Duikende bokkers?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:50

In Nederland 20 graden aan deoppervlakte, zoals altijd 4 op diepte. Veel vis.

Ik ben onderweg naar huis, weekje grotduiken in Frankrijk. Ressel 40m zicht, dat is zelden zo goed.
Wel laag water, dus in de Truffe moesten we klimmen van de ene sump naar de andere.
Ik zal eens fotos plaatsen als ik thuis ben.

En een erg leuke vraag gehad: een museum wil een foto van mij gebruiken in een nieuwe expositie. Dus trots.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:09

Ik heb wel eens voor de lol aan freediven gedaan, zonder cursus. Ik kan hier zo op de stoel 2.5 minuut mijn adem inhouden. Maar er wordt gesteld dat je nooit solo moet freediven. En dat zal ik dan wel doen. Ik vind 3 minuten onder water ook te kort, mijn duiken zijn allemaal ruim over het uur. Vorige week 1093 minuten gedoken in 13 duiken. Dat is 84 minuten per duik.
Ik doe ook aan solo scubaduiken als ik zin heb (zoals vandaag).

Je moet je oren klaren, daar zijn technieken voor die je leert in een cursus.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:26

Hier nog wat foto's van afgelopen week. Ik heb cursus gegeven en nog een paar dagen funduiken gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:06

Irkoontje schreef:
Wauw wat een gave foto's! Freediven lijkt mij echt eng, vind t met ademautomaat al eng genoeg
Waar was dat trouwens germie?

Ik was in Frankrijk, in de Lot. Later in het jaar naar Boedapest :D

Freediving vind ik maar saai. Het is zo kort, zo gehaast. Ik zou het wel kunnen omdat ik nu ook al langer dan gemiddeld m'n adem in kan houden. Maar ik blijf liever ergens rondkijken. Liever uren onder water dan 3 minuten :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 05:25

Ik dook gisteren in de Thunersee. 74 m en net overde 100m diepte. Lekker gedoken maar het zicht tijdens dedeco wasslecht. Onder de 35m diepte was het wel goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 06:21

Afgelopen zaterdag heb ik kennis gemaakt met het duiken van een sidemount rebreather.
Dit is weer eens wat anders, geen bellen, en ook niets op je rug. Maar het voelde meteen goed aan. Dit ondanks dat ik zeker de eerste duik veel en veel te zwaar was. De tweede duik 2 kg lood minder mee en dat scheelde flink.
Ik heb het nu gedoken i.p.v. mijn rebreather die op de rug ligt, maar het doel is straks om er mee in grotten te gaan en als bailout rebreather. Er moet dan nog wel wat aan veranderd worden, je hebt eigenlijk hetzelfde met afstellen als met gewoon oc sidemount: het kost tijd. En in dit geval heb je ook nog dat je onder water moet leren omgaan met een nieuw apparaat. In dit geval dook ik er zo mee weg, dat is dus zeker positief. Ik heb eerst ondiep en later op diepte van alles uitgeprobeerd, overgaan op OC bailout, ADV handmatig bedienen, cell check, diluent flush (dat gaat wel wat langzaam geef ik toe, of ik uiteindelijk vind dat de adv genoeg gas geeft of dat ik het toch over de nu nog niet aangesloten mav wil gaan doen moet ik nog zien), enz. Eerste indruk: ja, ik kan er zo mee duiken en bailout is ook onder controle en een aantal belangrijke noodprocedures ook.
Omdat het sidemount is lig je wel lekker stabiel in het water. Op je kop, op je rug, enz dat is met een dubbelset of rebreather op je rug allemaal wat lastig, maar in sidemount allemaal prima te doen.
Het heeft zeker ook nadelen t.o.v. oc sidemount duiken. Je verliest er 1 flespositie mee en of je de unit makkelijk voor je uitsteekt moet nog blijken. Je hebt immers een loop in je mond die beduidend stugger is dan een automaatslang. Voor trimix moet ik nog een goede plek vinden voor het droogpakflesje. In open water maakt het niet zo veel uit dat het allemaal nog bulky is en her en der wat slangen bungelen, maar dat moet straks met de juiste lengtes gewoon allemaal goed zijn. Het waren immers mijn eerste duiken met een sidemount rebreather.

