Rugpijn en spierklachten na hernia?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Rugpijn en spierklachten na hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 20:45

In mei ben ik (na lang wachten en veel pijn aan mijn linkerbeen en voet) geopereerd aan een rughernia. Het bleek volgens de chirurg een flink grote hernia te zijn en deze beknelde twee zenuwbanen. Al met al is de operatie goed geslaagd en de chirurg was erg tevreden over het resultaat. Ik zelf in het begin ook. Meteen na de operatie voelde ik me als herboren, de zenuwpijn was weg! Daarna 6 weken heel rustig aan gedaan. Niet zwaar tillen, voldoende rusten, niet autorijden enzovoort. Hoewel ik bruiste van de energie omdat ik me zo goed voelde, heb ik me er braaf aan gehouden. Daarna mocht ik stap voor stap mijn dagelijkse dingen thuis gaan opbouwen en daarna weer richting mijn werk.

Al met al zijn we nu een half jaar op weg, maar in plaats van beter, gaat het eigenlijk steeds slechter met mij. Zenuwpijn heb ik niet meer gehad maar daarvoor in de plaats heb ik nu rugpijn gekregen. Een constant aanwezige, zeurende lage rugpijn in de regio waar het litteken zit van de operatie. Als ik even stil sta, krijg ik hevige pijnscheuten door mijn rug waardoor ik in elkaar schiet. Daarnaast zijn mijn lage rug spieren na de operatie enorm verkort en superstijf. Buigen gaat bijna niet.

Je zult begrijpen dat ik weer bij de huisarts en inmiddels ook de neuroloog ben geweest hiermee aangezien het me niet echt normaal lijkt en 17 november mag ik weer een MRI scan. De neuroloog denkt niet dat er opnieuw een hernia zit (ik ook niet aangezien de klachten anders zijn), maar wat kan het wel zijn?

Ik open dit topic omdat ik zou willen weten of anderen ook dit soort klachten herkennen na een hernia operatie? Of dit misschien toch normaal is in het herstelproces? Ik hoop van wel maar ik vrees toch..

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:16

In hoeverre heb jij oefeningen gekregen en gedaan? Begeleiding van een fysiotherapeut gehad?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:37

Rebel_Jits schreef:
In hoeverre heb jij oefeningen gekregen en gedaan? Begeleiding van een fysiotherapeut gehad?


En doe je dit nog steeds.

Zo doe ik sinds mijn laatste hernia (3x de banketstaaf geweest zonder operatie overigens)krachttraining en zolang ik dit doe is het houdbaar.
Maar ik heb wel chronische klachten zoal spierspanningen , lage rugpijn en scheef staan waar nog steeds niemand een verklaring voor heeft.
Dus nu weer even opladen voor de volgende stap.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Rugpijn en spierklachten na hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 23:22

Wat ik meekreeg van de chirurg en de fysiotherapeut in het ziekenhuis was zelf aanvoelen wat ik wel of niet kan doen en verdere fysiotherapie was niet nodig, zou niks meer opleveren dan wat ik zelf doe aan werkzaamheden. Ik ga niet naar een sportschool (is ook absoluut niks voor mij), maar doe m'n eigen krachttraining thuis (dagelijks stallen mesten, dagelijkse verzorging van de paarden, regelmatig onderhoud aan het terrein, rijden natuurlijk, huishouding)..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:38

Murosch schreef:
Wat ik meekreeg van de chirurg en de fysiotherapeut in het ziekenhuis was zelf aanvoelen wat ik wel of niet kan doen en verdere fysiotherapie was niet nodig, zou niks meer opleveren dan wat ik zelf doe aan werkzaamheden. Ik ga niet naar een sportschool (is ook absoluut niks voor mij), maar doe m'n eigen krachttraining thuis (dagelijks stallen mesten, dagelijkse verzorging van de paarden, regelmatig onderhoud aan het terrein, rijden natuurlijk, huishouding)..


Dat doe ik ook maar juist dat kan ook funest zijn. Stallen mesten kan ik niet eens meer en paardrijden is op dit moment alleen nog maar stappen( ik heb 15 jaar niet kunnen rijden)

Sportschool was ook niks voor mij maar het was de keus of niet kunnen functioneren (zowel prive, als werk, als paarden) .
Ik denk dat je er verstandig aan doet toch zoiets te gaan doen.
Bij rugpatienten is het juist belangrijk dat je je spiercorset sterk houd.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rugpijn en spierklachten na hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:47

Oeh, ik kan er hier ook echt niet zonder regelmatige gerichte training van mijn kern spieren en het rekken van bepaalde spiergroepen. Hou ik een paar maanden vol en dan lig ik er weer uit.
Dat hoeft niet perse in de sportschool overigens. Heb verder een zelfde actief leven als jij omschrijft maar het gaat gegarandeerd een keer mis als ik daarnaast geen onderhoud aan mijzelf doe.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:00

Dit is heel herkenbaar helaas. (pas op, lang verhaal)
Ik ben op mijn 17e voor het eerst geopereerd. Had al 2 jaar klachten, een jaar 2x per week fysiotherapie en weinig verbetering. Na de operatie voelde ik me ook al direct beter. Na 2 maanden deed ik alles weer en was ik volledig hersteld. (Dit is 7 jaar geleden)
Na 2 jaar kreeg ik weer rugpijn en uitstralingspijn. Weer hernia op hetzelfde niveau, maar die is gelukkig uit zichzelf weg gegaan.

