Mola zwangerschap ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 22:46

Na lang twijfelen toch maar een topic aangemaakt, en nu weet ik niet waar ik mijn verhaal moet beginnen.

Vanaf februari zouden mijn man en ik langzaamaan de anticonceptie de deur uit doen. Sneller dan verwacht bleek ik zwanger, super! Ik helemaal blij, ik liep al maanden af te tellen naar het moment van zwanger proberen te worden. Helaas kwamen met 5-6 weken zwangerschap de eerste tekenen dat het mis was. Ik begon bloedingen te krijgen, maar niet veel, en ik voelde me eigenlijk helemaal niet zwanger. Ik had geen last van kwaaltjes behalve dat ik dood- en doodmoe was, en ik voelde me helemaal niet zwanger. Nu vind ik het "zwanger voelen" een erg vaag begrip dus ik dacht dat ik daar gewoon te nuchter voor zou zijn. Maar toch was er een stemmetje dat zei dat het niet goed zat. Omdat ik me zo'n zorgen maakte konden we eerder bij de verloskundige terecht. Die zei dat het óf mis was, óf de zwangerschap was jonger dan gedacht. Dus twee weken wachten en terugkomen. De bloedingen stopten niet, ik werd alleen maar vermoeider (sliep zo'n 18 uur per dag), en ik werd steeds meer een emotioneel wrak. Enorm positief het ene moment, en compleet down het volgende. Na 2 weken controle en doorgestuurd naar het ziekenhuis want het was inderdaad een miskraam.

In het ziekenhuis hebben ze in eerste instantie geen echo gemaakt en spraken we af dat ik het een weekje aan zou kijken, om te kijken of de miskraam spontaan op gang kwam en anders zouden we gaan kijken wat dan de beste optie was. Ik wist wel zeker dat ik ab-so-luut geen curettage wilde. Die week was zo spannend en onzeker. Maar er gebeurde niks, dus ik ging naar mijn afspraak bij het ziekenhuis met het idee dat ik pillen zou mee krijgen om de boel op gang te krijgen. Echo werd gemaakt, en de combi van de echo en mijn klachten (bijna geen dus) deed de verloskundige daar denken dat het een normale miskraam was. Toch voor de zekerheid aan een gynaecoloog laten zien... en toen ging het snel. Het was al aardig richting het einde van de werkdag en opeens moesten mijn man en ik naar de gynaecoloog, die mompelde wat dingen, liet de term mola vallen en deelde me mee dat ik de volgende ochtend een curettage zou krijgen. Ik werd snel naar de anesthesie afdeling gestuurd, daar een korte intake voor de ingreep de volgende dag, en toen naar huis. Nog niemand had me uitgelegd wat een mola precies was, dus ik ging googlen. Grootste fout ooit :') . Ik was compleet over de zeik, en totaal niet gerust ging ik de ingreep de volgende dag in. Gelukkig werd me daar na de operatie verteld wat een mola precies inhoudt en is mijn behandeld gynaecoloog een stuk communicatief vaardiger dan de meneer die ik de eerste keer zag.

Maar goed, een miskraam is nooit goed nieuws maar de mola was wel een extra klap. Het hcg daalde snel, met 6 weken had ik de eerste normaalwaarde en na 8 weken mocht ik maandelijks gaan prikken. Vrijdag moet ik voor het eerst gaan prikken voor de maandelijkse controle en ik ben enorm zenuwachtig. Ergens ben ik heel bang dat het hcg weer gestegen is, hoewel het hiervoor altijd is gaan dalen, en ook heel snel is gedaald. Dus ik ben lekker gestrest en slaap daardoor slecht.

Ik vroeg mij af of er andere mensen hier ervaring hebben met een mola zwangerschap en hoe jullie het ervaren hebben? Hoe hebben jullie het wachten draaglijker gemaakt, wie hebben jullie het allemaal verteld, heb je alles zelf verwerkt of heb je er professionele hulp bij gezocht, en hoe is een eventuele volgende zwangerschap gelopen? Ik ben bang dat ik een volgende keer dus helemaal niet kan genieten van de eerste weken, hoewel een volgende zwangerschap nog erg ver weg is.

