hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 20:12

Mijn zoon haalt als het goed is morgen zijn B-diploma.
Daarna willen we verdergaan voor C.

Toen mijn dochter 2 jaar geleden aan haar C begon duurde dat gedeelte van het traject 12 weken les (1 uur er week) en daarna parcourszwemmen (dan zwemmen ze twee keer in de week, 1 keer gewoon les en 1 keer diplomatraining). In totaal dus ongeveer 18 weken.

Nu vandaag vertellen ze aan ons (zelfde zwemschool) dat je minimaal uit moet gaan van 24 weken (inclusief diplomatraining). Op de vraag waarom dat nu dan langer is geworden gemiddeld dan 2 jaar terug, kreeg ik geen antwoord.

Dus, hoe lang stond ervoor bij jullie kinderen?
(ik heb nu namelijk , ook al door meer dingen die er gebeurd zijn, heel erg het gevoel dat het een geld-kwestie is en dat voelt niet zo lekker)

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:20

Ik weet niet hoe het elders is, maar hier bij ons word echt naar het kunnen van het kind gekeken.
Zo haalden sommigen het na +- 8 weken maar zo zijn/waren er ook kinderen die iets langer de tijd nodig hadden.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:33

Bij ons gemiddeld 8 weken, maar het niveau op deze zwemschool is hoog. Bij a voldoen ze eigenlijk al aan de eisen van B

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 20:44

zo vreemd dat ze vast lijken te houden aan ruim een jaar voor A, daarna 2blokken (2x6 weken en dan parcours) voor B en dan 3 blokken (3x6 weken en dan parcours) voor C....terwijl ze aangeven naar het kunnen van het kind te kijken...
Mijn zoon weet dat hij C moet halen maar gaat echt niet graag naar les, hij is wel een sterke zwemmer. Ik wil 'de ellende' voor hem zo kort mogelijk houden nu hij al een hele poos bezig is en vond dit niet zo leuk om te horen. Het is ook best ver rijden, kost veel geld en tijd. Dus als hij er klaar voor is zou hij gewoon op moeten kunnen gaan, ongeacht hoe lang hij al/pas bezig is. De zwemschool geeft aan naar het individu te kijken, maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn :?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:47

dieseltje schreef:
zo vreemd dat ze vast lijken te houden aan ruim een jaar voor A, daarna 2blokken (2x6 weken en dan parcours) voor B en dan 3 blokken (3x6 weken en dan parcours) voor C....terwijl ze aangeven naar het kunnen van het kind te kijken...
Mijn zoon weet dat hij C moet halen maar gaat echt niet graag naar les, hij is wel een sterke zwemmer. Ik wil 'de ellende' voor hem zo kort mogelijk houden nu hij al een hele poos bezig is en vond dit niet zo leuk om te horen. Het is ook best ver rijden, kost veel geld en tijd. Dus als hij er klaar voor is zou hij gewoon op moeten kunnen gaan, ongeacht hoe lang hij al/pas bezig is. De zwemschool geeft aan naar het individu te kijken, maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn :?


Waarom moet je zoon perse C halen? Waarom verwacht je van een zwemschool dat ze naar het individu kijken terwijl je dat zelf niet doet? Hij vindt het niet leuk, is al een sterke zwemmer en je wilt dat hij zo snel mogelijk de ellende van C achter de rug heeft. Wat is dan de meerwaarde van diploma C?

StalNollie

Berichten: 9107
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:54

hier doen ze gemiddeld 1.5 jaar over a b en c als ze a en b hebben, hebben ze c in enkele weken.

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:57

Fijn dat je voor een C diploma door gaat! Dat raad ik als zwemonderwijzer zeker aan!
Meestal doen kids hier bij ons 8 weken over. Maar het kan zo zijn dat als een kind 5 x is geweest en het goed is dat ook gewoon kan afzwemmen. Maar het gat is voor sommige best lastig waardoor ze er ook langer over kunnen doen. Meestal dus 8/12 weken. Maar als jou kind een matige Borstcrawl beheerst zal dat nog best pittig kunnen zijn!(15 meter met ademhaling zonder een schoolslag beenslag er tussen) ook is 9 meter door het gat en de banen met kleding voor de meeste pittig.

Maar nogmaals super dat je door gaat want het is zoo belangrijk! Bij C leren ze ook veel leuke dingen (elkaar redden, koprol van de kant en in het water ,hoekduik )

Kan je niet naar een ander zwembad gaan? En dan je verhaal even in het midden laten om het zo objectief mogelijk te krijgen?

