Middenvoetsbeentjes gebroken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 18:23

Hoi!

Het hele verhaal hoe het is gebeurd zal ik niet neerzetten, lang lang lang en raar verhaal. Maar kort gezegd heeft een "vriend" ( nu niet meer inderdaad ) me tijdens een avond stappen op de grond gegooid en tijdens het draaien voelde ik mijn voet al kraken..

Ik ben omhoog geholpen met de taxi naar huis gegaan met het idee het zal wel goed gekneusd zijn ik zie het morgen wel.

Thuis aangekomen kon ik al amper op mn voet staan en moest huppelend naar binnen, eindelijk bij de bank onder het genot van een lekker potje janken van de pijn heb ik mijn schoen uitgetrokken en zag direct dat het dikker was en rood.

Foto van diezelfde nacht.
Afbeelding

De volgende ochtend duurde het even voor ik een vriend kon bereiken om me toch naar het ziekenhuis te rijden om te laten kijken. Bij de huisartsenpost stuurden ze me al snel door naar de eerste hulp omdat ze door de pijn mn voet niet eens konden aanraken.

Eenmaal op de SEH werden er rontgenfotos gemaakt waarop alleen het volgende te zien was.

Afbeelding

Het stuk tussen mn tenen waar de cirkel omheen staat hoort net als bij de rest gewoon tegen elkaar aan te zitten. Dit scheen echter geen bot maar banden te zijn die dit normaal bij elkaar houden?

Omdat ze er niet zeker van waren hebben ze een CT scan gemaakt waaruit dan eindelijk duidelijkheid kwam.

Afbeelding

Bovenstaand botje is dwars door en van twee botjes zijn stukjes afgebroken..

Er kwam een tijdelijk gips om voor een week omdat ze als de zwelling en pijn minder was graag fotos op stand wilden maken, dus waarbij ik druk op mijn voet moest uitoefenen.

Ik had een stom ongelukje een dag of 4 voor de afspraak waarbij mn kruk weggleed en ik me uit automatisme heb opgevangen op mn verkeerde voet. Conclusie; gips gebroken en tijd voor een nieuwe.

De woensdag erop gips er weer af en de foto's maken. Hieruit bleek dat het gelukkig niet nodig was om te opereren en ik kon mn periode van nog 6 weken gips compleet onbelast uit gaan zitten.

Mooie kleurtjes over een korte tijd!

eerste tijdelijke gips voor een week! Duidelijk toch?
Afbeelding

gips er weer af door het ongevalletje en gebroken gips en toen was dit het beeld. Tevens een nieuw kleurtje er weer om!
Afbeelding
Afbeelding

4 dagen later er weer af voor de stand foto's en het definitieve kleurtje voor 6 weken erom! Ik heb een hekel aan roze dus waarom niet :+
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik 2 weken terug een brace van gips gekregen welke ik gelukkig met slapen en douchen af mag doen en ook eindelijk weer mag lopen! Ze wilden eerst rontgenfotos maken om te zien hoe de stand van zaken was. ( ik vond dat een tikje apart gezien ze zelfs toen het dwarsdoor gebroken was ze dat niét op een rontgen foto konden zien. Maar een CT scan ervoor nodig had, maar goed ik ben geen arts )

beeld van het voetje na 6 weken
Afbeelding
Afbeelding

Mijn voet is helemaal geslonken en lijkt vrij normaal, echter heb ik nu nog een hardere dikke bult bovenop. Iedereen heeft die bult wel maar hij voelt niet zoals die op mijn andere voet en is ook dikker en harder.

links slechte voet, rechts de goeie
Afbeelding

Ik vind het sowieso prettig om het zo even op te schrijven, maar heb ook een vraagje ondanks dat er veel contact is met het ziekenhuis en er weer een afspraak voor morgen staat.

