Naar de sportschool!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:06

Hier ook een sportschoolganger. Begonnen met 'als ik er zin in heb' en ondertussen ga ik de meeste weken 3/4 keer per week (oke, deze week even niet ivm een fikse verkoudheid maar ik probeer het zeker wel). Ik zou vooral rustig opbouwen, niet te veel van je lichaam vragen en kijken wat bij jou past. Ik ben dol op krachttraining, maar ik ken ook mensen die dat verschrikkelijk vinden en liever meedoen met groepslessen. Als je wel voor krachttraining gaat zou ik zeker een aantal keer een rondje met een personal trainer of een medewerker maken, die kunnen je uitleg geven over de verschillende soorten krachttraining, de apparaten die ervoor zijn en hoe je het beste kan opbouwen.

Ernstige spierpijn betekent even stoppen. Als je spieren wat verzuurd zijn kan je daar wel (licht) doorheen trainen, kan helpen, maar als je echt moeite hebt met de trap op/af lopen of gaan zitten (en ja, de kans is groot dat dat gaat gebeuren) dan kan je het beste gewoon even rust nemen. Als je pijntjes krijgt aan een specifiek lichaamsdeel bij het gebruiken van een specifiek apparaat of het doen van een specifieke oefening even aan de bel trekken en kijken of iemand kan inschatten of je het wel goed doet, of je de goede spieren wel aanspant en of de boel niet veel te zwaar staat ingesteld.

Maar vooral, lekker van genieten. Ik vond het de eerste maand zwaar afzien om zo vaak naar de sportschool te gaan, ging echt met tegenzin, maar als je eenmaal op het punt bent dat je het leuk gaat vinden, is het echt fantastisch.


Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:00

Ik vind het juist heerlijk om alleen bezig te zijn.. Muziek in en gaan met die banaan. Vind het verschrikkelijk om te moeten wachten op mensen en afwisselen, en als ik eerlijk ben kan ik me ook mateloos ergeren aan setjes die eindeloos staan te kletsen en daarmee apparaten bezet houden die in mijn rondje zitten. Meestal hoef ik het alleen vriendelijk te vragen hoor, of ze bijna klaar zijn, dan gaat het prima, maar er zitten mensen tussen die het gewoon een beetje als een hangplek zien en dat vind ik erg vervelend.

Mannen in het krachthonk valt bij mij reuze mee. Ik sport bij een BasicFit en ga eigenlijk altijd op tijdstippen waarop er alleen maar oudere mensen zijn ('s morgens om een uur of 9). 's Avonds heb ik wel eens last van mensen die me aanspreken of op een hele gekke manier naar me kijken, maar vind het ook altijd wel prettig dat er een paar 'krachtpatsers' rondlopen die ik even kan vragen om hulp als ik ergens niet uit kom of een oefening niet zonder lichamelijk ongemak kan doen.

Wbt cardio is het heel persoonlijk. Ik heb er een grove hekel aan maar omdat ik een hartritmestoornis én een bizar slechte rokersconditie heb probeer ik het wel even te doen. Voor mij werkt het nu het best om 1 of 2 afleveringen van een leuke Netflix serie offline beschikbaar te maken en dan gewoon een half uurtje/drie kwartier flink door te wandelen op de loopband. Hardlopen gaat op dit moment even niet omdat mijn gewicht in de weg zit en de klappen op mijn knieën en rug daardoor te zwaar zijn, maar flink doorwandelen (denk hr naar de 160 brengen en vasthouden) is al erg prettig.

Misschien nog een tip als je wel actief bezig bent met gewicht verliezen en dat ook graag wilt bijhouden.. 80% van afvallen gebeurt in de keuken. Door te sporten geef je jezelf wat meer ruimte omdat je meer verbrandt en dus ook wat meer kan eten, maar effectief zal je toch je eetpatroon onder de loep moeten nemen en kijken hoe veel je daarmee kan winnen. Als je wel lekker bezig bent, ga dan ook absoluut meten ipv alleen maar wegen. Mijn gewicht staat soms op de weegschaal echt flink stil, maar in cm's raak ik dan stiekem toch weer een hoop kwijt.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:30

Dat begrijp ik heel goed hoor, voor mij was de sportschool ook een ontzettend goede stok achter de deur. Als ik dan toch ging sporten vond ik het zonde om ongezonde dingen te gaan vreten. Vind het in ieder geval heel knap dat je er zo mee aan de slag gaat! Je lijkt ook erg bewust over wat je wilt en hoe je dat gaat aanpakken, dan is hulp van personal trainers altijd even fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:26

Grit is inderdaad fantastisch, maar als je een slechte conditie hebt nog niet per se een aanrader. Ik probeer het nu zo vaak als ik mezelf kan motiveren mee te pakken maar heb nog nooit een volledige les mee kunnen draaien.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:10

