Moeite met het openstellen naar mensen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Moeite met het openstellen naar mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 00:45

Als het niet goed staat mag het verplaatst worden.


Ik zit hier nu al een tijdje mee en ik weet gewoon niet hoe ik dit kan oplossen.
Ik heb veel moeite met het openstellen naar mensen (meer mannen dan vrouwen.)
Er is in het verleden veel gebeurd, mochten daar vragen over komen graag in pb.
Maar door alles wat er in het verleden gebeurd is heb ik gewoon veel moeite om dingen over mezelf te vertellen en over bepaalde onderwerpen te praten.
Nu is er bijv een jongen die ik al een tijdje ken, hij is heel lief en toont duidelijk interesse maar ik ga er niet op in doordat ik altijd overal iets achter moet zoeken. Wat wilt hij precies van me? Waarom toont hij zoveel interesse? Is het wel oprecht?
Daardoor ga ik heel erg aan hem twijfelen en aan mezelf.
Meestal reageer ik ook heel luchtig op mensen en als me een vraag te moeilijk wordt ontwijk ik de vraag.
Het is ook echt niet alleen bij mannen zo erg maar ook bij vriendinnen, ik heb 2 hele goede vriendinnen die zo goed als alles weten en ook de rest hou ik op afstand.
Het is denk ik vooral een stukje vertrouwen wat ik mis en ik lijk het niet te kunnen oplossen.

Weet iemand hier raad mee?
Ik ben overigens ook al naar een psycholoog hiervoor geweest maar ook daar durf ik me niet goed open te stellen, mijn ouders hebben zich ook grote zorgen gemaakt maar ook bij hun liet ik niks los..

Anoniem

Re: Moeite met het openstellen naar mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 00:54

Heel herkenbaar ja.. Ik vind het ook te persoonlijk alles hier neer te zetten maar mijn ex bijvoorbeeld is op een ontzettend vuile manier vreemd gegaan wat sowieso mijn vertrouwen heel erg heeft beschadigd, met mannen is het ook een blijvend dingetje bij mij onzekerheid etc, maar over het algemeen bij nieuwe mensen leren kennen, ben zo vaak op mijn slechte punten gewezen ipv op m'n goede dat ik daardoor heel bang ben dat ik teveel zeur, teveel praat of te negatief ben (bijvoorbeeld). En nog wel meer maar daar kan ik een boek over schrijven denk ik..
Wat mij er in wel geholpen heeft is toch er over praten maar met praten en mezelf open stellen heb ik nooit veel problemen gehad, ben eerder te open zeg maar. Ik denk wel dat het belangrijk is het bespreekbaar te houden, mensen die dan geen begrip voor jou hebben moet je sowieso niet in je leven willen, ik heb een lieve vriendin en die weet ook dat ik ontzettend van de hak op de tak kan zijn en kan klagen maar zij begrijpt me omdat ze zelf ook veel heeft mee gemaakt en ook snapt waar het bij mij weg komt.
Klinkt misschien ingewikkeld maar goed het is laat, mocht je er over verder willen praten privé stuur maar een pb!

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 01:05

Annet_Dottie schreef:
Heel herkenbaar ja.. Ik vind het ook te persoonlijk alles hier neer te zetten maar mijn ex bijvoorbeeld is op een ontzettend vuile manier vreemd gegaan wat sowieso mijn vertrouwen heel erg heeft beschadigd, met mannen is het ook een blijvend dingetje bij mij onzekerheid etc, maar over het algemeen bij nieuwe mensen leren kennen, ben zo vaak op mijn slechte punten gewezen ipv op m'n goede dat ik daardoor heel bang ben dat ik teveel zeur, teveel praat of te negatief ben (bijvoorbeeld). En nog wel meer maar daar kan ik een boek over schrijven denk ik..
Wat mij er in wel geholpen heeft is toch er over praten maar met praten en mezelf open stellen heb ik nooit veel problemen gehad, ben eerder te open zeg maar. Ik denk wel dat het belangrijk is het bespreekbaar te houden, mensen die dan geen begrip voor jou hebben moet je sowieso niet in je leven willen, ik heb een lieve vriendin en die weet ook dat ik ontzettend van de hak op de tak kan zijn en kan klagen maar zij begrijpt me omdat ze zelf ook veel heeft mee gemaakt en ook snapt waar het bij mij weg komt.
Klinkt misschien ingewikkeld maar goed het is laat, mocht je er over verder willen praten privé stuur maar een pb!