Dat ik net weer mocht lopen heb ik rustig aan gedaan want het deed natuurlijk nog zeer. Veel bewegen met mn voet als ik op de bank lag om de spieren weer soepel en beweegbaar te krijgen en voorzichtig de rest om mn voet weer te bewegen.

Nu ben ik twee weken verder en heb ik nog steeds enorm veel pijn zelfs na een rondje supermarkt al. Ik heb opgebouwd en het voelt niet echt als spierpijn. Meer een kloppende pijn van terhoogte de bult hierboven. Ook als ik amper heb gelopen buiten de standaard wc bezoekjes etc om.

Zijn er mensen die zoiets gelijks hebben gehad en hoe is dat bij jullie genezen? Ik ben bang dat ze me morgen iets gaan vertellen waardoor ik nog langer thuis zit.. Ik word langzaam gillend gek van het thuis zitten en compleet afhankelijk te zijn..

Volgens mij is het nog altijd een vreselijk lang verhaal geworden dus respect als je het gelezen hebt :+

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:21

Niemand? Ik hoop het eigenlijk wel voor jullie :Y) dat er niemand ervaring mee heeft haha

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:29

Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee, maar klinkt echt niet fijn. Sterkte TS, ik hoop dat de genezing toch volgens de boekjes verloopt.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:10

mijn dochter heeft na bijna 3/4 jaar nog steeds last bij lopen dus bereid je maar voor -O- nu hsd zij wel 5 ernstige breuken maar blijft gewoon lang gevoelig.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:21

Ik had mijn scheenbeen en kuitbeen door midden. Mijn scheenbeen heeft sindsdien een bult. Dit komt door hoe bot zich herstelt. Het kan wat minder worden maar meestal blijft het wel een beetje.
Dat het zo'n pijn doet is alleen niet goed. Gewoon eens navragen of misschien naar fysio?

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:40

Ik ken iemand die ook haar middenvoetsbeentje had gebroken nadat een paard erop was gaan staan... dat was denk ik al meer dan 5 jaar geleden en ze heeft er nog steeds heel veel last van (een uur intensief paardrijden lukt niet meer). Ik hoop dat jij er niks aan over houdt, TS! Heel veel beterschap :)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:00

Mijn vriend heeft vorig jaar z'n voet gekneusd en begin maart dezelfde voet gebroken, op dezelfde plek. Hij probeerde tijdens het hardlopen ineens te stoppen en om te draaien, waardoor de boel krak zei :7
De sukkel wilde geen gips (hij mocht kiezen), dus heeft met een steunverbandje rondgehobbeld. Na een week kon hij er stilletjes aan op staan, maar nooit doorsteunen. En nu heeft hij er nog regelmatig last van. Een shift werken staat gelijk aan een dikke voet. Even de stad in en hij kan de rest van de dag amper nog gaan.
Ik vrees dat hij voorlopig nog wel last gaat hebben ervan. En voor jou hetzelfde, helaas :(:)

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 13:29

Bedankt voor de reacties! Pffoe.. Dan zit ik voorlopig nog wel inderdaad.. :x

Vandaag weer terug geweest naar het ziekenhuis, bleek ik verkeerd geinformeerd te zijn en had ik de afgelopen twee weken niet zonder krukken mogen lopen..

Nu moet ik alsnog met krukken weer gaan lopen om te ontlasten en rustig aan gaan doen en dan woensdag een CT scan om te kijken of het wel nog op zn plek zit. 10 mei de uitslag.. Dus we gaan het zien :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:25

Ik heb bijna 2 weken geleden mijn kleine teen gebroken en ik lees ff mee. Ik ben er goed kreupel van geweest en momenteel gaat het na wat opstarten redelijk maar nog steeds flink pijn eraan, hij blijft ook erg dik.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 20:46

Polly schreef:
Ik heb bijna 2 weken geleden mijn kleine teen gebroken en ik lees ff mee. Ik ben er goed kreupel van geweest en momenteel gaat het na wat opstarten redelijk maar nog steeds flink pijn eraan, hij blijft ook erg dik.