Gefeliciteerd!! :D En ik snap dat het een mooie motivatie is maar tegelijkertijd weet ik zeker dat je hoe dan ook een prachtige bruid gaat zijn :*

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:13

Het grote verschil tussen mannen en vrouwen is wat dit betreft dat vrouwen een extra component hebben om te onderhouden met voeding: ons voortplantingsstelsel. Onze hormoonhuishouding is een stuk ingewikkelder dan die van mannen. Als mannen een tijd onder hun BMR eten worden ze moe en krijgen ze honger (wat het niet minder schadelijk maakt op lange termijn, maar soit), als vrouwen dat doen wordt hun hormoonhuishouding stilgelegd.. En dat gaat een stuk sneller dan veel mensen denken. Daarnaast kost het veel energie om dat weer op te starten, dus als je als vrouw een crashdieet volgt, wat in principe alles is waarbij je een langere tijd bewust onder je BMR zit, wordt (een deel) van de hormoonhuishouding stilgelegd en op het moment dat je weer normaal gaat eten kom je aan omdat je lichaam alles wat je binnenkrijgt gaat opslaan om de boel weer op gang te krijgen.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:29

Het is wel belangrijk om je te realiseren dat je echt niet zo snel gewicht aankomt in spier. Ja, spier is zwaarder dan vet maar met een maandje trainen zal je niet 5 kilo zwaarder zijn door spier. Het is goed om cm's bij te houden omdat de weegschaal soms een scheef beeld geeft (bijvoorbeeld als je weegt voordat je naar het toilet bent gegaan of met bepaalde kledingstukken aan), maar als je echt geen gewicht verliest en maar heel minimaal in cm's komt dat doorgaans niet omdat je zo veel spier opbouwt, ook niet als je fanatiek aan krachttraining doet. Als je echt wilt aankomen in spier zul je eerst 'droog' moeten trainen, dus je vetpercentage zo laag mogelijk krijgen, en dan pas gaat je lichaam echt bulken in spier. Daar moet je echt hard voor trainen en vooral ook veel voor eten.

De gemiddelde vrouw komt maximaal 3 kilo spier in een jaar aan. Vrouwen met een heel laag vetpercentage kunnen dat sneller opbouwen, maar dan moet je echt bodybuilden en daar dus ook een specifiek schema en dieet voor volgen.

Niet om iemand hier te ontmoedigen ofzo hoor, want het is allang heel wat als je vetpercentage daalt en de weegschaal zegt lang niet altijd alles, maar als je aankomt terwijl je veel sport is het misschien handig om eens naar je dieet te kijken want de kans dat dat puur spier is is eigenlijk nihil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:39

Irkoontje schreef:
Emmaa_ schreef:
Het is wel belangrijk om je te realiseren dat je echt niet zo snel gewicht aankomt in spier. Ja, spier is zwaarder dan vet maar met een maandje trainen zal je niet 5 kilo zwaarder zijn door spier. Het is goed om cm's bij te houden omdat de weegschaal soms een scheef beeld geeft (bijvoorbeeld als je weegt voordat je naar het toilet bent gegaan of met bepaalde kledingstukken aan), maar als je echt geen gewicht verliest en maar heel minimaal in cm's komt dat doorgaans niet omdat je zo veel spier opbouwt, ook niet als je fanatiek aan krachttraining doet. Als je echt wilt aankomen in spier zul je eerst 'droog' moeten trainen, dus je vetpercentage zo laag mogelijk krijgen, en dan pas gaat je lichaam echt bulken in spier. Daar moet je echt hard voor trainen en vooral ook veel voor eten.

De gemiddelde vrouw komt maximaal 3 kilo spier in een jaar aan. Vrouwen met een heel laag vetpercentage kunnen dat sneller opbouwen, maar dan moet je echt bodybuilden en daar dus ook een specifiek schema en dieet voor volgen.

Niet om iemand hier te ontmoedigen ofzo hoor, want het is allang heel wat als je vetpercentage daalt en de weegschaal zegt lang niet altijd alles, maar als je aankomt terwijl je veel sport is het misschien handig om eens naar je dieet te kijken want de kans dat dat puur spier is is eigenlijk nihil.

Dan ben ik waarschijnlijk heel bijzonder. Laatst ben ik in 1 maand 3 kilo spier aangekomen, 3 kilo vet eraf, zonder specifieke krachttraining te doen. En in totaal in een half jaar al meer dan 5 kilo spier aangekomen. Vetpercentage is daardoor ook naar beneden gegaan.
Moet hierbij wel zeggen dat ik best veel sport, en heel afwisselend. En dat je die kilo's aan spier ook snel weer kwijt bent als je minder gaat doen. Supplementen of andere rotzooi gebruik ik sowieso niet

Als je meer spiermassa hebt, verbrand je ook meer, omdat je spieren die energie nodig hebben. En dan hoef je niet eens constant aan het trainen te zijn.

