Plotseling allergisch voor brood?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 11:47

Hoi hoi!
Ik hoop stiekem dat iemand mijn verhaal herkent en misschien wel een "oplossing" weet.

Sinds enkele weken ben ik spontaan allergisch geworden voor brood.
Na mijn 60 dagen zonder chocolade periode, kan ik geen brood meer verdragen.
En dat is vreemd, want ik at iedere dag brood en had nergens last van.

Drie weken geleden werd het mij duidelijk, omdat ik mega veel last van mijn buik kreeg (rechterkant) na het eten van een broodje.
De buikpijn houdt gemiddeld 24 uur aan en is niet te verminderen met een pijnstiller.
Het voelt als of er een steen naast mijn navel ligt, die de pijn veroorzaakt.

Dus ik ben begonnen met experimenteren: Als ik nou eens een paar dagen geen brood eet, heb ik dan last?
Brood heb ik vervangen door crackers, smoothies en salade.
Geen enkele maaltijd heb ik last gehad.

Dus gisteren dacht ik: laat ik weer eens een broodje eten. Kijken wat er gebeurd. Rond het middag uur heb ik heerlijk genoten van een lekker broodje.
En ja hoor: na 30 minuten begon ik last te krijgen van mijn lichaam. Een vreemde pijn in mijn buik, die langzaam begon te zakken naar navelhoogte.
Ook voelde het slikken raar aan, als of mijn huig dikker was geworden?

Ik ben nu bijna 24 uur verder en na vanmorgen 07.30 uur werd de last in mijn buik minder, en ging het slikken ook weer beter.

Wat ik vreemd vind (Want ik dacht eerst aan een gluten allergie) :
Ik kan wel crackers, koekjes, pasta, rijst etc. eten. Maar als je gluten allergie hebt, dan kan je ook geen koekjes, ontbijtkoek, crackers, pasta eten. Want daar zitten ook gluten in.

En hoe kan het dat ik zo "plotseling" heftig reageer op brood?
Het maakt niet uit of ik brood van de bakker eet, in een restaurant, van de supermarkt of bolletjes eet.
Ik krijg er echt last van.

Is er een bokker, die dit herkent? En mij misschien kan vertellen wat er aan de hand is?
Van de week neem ik contact op met de huisarts, om dit ook te melden.

alvast bedankt voor het reageren!

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:51

Allergieën kunnen zich op alle leeftijden ontwikkelen, dus ook in jouw geval. Ik zou een allergietest laten doen, op deze manier hoef je niet zelf te experimenteren met voedingsmiddelen want het is duidelijk dat je ergens gevoelig voor bent (geworden).

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:58

Als ik je verhaal lees moet ik meteen denken aan gist. Ken meerdere mensen die daar ook zo op reageren. En dat zit niet in alle crackers, koekjes e.d.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:45

Wat zijn de ingrediënten van het brood dat je eet? Per brood wil dat nog al heel erg verschillen. Kan zijn dat je op bepaalde ingrediënten heftig reageert.

Ik moet geen brood eten met soja er in, is gelijk mis. Gist geeft ook vaak problemen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:48

wat voor brood was het? Ingredienten? En wat zat er op?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:05

Ik heb er nooit last van gehad tot ik een periode geen gluten heb gegeten (op aanraden van bloedonderzoek). Daarna kreeg ik een soort pijn als jij ook hebt na gluten en met name na brood en pizza.
Tegenwoordig eet ik geen brood meer, en dat gaat prima. Mijn lichaam wil het gewoon niet hebben.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:12

Gist zit ook bijna overal in. Is gewoon vreemd dat je de rest wel zonder problemen kunt eten en brood niet. Zou dus niet direct brood als oorzaak aanduiden. Eve n met je probleem langs de huisarts om eea uit te sluiten.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:21

Hier nog iemand met zo'n ervaring. Een jaar of 3/4 geleden kreeg ik dag in dag uit keelpijn en hoofdpijn. Ik werd er knettergek van. Pas toen ik, bij het zoveelste huisartsenbezoek, een antihistamine slikte, verdwenen mijn klachten als sneeuw voor de zon. Na maanden!
Aangezien de klachten direct na het ontbijt begonnen, ben ik brood gaan vervangen door wat anders en sindsdien geen klachten meer.
Daarnaast kan ik ook niet zo goed tegen gluten, dus ik eet nu zoveel mogelijk glutenvrij en zowel mijn keel/hoofd als darmen doen het daar goed bij. Ik heb verder geen onderzoek laten doen, want ik red het hiermee.

En ja, allergieën kunnen heel goed op latere leeftijd ontstaan. Op mijn 22ste was ik voor het eerst ergens allergisch voor.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:34

Jolien87 schreef:
Allergieën kunnen zich op alle leeftijden ontwikkelen, dus ook in jouw geval. Ik zou een allergietest laten doen, op deze manier hoef je niet zelf te experimenteren met voedingsmiddelen want het is duidelijk dat je ergens gevoelig voor bent (geworden).


coeliakie heb je heel je leven al bij je gehad neem ik aan, en als je crackers eet van welke granen zijn die dan?

Kun je wel tegen crackers , broodjes, pizza , koekjes,pannekoeken, chips etc? dan heb je in een intollerantie op iets anders maar geen allegie op granen. Misschien de boter,gist of een ander bestanddeel in je eten.


Laat je goed onderzoeken en testen want dat zit overal in waar granen in zitten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:43

Misschien kun je beter eerst naar de huisarts en/of diëtist. Die weten meer raad dan Dr. Bokt en Dr. Google.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:49

Zeer herkenbaar, ik denk bij jouw klachten ook direct aan gist.