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:59

pearlie schreef:
dieseltje schreef:
zo vreemd dat ze vast lijken te houden aan ruim een jaar voor A, daarna 2blokken (2x6 weken en dan parcours) voor B en dan 3 blokken (3x6 weken en dan parcours) voor C....terwijl ze aangeven naar het kunnen van het kind te kijken...
Mijn zoon weet dat hij C moet halen maar gaat echt niet graag naar les, hij is wel een sterke zwemmer. Ik wil 'de ellende' voor hem zo kort mogelijk houden nu hij al een hele poos bezig is en vond dit niet zo leuk om te horen. Het is ook best ver rijden, kost veel geld en tijd. Dus als hij er klaar voor is zou hij gewoon op moeten kunnen gaan, ongeacht hoe lang hij al/pas bezig is. De zwemschool geeft aan naar het individu te kijken, maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn :?


Waarom moet je zoon perse C halen? Waarom verwacht je van een zwemschool dat ze naar het individu kijken terwijl je dat zelf niet doet? Hij vindt het niet leuk, is al een sterke zwemmer en je wilt dat hij zo snel mogelijk de ellende van C achter de rug heeft. Wat is dan de meerwaarde van diploma C?



Ik vind dat TS en heel goed aan doet. A en B zijn vooral techniek. Bij C komt er veel meer bij kijken (rollend te water voor oriënteren , help houding voor als kind te water valt ect ect)

Suzanne F.

Berichten: 49177
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:02

Hier een jaar over A gedaan, een half jaar over B en C heeft ze met schoolzwemmen gehaald. Dus hoelang dit precies geweest zou zijn met reguliere lessen weet ik niet. Ik schat 3 maanden.

Charaz

Berichten: 24284
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:03

Bij mijn zoon zat er 4-5 weken tussen B en C. Die kon prima zwemmen maar hebben ze voor zijn A diploma heel lang aan laten modderen in het ondiepe bad omdat zijn zwemslag nog niet perfect was. Hij was dol op onderwater, duiken etc. dus toen hij de A ellende voorbij was ging het in rap tempo.

Shenavallie
Berichten: 11558
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:05

Kan me nog herinneren dat toen het schoolzwemmen werd afgeschaft en we onze zoon via een zwemschool zijn C-diploma lieten halen, hij dit in twee weken heeft gedaan. In de zomervakantie werd er elke dag bij dat zwembad een paar uur gezwommen met een eetpauze tussendoor.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:18

Bij ons gaan ze met/Voor b ook met een koprol/ hoek duik te water en moeten ze : red je vriendje beheersen..

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:21

pearlie schreef:
dieseltje schreef:
zo vreemd dat ze vast lijken te houden aan ruim een jaar voor A, daarna 2blokken (2x6 weken en dan parcours) voor B en dan 3 blokken (3x6 weken en dan parcours) voor C....terwijl ze aangeven naar het kunnen van het kind te kijken...
Mijn zoon weet dat hij C moet halen maar gaat echt niet graag naar les, hij is wel een sterke zwemmer. Ik wil 'de ellende' voor hem zo kort mogelijk houden nu hij al een hele poos bezig is en vond dit niet zo leuk om te horen. Het is ook best ver rijden, kost veel geld en tijd. Dus als hij er klaar voor is zou hij gewoon op moeten kunnen gaan, ongeacht hoe lang hij al/pas bezig is. De zwemschool geeft aan naar het individu te kijken, maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn :?


Waarom moet je zoon perse C halen? Waarom verwacht je van een zwemschool dat ze naar het individu kijken terwijl je dat zelf niet doet? Hij vindt het niet leuk, is al een sterke zwemmer en je wilt dat hij zo snel mogelijk de ellende van C achter de rug heeft. Wat is dan de meerwaarde van diploma C?


Mijn zoon wil wel graag C halen en wij vinden dat als ouders ook belangrijk aangezien wij vaak in natuurwater zwemmen.
Hij heeft veel kracht en conditie maar mist bepaalde technieken die aan bod komen bij het C-diploma die wel degelijk nut hebben voor hem.
Hij vindt enkel de lessen niet (meer) leuk door veel wisseling van leraar, splitsing van hem en zijn vriendje en dat het soms botst met zijn andere hobby.

De zwemschool zegt zelf (ook op website) dat ze naar het individu kijken, maar het liefst laten ze een groepje tegelijk op gaan met elkaar en dat hoeft van mij niet. Met A zwemmen zijn wij zo al aan het lijntje gehouden, is ook toegegeven door de lesgever dat hij eerder op had gekunt, dit hoeft niet nog een keer. (zwemles is prijzig en ben nu in totaal al 3 jaar non-stop bezig (eerst dochter, nu zoon).

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:28

Lay_D schreef:
Bij ons gaan ze met/Voor b ook met een koprol/ hoek duik te water en moeten ze : red je vriendje beheersen..


