Last van knieën met rijden (door beugels?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 21:54

Hey bokkers,

Ik heb de laatste tijd veel last van mijn knieën tijdens het rijden, en ik denk dat het aan mijn stijgbeugels ligt.

Ik reed een tijdje terug een brede fjord met western zadel. Hierbij kon ik mijn beugels op de perfecte lengte hangen, mijn benen mooi strekken, en had ik nooit last van mijn knieën. Dit was echter een breed paard + heel stevigzittend zadel + brede, zware, moeilijk te verliezen beugels op de goede lengte = perfect.

In IJsland heb ik ook op een less-than-perfect dressuurzadel gereden, waarbij ik ook mijn knieën wat meer voelde, maar daar had ik ze expres een gaatje te kort ivm veiligheid in die omstandigheden.

Dit paard is een stuk ranker, met een dressuurzadel waar ik okay maar niet optimaal in zit, met beugels die ik maar niet goed lijk te krijgen.

Ik denk dat het aan mijn beugels ligt omdat ik een tijd lang met barebackpad (en dus zonder beugels) gereden heb en nergens last van had, maar nu het zadel weer goed is, en ik dus weer met beugels rijd, krijg ik toch weer last van mijn knieën.

Zo zitten ze nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar mijn idee misschien een gaatje te kort, maar niet extreem.

De oplossingen:
-Gaatje korter? Maar ik denk dat ze dan echt te kort zijn.
-Gaatje langer? Maar we rijden veel buiten, en dan zijn lange beugels natuurlijk sneller verloren bij een schrikreactie.
-Flexibele beugels zoals de Sprenger Bow Balance. Ze zijn wel duur, maar blijkt het echt aan de 'stugheid' van de beugels te liggen, tja, dat geld is mijn comfort wel waard.

Welke oplettende bokker kan uit mijn verhaal iets halen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb? Ligt het misschien zelfs helemaal niet aan de beugels?

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:06

Waar liggen je benen/voeten als je even zonder beugels hebt gereden? Hoger of lager als de beugel, of juist verder naar voren/naar achteren tov de beugel?
Krijg je ook last van je knieën als je met zadel maar zonder beugels rijd?
Het antwoord op deze vragen kan je verder helpen om te kijken waar het probleem zit (beugellengte, beugelophanging of het zadel zelf)

Wat me opvalt aan je houding zijn je kapstokvoeten :+
Ik heb verder geen verstand van houdingen en effect daarvan op het lichaam, dus geef geen concrete tips, maar met bovenstaande vragen kan je wel beter bepalen waar het probleem zit. Succes :)

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:08

Wat bij mij altijd goed helpt als ik last van mn knieen krijg, is een lesje bij een centered riding instructeur.. die zet me dan weer even goed op het paard waardoor ik geen last meer heb van mn gewrichten..

Wat ik zelf wel eens doe is mn benen voor het zadel leggen.. dan zit je met je billen namelijk op de goede plek.. en dan je benen laten zakken op de juiste plek.. beugels moeten dan makkelijk aan gaan als je je tenen wat optilt..

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:15

Ik kan echt niet met normale beugels rijden, dan krijg ik overal last van. Voor mijn bijrijdpaardje dus ook al heel snel Flexride korfbeugels gekocht, want we maken veel kilometers buiten. Echt een verademing, sinds ik ze heb snap ik werkelijk niet waarom mensen nog met gewone beugels rijden :') Ze veren fijn een beetje mee en zijn nog veilig ook. Echt een aanrader :j

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 22:25

Rintah, nou ik begin aan de vragenlijst :+
Mijn voeten liggen zonder beugels nét wat lager, en ietsje naar achter. Als ik met zadel maar zonder beugels rijd zit ik wat wiebeliger (logisch) en voel ik de plekken waar de gesp van de beugelriem zit ontzettend in mijn bovenbeen.
Ja, mijn kapstokvoeten ken ik... :+ Die strijd heb ik bij het boshobbelen maar gewoon opgegeven.

Licor, mijn instructrice heeft laatst eens meegekeken en kan werkelijk niks zien waar het aan zou kunnen liggen behalve de stugheid van de beugels t.o.v. zo'n flexibele beugels.

Met die truc kom ik dus op één gaatje langer uit, dat was ook mijn bakhobbel lengte omdat hij over het algemeen geen bakkabouters e.d. ziet.

Black_kelpie heten die echt zo? Flexride korfbeugels? Dan google ik die dalijk eventjes. Heb je ook ervaring met deze? https://www.kraemer.de/Sicherheitssteig ... &ci=262633

Zinzi_jewel

Berichten: 8802
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:32

Sinds ik met kunstof Italiaanse beugels rijdt metalen bredere anti slip voetbed
Geen last van knieën en heupen meer
Denk dus dat flexibel beugels zeker verschil kunnen maken .
En hun geld waard zijn
Staan er geen 2e hands op marktplaats
Of kun je ze niet ergens een keer lenen of via een test service ofzo

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:35

Ik ben erg tevreden met mijn sprenger bow balance.
Is het een idee om ze tweedehands te kopen? Dan kun je ze weer door verkopen wanneer het niet bevalt

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:37

Ik zou eigenlijk ook eens gaan kijken bij een (centered riding?) instructeur. Ik denk dat je in dit zadel iets minder balans hebt, of denkt te hebben, waardoor je (onbewust?) meer druk op je beugels zet of gaat klemmen. Zonder beugels heb je simpelweg niks om druk tegen af te zetten, dus ik denk dat daar het probleem ergens ligt. Hoe ervaar jij dit zelf? Hoeveel gewicht heb je in de beugels? Enkel het gewicht van je been, of meer?

Bedenk ook dat het heel goed kan zijn dat jouw ideale beugellengte tussen 2 gaatjes in zit.

Totdat je gevonden hebt waar het probleem zit, tijdens het stappen tussendoor af en toe even je beugels uit doen, als tussen oplossing?

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:38

Die kunnen ook helpen. Ik weet van enkele mensen die daarmee voetproblemen voorkwamen.

Die geveerde beugels werken in sommige gevallen inderdaad bij knieproblemen, volgens de gebruikers.

Korfbeugels _/-\o_ _/-\o_ Ik koop er mijn schoenen op, zodat ik ermee kan rijden.
Google op "flexride" first hit: https://bluebalance.nl/product/flexride-beugels/
De rest is voor de mindere goden.
vind ik dan hè

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 22:41

Ik heb meestal door het vele zonder zadel rijden echt heel weinig gewicht in mijn beugels. Eigenlijk voor mijn gevoel alleen mijn kuiten, enkels en voeten zeg maar.

Mijn voeten liggen zonder beugels lager dan de beugels zelf, daardoor zouden de beugels dus een gaatje langer moeten.

Marianne, ik heb al gekeken, en tweedehands zijn ze echt nauwelijks te krijgen, of voor 10 euro onder de winkelwaarde ofzo..

Waardoor zijn korfbeugels zoveel prettiger? Ze weerhouden je voeten toch alleen van doorschieten?
Mijn bijrijdpaard (van de foto) heeft namelijk van zo'n korfbeugels in de zadelkast liggen.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:01

Die balansbeugels zijn zo gewild dat als ze al eens stuk gaan, men ze laat repareren omdat dat goedkoper is dan zoeken naar tweedehands.......

Ik vind het voordeel naast het korfje vooral het brede voetbed waardoor veel comfortabeler in je beugels staat.
Je eerste foto demonstreert precies waarom korfbeugels zo fijn zijn. Je voet blijft goed op z'n plek en heeft daardoor optimale steun.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:01

Op het eerste plaatje ziet het eruit alsof je beugels echt veel te lang zijn. Je been is volledig gestrekt en je hebt je hak opgetrokken.

Kapstokvoeten zijn meestal een aanwijzing dat je benen vanuit je heup naar buiten gedraaid zijn. Dat geeft vaak veel belasting op je heupen en je knieen. Daar kan je veel last van krijgen. Niet proberen je voeten recht te krijgen, maar je been vanaf je heup naar binnen draaien.
Wat je kan doen als oefening is staan in je beugels tijdens de stap. De positie van je onderbeen moet hetzelfde blijven tijdens het staan en het zitten. Als je been te ver naar voren of naar achteren is, je je heup naar buiten draait of je beugels te lang zijn, dan kan je niet makkelijk in je beugels staan.

Ik zou wat centered riding lesjes volgen, dan kan je samen kijken naar wat je beugellengte en je houding doen met je been- en kniehouding.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:03

Ikke, Okay bedankt, ik kan ze altijd eens proberen inderdaad. Ze liggen er toch.