Het is een heel verhaal geworden, bedankt voor het lezen!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:51

Zou je een mola zwangerschap even kunnen uitleggen want ik ken dat niet. Welke gevolgen heeft dit? Alleszins veel sterkte. Zelf heb ik bij mijn eerste zwangerschap na 8 weken ook een miskraam gehad. Is niet fijn en doet iets met een mens...

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:52

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van jullie kindje.

Ik heb zelf (gelukkig) hier geen ervaring mee, ik had er zelfs nooit van gehoord... Kun je me misschien wat meer erover vertellen, voordat ik ga googlen en 'overdreven' informatie krijg?

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:54

He oliebol, geen ervaring maar ik wil je wel even sterkte wensen. Alleen maar loze woorden natuurlijk, maar dit is gewoon verdrietig.

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:56

Ook ik had geen idee wat het inhoud. Even gegoogled maar eigenlijk is het mij nog niet echt duidelijk en durf ook niet verder te zoeken, gezien jouw reactie na het googlen.

Kun jij iets meer uitleggen wat het inhoud? En waarom je echt geen curretage wilde?

Ik ben inmiddels 33 weken zwanger maar vorig jaar ook het een en ander meegemaakt, wat eindigde in een curretage. Op zich geen negatieve ervaring uiteindelijk. Wel heel heftig uiteraard.

Kan nu ook niet meer doen denk ik, dan jou heel veel sterkte wensen. Vertrouw op je lichaam, hoe moeilijk dat soms ook is...

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:59

Oh wat naar, sterkte!

Zelf heb ik geen ervaring, maar mijn tante heeft wel een mola zwangerschap gehad. Dat is wel al lang geleden en ik weet er niet veel van. Ze mocht toen een jaar niet zwanger raken geloof ik en was na die tijd snel zwanger van m'n neefje die inmiddels twaalf is.

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 23:04

Stom, helemaal vergeten erbij te zetten. Ik heb een complete mola gehad wat inhoudt dat er bij de bevruchting (als ik het goed heb onthouden) iets mis gaat. In plaats van dat je een vruchtje en placenta weefsel krijgt, wordt er alleen placenta aangemaakt en dat gaat woekeren. Het maakt grote hoeveelheden hcg aan, en kan zelfs in andere delen van je lijf gaan zitten. Daarom wordt al het weefsel zo goed mogelijk weggehaald en moet je daarna wekelijks op controle om te meten dat het hcg omlaag gaat. Dat geeft dan aan dat alle cellen weg zijn. Als je 3 opeenvolgende weken een waarde van minder dan 1 hebt mag je over naar maandelijkse bloedcontrole. En dat 6 maanden lang, in die tijd mag je absoluut niet zwanger worden omdat er dan niet gecontroleerd kan worden op de mola cellen.

Lieveli, thanks. Het is inderdaad gewoon enorm verdrietig. En zenuwslopend met het wachten en wekelijkse uitslagen.

Muga, het idee vond ik zo naar dat je onder narcose moet. Bleek allemaal enorm mee te vallen gelukkig.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:12

:(:) :(:) :(:) Doe lekker alles waar je bij je volgende zwangerschap 9 maanden naar hunkert. Wijn drinken of emmers rauwe vis eten. Carpaccio en biefstuk verorberen.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:24

Hai meis, wat ontzettend jammer en verdrietig dat het zo gelopen is. Ik zelf heb geen ervaring met mola zwangerschap maar wel net het niet goed gaan.

Ook wij hadden vanaf dag 1 een onderbuik gevoel. Eerst werd er gedacht aan Down, maar met de 20w echo bleek ons dochtertje meervoudige afwijkingen te hebben en hebben wij besloten de zwangerschap af te breken. Na geboorte bleek er enorm veel mis te zijn met haar, eigenlijk cru gezegd totaal mislukt.