Dan hebben jullie denk ik niet het zwemdiploma van de NPZ-NRZ maar misschien van de ENVOZ dat is anders maar weet ik de eisen niet van.

Tevens stellen sommige zwembaden iets hogere eisen aan een diploma. Maar wat ik opnoemen zijn de eisen die op het C Diploma staan.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:31

Bonnyyyyyy schreef:
Fijn dat je voor een C diploma door gaat! Dat raad ik als zwemonderwijzer zeker aan!
Meestal doen kids hier bij ons 8 weken over. Maar het kan zo zijn dat als een kind 5 x is geweest en het goed is dat ook gewoon kan afzwemmen. Maar het gat is voor sommige best lastig waardoor ze er ook langer over kunnen doen. Meestal dus 8/12 weken. Maar als jou kind een matige Borstcrawl beheerst zal dat nog best pittig kunnen zijn!(15 meter met ademhaling zonder een schoolslag beenslag er tussen) ook is 9 meter door het gat en de banen met kleding voor de meeste pittig.

Maar nogmaals super dat je door gaat want het is zoo belangrijk! Bij C leren ze ook veel leuke dingen (elkaar redden, koprol van de kant en in het water ,hoekduik )

Kan je niet naar een ander zwembad gaan? En dan je verhaal even in het midden laten om het zo objectief mogelijk te krijgen?


Overstappen naar een ander zwembad kan wel, maar in onze regio zijn er helaas weinig goede zwemscholen...en überhaupt weinig zwemscholen. 1 werkt met blokken van 3 maanden, dus dat is nog nadeliger aangezien C minimaal 2 blokken zal beslaan, ook omdat het een vakantiepark-zwembad betreft en daar vaak uitval is. 2 staan slecht aangeschreven. 1 kan hij niet bij, hebben weinig contacturen en dus een wachtlijst. 1 enkel plek op zaterdagochtend.....dan is zijn voetbal en dat wil hij echt niet missen.

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:38

dieseltje schreef:
Bonnyyyyyy schreef:
Fijn dat je voor een C diploma door gaat! Dat raad ik als zwemonderwijzer zeker aan!
Meestal doen kids hier bij ons 8 weken over. Maar het kan zo zijn dat als een kind 5 x is geweest en het goed is dat ook gewoon kan afzwemmen. Maar het gat is voor sommige best lastig waardoor ze er ook langer over kunnen doen. Meestal dus 8/12 weken. Maar als jou kind een matige Borstcrawl beheerst zal dat nog best pittig kunnen zijn!(15 meter met ademhaling zonder een schoolslag beenslag er tussen) ook is 9 meter door het gat en de banen met kleding voor de meeste pittig.

Maar nogmaals super dat je door gaat want het is zoo belangrijk! Bij C leren ze ook veel leuke dingen (elkaar redden, koprol van de kant en in het water ,hoekduik )

Kan je niet naar een ander zwembad gaan? En dan je verhaal even in het midden laten om het zo objectief mogelijk te krijgen?


Overstappen naar een ander zwembad kan wel, maar in onze regio zijn er helaas weinig goede zwemscholen...en überhaupt weinig zwemscholen. 1 werkt met blokken van 3 maanden, dus dat is nog nadeliger aangezien C minimaal 2 blokken zal beslaan, ook omdat het een vakantiepark-zwembad betreft en daar vaak uitval is. 2 staan slecht aangeschreven. 1 kan hij niet bij, hebben weinig contacturen en dus een wachtlijst. 1 enkel plek op zaterdagochtend.....dan is zijn voetbal en dat wil hij echt niet missen.


Je hebt het nu over zwemscholen, die zijn vaak wat beperkter in tijden dan de lessen van zwembaden zelf.
Heb je het verschil al eens bekeken?
Vaak zijn er in 1 zwembad meerdere zwemscholen namenlijk!

Tevens heb je het over 1 zwemschool waar je waarschijnlijk 2 blokken nodig heb,
Het werkt vaak zo dat je met een groep naar een niveau toe werkt. Dit niveau word aan het eind van het blok behaald door de meeste(uitspatters die minder zij , en juist die heel goed zijn maar even niet eerder kunnen)
Misschien is het wel mogelijk het binnen 1 blok te halen. Het is zeker niet onmogelijk laat ik het zo zeggen.

Wel kan ik niet met zekerheid zeggen of het 100%lukt want ik kan jou kind niet en zijn vaardigheden.

Vaak moet je proef zwemmen vantevoren. Je zal dit kunnen aanlaarten?/vragen?
Laatst bijgewerkt door Bonnyyyyyy op 17-08-17 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:42

Bonnyyyyyy schreef:
Je hebt het nu over zwemscholen, die zijn vaak wat beperkter in tijden dan de lessen van zwembaden zelf.
Heb je het verschil al eens bekeken?
Vaak zijn er in 1 zwembad meerdere zwemscholen namenlijk!


