Afvallen, maar hoe?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolien93
Berichten: 68
Geregistreerd: 31-10-14

Afvallen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 08:48

Ik merk dat ik de laatste tijd in een hele negatieve spiraal zit. Waar ik vroeger mijn mislukte pogingen tot afvallen nog kon wijten aan gebrek aan inzet, ben ik nu compleet het spoor bijster.
Inmiddels heb ik in de afgelopen jaren zó veel informatie gekregen omtrent afvallen, dat ik het oprecht niet meer weet.
De een zegt: eet minder dan je verbrand, dan val je af.
De ander zegt: de ene calorie is de andere niet, eet naar je behoefte en gezond.
Maar gezond... wat is gezond? Daar zijn ook weer honderden theorieën over.
De een zegt: ben niet te streng voor jezelf, benader het positief.
De ander zegt: zonder discipline en hard werken lukt het niet.
Ik heb ook heel mijn leven gedacht dat sporten goed helpt met afvallen, maar dan lees ik laatst een boek waar in staat dat sporten eigenlijk geen invloed heeft op afvallen, dat het alleen eten is (wat dan weer haaks staat op de theorie van 'meer verbranden dan je eet', want die stelt dat als je meer verbrandt -sport- je dus ook een groter verschil tussen 'in' en 'uit' krijgt en dus meer zou afvallen of meer zou kunnen eten en alsnog afvallen).
En laten we aannemen dat sport wel gezond is: welke sport dan? vroeger ging ik hardlopen, tegenwoordig wordt overal geroepen dat dat totaal geen nut heeft. HIIT trainingen zijn beter. Maar dan lig ik na 10 minuten met pijnlijke gewrichten, compleet uitgeput als een bergje ellende op de grond. Het is iets waar ik weinig plezier in heb en na meerdere pogingen bleek ik het steeds niet door te kunnen zetten op de lange termijn. Verder zit ik de hele dag op kantoor en beweeg ik dus bijna niet.

Ik weet dus zowel psychisch als inhoudelijk niet meer hoe ik het aan moet pakken. Ondertussen grijp ik door alle onzekerheden over wat nou goed is juist extra naar de foute dingen, en kom ik aan.
Heel frustrerend dit :(

Zijn er meer mensen die last hebben van de overvloed aan afval theorieën en daardoor juist niet afvallen? Mensen die dit overwonnen hebben?


Jolien93
Berichten: 68
Geregistreerd: 31-10-14

Re: Afvallen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 09:55

Dankje voor jullie antwoorden! Ik denk dat het inderdaad zo is als Secricible zegt, aan elke theorie zitten uiteindelijk nuances waarover gediscussieerd kan worden. Je moet idd doen wat bij jou past, maar wat past er bij mij? Ik vind het heel moeilijk vast te stellen, omdat mijn gedachtes me op moeilijke momenten manipuleren in 'Ja maar je hebt dit nu nodig want....*theorie dit* *theorie dat*'
Ik ben ooit bij een dieetist geweest, maar ben hier ontzettend op afgeknapt. De vrouw in kwestie gaf aan dat ik maar 6 boterhammen met vruchtenhagel moest eten en een appel tussendoor. Zoiets ongegronds/onbenulligs had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
Helaas moet ik naast het eten ook op mijn budget letten, en vaak zijn de gezonde vlees/vis soorten toch ook weer duurder. Het maakt het geheel gewoon heel moeilijk.
Ik denk dat ik het toch maar simpel moet houden en inderdaad gewoon de echte 'troep' moet laten staan. Dat finetunen van de rest gebeurt misschien wel dmv ervaring.


Jolien93
Berichten: 68
Geregistreerd: 31-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 12:11

Wow wat veel tips!
Ook een puntje waar ik vaak over twijfel: wel of geen tussendoortjes.
Ik zie dat hier al twee mensen over van mening verschillen.
De een zegt: tussendoortjes om je suiker op pijl te houden, de ander zegt: je lichaam moet niet de hele dag aan het verteren zijn.
Ik merk zelf wel dat als er veel tijd tussen mijn maaltijden zit dat ik eerder geneigd ben om tijdens de maaltijd te over eten of om een ongezondere keuze te maken...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, HELder, lambiek_lief en 35 bezoekers