Wij hebben ervoor gekozen om heel open in alles en over alles te zijn. Dit is voor ons, vooral voor mij, heel fijn geweest. Ook hoor je dan opeens heel veel verhalen dat het niet goed is gegaan, maar wat mensen vaak voor zich houden. Daar kan niemand je een advies over geven, doe wat goed voelt voor jou. Vertel het aan iedereen, of aan sommige, net wat fijn voelt. Omdat ik al een behoorlijke buik had, heb ik het ook op mijn Facebook gedeeld, om zo min mogelijk te krijgen dat mensen vragen, huh, jij was toch zwanger? Maar dat is heel persoonlijk.

Wij hebben voor onderzoek gekozen en dat duurde ruim een half jaar. Wij hebben dus ook een hele tijd gewacht tot we opnieuw konden proberen. Juni 2015 bleek ik zwanger, nu juli 2017 ben ik 22 weken zwanger. Alles gaat helemaal goed, vanaf dag 1 een goed gevoel en een MEGA roze wolk. Ondanks het verdriet, de spanning, ellende van vorige keer, heb ik daar nu totaal geen last van. Ben een blij ei. Ik had dat eigenlijk niet verwacht, dat ik zo onbezorgd zou zijn. Dus maak je niet teveel druk om een volgende keer, wat komt dat komt. Ben je wel gespannen oid, dan is dat zo.

Het wachten was soms wel heel lastig eerlijk is eerlijk. Ik heb na het verlies van ons meisje hulp gehad van een psycholoog een heel fijne gelukkig. En ik kan eerlijk zeggen, dat het hele gebeuren vreselijk was, het was zwaar, het was verdrietig, maar het heeft me heel veel positiefs gebracht, het is 'goed' geweest dat het gebeurd is (nee ik ben niet gelovig).

Bij mij was er placenta rest achter gebleven, ik ben gelukkig niet gecurretteerd, maar met een therapeutische hysteo nog wat. Zonder narcose, verdoving of iets. Bijna pijnloos en met minder risico's.

Heel veel sterkte met de komende tijd en op naar een volgende, goede zwangerschap!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:30

Pfoe heftig! Heel veel sterkte allereerst :(:)
Geef jezelf de tijd om te herstellen, zowel lichamelijk als mentaal. Het is niet niks.

En Lieveli's tip lijkt me een goeie, voor als je weer een beetje op de rit bent. Maak er het beste van tot jullie er weer voor mogen gaan! Lekker eten en drinken, misschien nog een reisje voor met zijn tweeën boeken?

Misschien een rare vraag: mag je wel hormonale anticonceptie gebruiken nu?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:35

Mijn collega heeft het gehad. Bij haar kregen ze het niet onder controle, zij moest uiteindelijk chemo en mocht een jaar niet opnieuw zwanger worden. Heel heftig voor een verder jonge gezonde vrouw. Ze had wel al een kindje en is inmiddels bevallen van nummer twee.

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 23:43

Michelle, ik kan me herinneren dat ik je topic daar ooit over heb gelezen, gefeliciteerd met je zwangerschap! Heb jij destijds een gewone psycholoog benaderd of iemand die bij het ziekenhuis/afdeling gynaecologie werkte? Wat fijn dat je nu wel gewoon kan genieten :).

Lieveli en pikkepor, we zijn inderdaad chique uit eten geweest toen ik voor het eerst een normaalwaarde had bij het bloed prikken en we plannen een reisje voor het einde van het jaar, als we hopelijk aan het einde van het wachten zijn. Ik zou de pil mogen gebruiken ja, alleen geen spiraaltje oud.

Veerledec dat is heftig! Ik was ook erg bang voor chemo maar hoop dat nu het genormaliseerd is dat de kans daarop miniem is. Zo naar dat inderdaad gezondheid en leeftijd verder geen voorspellende waarde heeft, iedereen kan het krijgen en over het verloop valt verder weinig te zeggen van te voren.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 08:57

Wij hebben 2 gesprekken gezamenlijk gehad rondom het afbreken. Daarna had ik de eerste tijd geen behoefte eraan. Pas na een paar maanden. Heb een gesprek gehad met de psycholoog van het EMC en wat gesprekken met de zwangerschapspsychiatrie. Maar dat was voor ivm evt andere medicatie.