Ook moet ik goed kijken naar de orifice, deze levert nu 0.8 liter zuurstof per minuut en dat is mogelijk wat te veel. Maar ik heb nog geen test gedaan met wat mijn metabolisme is in rust. Voor nu hoefde ik totaal geen zuurstof toe te voegen als ik rustig zwom. Dook dus als eccr, haha. Maar uiteraard moet je de PO2 in de gaten blijven houden. Af en toe liep deze ook wat op.

Een ander positief punt vind ik het gewicht: 9 kg. Dit zou betekenen dat ik de unit mee kan nemen in het vliegtuig zonder al te veel extra kosten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 05:52

Een duik met een inspiration rebreather kan ik geven. Ik ben daar ook instructeur voor. Ook voor trimix en grotduiken. Dus iedereen die de overstap naar technisch duiken wil maken kan hier eventueel verder.
Het is mijn grote hobby. Zeker net zo geldverslindend als een paard. Lol.
Maar deze sidemount rebreather is puur een speeltje voor mijzelf.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:31

Ik ben weer terug van een weekje Frankrijk, grotduiken.

Hier wat sfeerbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:21

Ik ben in 2010 begonnen met duiken. Ik had al vaker gedoken, maar was telkens 'mijn brevet vergeten'. Oftewel, ik had er geen, maar deed alsof. Ben nooit door de mand gevallen overigens. :D
Maar in 2010 was ik het liegen zat op vakantie en dacht dan haal ik een openwater brevet. En tijdens de cursus zag ik mensen met zo'n zware dubbelset en vroeg mijn instructeur wat dat was: Dat is niets, dat zijn mensen die alleen maar diep willen duiken. En toen wist ik het. Er komt een dubbelset en ik ga DIEP duiken. Op dat moment was die 18m van open water al te ondiep, terwijl ik nog niet eens klaar was met de cursus. Ik ben tussen de cursusweekenden al zelfstandig met iemand op pad geweest en heb daar de 20m aangetikt. WOW. Dus dat advanced brevet moest er achteraan en ik zou gaan ijsduiken in de winter. Daar begon al het gezeik. Ik had niet genoeg ervaring. Eh pardon? Voor de padi kan ik direct door en bij de nob moet ik 20 duiken hebben. Ik heb er al 26 en jullie remmen mij af. En wel zeuren dat ik nachtduiken maak en naar 24m ga, tja, ik overtreed geen wet en het is niet mijn schuld dat een club zo traag is. Dus ik heb toen maar commercieel mijn padi advanced gehaald om van het gezeur af te zijn dat ik ergens niet voor gebrevetteerd was (en dat is niet waar, want een padi open water brevet betekent dat je naar 40m mag en alleen opgeleid bent naar 18m, maar dat weten veel mensen niet). Ik moest ervaring opdoen, maar op mijn vraag hoeveel? Nooit antwoord gehad. Dus ik ben veel gaan duiken, heel veel. Heb een droogpak gekocht, ben gaan ijsduiken, en na 10 maanden was ik 200 duiken verder en Divemaster. Nog steeds vonden anderen dat ik niet toewas aan die dubbelset, maar ik heb het wel gekocht. De spaarloon kwam vrij en dus had ik geld om de cursussen te volgen. Trimix, DIEP. Grotduiken was niet in beeld. Maar omdat het geld er op dat moment was heb ik ook een reis geboekt naar Thailand om te leren grotduiken. Op 1 april 2012 heb ik mijn adv. nitrox afgerond en ben daarna in het vliegtuig gestapt om te leren grotduiken. Op 15 april was ik full cave gebrevetteerd en op 21 oktober 2012 full trimix en had ik mijn eerste duik dieper dan 100m gemaakt. Dit alles 2 jaar nadat ik mijn open water gehaald had. In tijd snel, in aantal duiken absoluut niet. Even als voorbeeld, duik 390 was mijn afrondende duik voor full cave, ik had dus zeker al wat duikervaring. Duik 521 was mijn eerste 100m duik. Ik heb dit in eerste instantie vooral gedaan omdat anderen mij probeerden af te remmen en ik vertrouwen in mijn kunnen had. En mijn instructeurs ook. Go for it als je wilt is mijn boodschap.
Pas rond duik 800 kwam het idee om instructeur te worden. En dan moet je onderaan beginnen, met sportduiken. Gelukkig vond ik ergens in standaarden van een duikorganisatie dat 'divers with outstanding skills and performance can enroll adv. recreational trimix instructor course'. En dat is een cursus waarbij je mensen laat kennismaken met decompressieduiken en trimix, dus dat was waar ik voor ging. Maar ja, grotduiken had mijn hart herovert en dus dacht ik in 2014 dat eens moest kijken hoe je grotduikinstructeur kunt worden. Je moet hiervoor 150 eigen grotduiken hebben, minimaal adv. nitrox instructeur zijn en een aantal cursussen begeleiden. Het kan ook modulair. Ik heb begin 2015 contact gezocht met een instructor trainer en ben aan het traject begonnen. In april 2015 naar Frankrijk om een cursus mee te draaien, en in oktober 2015 weer een paar weken naar Frankrijk. En het toen sucessvol afgerond. Ik denk dat ik rond de 1100 duiken had toen. Nadeel is wel dat we in Nederland geen mogelijkheid hebben om te grotduiken, dus je moet reizen. Vorig jaar ben ik naar Florida gegaan om bij Tom Mount (oprichter IANTD) mijn ccr cave instructeurscursus te doen. Tot nu toe ben ik de enige in Nederland die dit brevet heeft :D
Nu zit ik rond de 1570 duiken. Ik duik dus nog steeds veel. 2 keer per week is voor mij (te) weinig. Ik zit nu op 148 duiken in 2017. En dit dus puur als hobby. Het is een beetje een way of life geworden :D