Ja idd, ik gooi liever niet alles op het internet maar ik herken me hier heel goed in.
Ik was vroeger zo sociaal, kon met iedereen overweg maar dat is eigenlijk helemaal omgeslagen sinds m'n 8e nu ben ik heel gesloten en zoek ik overal wat achter.
Ik heb heel veel moeite met het praten over mijn gevoelens bijv, zo had de psycholoog gezegd dat ik een hele muur om me heen gebouwd heb en ik eigenlijk mijn gevoelens zo weg prop.
Ik denk heel veel na maar ik uit het verder niet, ik doe heel veel voor iedereen maar dit gaat ten koste van mij en dat vind ik echt niet erg maar ik merk gewoon dat ik langzaam aan op begin te raken. En zoals nu met die jongen, ik vind hem leuk daar niet van maar ik ben gewoon zo bang dat ik hem enorm op afstand hou.

shadidi

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: In the land of the desperate men

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 01:06

Onzekerheid gerelateerde moeite met openstellen en wantrouwen. Dit komt voort uit onzekerheid en dat is dan ook het probleem dat je moet aanpakken. Dan volgt dat openstellen vanzelf.
Leer jezelf complimenteren en leer jezelf en op jezelf vertrouwen. Jij bent de enige die jezelf pijn kan doen; dat klinkt raar, maar jij bent de enige die bepaalt hoe je omgaat met dingen die kwetsend zijn, je verdrietig maken, je pijn doen, verlies etc. jij bepaald hoe hard het binnen komt en of het binnen komt.

Waarom kun je soms dingen accepteren van iemand die dicht bij je staat terwijl een vreemde hetzelfde zegt of doet en je gekwetst raakt erdoor, of precies andersom, dat een vreemde het wel kan zeggen en het je niet raakt maar als iemand dicht bij je het zegt breek je in stukjes... Precies daarom; omdat jij bepaald wat je wel en niet raakt.

Als je op anderen wilt kunnen vertrouwen moet je eerst vertrouwen in jezelf, als je van een ander wilt houden zul je eerst van jezelf moeten leren houden.

En echt, jij bent de enige die het kan doen, niemand kan het voor je oplossen; we kunnen je alleen handvaten aanreiken.

Het belangrijkste begin is beginnen bij het begin, waar alle symptomen die je probeert te bestrijden hun oorsprong vinden.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 01:18

shadidi schreef:
Onzekerheid gerelateerde moeite met openstellen en wantrouwen. Dit komt voort uit onzekerheid en dat is dan ook het probleem dat je moet aanpakken. Dan volgt dat openstellen vanzelf.
Leer jezelf complimenteren en leer jezelf en op jezelf vertrouwen. Jij bent de enige die jezelf pijn kan doen; dat klinkt raar, maar jij bent de enige die bepaalt hoe je omgaat met dingen die kwetsend zijn, je verdrietig maken, je pijn doen, verlies etc. jij bepaald hoe hard het binnen komt en of het binnen komt.

Waarom kun je soms dingen accepteren van iemand die dicht bij je staat terwijl een vreemde hetzelfde zegt of doet en je gekwetst raakt erdoor, of precies andersom, dat een vreemde het wel kan zeggen en het je niet raakt maar als iemand dicht bij je het zegt breek je in stukjes... Precies daarom; omdat jij bepaald wat je wel en niet raakt.

Als je op anderen wilt kunnen vertrouwen moet je eerst vertrouwen in jezelf, als je van een ander wilt houden zul je eerst van jezelf moeten leren houden.

En echt, jij bent de enige die het kan doen, niemand kan het voor je oplossen; we kunnen je alleen handvaten aanreiken.

Het belangrijkste begin is beginnen bij het begin, waar alle symptomen die je probeert te bestrijden hun oorsprong vinden.


Ik weet de oorsprong en eigenlijk is alles wat ik daaraan kan doen het accepteren maar op de een of andere manier lukt dat gewoon weg niet.

Goof

Berichten: 28775
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:21

melissac schreef:
[size=7]
Nu is er bijv een jongen die ik al een tijdje ken, hij is heel lief en toont duidelijk interesse maar ik ga er niet op in doordat ik altijd overal iets achter moet zoeken. Wat wilt hij precies van me? Waarom toont hij zoveel interesse? Is het wel oprecht?
Daardoor ga ik heel erg aan hem twijfelen en aan mezelf.


