PAP2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:34

Zoals sommige uit het topic 'migraine' al weten heb ik vandaag een koperspiraal laten zetten.
Dit is allemaal goed gegaan hoor. Maar er is toch iets wat ik van me af wil schrijven en ik hoop op mensen die me gerust kunnen stellen.

Voor het zetten van het spiraaltje hebben mijn vriend en ik de uitslag met de arts van mijn uitstrijkje besproken. En deze was niet oké. Ik heb PAP2. Afwijkende cellen bij de baarmoedermond.

Zodra de arts dit uitsprak zweefde ik weg in mijn hoofd. Ik schrok me echt kapot.
Ik zag het al helemaal voor me.
Baarmoederhalskanker, geen kind kunnen krijgen, mijn vriend zijn hart breken, zijn droom is een kindje.
Had het echt even moeilijk. Was al zenuwachtig voor het zetten van dat ding en nu kreeg ik dit er ook nog bij.

Ik heb weinig verstand van baarmoederhalskanker en PAP's. Maar weet wel van de arts en mijn moeder dat PAP2 niet persee kanker hoeft te betekenen en dat ik me helemaal nergens druk om hoef te maken. Maar toch ben ik erg bang geweest net. Ik stop ook per direct met roken.

Over een half jaar moet ik terug komen voor nog een uitstrijkje. Ik hoop door het stoppen met roken en gezonder leven mijn cellen zich gaan herstellen.

Nog meer mensen ervaringen met PAP's en dergelijke? Ik hoop heel erg op succes verhalen van mensen bij wie het weg is gegaan...

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:35

Geen antwoord op je vraag, maar heb je hem bij de huisarts laten zetten?

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:37

Nee in het ziekenhuis.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:39


zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:44

Probeer voor ogen te houden dat meer dan 90% van de HPV besmettingen door het lichaam zelf opgelost kunnen worden binnen 2 jaar, het is maar een heel klein percentage waarbij het uiteindelijk baarmoederhalskanker wordt. Heel goed om het in de gaten te blijven houden en stoppen met roken is voor alles goed, maar probeer je er niet te druk om te maken. Mocht je in de tussentijd zelf veranderingen zien trek dan wel aan de bel.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:46

Bedankt Splutterspot. Ik heb gekeken op het topic.
Na de eerste pagina gestopt met lezen.


Ik heb ook spijt nu van mijn topic.
Wil niet nog banger worden.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:47

Ik heb jaaaaaaren terug pap3 gehad.
Slechte cellen zijn weggebrand,is niet meer terug gekomen,en ik heb daarna nog een kind gekregen.
En alle uitstrijkjes daarna waren goed.
Maak je geen zorgen,(ik weet het,makkelijker gezegd dan gedaan) je bent er nog op tijd bij.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:50


Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:51

zonnebloem18 schreef:
Probeer voor ogen te houden dat meer dan 90% van de HPV besmettingen door het lichaam zelf opgelost kunnen worden binnen 2 jaar, het is maar een heel klein percentage waarbij het uiteindelijk baarmoederhalskanker wordt. Heel goed om het in de gaten te blijven houden en stoppen met roken is voor alles goed, maar probeer je er niet te druk om te maken. Mocht je in de tussentijd zelf veranderingen zien trek dan wel aan de bel.


Bedankt Zonnebloem.

Ik ga proberen niet te stressen. Maar dat is best lastig. Mijn moeder (psychotherapeute oncologiepatiënten) zweert dat ik me nergens druk om hoef te maken en dat ze het zelf ook wel eens gehad heeft. Maar toch...
Het knaagt.

Als ik veranderingen merk onderneem ik meteen actie.

Tinkerloos schreef:
Ik heb jaaaaaaren terug pap3 gehad.
Slechte cellen zijn weggebrand,is niet meer terug gekomen,en ik heb daarna nog een kind gekregen.
En alle uitstrijkjes daarna waren goed.
Maak je geen zorgen,(ik weet het,makkelijker gezegd dan gedaan) je bent er nog op tijd bij.



Gelukkig dat het met jou goed af is gelopen! Echt een opluchting om te lezen. Ook dat je na behandeling gewoon nog zwanger bent geraakt.

Geen zorgen maken... Ja. Ik ben sterk hoor. Maar ik ging met zo'n goed gevoel naar het ziekenhuis. