Enkelbanden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 20:36

Hallo,

Zondag bij het uit de wei halen van mijn paard ben ik in zon greppeltje gestapt, gevolg enkel dubbel geklapt. Deed behoorlijk zeer. Even rust gehouden maar lopen gaat bijna niet zonder steun. Even met krukken lopen dan maar. Nu werd het toch wel erg dik en blauw dus vandaag toch maar even naar de huisarts. Hij zei ingescheurde enkelbanden dus niet volledig. diclofenac gehad voor ontsteking en drukverband eromheen.

Na hoe lang zaten jullie weer op je paard? En doet dat minder zeer dan lopen? Ik denk bij mezelf nu probeer het anders wel. Heb zondag wedstrijd staan ook nog en wilde zo graag

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:42

Als je nu niet genoeg rust neemt dan gaat het niet goed genezen. Ik heb het ongeveer 10 jaar geleden gehad en ben blijven "lopen" zeg maar en ik heb er nu nog last van. Enkelbanden zijn blijvend beschadigd en gewricht is instabiel.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:45

Op paard zonder beugels gaat al sneller dan met, want dan geef je geen druk op je voet.
Wedstrijd, tja....
En verder rust houden, maar wel soepel houden dus bewegen, maar niet overbelasten, ze moeten wel kunnen genezen op een dusdanige manier dat ze straks ook nog leuk functioneren en je enkel stabiel houden.

(overigens ben ik altijd zo eigenwijs dat als het soort van (eigenlijk nog niet) kan ik er toch op zit en rijdt, dus zeg dat nou wel, maar weet ook wel hoe het werkt).

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:14

Herstel duurt minstens zes weken. Zou met ingescheurde enkelbanden sowieso die tijd echt nemen en dan eens aanvoelen hoe het gaat en eventueel in overleg met een fysiotherapeut het sporten dus ook paardrijden weer oppakken.

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 22:37

Er nog niet opgezeten, lopen gaat ook niet super en kom mijn laars helaas niet in

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:38

Als je niet in je laars komt en dan houdt het met wedstrijd sowieso wel op. Je hoeft niet (echt) te kunnen lopen om te kunnen rijden. Ik kan erg moeilijk lopen maar heb weinig problemen tijdens het rijden. Maar voor wedstrijd moet je wel in je laars komen.

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 21:24

Ayasha schreef:
Als je niet in je laars komt en dan houdt het met wedstrijd sowieso wel op. Je hoeft niet (echt) te kunnen lopen om te kunnen rijden. Ik kan erg moeilijk lopen maar heb weinig problemen tijdens het rijden. Maar voor wedstrijd moet je wel in je laars komen.


Kom ook niet in mijn gewone laars en jodpur, dus weet niet hoe ik moet rijden dan, zit tape omheen dus wat dikker daardoor ook. Ik heb nog pijn als ik gewoon zit, zelfs met de diclofenac

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:35

Ik heb ingescheurde enkelbanden opgelopen na een val met het paard en zat na 4 à 6 weken weer op het paard.

Overigens raad ik je echt met klem aan om je rust te nemen en zo min mogelijk te belasten. Ik werd niet serieus genomen bij de huisarts en in het ziekenhuis en kreeg geen krukken, dus ben overal naartoe moeten hinkelen, strompelen e.d. en ben ook te snel weer aan het sporten geslagen. Het is nu alweer een paar jaar geleden en bij mij zal het altijd een slechte enkel blijven die ik niet voor 100% kan gebruiken.

En die wedstrijd kan je ook vergeten. Zo'n enkel doet al zeer als je alleen maar al aandrijft.

Geloof mij, doe nu niet rusten en je blijft er voor altijd last van hebben.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:39

Rustig lopen, blijven bewegen, niet compleet ontlasten door met krukken te lopen. Alles met beleid natuurlijk. Ik vond een kousje voor steun heel fijn.

Ik zat na 1 week weer op het paard. Mijn laars kreeg ik toen net dicht. Wel gevoelig en van de kant wegblijven want de wand raken doet zeer. En voorzichtig met afstijgen. Ik merk dat velen juist aanraden om veel rust te geven, ik heb dat niet echt gedaan maar ook niet geforceerd.

Door met beleid gewoon te doen ging het met de dag beter. De fysio zei tegen mij dat het bijzonder snel genas en dat veel mensen teveel gaan ontzien. Maar nogmaals, wel met beleid en respect voor je banden.