Misschien is het een idee om eens te proberen met een brood op basis van zuurdesem, dat is een gist-vervanger die ook nog eens heel wat gezonder is.
Je kunt ze normaal in alle biologische winkels of zelf de AH vinden.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:16

Als je het echt wilt weten is een bezoekje aan de huisarts het meest verstandig. Die kan een allergietest doen.
Heb je tijdens je geen chocola periode wel brood gegeten? Is er nog iets anders veranderd aan je eetpatroon?

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:46

Super bedankt voor jullie reactie's! +:)+

Tijdens mijn geen-chocola-periode heb ik gewoon brood gegeten.
Er is niks anders veranderd in mijn eetpatroon, ik had alleen minder zin in brood dan anders.
dus ben ik wel meer yoghurt gaan eten in de ochtend.

Ik zal bij de AH eens kijken voor zuurdesembrood, fijne tip!

Pizza kan ik gewoon eten, dan is er niks aan de hand. Net als crackers, spaghetti, lasagna, bladerdeeg etc.
Maar zodra het brood is, maakt niet uit wat voor brood, dan krijg ik last.
Wat ik al zei: brood van de bakker/AH/in broodjeszaak/ restaurant, het maakt geen verschil.
Zelfs krentenbollen of croissantjes geven dezelfde klachten...

Hoofdpijn heb ik sinds twee weken niet meer, jeetje wat goed dat je dat schrijft Rindin!!
Ik heb wel een lange "vage" hoofdpijn periode gehad, die sinds een paar weken minder is.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:09

Bij voedselallergieën is het een beetje lastig om duidelijk te zeggen waar de klachten van komen.
Daar bedoel ik mee dat niet iedereen een directe reactie krijgt en een 'directe' reactie niet altijd na voedsel komt waarvoor je allergisch bent.
In een paar jaar tijd kunnen allergieën zich ook ontwikkelen. In 2009 was ik nog voedselallergie-vrij, in 2015 aangetoond dat ik er meerdere heb. Achteraf zijn ze waarschijnlijk in 2013 begonnen met ontwikkelen.
Ik zou zeggen, laat je doorverwijzen naar een allergoloog.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:12

Ik heb ook zo iets vaags.. opeens kan ik geen pizza en sinasappelsap meer nemen zonder hele erge steken te krijgen. :=

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 14:50

Oei, ik had niet meer gereageerd na mijn doktersbezoekje :)
Nou dit is de uitslag, na een bloedtest:
Zo gezond als een vis!

Het is dus een raadsel, waarom ik plotseling "vage" klachten krijg na het eten van brood.
Maar ik ben niet allergisch. *\o/*

Misschien dat stres meer doet met een mens, dan ik dacht.
(alhoewel, stres? nee... valt best mee ;) )

Bedankt voor jullie lieve reactie's trouwens! :j

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:19

Ik heb het ook een hele tijd gehad.
Maar ik had wel verschil bij welke bakker ik het brood haalde. En soms gaat het nu goed en soms niet.
Bij mij ligt het aan de slokdarm nav een bacterie. Ik kan dan ook geen komkommer, meloen, sinaasappels en citrusvruchten, sterke prikdranken etc. meer eten want dan krijg ik echt last.
Wat doe je eraan? Weinig heb een slokdarm onderzoek gehad en daar kwam niets uit. Allergie test raden ze af omdat ze dan zoveel zouden moeten testen voordat ze iets zouden vinden. Advies, rekening mee houden met wat je eet pfffffffffff Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik doe dat natuurlijk wel maar soms zondig ik wel eens en dan achteraf spijt. Neem ik een rennie e.d. en dan zakt het vaak wel weer.
Lastig is het wel. Ze zeggen wel dat we met sommige dingen moeten leren leven.....

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:22

Fijn dat je niet allergisch bent, Engeltje, maar wel heel vreemd dat je toch niet tegen brood kunt blijkbaar...
Ik heb trouwens wel eens gehoord van mensen die volgens de bloedtest ergens wel allergisch voor waren, maar er zelf geen last van hadden, en omgekeerd volgens een bloedtest ergens niet allergisch voor waren, maar er toch last van hadden...

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Re: Plotseling allergisch voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:28

Ben je getest op Coeliakie?
Uit de bloedtest kan namelijk uitkomen dat je dit niet hebt.
Maar dat zegt niks.
Dit moet altijd middels een biopte gediagnostiseert worden.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:36

Knoetje schreef:
Ben je getest op Coeliakie?
Uit de bloedtest kan namelijk uitkomen dat je dit niet hebt.
Maar dat zegt niks.
Dit moet altijd middels een biopte gediagnostiseert worden.

Maar met coeliakie verdraag je überhaupt geen gluten en veel andere producten met gluten gaan wel goed bij ts.

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:18

Eliine schreef:
Knoetje schreef:
Ben je getest op Coeliakie?
Uit de bloedtest kan namelijk uitkomen dat je dit niet hebt.
Maar dat zegt niks.
Dit moet altijd middels een biopte gediagnostiseert worden.

Maar met coeliakie verdraag je überhaupt geen gluten en veel andere producten met gluten gaan wel goed bij ts.


Daar heb je inderdaad gelijk in

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:36

misschien last van een spastische darm?
heb hier zelf ook last van gehad en kan me best wel vinden in jou verhaal alleen dan dat ik juist niet eet en er dan last van heb dus als ik lunch oversla dat ik dan last krijg van mijn maag en in sommige gevallen ook overgeef. heb hiervoor psyliumvezels aangeraden gekregen