonds nog minder wil gaan eten dmv een shake? :o?

Ik zou zeggen: begin eens met voldoende te eten, waarschijnlijk voel je je dan al een stuk beter.



dacht ik ook direct

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:17

En op wat voor manier voel je je niet goed? Misselijk, een opgeblazen gevoel, moe?

Zeker als je sport is het echt nodig om genoeg te eten. Als je dat niet doet dan kan je lichaam zich niet herstellen en ga je je dus inderdaad naar voelen.

Toen mijn vriend en ik meer vegetarisch gingen eten hebben we een tijd last gehad van onze darmen vanwege de toegenomen hoeveelheid soja die we aten. Misschien heb je daar last van?

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 13:21

Roodvos schreef:
Begrijp ik nou goed dat je regelmatig ’s avonds niet voldoende eet en je niet goed voelt, en daarom ’s avonds nog minder wil gaan eten dmv een shake? :o?

Ik zou zeggen: begin eens met voldoende te eten, waarschijnlijk voel je je dan al een stuk beter.



Ik probeer 's avonds voldoende te eten maar ik zit vaak snel vol en voel me daardoor niet goed. De shakes die mij aanspreken bevatten zo'n 500 kcal, dat is best een flinke avondmaaltijd.

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 13:22

Urbiezira schreef:
En op wat voor manier voel je je niet goed? Misselijk, een opgeblazen gevoel, moe?

Zeker als je sport is het echt nodig om genoeg te eten. Als je dat niet doet dan kan je lichaam zich niet herstellen en ga je je dus inderdaad naar voelen.

Toen mijn vriend en ik meer vegetarisch gingen eten hebben we een tijd last gehad van onze darmen vanwege de toegenomen hoeveelheid soja die we aten. Misschien heb je daar last van?



Na het avondeten voel ik me vaak opgeblazen en misselijk.
Zoals ik hierboven noemde gaat het mij om een shake die meer kcal bevat dan mijn gemiddelde avondmaaltijd.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:24

Als je 'alleen' niet de mogelijkheid hebt zelf avond eten te maken, is het misschien ook een optie om zelf te zorgen voor betere voeding tijdens ontbijt en lunch, zodat je in ieder geval alles binnen krijgt wat je nodig hebt.

Daarnaast: wanneer eet je? Wat voor sporten doe je? Dat maakt ook veel uit. Niet eten vantevoren, dan sporten kan zorgen dat het niet lekker valt. Te snel erna eten ook. Teveel ervoor eten ook...

Een shake kan overigens alleen een toevoeging zijn op een al complete en goede maaltijd op dit moment komt het op mij niet over alsof je een complete en goede maaltijd kunt eten. Vervanging van kan ik je alleen maar heeeeeeel erg afraden.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:24

Ik zou ze niet gebruiken als vervanging van je avondmaaltijd, maar dan eerder als toevoeging om de kcal binnen te krijgen die je door "gewoon" te eten niet binnen krijgt.

Op het moment dat je shakes gaat nemen in plaats van vast voedsel gaat je maag alleen nog maar "kleiner" worden en zich aanpassen op minder inhoud, waardoor je dus nóg sneller vol gaat zitten. Dus dat zou ik echt ten zeerste afraden.

Wat betreft dat opgeblazen en misselijk zou je kunnen proberen te kijken naar hoe je reageert op soja, niet ieder z'n gestel gaat daar makkelijk mee om.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:25

Zoals jij omschrijft voel ik me als ik iets heb binnen gekregen waar ik niet goed tegen kan. Heb je geen voedselintolerantie? Verder ga ik mee met het overige commentaar. Een shake is geen goede vervanger voor een uitgebalanceerde maaltijd. Ik vind 500 kcal geen flinke avondmaaltijd hoor :o

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:27

Ik ben mijn hele leven vegetariër op het randje van vegan - de makke zit denk ik niet in het vegan.

Je lichaam goed voeden: soya is niet zo best. Shakes zijn leuk snoepgoed, maar kauwen heeft beslist voordelen.
Die vegaburgers zijn ook niet allemaal van gelijke kwaliteit.

Wil je goede kwaliteit eiwit: maak allerlei mengsels met spirulina poeder.

En beknibbel niet zo op zorg voor jezelf "ik eet wel wat gemaksvoedsel".
Hoezo: geen tijd voor het bereiden van een avondprak...?