Maar weet je zeker dat je die 3 kilo in spier bent aangekomen? Dan zou je namelijk inderdaad extreem uitzonderlijk zijn want in een maand tijd is dat zelfs voor een bodybuilder echt heel erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:42

Jolien87 schreef:
Joh, laat me even blij zijn met mijn -1 kg vet.

Het hangt even af van hoe netjes ik onze vakantie doorkom. O:) Maar het idee is zeker om zo nu en dan ook foto's te maken. 25 agustus is de volgende meting weer.

Ik bedoelde het zeker niet negatief, 1 kg vet is echt hartstikke knap. Sterker nog, ik doe het je niet na op zo'n korte periode. Het was meer een algemene uitspraak.


Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:47

Nee hoor, ik snap helemaal hoe het overkwam van mijn kant! Ik wou alleen even aangeven dat aankomen in spier echt niet zo makkelijk is als veel mensen denken, daar is een hele speciale balans voor nodig en daarnaast hebben vrouwen er door de testosteronbalans (maar 7% van wat mannen hebben gemiddeld) gewoon veel minder aanleg voor.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:18

Zo, ik kom hier ook weer wat actiever om het hoekje kijken. Ben net terug van twee weken USA en heb echt onwijs veel zin om het sporten weer wat actiever op te pakken. De komende maand heb ik veel vrije tijd dus ben van plan om dan lekker aan de gang te gaan in de hoop dat ik het wat meer in mijn ritme kan krijgen en straks als school weer begint ook door kan gaan. Merk dat ik een beetje in een impasse ben gekomen in het afvallen, dus wil kijken of actief sporten en conditie opbouwen misschien een extra zetje geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:56

Renske_W schreef:
Hier beginnen de twijfels een beetje te komen of ik vanavond moet gaan.
ik heb zo'n spierpijn in mijn benen.
Traplopen is een hel, evenals opstaan en gaan zitten.
Lopen gaat, maar soepeltjes loop ik niet.
Enerzijds denk ik, blijven bewegen is goed, maar misschien is het voor de spieren ook wel fijn om weer even tot rust te kunnen komen.

Wat zouden jullie doen?

Ik zou m'n benen in ieder geval niet trainen. Als je al bijna door de spierpijn heen bent is het lekker om er even doorheen te sporten, maar als je echt zo veel last hebt zou ik dit zeker niet doen. Armen kan wel, en rustig aan cardio kan ook lekker zijn voor de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:46

Jolien87 schreef:
Ik baal een beetje want ik zou morgenochtend xcore doen maar dat wordt vervangen door body combat en daar ben ik echt nog niet klaar voor. -O-
Nu gaan wij vrijdagavond weer het krachtschema doen dus ik vraag me nu af of ik die ook morgenochtend kan doen, dan zit er ruim een dag tussen. Wat zijn jullie bevindingen?

Ik zou persoonlijk gewoon body combat proberen en even met de instructeur overleggen hoe of wat. Je hoeft niet aan alles mee te doen natuurlijk, en misschien kan je bepaalde circuitjes zonder gewichten oid meedoen. Voor hetzelfde geld vind je het super leuk! Ik had eerst ook een super duidelijk beeld bij wat ik wou doen en wat vooral niet, maar juist als je een keer iets probeert dat veel te hoog gegrepen lijkt daag je jezelf weer uit. Snap dat het lastig is met duizeligheid maar zoals ik al zei hoef je niet overal aan mee te doen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:33

Needje schreef:
Nee maar ik zal ook niet blind staren zoals ik veel mensen zie doen op weinig calorieen eten.
Kijk naar wat je doet en verbruikt.
Ik heb gister bv overdag 2352 calorieen verbrand... En zo'n 2000 cal. gegeten. Dus dat is gewoon een calorietekort.

Overigens zal ik een kleine 1400 cal. nodig hebben in rust.
Dus ik zal sowieso altijd zorgen dat ik daar boven kom!

Ja, en dat is dus helemaal prima. Maar je moet alsnog wel dat tekort krijgen als je wilt afvallen. Mijn BMR is 1900 en ik verbrand op een gemiddelde dag rond de 2500 kcal (als ik niet sport) dus ik moet wel een middenweg vinden tussen die twee, anders gaat er niks af :))

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:45

We zeggen inderdaad hetzelfde alledrie :)) Alleen Needje, jij gaf aan dat je doodstaren op zo min mogelijk calorieën niet werkt en ik probeerde aan te geven dat je tot op zekere hoogte dus wel echt aandacht moet besteden aan wat je in je lichaam stopt. Zo lang je verbranding hoog ligt kom je niet zo snel in de problemen, maar ik ken ook meiden die maar 1800 verbranden op een minder actieve dag en dan moet je dus wel een stuk beter opletten.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:24