3 zijn inderdaad zwemscholen in een recreatief zwembad. Over de kwaliteit die bij de huidige zwemschool geleverd wordt ben ik echt wel tevreden, maar dat lang aan het lijntje houden vind ik onprettig en oneerlijk

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:47

dieseltje schreef:
Bonnyyyyyy schreef:
Je hebt het nu over zwemscholen, die zijn vaak wat beperkter in tijden dan de lessen van zwembaden zelf.
Heb je het verschil al eens bekeken?
Vaak zijn er in 1 zwembad meerdere zwemscholen namenlijk!


3 zijn inderdaad zwemscholen in een recreatief zwembad. Over de kwaliteit die bij de huidige zwemschool geleverd wordt ben ik echt wel tevreden, maar dat lang aan het lijntje houden vind ik onprettig en oneerlijk
v
Iin

Snap dat je dat oneerlijk vind!
Heb daar verder helaas geen tips voor:)

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:50

Ik heb alleen zwemdiploma A en ik merk echt dat ik niet goed kan zwemmen. Wel vind ik zwemmen erg leuk en blijf ik het doen, ook al kan ik het niet (zo goed)
Dus ts, erg goed!

Ik kan je helaas niet met een antwoord helpen

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:16


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:32

zelfs op de officiële site van het zwem ABC staat dat over B en C gemiddeld 12 contacturen nodig zijn. Lijkt me dan sterk als hun aangeven dat kinderen voor C 30 contacturen nodig hebben (3 blokken van 6 uur en dan nog parcours+reguliere lessen....30 uren in totaal)
Ik ga ze er toch mee confronteren

marlies85

Berichten: 5310
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Oss

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:38

Hier is het 9 zwemlessen. Les 10 is proef zwemmen en dan diploma zwemmen

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: hoe lang doet kind over C-diploma zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:43

Mijn zoon heeft 16 lesuren van 40 minuten nodig gehad vorig jaar, B diploma 7 lesuren en A 9 mnd.

Mijn dochter had haar A diploma sneller dan haar C diploma, ze redde de afstand van het gat niet, anders mocht ze met 7 wkn afzwemmen.

Ik zou me niet zo druk maken, beter wat langer zwemmen en goed aangeleerd krijgen dan snel een diploma

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:46

Mama3 schreef:
Ik zou me niet zo druk maken, beter wat langer zwemmen en goed aangeleerd krijgen dan snel een diploma


Klopt dat kwaliteit belangrijk is, maar gezien de kosten en de rij-afstand en tijd (lastig met andere bezigheden) en de tijd die hij al bezig is vind ik het niet nodig als het langer duurt dan nodig.
Als ze kijken naar het individu (zoals ze zelf zeggen) dan moeten ze dat ook doen en niet kinderen aan het lijntje houden terwijl ze voldoen aan de gestelde eisen voor een diploma.
30 contacturen in totaal lijkt mij wel heel erg veel!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:47

Hier is het alweer even geleden dat ze afgezwommen zijn. De jongste heeft haar C al weer 1,5 jaar geleden gehaald.
Hier werd echt naar het individu gekeken. Mijn jongste heeft vanaf haar 1 op peuterzwemmen gezeten. Ik ging wekelijks met haar zwemmen. Zodoende kon ze zich al redelijk redden in diep water zonder drijfmiddelen, kon ze op haar rug drijven en ging al door het gat (niet volgens de A eisen, maar het gat op zich kende ze al).
In 9 maanden had ze A, in 8 weken B en in 8 weken C. Toen zij voor C ging waren er nog kinderen uit haar groepje voor A bezig. Ze hielden je hier dus niet aan het lijntje.

Toen ze afzwom voor C was ze erg jong, ze was toen net 6 weken 5 jaar.
Ze is daarna doorgegaan met de ene week reddingszwemmen, de andere week snorkelles. Met reddingszwemmen moeten ze bijv. met lange broek en lang shirt door het C gat, vriendje redden e.d.
Met snorkelen zwemmen ze bijv. 3 banen met borstcrawl en 3 banen rugcrawl in.
Zodoende blijft ze het zwemmen goed onderhouden en de technieken beheersen en zelfs verbeteren. Achteraf was ze wel erg jong toen ze haar diploma's haalde. Nu is ze ruim 6,5.

C vind ik echt toegevoegde waarde hebben. Vooral door met lange kleding te zwemmen, grotere afstanden te zwemmen, technieken zijn allemaal wat verfijnder en ze moeten meer en verder onder water zwemmen.

Mijn oudste heeft 11 maanden over A gedaan, 8 weken over B en 12 weken over C.
Om me heen hoor ik de meeste rond de 12 weken over C.