2 jaar geleden kreeg ik hele heftige spit. Heb 3 weken niet kunnen lopen en met fysio weer goed gekregen. Eind vorig jaar weer rugpijn. Bij massages van de fysio uitstralingspijn en weer naar de dokter voor doorverwijzing MRI. Had een gigantische hernia op weer hetzelfde niveau en eentje er onder. Neuroloog was verbaasd dat ik nog kon lopen en niet incontinent was. Ben dit jaar eind maart geopereerd. Daarbij hebben ze ook een stuk wervelboog verwijderd om de zenuw genoeg ruimte te geven.

Herstel ging heel erg langzaam. 2 weken met een rollator gelopen, heel veel pijn, kon pas na 4 weken een beetje oefeningen van de fysio doen. Na 8 weken kreeg ik zenuwpijn in voeten wat ik nog nooit eerder had gehad. Weer naar de neuroloog en nieuwe MRI, de geopereerde hernia is grotendeels weg maar er zit nog een klein beetje. De zenuwpijn in voeten is is grotendeels weg maar ik heb nu alweer maanden gruwelijke rugpijn. Zit aan de morfine en heb dagen dat ik de hele dag in bed lig. Bij mij is het echt botpijn, gevoel alsof iemand met een beitel op mijn rug heeft geslagen. Daarnaast soms zenuwpijn in benen (als speldenprikjes of messteken maar die zijn hooguit irritant) en gevoel alsof ik geen bloed in mijn benen krijg. Oftewel; er zit toch nog ergens een zenuw klem.

Ik heb via de pijnpoli een TENS apparaat gekregen. Werkte bij mij niet. Daarna een zenuwblokkade, hoewel die eigenlijk voornamelijk werkt tegen uitstralingspijn is bij mij de rugpijn met zeker 50% afgenomen en er zijn dagen dat ik maar 1x morfine hoef te slikken. Hoelang die zenuwblokkade werkt is niet duidelijk, kan een paar weken zijn of maanden of een jaar.

Het is logisch dat je verkrampte spieren hebt want je gaat je een houding aanwennen waarbij de pijn te doen is. Mijn rechter lange rugspier zit ook compleet vast. Bij mij werkt bindweefselmassage goed en als ik echt erge pijn heb kan ook een hete kruik een verademing zijn.

Blijf in beweging! Als ik veel zit ben ik zo stijf als een plank maar als ik veel wandel, stallen mest en paard rijd gaat het goed. En verder wil ik je aanraden om eens te kijken naar een tens apparaat of een zenuwblokkade. Ik was er wat huiverig voor maar het is zo'n opluchting om niet meer de hele dag door de grond te gaan van de rugpijn. Het blijft natuurlijk symptoom bestrijding maar het kan net even de doorbraak zijn dat je spieren zich gaan ontspannen en het allemaal weer wat rustiger word.

Ik ga nog steeds wekelijks naar de fysiotherapeut en krijg massages om die spieren wat los te krijgen. Over 4 weken moet ik terug voor terugkoppeling zenuwblokkade maar ik denk dat ik me toch door laat verwijzen naar Nijmegen om eens verder te kijken. Het blijft namelijk symptoombestrijding en ik wil dat er wat aan de oorzaak gedaan word.

Sterkte!! :(:)
Laatst bijgewerkt door Captain op 03-11-17 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:00

Het kan wat littekenweefsel zijn of spierproblemen tgv je operatie. Zeker naar de fysio gaan. Die kan goed kijken waar het aan ligt en op basis daarvan goede oefeningen voorschrijven of evt iets losmaken met massage.
Hier 7 jaar geleden mijn rug gebroken. Ik kan nogsteeds niet zonder regelmatige fysio. De balans is heel belangrijk en hoe sterker je rug en buikspieren, hoe meer ze over kunnen nemen van je wervels

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Rugpijn en spierklachten na hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:13

Je mest nu al stallen? dát is dus niet goed,dat is nog veel te vroeg voor je rug.Er staat minstens 9 mnd.rust voor een hernia operatie,het liefst 1 jaar. Ik ben vorig jaar okt. geopereerd aan een Stenose in mijn nek,das bijna hetzelfde als een hernia,ook zenuw beknelling,alleen zittn er bij mij 2 metalen plaatjes geschroefd.Ik heb nog heel lang pijn in mijn nek gehad, wat ik voor de operatie niet had.
Maar je bent veel te snel begonnen met stallen mesten,hét zwaardere werk.
Hebben ze dat niet tegen je verteld dat er 9 mnd. rustig aan voor staat?