Als hij echt in je geinteresseerd is kun je hem deze vragen voorleggen. Dan heb je meteen je antwoord. Desnoods zet je het op papier of laat je hem lezen wat je hier bebt geplaatst.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Moeite met het openstellen naar mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:05

Als je duidelijk aanwijsbare reden hebt.... is het dan niet dat er een traumatische gebeurtenis is geweest? Als dat zo is zou je misschien eens naar EMDR kunnen kijken.

Voor de rest heeft shadidi gelijk... jij bent de enige die je eigen gedachtes kan sturen en daarmee heb je controle over jezelf en als je in jezelf vertrouwen krijgt dan is het stuk makkelijker.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 17:21

Evelijn schreef:
Als je duidelijk aanwijsbare reden hebt.... is het dan niet dat er een traumatische gebeurtenis is geweest? Als dat zo is zou je misschien eens naar EMDR kunnen kijken.

Voor de rest heeft shadidi gelijk... jij bent de enige die je eigen gedachtes kan sturen en daarmee heb je controle over jezelf en als je in jezelf vertrouwen krijgt dan is het stuk makkelijker.


Sdhadidi heeft idd gelijk, ik praat ook met haar via pb en ze helpt me heel goed wat ik erg lief vind. :)
Kwa een traumatische gebeurtenis die is er idd geweest en vervolgens viel me veilige haven als het ware ook weg dus heb ik heel erg het gevoel dat ik nergens mezelf kan zijn zeg maar. Daardoor begin ik nu langzaam ook voor mijn gevoel mezelf kwijt te raken, ik pas mezelf altijd zo erg aan en denk altijd aan andere en niet aan mezelf. Een paar weken geleden kwam bijv de vraag wat ik na deze opleiding wou gaan doen waarop ik zei dat ik dat niet wist en die persoon aan me vroeg wat ik leuk vond en alles wat ik daarop kon reageren was dat ik het leuk vind om met paarden te werken maar daar verder niet mijn beroep van wil maken.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:01

Citaat:
Ik heb veel moeite met het openstellen naar mensen (meer mannen dan vrouwen.)
Er is in het verleden veel gebeurd, mochten daar vragen over komen graag in pb.
Maar door alles wat er in het verleden gebeurd is heb ik gewoon veel moeite om dingen over mezelf te vertellen en over bepaalde onderwerpen te praten.


Rot, dat er nare dingen zijn gebeurd...!
Kennelijk is jouw vertrouwen in mensen geschonden.
Citaat:
Nu is er bijv een jongen die ik al een tijdje ken, hij is heel lief en toont duidelijk interesse maar ik ga er niet op in doordat ik altijd overal iets achter moet zoeken. Wat wilt hij precies van me? Waarom toont hij zoveel interesse? Is het wel oprecht?
Daardoor ga ik heel erg aan hem twijfelen en aan mezelf.

...oud gezegde: "Trouw moet blijken".
Inclusief: betrouwbaarheidmoet blijken.
Ik heb destijds twee jaar lang de kat uit de boom gekeken voor het aanging met Klaas.
Citaat:
Meestal reageer ik ook heel luchtig op mensen en als me een vraag te moeilijk wordt ontwijk ik de vraag.
Het is ook echt niet alleen bij mannen zo erg maar ook bij vriendinnen, ik heb 2 hele goede vriendinnen die zo goed als alles weten en ook de rest hou ik op afstand.
Het is denk ik vooral een stukje vertrouwen wat ik mis en ik lijk het niet te kunnen oplossen.

;) wat zou je willen oplossen...?
Gesteld dat je voelt dat de akelige dingen "tussen jou en datgene wat je wilt in zitten" kan in psychologen jargon trauma verwerking zin hebben.

Citaat:
Ik ben overigens ook al naar een psycholoog hiervoor geweest maar ook daar durf ik me niet goed open te stellen, mijn ouders hebben zich ook grote zorgen gemaakt maar ook bij hun liet ik niks los..

Punt 1: wat wil jij....?
Punt 2: wat houd je bijvoorbeeld bij *een* psycholoog tegen...? Schaamte kan een hindernis zijn, zeg dan in het eerste gesprek dat je veel erkenning, acceptatie en tijd nodig hebt. Plus: het moet klikken, soms heb je bij iemand een gevoel van "nee" - neem dat gevoel serieus!