Wanneer kun je met grotduiken of technisch duiken beginnen? Als je standaarden leest van organisaties al heel snel, na zo'n 50 duiken. Maar voor velen is dit echt veel en veel te weinig. Je moet goed kunnen trimmen en voor aanvang van een cursus vinslagen als frogkick en helicopterturn beheersen en niets opwervelen en horizontaal in het water liggen.
Je materiaal goed kennen is ook een must. Je gaat niet meer met een enkele fles te water. De eerste grotduik vindt plaats in een wijde grote grot, niet ver van de ingang. Misschien 40-60m.
In de cursus ga je niet dieper dan 130 feeth, 39/40m. Hoe ver ga je een grot in? Dat ligt aan de cursisten, maar het houdt in Frankrijk na 400-450m echt op. En dat lukt alleen mensen met een laag luchtverbruik.
Echt verder een grot in of met deco dat doe je pas later. Ik heb wel eens 1800m in een grot gezeten en dacht, oei, ik moet ook 1800m terug voordat ik weer daglicht zie.
Maar laatst zat ik solo in een no mount grot. Ik zat maar 5m van de ingang. Mijn sidemountflessen had ik geheel los voor me liggen en moest ik vooruit duwen. Het zicht was 0, en dan moet je op de tast door een gang die precies groot genoeg is voor mijn lichaam. Je moet precies voelen van daar moet mijn knie net iets meer naar links, mijn borst moet daar even naar rechts, en dan moet het lukken. Als je 7m verder bent opent de grot zich en heb je 30m zicht. Daar doe je het dan voor. De uitgang is weer flessen voor je uit, op de tast je reel meenemen en er weer uit krabbelen. Maar dit doe je pas als je veel meer ervaren bent, of nooit. Je kunt ook grotduiken in ruime grotten en het hier bij laten en genieten.

Dan over jouw probleem met de inflator. Met de mond opblazen kan, maar vraagt oefening. Ik snap dus je keuze om niet te duiken. Met grotduiken fix je zoiets en anders duik je niet. Maar hoe je zoiets snel fixed leer je snel als je verder gaat met duiken. Ook ga je meer en meer reservespullen meenemen.

Als technisch duiken je wat lijkt, het is helaas een wereldje met veel betweters en arrogante mensen. Ik heb hier een hekel aan. Probeer dus voorzichtig een beeld te vormen van wat je wilt. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:36

Er is 1 duikorganisatie die er anders over denkt sweetheart ;) Althans, veel duikers die daar een cursus doen. Maar het klopt, het is de instructeur. En je moet zelf willen. Ik heb een paar keer iemand laten zakken, of extra duiken laten maken.