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:17

Mijn vriend heeft ook hernia gehad, hieraan geopereerd, en idd veel opluchting na de operatie, en toch na loop van tijd weer klachten, uiteindelijk weer mri en zagen ze littekenweefsel zitten op zelfde plaats waar hernia zat, daarom de bijna identieke klachten. Optie was of weer operatie, maar met risico op alsnog weer littekenweefsel, krijgt hij tramadol, en heeft hij een tensapparaat. En blijven bewegen, en voor jezelf oppassen dat je niet teveel doet.

Sterkte ..

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:17

Bij mij duurde het een jaar voordat echt alles was 'hersteld'. Eigenlijk is mijn rug altijd wel een zwakke plek gebleven. Af en toe laten mobiliseren bij de manueel therapeut doet wonderen! En veel coördinatie oefeningen doen, en yoga. Lekker los houden.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Rugpijn en spierklachten na hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 13:48

Bedankt voor de reacties. Ik ga nu eerst maar even afwachten wat er uit de MRI scan gaat komen, het zal inderdaad wel met littekenweefsel of iets te maken hebben vermoed ik als ik het zo lees.

Ik mocht 6 weken niks en daarna alles rustig opbouwen wat ik normaal ook deed en dat heb ik ook zo gedaan. Bewegen doe ik wel, ik denk best veel zelfs! Ik ben helaas nog geen kaboutertjes tegengekomen die de stallen wel willen doen, dus ik moet ook wel ;). Maar op zich zou dat denk ik ook wel moeten kunnen. Vaak voel ik me wat losser als ik heb gereden, al duurt dat maar een paar uur. Ik kan me er echter niet vaak genoeg toe zetten om te gaan rijden omdat mijn energie vaak al op is als ik de verzorging en de rest van de normale dingen thuis klaar heb.

Ik denk dat ik nu eerst moet kijken wat er uit komt en als het wel een spierprobleem is, dan evt manuele therapie om het los te maken.

Ik schrik er wel van dat het dus blijkbaar vaak voorkomt dat je dit soort klachten krijgt na een hernia.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:52

Lees ook eens over triggerpoints, misschien kan dat je ook wel helpen.

britv

Berichten: 85
Geregistreerd: 26-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:47

Ondanks hier al een poosje niet is gereageerd wil ik je ook graag mijn verhaal vertellen.
Ik ben 14 oktober 2016 geopereerd aan een flinke hernia op L4/L5. Ik kon door de hernia niet meer rechtop staan, amper nog lopen, niet meer voor mijn zoontje zorgen en mijn hobby's niet meer beoefenen.
Ik was zo ontzettend blij dat ik geopereerd werd, dit omdat ik alleen maar succes verhalen had gehoord, maar ook omdat ik een hele poos van het kastje naar de muur werd gestuurd en ik gewoon knettergek werd van de pijn. Maar hier kwam ik al snel van op terug.

Wat heb ik mij er op verkeken zeg, de eerste periode erna had ik precies hetzelfde als wat jij beschrijft, ook niet meer kunnen buigen etc. Ik ging steeds schever staan en de pijn werd alleen maar weer erger, ik kon geeneens mijn veters meer strikken. Als ik me verstapte kon ik door de grond gaan van de pijn.
Doordat de pijn weer toenam en het niet lekker voelde op de plek waar de hernia gezeten had ben ik terug gegaan naar de chirurg afgelopen juni.
Diezelfde middag ging ik weer door de MRI scan heen.

Bij de uitslag bleek dat ik door het littekenweefsel een ontsteking had gekregen wat door het lichaam zelf opgelost moet worden. Ook was de slijtage op dat niveau toegenomen wat ook de pijn zou kunnen verklaren.

Nu ben ik net een goed jaar verder en ik kan nu eindelijk as zeggen dat ik vooruitgang merk. Ik probeer wel iedere ochtend wanneer ik opsta gelijk een pijnstiller te nemen zodat ik geen rare houding aan neem en mijn dag lekker begint.
Maar wat kan je je soms alleen voelen en wanneer je zo graag dingen wilt ondernemen en je door de pijn word beperkt.

Ben benieuwd wat er nu bij jou uit je nieuwe MRI scan is gekomen, hoop dat je niet opnieuw een hernia hebt.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Rugpijn en spierklachten na hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 19:33

Jeetje dat is ook geen fijn verhaal britv. Wel gelukkig dat er nu vooruitgang in zit, maar zoiets verwacht je natuurlijk niet.

Ik ben afgelopen vrijdag door de MRI-scan geweest en ik krijg 1 december pas de uitslag. Ik ben zeer benieuwd of er iets uit komt.