Ben je er ook mee bij de dokter geweest? Toevallig vandaag een vriendin om een koppie die twee keer dezelfde kleine teen gebroken heeft gehad. Zij heeft er na jaren nog steeds af en toe last van! Ik hoop voor je dat dat bij jou niet zo het geval is!

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:02

Ik heb het 2 x gehad, 1e keer op me trouwdag paard op de voet. Die was hengstig en er liepen voor de koets hengsten.
2e keer weer paard op de voet die schok van iemand die de deur dicht knalde , sprong opzij ja weer erop.
Tussen die 2 zit 5 jaar. Nu ben ik 6 jaar verder van de 2e keer, en ik heb de pijn nog steeds.
Vooral heel erg als er sneeuw of vorst komt.
En de kleur van de voet is het zelfde nog steeds als die van jou. Kijkt donkerder en roder dan de andere voet.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:12

Toen ik klein was (11 jaar gok ik) heb ik ook mijn middenvoetsbeentje gebroken. (Klapte dubbel op de stoeprand :') ) Ik heb 6 weken in gips rondgewandeld. Eigenlijk weet ik er weinig van af. Wel heb ik er nog steeds veel last van. Als ik ergens van af spring (bijv van een fiets) doet het zo zeer. Heb ook last van veel kramp. Het is zeker wel 7 jaar geleden...

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:14

girlyggirl schreef:
mijn dochter heeft na bijna 3/4 jaar nog steeds last bij lopen dus bereid je maar voor -O- nu hsd zij wel 5 ernstige breuken maar blijft gewoon lang gevoelig.

Hier ook... 7 jaar later. En zo erg waren de breuken helemaal niet..

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:19

He bah wat vervelend! Sterkte ermee!

Ik heb zo'n 3 jaar geleden mijn sesambeentje gebroken, dat blijft ook zo want dat heelt niet. Heb nog steeds vaak erg last en sowieso zo goed als de hele winter pijn. Ze kunnen niets voor mij doen helaas.

Hoop niet dat dat jouw vooruitzicht is.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:35

Jeetje.. Als ik jullie verhalen hoor is er weinig hoop op een pijnvrij herstel := stuk voor stuk balen! En net zo erg voor jullie als dat het nu voor mij is.. Simpel of gecompliceerde breuk maakt dus niet zo heel veel uit..

Kan er ook nog wel bij, heb 7 jaar terug al eens mijn bovenbeen gebroken en daar ook nog steeds erg veel pijn van :+

Jongens jongens ik ben hier toch veel te jong voor :')

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:43

Niet mn middenvoetsbeentjes maar wel wat aan mn voet.
Eind vorige maand op n zaterdag met paard gevallen en last van mn voet dus naar het ziekenhuis gegaan. Kwam uit dat ik een lisfranc fractuur heb, week erna op maandag weer n afspraak in het ziekenhuis gehad voor wisselen van het gips, foto's en om te overleggen of ze toch wilde opereren. Besloten toch te opereren op vrijdag en erna met n spalk. Met de spalk van na de operatie kreeg ik last bij mn hak dus toch even langs het ziekenhuis, weer n nieuwe spalk :'). 1,5 week na de operatie op een dinsdag weer terug voor fotos en nieuw gips. Loopgips gekregen dus dit mag ik weer belasten na zo'n 3,5 week niet belasten. Eerste dag nog voorzichtig met krukken en dag erna zonder krukken. Operatie is nu 3 weken geleden en sta nu weer te longeren en loop eigenlijk weer zo goed als normaal. Merk wel dat als ik veel loop ik graag mn gips af zou willen doen zegmaar :')
23 mei mag het gips er als het goed is af dus ben benieuwd hoe het dan gaat. Ze willen over +/- 3 maanden de schroeven die ze in mn voet gezet hebben tijdens de operatie eruit halen trouwens.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:16