Ik ben bij de Forta groep geweest, aangeraden ook door het ziekenhuis.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:22

Hier wel iemand met ervaring. Bij mij zat er naast de mola ook een echt vruchtje.
Bij 7 weken een hartslag te zien en de echo daarna niet meer. Niemand heeft toen de mola opgemerkt.
Ikzelf kwam er pas achter toen ik een ernstige bloeding kreeg toen ik op de tribune van de renbaan in Duitsland zat.
Met een vuilniszak op de bank naar het ziekenhuis gereden en binnen een kwartier na aankomst lag ik op de OK.
De uitslag toen in weer wakker werd was dat er 'iets' had gezorgd voor een bloeding en dat mijn HCG zo hoog was dat ik hoogzwanger zou moeten zijn.
Dat deed de alarmbellen rinkelen. Na kweek bleek het een mola te zijn.
Omdat het al een verdere mola bleek kreeg ik longfoto's om te kijken of ik daar uitzaaiingen had zitten. (Een mola geeft daar vaak het eerst uitzaaiingen).
Gelukkig waren mijn longen schoon.
Dagelijks heb ik de eerste weken bloed moeten prikken omdat het HCG niet snel wilde zakken. Na vier maanden steeg het zelfs weer even en toen we een chemo besproken hadden en ik nog een controle kreeg bleek het alsnog te zakken!
Wat was ik blij!
Daarna bleef het netjes zakken en is chemo niet nodig geweest.
Hoe ik erdoor gekomen ben?
Geen flauw idee, pas toen ik zag dat het netjes bleef dalen kreeg ik vertrouwen dat het goed zou komen.
De eerste maanden heb ik van dag naar dag geleefd omdat het niet zakte zoals het eigenlijk zou moeten.
Ik leefde denk ik op de automatische piloot.
Na groen licht was ik vrij snel zwanger en in die zwangerschap heb ik tot bijna halverwege bloedingen gehouden. Vanwege de eerder mola kreeg ik veel opvolging en we hebben een geweldige dochter gekregen.
Veel sterkte!!

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:25

Van een ander forum ken ik nog een verhaal van iemand met meerdere partiële mola's en miskramen (en twee kinderen). Maar dat is wel echt een heel uitzonderlijk verhaal. Zoals bij jou nu klinkt het alsof het wel redelijk 'goed' gaat. Mijn collega heeft volgens mij eerst ook nog twee curretages gekregen.

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:54

Ik heb ook een mola zwangerschap gehad. Na de curettage daalde mijn hcg gelukkig erg snel. Kon het ook merken dat ik mij al snel veel energieker voelde.
Daarna idd een half jaar niet zwanger worden. En heb ik mij eerst op andere dingen gericht.

Zo'n 3 jaar later 2 normale zwangerschappen gehad.
Kon ook gewoon bij de verloskundige terecht. Wel ben ik beide zwangerschappen met 6 weken bij de gynaecoloog geweest om te controleren of het allemaal goed zat.
Gaf mijzelf vooral een gerust gevoel.

Sterkte met alles!

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:33

Jeetje wat heftig zeg. Toevallig van de week nog een artikel over gelezen, dus weet de basis ervan. Zelf geen ervaring met een mola. Hier een vroeggeboorte en een miskraam gehad, dus wat betreft je toekomst die ineens anders is dan je gehoopt had kan ik nagaan hoe dat voor jullie moet zijn.
Ik wil je veel sterkte wensen.