Accoord: sommige mensen moeten 'savonds werken of naar school.
Eet dan tussen de middag een degelijk bereide maaltijdsoep. (Die kun je meenemen en ter plekke aanlengen met een beetje kokend water.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-11-17 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:29

Een flinke avondmaaltijd van 500kcal?? Een flinke avondmaaltijd noem ik 1000kcal.
Hoeveel sport je en welke sport doe je?
Hoeveel kcal eet je op een dag? En wat eet je de rest van de dag?

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 13:31

SusanH schreef:
Zoals jij omschrijft voel ik me als ik iets heb binnen gekregen waar ik niet goed tegen kan. Heb je geen voedselintolerantie? Verder ga ik mee met het overige commentaar. Een shake is geen goede vervanger voor een uitgebalanceerde maaltijd. Ik vind 500 kcal geen flinke avondmaaltijd hoor :o


Daar zal ik zeker naar gaan kijken, bedankt!

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:36

Nog even een toevoeging: 500 kcal is inderdaad niet veel als volledige maaltijd. Ik at dat als avondmaaltijd toen ik samen met mijn vriend aan het lijnen was, en ik kon op dat moment zelf niet erbij sporten omdat ik een gebroken rib had. Momenteel sport ik wat meer en denk ik dat ik met gemak de 700/800 kcal aantik.

Voedsel intolerantie zou ik inderdaad naar kijken. Zoals ik zei, ik werd ook super opgeblazen van soja op het begin. Van lactose ook trouwens. Goed luisteren naar wat je lichaam aangeeft. Misschien een ander merk vleesvervanger proberen?

Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Re: Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:16

Eet je "clean"? Dat opgeblazen gevoel en misselijk heb ik wanneer ik eet uit pakjes/zakjes of andere kant en klare dingen. Sinds ik clean eet, en dus alles zelf bereid en kruid heb ik hier geen last meer van.

Je maag past zich aan, dus wanneer jij minder gaat eten wordt hij kleiner, dus de volgende keer kan er (nog) minder in.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:42

'Vol, opgeblazen en misselijk' kan nog van alles betekenen, maar 1 van de mogelijkheden is dat je maag niet zuur genoeg is.
Je kunt jezelf helpen door een slokje azijn aan je eten toe te voegen. (Al dan niet met kappertjes er in.)

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:49

Verrijk je eten met noten, of eet een a twee handjes noten los. Hoge calorische waarde, goede voedingststoffen en -vetten.

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:05

Ginoa, met tomaat en pesto.
En de groente die je er nog meer lekker bij vind.
Echt heerlijk!

Bloemkoolrijst, courgette spaghetti, broccolirijst, met alles wat je er lekker bij vind,
ik hou zelf enorm van pesto ;-)
Maar je kan er natuurlijk alles door doen,

En.... veel gezonder dan een shake ;-)

Je hersenen hebben het kauwen nodig om een signaal te ontvangen dat je eet, hierdoor raak je voller en heb je vaak langer een verzadigd gevoel.
Laatst bijgewerkt door gretoes op 06-11-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:07

Supervixen schreef:
Een flinke avondmaaltijd van 500kcal?? Een flinke avondmaaltijd noem ik 1000kcal.
Hoeveel sport je en welke sport doe je?
Hoeveel kcal eet je op een dag? En wat eet je de rest van de dag?



Een avondmaaltijd van 1000 kcalorien is echt wel heel veel :wow: Ik eet véél op een dag, en dagelijks zit ik ongeveer aan de 1500 kcalorien. Dan moet de rest van de dag dus in die andere 500 kcalorien.


Sowieso eet de gemiddelde vrouw 1800 kcalorien op een dag, dan is het een beetje uit balans als het diner zoveel kcalorien bevat en de rest niet.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Tips voor avondmaaltijd gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:51

Ik had het ook over een flinke maaltijd, een gewone avondmaaltijd zal zo'n 700kcal zijn.

1500kcal op een dag is zeer weinig. Mijn bmr is alleen al 1450 kcal (65 kg, 1.73m). Dat is je verbruik in rust op een normale dag. Zonder verdere beweging dus.
1800 tot 2000 voor een volwassen vrouw is normaal. Sport je ook nog flink en wil je niet afvallen, dan kun je zo al op 2200 of meer gaan zitten. Ik sport vaak 5 keer per week (fitness/hardlopen) en moet 2300kcal eten om niet af te vallen.