CxB schreef:
Niet mn middenvoetsbeentjes maar wel wat aan mn voet.
Eind vorige maand op n zaterdag met paard gevallen en last van mn voet dus naar het ziekenhuis gegaan. Kwam uit dat ik een lisfranc fractuur heb, week erna op maandag weer n afspraak in het ziekenhuis gehad voor wisselen van het gips, foto's en om te overleggen of ze toch wilde opereren. Besloten toch te opereren op vrijdag en erna met n spalk. Met de spalk van na de operatie kreeg ik last bij mn hak dus toch even langs het ziekenhuis, weer n nieuwe spalk :'). 1,5 week na de operatie op een dinsdag weer terug voor fotos en nieuw gips. Loopgips gekregen dus dit mag ik weer belasten na zo'n 3,5 week niet belasten. Eerste dag nog voorzichtig met krukken en dag erna zonder krukken. Operatie is nu 3 weken geleden en sta nu weer te longeren en loop eigenlijk weer zo goed als normaal. Merk wel dat als ik veel loop ik graag mn gips af zou willen doen zegmaar :')
23 mei mag het gips er als het goed is af dus ben benieuwd hoe het dan gaat. Ze willen over +/- 3 maanden de schroeven die ze in mn voet gezet hebben tijdens de operatie eruit halen trouwens.


Het ijzerwerk wat ze eruit halen is niet mega heftig qua operatie. Bij mij vorig kaar gebeurd na 1 jaar erin te hebben gezeten. Volgende dag zat ik weer te paard. Mocht ook gewoon weer. Was natuurlijk wel m'n scheenbeen maar verwacht dat je met schroefjes ook niet gek lang hoeft te wachten.

TS sterkte. Ken ook genoeg mensen die alles weer kunnen. Helaas heb ik na mijn beenbreuk ook nog vaak wel pijn als ik bv teveel heb gedaan of verkeerd schoeisel.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:36

Ervaring mee, 17x rechtervoet en links keer of 3. Als kind/tiener.

Behalve dat ik erg snel door mijn enkels heen ga en op het paard iets wat onstabiele enkels (maar dat meer door gebrek aan (goed werkende) enkelbanden), heb ik er eigenlijk geen last meer van. Laatste keer is ook alweer heel wat jaar geleden. Bulten zitten er trouwens nog wel op beide voeten op verschillende plekken en na iets te veel belasting wel snel wat lichte zwelling (dag erna weer weg), maar geen pijn oid. :)

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:57

Begin dit jaar heb ik m'n kleine teentje gebroken nadat er een paard op sprong.
Eerst nog de hele dag mee rondgelopen op stal maar 's avonds deed het te veel pijn.
Ze hebben toen m'n teentje aan de teen en naast vastgetaped.
Heeft 4 weken geduurd voor ik er weer een beetje normaal op kon lopen en nog een 2 weken voor de pijn echt weg was.
Als ik koude voeten heb wordt dat teentje helemaal blauw en als ik veel gelopen heb op een dag is hij aan het eind van de dag dik.

Veel sterkte met jouw teentje!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:14

F brak vorig jaar 3 dgn voor de zomervakantie haar enkel op school. Via de ha naar het ziekenhuis voor foto's waarop idd een breuk was te zien.
1 Week gips waar ze absoluut niet op mocht staan, daarna 5 weken loopgips.
De dag erna werden we gebeld door het ziekenhuis, foto's waren nog eens beoordeeld en we vertrouwen het niet. Red u het om over anderhalf uur hier te wezen, dan gaat ze onder de ct scan.
Uh oke.....
Nou maar goed ook, er kwamen namelijk nog 3 breuken en een scheur aan het licht die op de foto's niet te zien waren.
Met een week terug komen en dan ander gips. Ze zou sws geen loopgips meer krijgen, en mocht er ook niet op steunen.
Dit mede doordat er 2 breuken en een scheur in haar groeischijf van haar enkel zat, en 2 breuken in haar scheenbeen.
Na de 6 weken zijn er nooit controle foto's gemaakt, zou volgens da arts genezen zijn.
Het gips ging eraf en succes met opnieuw leren lopen. Blijft ze na 2 weken nog steeds veel pijn houden of moeite hebben met lopen dan naar de ha of fysio.