Edit: ik geloof niets van: 'jij bent degene die bepaalt of iets pijn doet, hoe of het binnenkomt en hoe het binnenkomt'.
Let wel: ik wil niets liever dan dit. "Lieverkoekjes worden niet altijd gebakken in het leven" en je kunt als mens stevig beschadigd worden door bijvoorbeeld zaken 'die je nooit van X verwacht had'. Nou - je hele leven op je qui vive zijn en in een harnas rondlopen daar bedank ik voor.

Wat wel zo is: een van de motto's in emdr is "It not what they have done to you what matters, but what you do with what's been done that matters".
En 'accepteren' is een ingewikkeld woord: "dit is helaas gebeurd" kun je acceptatie noemen - ik erken het feit, maar keur af dat het gebeurd is.
Het verleden zelf kun je niet veranderen, maar het gevoel dat dat pijnlijke verleden oproept (...buiten je wil om...!!) is via technieken zoals emdr wel degelijk te veranderen.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:09

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik heb veel moeite met het openstellen naar mensen (meer mannen dan vrouwen.)
Er is in het verleden veel gebeurd, mochten daar vragen over komen graag in pb.
Maar door alles wat er in het verleden gebeurd is heb ik gewoon veel moeite om dingen over mezelf te vertellen en over bepaalde onderwerpen te praten.


Rot, dat er nare dingen zijn gebeurd...!
Kennelijk is jouw vertrouwen in mensen geschonden.
Citaat:
Nu is er bijv een jongen die ik al een tijdje ken, hij is heel lief en toont duidelijk interesse maar ik ga er niet op in doordat ik altijd overal iets achter moet zoeken. Wat wilt hij precies van me? Waarom toont hij zoveel interesse? Is het wel oprecht?
Daardoor ga ik heel erg aan hem twijfelen en aan mezelf.

...oud gezegde: "Trouw moet blijken".
Inclusief: betrouwbaarheidmoet blijken.
Ik heb destijds twee jaar lang de kat uit de boom gekeken voor het aanging met Klaas.
Citaat:
Meestal reageer ik ook heel luchtig op mensen en als me een vraag te moeilijk wordt ontwijk ik de vraag.
Het is ook echt niet alleen bij mannen zo erg maar ook bij vriendinnen, ik heb 2 hele goede vriendinnen die zo goed als alles weten en ook de rest hou ik op afstand.
Het is denk ik vooral een stukje vertrouwen wat ik mis en ik lijk het niet te kunnen oplossen.

;) wat zou je willen oplossen...?
Gesteld dat je voelt dat de akelige dingen "tussen jou en datgene wat je wilt in zitten" kan in psychologen jargon trauma verwerking zin hebben.

Citaat:
Ik ben overigens ook al naar een psycholoog hiervoor geweest maar ook daar durf ik me niet goed open te stellen, mijn ouders hebben zich ook grote zorgen gemaakt maar ook bij hun liet ik niks los..

Punt 1: wat wil jij....?
Punt 2: wat houd je bijvoorbeeld bij *een* psycholoog tegen...? Schaamte kan een hindernis zijn, zeg dan in het eerste gesprek dat je veel erkenning, acceptatie en tijd nodig hebt. Plus: het moet klikken, soms heb je bij iemand een gevoel van "nee" - neem dat gevoel serieus!

Edit: ik geloof niets van: 'jij bent degene die bepaalt of iets pijn doet, hoe of het binnenkomt en hoe het binnenkomt'.
Let wel: ik wil niets liever dan dit. "Lieverkoekjes worden niet altijd gebakken in het leven" en je kunt als mens stevig beschadigd worden door bijvoorbeeld zaken 'die je nooit van X verwacht had'. Nou - je hele leven op je qui vive zijn en in een harnas rondlopen daar bedank ik voor.

Wat wel zo is: een van de motto's in emdr is "It not what they have done to you what matters, but what you do with what's been done that matters".
En 'accepteren' is een ingewikkeld woord: "dit is helaas gebeurd" kun je acceptatie noemen - ik erken het feit, maar keur af dat het gebeurd is.
Het verleden zelf kun je niet veranderen, maar het gevoel dat dat pijnlijke verleden oproept (...buiten je wil om...!!) is via technieken zoals emdr wel degelijk te veranderen.


