Wat helpt tegen spierkrampen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChanZFries
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-12-15

Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 19:41

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar tips en advies!

Al sinds een poosje heb ik bijna elke nacht last van heftige spierkrampen in mijn kuiten (vooral de zijkant) en voeten. Ook wanneer ik in de ochtend sokken aan doe bijvoorbeeld, schiet het er regelmatig in. En het allervervelendste.. ook tijdens het paardrijden heb ik er wel eens last van.

Heeft iemand misschien ervaring? Ik doe 's nachts geen oog meer dicht, en ben steeds bang dat die vervelende pijn weer terug komt. Het zou kunnen liggen aan mijn iets te lage gewicht, of door overbelasting van de spieren. Dat lage gewicht los ik niet 1..2..3 op.. mijn spieren hebben wel wat meer rust sinds een poosje. Verder heb ik een gezond voedingspatroon, slik ik extra vitamines, calcium, natrium en magnesium, én drink ik voldoende water op een dag.

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld zeep in je bed, steunkousen of iets anders?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:44

Magnesium kan hier goed bij helpen is mijn ervaring.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:44


Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:55

Ha, een lotgenoot, die kwam ik nog niet eerder tegen. Ik heb het ook, al jaren, iedere dag en bijna alle nachten. Maar goed, dat is je vraag niet. Wat helpt? Bij mij heeft alleen acupunctuur goede resultaten gegeven. Resultaat was dat ik vier maanden krampvrij was! *\o/* Heerlijk. Het is wel weer teruggekomen maar nog steeds veel minder vaak en ook minder heftig. Wat op het moment zelf helpt is héél bewust proberen te ontspannen en warmte. Ik doe bijvoorbeeld bij kramp in mijn voeten een laag warm water in bad en ga daar dan in staan tot het wegtrekt. Ik heb ook heel veel geprobeerd, ben zelfs bij een neuroloog geweest en heb medicijnen gebruikt. Die hielpen wel maar hadden als nadeel dat ik in slaap viel en bovendien bleken ze erg verslavend. -O- mocht je vragen hebbben of een brilliante oplossing stuur mij vooral een pb!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:57

Staan al je tenen recht? Klinkt raar, maar ik had 1 teen die steeds opzij krom ging bij het lopen. Op zich deed dat geen pijn, maar zorgde er wel voor dat ik last van kramp in mijn voet kreeg. Ik heb 2 jaar met een soort steuntje gelopen, daarna was het over.

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:21

Ik heb met periodes erg veel last van restless legs, ook een spierenprobleem in de kuiten. Bij mij helpt het direct en helemaal afdoende om dan een magnesiumoplossing op mijn huid te smeren. Ben zo ontzettend blij dat ik dit ontdekt heb!! Misschien dat dit bij jou ook helpt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:27

En als je dan magnesium pakt neem dan magnesium citraat of zo. Geen oxide.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:34

Heb je ook veel spierpijn of het echt alleen maar kramp?
Bij het rijden zou ik zeggen laat eens een goede instructeur kijken, kan zijn dat je veel spierspanning opbouwt en die niet afvoert.

Ik had in het verleden altijd spierkramp, spiertrillingen en veel spierpijn. Opgekomen na een operatie aan m'n enkel en het ging niet weg. Bloedtest werd ik niet wijzer van (wel een aanrader!). Extra magnesium en water ook niet. Gebrekkige doorbloeding (als gevolg van trauma en artrose) was de conclusie. Heb enorm veel geprobeerd om m'n doorbloeding te verbeteren. Niks werkte en ik liep op sommige dagen krom van de kramp en spierpijn in m'n benen. Op advies van de fysio neem ik nu na zware inspanningen een beetje creatine... Heerlijk, zo weinig last meer.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:36

Dus je smeert de magnesiumolie op de krampende spier en de kramp gaat snel over?

Kramp in mijn kuiten had ik al vaak en heb ik oha ook zo eruit (voorzichtig strekken van de betreffende spier). In de tenen of voet wordt de kramp al vervelender. Maar sinds kort heb ik kramp in mijn bovenbeenspieren en Oh My God, daar word ik echt stapeldol van!

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:42

Ja dat doe ik inderdaad, maar het werkt bij mij perfect bij de restless legs, weet niet of het ook bij kramp helpt maar het valt te proberen! Ik vind het echt verbazingwekkend hoe goed het bij mij werkt!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:20

Zechsal is een goede magnesium spray.
Maar bij mij hielp magnesium slikken nog beter. Gewoon van de Etos of kruidvat. 400 Mg per dag. Werd met een kleine week al minder en is nu bijna weg. Heel soms heb ik het nog.

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:28

Ik heb er ook heel veel last van, bij mij houdt het verband met een nierziekte. Helaas ook nog altijd niets kunnen vinden wat ertegen helpt, dus ik lees hier even mee voor tips die ik nog niet ken.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:30

Ik had het vroeger ook,ben toch naar een podoloog gegaan en sinds ik steunzolen heb er geen last meer van gehad.
Kijk dus in elk geval of je goede schoenen aan hebt met een goed voetbed :j

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:08

Een stuk osegal zeep aan het voeten eind neer leggen en de kramp is weg.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:23

Ik gebruik sinds een tijdje cbd olie (met thc) en dat werkt voor mij erg goed tegen mijn spierkrampen. Heb een spierziekte dus had er altijd erg last van.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:49

Ik volg ook even. Mijn vader heeft een spierziekte en kan zich s nachts niet meer omdraaien. En nu krijgt hij er dus ook hele ernstige krampen bij.

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:30

bruintje123 schreef:
En als je dan magnesium pakt neem dan magnesium citraat of zo. Geen oxide.


Omdat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:54

Kimmie schreef:
bruintje123 schreef:
En als je dan magnesium pakt neem dan magnesium citraat of zo. Geen oxide.


Omdat?

Citrate beter opgenomen wordt.
Ik kan niet meer zonder!
Heb een hele lange zoektocht gehad naar de juiste magnesium pil, die goed voor mij werkte en ben helemaal fan van deze. Sinds ik deze dagelijks slik, is de kramp in mn benen weg. Stop ik ermee, is het binnen no time terug.
https://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/ ... E#240=2653 (ook heeeel veel goede recencies van te vinden)
Afbeelding


Ik wil ook nog eens magnesium spray of olie proberen. Als daar nog aanraders voor zijn?

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:17

Bij mij werkt magnesium slikken (niet de magnesium en B6 combi, dat kan gaan stapelen) gecombineerd met smeren met magnesiumolie goed :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:18

Inderdaad, voor het beter opnemen.
wij hebben die van golden naturals

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:49

Welke magnesiumolie gebruiken jullie?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:43

Tulandro schreef:
Welke magnesiumolie gebruiken jullie?


Zechsal

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wat helpt tegen spierkrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:50

hier helpt extra magnesium nemen meestal wel. Maar soms (meestal in de winter) is vit D tekort mede oorzaak van de gespannen spieren en bijbehorend krampen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:26

ik heb het sinds 1 jr maar dan vooral in de bovenbenen....vreselijk wat doet dat zeer!!!

en je krijgt het niet zomaar weg.....

ik slik magn en smeer magn olie en magn gel , dit werkt gelukkig maar moet het niet een keer vergeten....

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:34

Welk merk magnesium olie maakt misschien niet zoveel uit ? Komt allemaal uit dezelfde bron ergens in Nederland. Of ze moeten het op een andere manier verdunnen misschien. IN ieder geval zijn merken zoals zechsal en regenesis goede merken.