Bij mij zijn er op de tijdstippen dat ik sport alleen maar ouderen :') Vind het vervelend als het heel druk is dus vermijd die momenten ook maar gewoon, dan maar niet mannen kijken :Y)

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:40

Ik ben ook gestopt met paardrijden een tijd terug. Heb nog een tijdje een bijrijdpaard gehad in Utrecht maar merkte dat het me te veel energie (en geld) kostte t.o.v wat ik ervoor terugkreeg en dat ik er eigenlijk 0 plezier uit haalde om erop te stappen. Longeren en tutten vond ik heerlijk, maar daadwerkelijk rijden kon me echt gestolen worden. En om daar dan een flink maandbedrag voor te betalen.. Werd een beetje te veel.

Mis het nu met vlagen, maar dan vooral het actieve stukje er omheen. Een lekker stuk wandelen, beetje door het bos hobbelen of longeren, maar het echte rijden... Mwah.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:43

'Officieel' hoort hot yoga wel een stuk warmer dan 40c, echt in een sauna-achtige omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:49

Jolien ik weet 100% hoe het voelt om boos op jezelf te zijn dat je het zo ver hebt laten komen maar probeer het alsjeblieft om te draaien. Je bent er keihard mee bezig. Kijk hoe goed je het doet. Kijk hoe veel je in de sportschool bent. Kijk hoe serieus je het oppakt en hoe veel vooruitgang je al ziet. Het is lastig als je de mindset al hebt maar het lichaam werkt nog tegen, maar het komt écht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:37

Wat betreft eiwitshakes: eiwitten bevatten veel aminozuren, wat je spieren ondersteunt bij het herstel na een heftige training. Als je op de juiste momenten veel eiwitten eet zal je dus minder spierpijn hebben en er minder lang last van hebben. Verder bevatten eiwitten per gram minder calorieën dan koolhydraten, terwijl producten met veel eiwitten vaak wel langer energie geven. Eiwitshakes hebben niet per se een belangrijke functie, maar het is een makkelijke manier om snel veel eiwitten binnen te krijgen. Als ik een dag erg laag zit in m'n eiwitten pak ik dus als tussendoortje een shake zodat ik m'n macro's wat gelijker kan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:53

Needje schreef:
Ik dacht dat eiwit en khd zelfde calorieën waren. 4 per gram.
Vet 9 en alcohol 7.

Oh oeps, dan bedoelde ik inderdaad vet ipv koolhydraten! Maar dacht wel dat eiwitten langzamer verteerden dan koolhydraten ofzo, dat je er langer op kan 'teren' als het ware.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:02

Oef ja richting aangeven.. Ik ben er altijd heel secuur in maar had vandaag ook weer een pipo die het een goed idee vond om van baan te wisselen op de snelweg zonder even richting aan te geven. Zat er bijna bovenop :=

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:08

Jolien houd er rekening mee dat het heel goed kan dat je net gister gewoon wat vocht vasthield, of een wat zwaardere lunch hebt gehad. 1.7 kilo is hoe dan ook enorm indrukwekkend, dat is een heel normaal en gezonde curve om in af te vallen. Ik snap dat iedereen het liefst na drie weken heel intensief bezig zijn al meer kwijt is, maar het is echt beter voor je lijf als het rustig gebeurt. Herpakken en doorgaan meis, wees trots op jezelf dat je bezig bent en dat je al 1.7 kilo kwijt bent :* Voor mij hielp het om af en toe eens iets vast te pakken met het gewicht dat ik kwijt was geraakt. Een dumbell ofzo. Dan zet je het voor jezelf in perspectief en heb je gelijk door dat 1.7 kilo echt niet weinig is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:41

Needje schreef:
Ik heb trouwens constant honger... -O-
Word er gek van!

Heb je je voeding nog wel onder de loep? Ik merk ook dat ik constante honger heb als ik heel veel sport en mijn voeding daar niet op aanpas. Op dagen dat ik sport moet ik mijn intake echt wat ophogen, anders word ik flauw en ga ik 's avonds snaaien.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:02

Juist als je veel beweegt zou ik je toch aanraden om goed op te letten dat je wel genoeg van je macro's binnen krijgt. Ik kan heel vol raken van groente (ik kan bijvoorbeeld als avondeten prima teren op een kop bloemkoolsoep, waar 60 kcal per kom in zitten) maar als ik sport of een drukke dag heb moet ik echt goed opletten dat ik goed balanceer tussen m'n eiwitten en koolhydraten vooral.

Het voordeel van letten op m'n macro's is dan wel weer dat ik wat makkelijker een bakje chips pak als dat nog in m'n macro's past, want waarom niet :))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnniekSlijk, bcd94, YandexBot en 46 bezoekers