Als je kind niet meer wil leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:06

Wat enorm heftig, TS!
Helaas zul je in de reacties hier ook geluiden horen van mensen die ervan uitgaan dat mensen met een depressie heilig zijn in hun leed, omdat een depressie zó zwaar is dat de 'ongemakjes van een moeder' daarbij in het niet vallen...

Ik denk dat het heel belangrijk is om te beseffen dat mensen én depressief kunnen zijn én manipulatief. Er zijn zelfs hele stoornissen die juist het anderen manipuleren met de eigen emoties (al dan niet bewust) als kern hebben. Zo ken ik iemand die geld nodig had en dat niet kreeg van haar ouders. Vervolgens heeft ze dat van haar ouders gestolen en toen die erachter kwamen dreigde ze met zelfmoord. Kamer opruimen? Dreigen met zelfmoord, enz, enz, enz... En het lastigste is dat je ook niet kunt zeggen (wat je ook vaak hoort); 'Als iemand zo vaak ermee dreigt dan zal hij het nooit echt doen.' Dat risico is namelijk wel altijd aanwezig. Dat iemand zijn omgeving manipuleert met suicidale gedachtes betekent namelijk niet dat hij niet ook werkelijk diep vanbinnen een doodswens heeft. Wat iemand voelt en hoe hij dat uit zijn 2 verschillende dingen en helaas lijkt de TS een zoon te hebben die én een doodswens heeft, en heel goed door heeft hoe hij anderen met het strategisch uiten van die wens kan manipuleren.

Het enige wat ik kan adviseren is om te kijken of je hulp kunt vinden voor hem, maar vooral ook voor jezelf; het lastige van dit soort patienten in je omgeving is namelijk dat je ze uit liefde continu over je grenzen laat gaan, en ze jou actief een schuldgevoel proberen aan te praten als je eens tegengas geeft, want dan ben je geen echte/goede moeder/jij wilt mij dood hebben. Dat kan niemand in zijn eentje, dus als hij niet geholpen wil worden, zoek dan echt zelf hulp zodat jij jezelf overeind kunt houden in deze storm, want zo help je hem uiteindelijk gek genoeg het meest.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:14

Azmay schreef:
Ik snap dat mensen zo denken, maar eerlijk waar het is een verschrikking zulke mensen als jullie tegen te komen als je daadwerkelijk flink depressief bent Y;(


En toch is dat waarom opnames werken; je krijgt een dagstructuur aangereikt die heel simpel is, maar je moet hem wel volgen en je mag niet de hele dag op bed blijven liggen. Dat brengt je weer in beweging en zo trek je langzaam maar zeker vanzelf de conclusie dat je toch iets kunt (al is het maar opstaan of ontbijten). Dit moet wel met beleid gebeuren, dus niet zeggen; jij ligt een beetje te niksen, dan kun je net zo goed de keuken dweilen, de boodschappen doen en de wc schoonmaken en dan wel precies hoe ik het altijd doe en even snel en even goed want anders ga ik kritiek hebben. 8-)
Met beleid dus. ;)
Tegen iemand die depressief op bed ligt zeggen dat hij zo zielig is en het zo zwaar heeft dus dat hij maar lekker moet blijven liggen werkt in de meeste gevallen juist averechts, omdat als je het idee hebt dat je waardeloos bent en niets kunt en vervolgens alleen nog maar in bed blijft liggen, die conclusie ook gewoon waar wordt en dan wordt een suicidale depressie pas echt gevaarlijk.
Natuurlijk kunnen individuele gevallen anders zijn en moeten sommige mensen die depressief zijn juist heel begripsvol behandeld en met rust gelaten worden alsof ze van porselein zijn, maar voor de overgrote meerderheid is het juist beter om ze wel te blijven betrekken en dingetjes te blijven doen, hoe eenvoudig ook.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _N_, Carolina87, Domiinique, Flew, meiske04, Mizora, Selina, Snippergroen, YandexBot en 39 bezoekers