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 15:25

Popke, wat heftig! Vooral dat het dan niet opgemerkt is eerst en dat je dan al zo veel verder bent waardoor inderdaad het risico op uitzaaiingen vele malen groter is. Wel fijn dat het dan niet tot chemo's is gekomen en dat het hcg alsnog ging dalen. Hoeveel later begon die bloeding dan? Het ziekenhuis heeft mij al aangegeven dat ik zodra ik evt weer zwanger zou zijn (na de 6 maanden wachttijd natuurlijk) ik meteen moet bellen voor controle afspraak. Ik kreeg de indruk dat ze me goed in de gaten willen houden de eerste tijd van een volgende zwangerschap.

Gub, wat fijn dat het bij jou zo'n goed verloop had. Ben je op eigen verzoek naar de gynaecoloog gegaan of was dat verplicht/sterk aangeraden bij de eerste zwangerschap na de mola?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:05

Ik had met tien weken de miskraam van het vruchtje wat naast de mola zat.
Tijdens controle daarna is ook niets meer opgemerkt behalve een donkere vlek waarvan de dachten dat het nog wat bloed was maar geen kwaad kon.
Drie weken daarna had ik dus wel de bloeding vanuit een cyste die geknapt was op de eileider.
Overigens heb ik een currretage gehad dus je zou denken dat iets opgevallen moest zijn.
Drie weken later was het weefsel wat ze op de OK weggehaald hebben al zo groot als een groot ei.
De mola kwam dus per toeval aan het licht omdat er een cyste was geknapt die op de eileider zat en het HCG zo hoog was. Die cyste veroorzaakte in eerste instantie de bloeding.
Achteraf ben ik daar heel blij om... Want wanneer zou ik er anders pas achtergekomen zijn?

Ik hoop dat je HCG goed blijft dalen en bij een volgende zwangerschap zal je hopelijk toch kunnen genieten!
Laatst bijgewerkt door Jinthe1 op 20-07-17 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:06

J508 schreef:
Gub, wat fijn dat het bij jou zo'n goed verloop had. Ben je op eigen verzoek naar de gynaecoloog gegaan of was dat verplicht/sterk aangeraden bij de eerste zwangerschap na de mola?


Het werd vooral sterk aangeraden. Maar ik vond het zelf ook wel heel erg prettig. Toch een geruststelling als je weet dat het goed zit.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:15

TS, wat een heftig verhaal zeg! Heel veel sterkte gewenst!

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 20:13

Gub, dat kan ik me voorstellen hoor. Hoewel ik nog niet zover ben natuurlijk meen ik me te herinneren dat de gynaecoloog aangaf dat ik kon bellen zodra ik ooit weer zwanger zou zijn vooral voor mijn eigen gemoedsrust. Kon je voor die controle al wel genieten of was je toch wel bezorgd?

Popke, zeker is het dan ergens fijn geweest dat die cyste barstte. Wie weet inderdaad hoe ver het dan al was geweest! Bij mij werd er dus ook eerst door de VK naar de echo gekeken en die dacht dat de belletjes die ze zag al afgebroken weefsel was. Gynaecoloog vertrouwde het echter niet (hoewel hij de kans dat het mola was wel klein achtte) en plaatste me meteen op de lijst voor een curettage de volgende dag. Toen ook de eerste keer bloed prikken gehad en toen wisten ze het eigenlijk al zeker dat het mola moest zijn.
Maar jeetje, dat ze het bij jou hebben kunnen missen. Die cyste is dus echt een geluk bij een ongeluk geweest.

Bedankt allemaal trouwens voor de berichtjes, ik reageer niet op iedereen maar waardeer het enorm :)

Sjaslique, wat naar! Inmiddels al wel een goede zwangerschap gehad of nog niet? Heel veel sterkte in ieder geval.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:20

Blijf vertrouwen houden hoor! Het zal echt goedkomen. Je bent nu met iets totaal anders bezig dan je zwangerschap en vooral die twee totaal verschillende dingen vond ik moeilijk.
extra controle geeft je straks vast meer rust. Maar de kans dat het zich herhaald is klein.

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Mola zwangerschap ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:37

Dank je wel voor je sterkte wens. Helaas nog geen nieuwe zwangerschap.