En ja het is een mannenwereld, maar ik ben de enige vrouwelijke CCR full trimix instructeur in Nederland. En de enige CCR cave instructeur voor de IANTD in Nederland :D Dus als vrouw kan het ook.
Vorige week nog voor 2 cursisten en mijzelf dubbelsets van een ladder naar beneden getild en daarna weer omhoog. Tja, zwaar, klopt, maar het is dus prima te doen.

Maar technisch duiken is echt heel gaaf. En ja, ik heb ook vrouwelijke cursisten :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:10

Maar niet elke grot is zo en maar een klein gedeelte van de mensen gaat zo ver. Als ik een cursus geef ga je echt niet door zulke openingen, je mag geen spullen afleggen namelijk.

Maar nog wat foto's van mijn stofzuiger. Ik ben nog bezig met configureren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:12

Ik had vorige week overigens 3 cursisten voor grotduiken, 2 hadden nog nooit een grot van binnen gezien, en ze waren HEEL erg zenuwachtig. We zijn niet verder dan 50m er in geweest om oefeningen te doen, totale duiktijd 102 minuten en ze kwamen alle 3 met een enorme glimlach uit het water.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 05:47

Wel aan een backplate+ wing gedacht? Dat moet je zeker eens proberen. En nee dat is niet voor technisch duiken.
Anders voldoet de eenvoudigste bcd. En koop hem zeker niet te groot. Zehebben mij een L aangesmeerd toen. Die was echt te groot. Ik heb er prima tot 50 m diepte mee gedoken, maar ik heb nu een M van marktplaats van 25 euro voor die paar keer dat ik een zwembadduikje maak.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:09

xSCWx schreef:
Ik heb inderdaad wel een backplate + wing overwogen maar ga toch liever voor een bcd. Die i3 doet voor jou dus niet zoveel?

Ik zou voor standaard gaan. Dat kent iedereen, als je eens leent niet zoeken. Enz. Bij lucht dumpen kies ik zelf de plek waar ik lucht er uit laat.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:35

Ik duik nog lekker door. Ben nog een weekje aan het grotduiken geweest. Vorige week solo gedoken en mijn bailout rebreather geprobeerd, dus met 2 rebreathers tegelijk onder water.
Vandaag sidemount CCR met een buddy. Ik zit al weer over de 200 duiken dit jaar.

Hier nog een paar foto's van het grotduiken eind oktober:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 07:16

Ik ga morgenavond maar weer eens nachtduiken. Zaterdag solo en zondag pak ik mijn Inspiration rebreather weer. Helaas wordt het nu echt kouder. Ik kan gelukkig lang zonder pakverwarming duiken, maar heb het vorig jaar wel gekocht. Koude handen blijft een probleem.
Duiken anderen ook in de winter door?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:52

Ik heb eendroogpak, pakverwarming enz. Dus dan is het wel te doen. Ook onder ijs. 25 graden water hebben wij hier niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:10

Het zicht is in de winter ook veel beter.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:22

Met een dubbel 7 natpak kun je ook prima in de winter duiken hoor. Ik heb dat tot -6 volgehouden in 2010. Daarna over op droogpak en ik moet toegeven, ik heb meer dan 1250 duiken geen natpak aangeraakt. Ik heb net mijn spullen weer gepakt voor een nachtduik. Het is rond het vriespunt, dus niet warm. Helaas zag ik dat in mijn beste handschoenen een klein slijtplekje gekomen is, dus die heb ik net gerepareerd met aquasure. Dat betekent dus iets mindere handschoenen mee. Ik kan ook de droogpakhandschoenen pakken, maar vind dat ondingen. Ik duik liever gewoon met nathandschoenen.

