preventieve bodyscans, voor of tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Een preventieve bodyscan, zinvol of niet?

Zinvol
26 (42%)
Niet zinvol
20 (32%)
Gevaarlijk
14 (22%)
Anders, namelijk....
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 61



Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:32

Ik zou er wel interesse in hebben. Inderdaad met het idee dat bij tijdig signaleren van bepaalde ziekten je een grotere genezingskans hebt. Op het moment dat je klachten krijgt loop je bij ernstige ziektes vaak al een paar stappen achter.
Maar de drang is niet groot genoeg, ik heb mij er verder niet in verdiept wat mogelijk is en waar ik dat zou willen doen. Ik ben geen zorgelijk type en voel mij topfit, maar ik zou het wel jammer vinden mocht ik iets krijgen met de conclusie "als we er eerder bij waren geweest....".

Wat hierboven al genoemd is, zie ik ook als nadeel. Op het moment dat een scan niet goed beoordeeld kan worden of er wel of geen verder onderzoek nodig is, dan kan het een hoop onnodige onrust en onderzoeken geven.
En mocht er iets gevonden worden, waarbij behandelingen niet (meer) kunnen helpen, dan is onwetendheid voor zolang dat nog duurt misschien wel beter.

Lastig dus. Zou ik ervoor gaan, zou ik mij eerst goed laten informeren en dan vooral over hoe de scans worden beoordeeld. Want natuurlijke slijtage zou toch herkend moeten worden? Of ben ik dan naïef?
En internet uitpluizen naar ervaringen en zeker niet de eerste beste stuntaanbidder bezoeken.


Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:57

En waarom deed jouw huisarts dat Janneke?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:25

Mars, dat heeft zich dan ook rap ontwikkeld. Garanties geeft het inderdaad niet.

Ik verwacht dat ik nuchter en realistisch genoeg ben om mankementen in mijn lijf te accepteren. Zonder klachten en levensbedreiging kan ik mij niet voorstellen dat ik mij zou laten opereren of intensieve behandelingen aan zou gaan.
Zou er bijvoorbeeld een voedingsadvies uitkomen, dan zou ik dat wel ter harte nemen, maar ook in mijn eigen jasje.

Ik denk dan meer aan het belang van het tijdig signaleren van tijdbommetjes zoals zwakke plekken in je slagaders of tumorontwikkeling. Wetende dat het geen garanties geeft en ik nog op tig andere manieren aan mijn einde kan komen, zie ik daar wel voordelen van.
Alleen is de vraag dan ook, hoe vaak ga je dit doen? Is het valse veiligheid zoals in het voorbeeld van Mars?

Ik heb mijn bloeddruk en cholesterol laten testen, omdat in mijn familie veel hart- en vaatziekten voorkomen. Nu ik ruim voorbij de 40 ben, vind ik dit wel iets om in de gaten te houden. Niet omdat ik mij zorgen maak en ermee bezig ben, meer als feit dat het een risicofactor kan zijn, dus op zijn tijd een check. En dit was de eerste keer.
Wel een stuk minder ingrijpend dan een bodyscan :+

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:49

https://fd.nl/werk-en-geld/1201666/mete ... ar-wat-dan

Een artikel waaruit wel blijkt dat eigenlijk alle voors- en tegens die hier worden genoemd zich ook in de discussiegroepen op medisch gebied afspelen. Er is geen eenduidige conclusie.
Ook wordt in dit artikel genoemd dat pas in 2030 een conclusie getrokken kan worden of de preventieve (bevolkings) onderzoeken die er nu zijn qua kosten opwegen tegen het behandelen in een later stadium van ziekte. Dit omdat de periode dat er preventief gescreend wordt nu nog te kort is.


Ik snap best dat als er beslissingen gemaakt moeten worden, er wordt gekeken naar "de populatie". Maar ik vind het ook erg logisch dat de burger individueel kijkt en refereert aan zijn of haar ervaringen. Eerlijk is eerlijk, dat doet iedereen. Je wordt ook meer geraakt door een ramp bij jou in de buurt, dan een ramp aan de andere kant van de wereld. We snappen ook allemaal dat we niet oneindig oud kunnen worden, maar het liefst willen de meeste van ons toch dat ze er zelf en hun dierbaren nog een hele tijd zijn.

Dan is een bodyscan een goede individuele (geld)keuze. Of het eerlijk is wat betreft de verhoging van de algemene zorgkosten, dat weet ik niet. Dat zal ook pas op langer termijn blijken. Langdurig moeten behandelen is ook reteduur.

Veel zal staan en vallen tot er scans komen die nog beter het "gevaar" kunnen indiceren. Alles is in ontwikkeling, wellicht wordt dit ook met de tijd verbeterd?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Loreke2 en 145 bezoekers