Ook F haar enkel was nog steeds dik en blauw. En nu maanden later nog steeds een gevoelige plek waar ze snel last van heeft. Ze kan niet links van een paard afstappen, dus doet dat rechts.

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:31

Ik had het zwaar gekneusd (volgens de arts), paardlief ging op mijn voet staan terwijl we weg wilden draaien, dus al dat gewicht draaide over mijn voet :\
De arts zei dat het zwaar gekneusd was, en dat ik er wel 2 weken last van zou hebben, en lastig zou kunnen lopen, maar krukken waren niet nodig? >;)
Gaan slapen 's avonds met mijn voet op een kussen (aanraken deed ook een beetje pijn).
Volgende ochtend wakker geworden met een normale voet, geen pijn, en kon gewoon lopen en stampen en weet ik wat nog meer. Bedankt arts, voor die goede hoop eerst, je had totaal ongelijk }:)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:40

In zekere zin ervaring mee, maar dan met m'n hand. Over de kop geslagen met m'n fiets e middenhandsbeentjes zwaar gekneusd. Iedereen was er heilig van overtuigd dat het gebroken was door de vreemde puntige bult op m'n hand maar op de foto's niets te zien. Het is nu iets meer dan 6 weken geleden en er zit nog steeds een harde bult op en ik kan er nog geen glas drinken mee vasthouden of het doet al ontzettend pijn :+ Volgens mijn fysio kan het komen door peesverklevingen en is het een kwestie van bewegen, bewegen en nog eens bewegen om alles weer soepel te krijgen.

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:07

Ik heb in okt 2015 teen naast mijn kleine gebroken en middenvoetsbeentjes zwaar gekneust. Pas na 10 weken weer enigsinds kunnen lopen erop maar door werk nooit goed kunnen revalideren. Dus op sommige dagen als ik veel loop heb ik er nog last van soms ook dik en idd als het vriest ook pijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:16

Yltje schreef:
Polly schreef:
Ik heb bijna 2 weken geleden mijn kleine teen gebroken en ik lees ff mee. Ik ben er goed kreupel van geweest en momenteel gaat het na wat opstarten redelijk maar nog steeds flink pijn eraan, hij blijft ook erg dik.


Ben je er ook mee bij de dokter geweest? Toevallig vandaag een vriendin om een koppie die twee keer dezelfde kleine teen gebroken heeft gehad. Zij heeft er na jaren nog steeds af en toe last van! Ik hoop voor je dat dat bij jou niet zo het geval is!


Ik heb dezelfde dag (zondag) een foto geappt naar een collega op de HAP die vertelde wat ik al wist: gebroken of niet, het gaat in de tape. Aangezien ik jarig was en ze alleen midden op de dag plek hadden heb ik bedankt en met m'n tanden op elkaar zelf een tapeje erom gefabriekt.
Maandag moest ik al naar de huisarts dus laten kijken en die sprak de bemoedigende woorden: als je geluk hebt is het gebroken en ben je er met een paar weken vanaf, als je pech hebt was ie uit de kom en zijn je banden gescheurd en ben je langer zoet. In beide gevallen is het tapen en belasten op geleide van pijn.
Ik heb dus besloten dat ie gebroken is (ookal stond ie echt heel scheef en heb ik best even moeten pijn lijden met de tape erom doen).

Nu maar hopen dat ik er echt binnenkort vanaf ben

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Middenvoetsbeentjes gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:47

Geen ervaring mee, maar lijkt me heel rot. Beterschap!