In water van 25 graden hou ik het wel 4 uur uit met een droogpak. Heerlijke temperatuur voor een hele lange grotduik :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:15

Ik ben weer terug van een duikje in het Veenmeer. Matig zicht, wel beter dan een paar weken terug. 1.5-2 m. Een grote snoek gezien en verder veel voorn en kreeftjes. Water is nu maar 7 graden meer. Is dus 2 graden gedaald in 1 week tijd.
Het vroor, dus tja dan krijg je dat helaas.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:38

Ben aanhet experimenteren metdroogpakhandschoenen. De grove ringen vind ik niets en gebruik ik dan ook niet. Heb nu seal overseal. Vorig jaaral eens geprobeerd, maar in helft vandegevallen toch nat. Maar was nu droog. Aantrekken een ramp. En de onderhandschoenen waren nog te dun. Dus ik weet niet of het gaat werken. Anders straks weer overop wanten. Hiermee kan ik prima ok en nok aangeven, maar niet de cijfers. Wissels, up, down en wachten gaat prima. Dusbelangrijkste lukt. Maar ik heb liever 5 vingers vrij. De

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 07:04

Ik niet. Dat zijn dingen waar ik als deelnemer wel voor te porren zou zijn overigens. Maar weet niet eens dat het is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:29

Azie. Malta valt in december af.
Anders even dit weekend naar Duikvaker? daar staan tig reisorganisaties. Ik hou me niet zo bezig met begeleide duiken (want dat wil ik juist absoluut niet), maar daar kunnen ze je vast ook adviseren (en boeken hoeft naturlijk niet meteen)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:41

Dit weekend ook weer plannen. Ik denk 5-6 duiken. Ook een paar solo.

Ik heb mijn pakverwarming nog aan hoor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:08

Avelienvd schreef:
Nou geslaagd voor handschoenen en mes.
Ben er klaar voor.

Waar ga jij duiken germie?

Dit weekend het Veenmeer en Vinkeveen. Ook een paar soloduikjes. Verder moet ik mijn rebreather weer eens meenemen. Geen grotduiken helaas. Dat moet nog even paar weekjes wachten. De omstandigheden zijn helaas slecht in de Lot nu.
Ik heb dit weekend een cursist voor Advanced Open water. Eigenlijk geef ik maar weinig sportduikers les, omdat mijn hart hier niet ligt, maar dit is eentje die ooit richting tech denkt te gaan. Dus dan pakken we in duik 1 van de 'adventure' dives meteen vintechnieken. Dat wordt dan duik 1 en dan kan ie daarna nog mooi 4 duiken frogkicken. Ook wordt 1 duik puur rescue skills. Ik wil hem zeker 3 duiken een boei laten schieten. Navigatie en diep moeten dan ook in frogkick uitgevoerd worden. Oftewel, ik vraag wat meer dan de minimale eisen.

beestenfreak schreef:
Misschien heeft iemand nog tips voor andere landen waar je mooi kunt cave/cavern duiken?

Niet om je af te schrikken, maar als echt wilt leren grotduiken, begin met je Advanced open water cursus. Doe nitrox er ook bij. Koop geen BCD, maar koop meteen een wing+backplate (en die zijn er ook voor single tank, maar dat scheelt je later aanschaf van een compleet nieuw systeem). Maak zeker eerst een duik of 50-100 en schaf een droogpak aan. Leer de frogkick.
Cavern is een zeer beperkte cursus, bedoelt voor sportduikers. Leuk, maar het echte werk begint daarna pas. Dan wordt het nog veel leuker. :D Voor full cave kan ik je Adv. Nitrox aanraden, zeker omdat in Europa je heel snel beperkt wordt als je geen deco mag doen in een grot.
Wil je meer informatie, stel je vragen gerust, hier openbaar of via pb. Je hebt de pech dat Germie haar hart verloren heeft aan grotduiken. :+ Helaas, of gelukkig is grotduiken ook de meest veeleisende tak van duiken. De community is relatief klein en bij ongelukken zal er wereldwijd ergens wel een mening op een forum verkondigd worden.
In Europa is de Lot/Dordogne regio de regio waar je leert grotduiken. Daarnaast heb je nog mijnen in Duitsland, grotten in de Jura, Herault, Rusland. Mijnen in Polen, Slowakije. Nog grotten in Kroatie. Kortom, best veel opties. Maar wel echte grotten. Of echte overhead.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Frummel01, Jacquelinee_, redbutton en 54 bezoekers