Sanne, ik zoek even een foto van hoe mijn benen (prettig) lagen in dat western zadel.
Nu vraag ik mij dus af of mijn beugels hier ook al te lang zaten...
Misschien ben ik gewoon niet meer aan 'gewone' beugellengtes gewend?
De foto is een beetje donker, maar hopelijk zien jullie mijn been nog.

Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:31


black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:35

MorganeR schreef:
Waardoor zijn korfbeugels zoveel prettiger? Ze weerhouden je voeten toch alleen van doorschieten?
Mijn bijrijdpaard (van de foto) heeft namelijk van zo'n korfbeugels in de zadelkast liggen.

Het deel waar de bal van je voet op rust is veel breder, dat ontlast enorm. De Flexrides (linkje hierboven ergens) zijn ook nog eens van kunststof, wat geen actieve vering heeft maar door het materiaal veert het vanzelf iets mee. Net genoeg. Je hebt ze ook zonder korf overigens. Chique zijn ze niet, maar dat kan mij persoonlijk weinig schelen als ik daardoor een training van 30 km zonder zere enkels kan rijden (zware enkelblessure). Die endurance ruiters zijn zo gek nog niet.

De beugels van je link ken ik niet trouwens.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:38

Ja het chique kan mij ook gestolen worden hoor. Misschien reed ik daardoor wel prettiger in het westernzadel, niet door de lengte van de beugels, maar de breedte van het voetoppervlak... *muntje valt*

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 00:21

Ik vind op foto 2 dat de ene beugel links langer zit dan rechts..

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 00:30

MorganeR schreef:
Ja het chique kan mij ook gestolen worden hoor. Misschien reed ik daardoor wel prettiger in het westernzadel, niet door de lengte van de beugels, maar de breedte van het voetoppervlak... *muntje valt*


Ik denk niet dat dat is waarom je last van je knieën hebt..
Ik vind een breed voetbed ook fijn.. maar dat staat los van je houding..

Als je kijkt naar de foto met westernzadel zit je heel erg in stoelzit.. je houding is daar heel anders dan bij je dressuurzadel.. ik denk dat dat de reden is dat je bij de een wel last hebt en bij de ander niet..
Met een barebackpad zit je over het algemeen ook wat meer in stoelzit.. dus dat kan best de reden zijn dat je er toen geen last van had..

Op de fotos in je dressuurzadel heb ik overigens eerder het idee dat je beugels te lang zijn dan te kort.. maar dat is vanaf een foto zo lastig te oordelen..

Mijn ervaring is dat een centered riding instructeur je hier beter mee kan helpen dan een regulier instructeur.. 1 of 2 zitlessen maken al heel veel verschil

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 00:45


kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 04:03

Je geeft aan dat je bijna geen gewicht op je beugels hebt. Op de eerste foto te zien klem je met je knieen, door je verkeerde houding. Dit doet wellicht je knieen geen goed. Ik zou beginnen met een paar zitlessen, bij voorkeur Centered Riding.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 06:38

Je beugels zijn veel te lang. De onderkant van de beugel hoort op de bobbel van je enkel te hangen als je ze niet in hebt.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:49

Peelie schreef:
Je beugels zijn veel te lang. De onderkant van de beugel hoort op de bobbel van je enkel te hangen als je ze niet in hebt.

Precies. Zo moet je wel met je knieën knijpen, je kunt niet genoeg steunen op de beugels.
Dus, beugels korter en laarzen aan (ook weer meer steun en een verbeterde beenligging).

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 09:23

Ik wil het echt graag geloven, maar waarom zou ik minder last krijgen van mijn gewrichten als ik er nog meer druk op zet (door kortere beugels)?
Dit is niet aanvallend bedoeld, ik snap het gewoon even niet haha.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:29

Ik heb echt jaren met pijn in mijn knieen gereden. Korte of lange beugels verschillende zadels maakte echt niet uit.

heb nu 15 jaar GPG stijgbeugels, niet mooi of fancy kleurtjes maar wat een verademing. Als ik een uur op andersmans paard stap neem ik mn eigen beugels mee.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Last van knieën met rijden (door beugels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:31

Bestaan die adapters nog die je aan je bestaande beugel kan zetten zodat het veert?