Het klopt helemaal wat je zegt hoor!
Ik heb gewoon vanaf mijn 8e in angst geleefd dag en nacht.
Ik werd bedreigd,gestalkt en dat is 1 van de redenen dat ik het gewoon niet durfde te vertellen dus ik heb alles verdrongen en ben achter een masker gekropen. Ik deed alsof alles goed ging terwijl dat niet het geval was. Zodra ik maar bij een psychiater binnen kom klap ik volledig dicht, ze kunnen vanalles proberen maar er komt geen woord uit m'n mond. Ik heb daar in totaal 2 jaar gelopen en in die 2 jaar is alles wat ik zei dat er niks aan de hand was en dat alles goed ging. Ze hebben ook gezegd dat ik het anders moest opschrijven maar ook zodra ik een pen en papier voor me had liggen kwam er niks op het papier, het is niet dat ik het niet wil maar op de 1 of andere manier lukt het gewoon weg niet.

Ik heb er ook een tijdje geen last meer van gehad, al had ik nogsteeds een grote emotionele blokkade wat ik nogsteeds heb, ik kan niet of moeilijk over mijn gevoelens praten. Een paar jaar geleden is alles terug gekomen, ik onthoud nooit mijn dromen maar deze wel alles begon weer van voor af aan en sinds dien heb ik er weer enorm veel last van. Emdr heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik dat niet durf, ik wil niet nog een keer dat ik ergens kom en het wordt niet opgelost, daarnaast denk ik dat dit vooral een grote drempel is kwa angst waar ik niet overheen durf maar het gewoon moet doen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:51

melissac schreef:
Het klopt helemaal wat je zegt hoor!
Ik heb gewoon vanaf mijn 8e in angst geleefd dag en nacht.
Ik werd bedreigd,gestalkt en dat is 1 van de redenen dat ik het gewoon niet durfde te vertellen dus ik heb alles verdrongen en ben achter een masker gekropen.

....dat wordt wel 'overleven' genoemd. De overleefster zwijgt om erger te voorkomen.
Zou je het vertellen, dan verbreek je een veiligheidsregel - terwijl vaak niet eens duidelijk is, of degene met wie jij praat daar een andere, nieuwe veiligheid tegenover kan zetten.
Citaat:
Ik deed alsof alles goed ging terwijl dat niet het geval was. Zodra ik maar bij een psychiater binnen kom klap ik volledig dicht, ze kunnen vanalles proberen maar er komt geen woord uit m'n mond.

Tja, punt 1 wat zou je moeten doen bij een psychiater?
Overleven is zwaar en akelig, maar je hebt geen nare ziekte die jouw hersenen aantast oid.

Jezelf beschermen is in principe een kwestie van psychologische gezondheid.
Het feit dat het nodig is, is natuurlijk hartstikke fout - maar dat zegt niets over jou. (Natuurlijk loop je er emotionele schade door op, dat lijkt me meer iets voor een psycholoog.)

Citaat:
Ik heb daar in totaal 2 jaar gelopen en in die 2 jaar is alles wat ik zei dat er niks aan de hand was en dat alles goed ging. Ze hebben ook gezegd dat ik het anders moest opschrijven maar ook zodra ik een pen en papier voor me had liggen kwam er niks op het papier, het is niet dat ik het niet wil maar op de 1 of andere manier lukt het gewoon weg niet.

...je hebt van die duurbetaalde hotemetoten die zelf nooit problemen gehad hebben.
Natuurlijk - schrijven is anders dan praten en het aanbod is niet stom.

Maar jij werd dus bedreigd - was er op de een of andere manier een garantie dat je vrijuit kon praten....?

Citaat:
Een paar jaar geleden is alles terug gekomen, ik onthoud nooit mijn dromen maar deze wel alles begon weer van voor af aan en sinds dien heb ik er weer enorm veel last van.



Balen....!

Citaat:
Emdr heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik dat niet durf, ik wil niet nog een keer dat ik ergens kom en het wordt niet opgelost, daarnaast denk ik dat dit vooral een grote drempel is kwa angst waar ik niet overheen durf maar het gewoon moet doen.

NEE, niets moet!
Er is al een hoop tegen jouw wil in gebeurd en goede therapieis vooral dat jij nu eens de regie over jouw leven krijgt. Niet "je moet het zeggen!". Niet: dwing jezelf om griezelige dingen te doen, etc etc.
Eerst maar eens veiligheid, voor iedereen en ten allen tijde een grote noodzaak! Daarna eerst maar eens een vertrouwensrelatie opbouwen.
En daarna zou je bijvoorbeeld emdr kunnen gebruiken om "de emotionele lading" van gebeurde feiten 1, 2, 3 etc af te halen - als jij daar voor voelt en aan toe bent.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 23:10

Ik zou je even een pb sturen, anders wordt het een heel vaag verhaal.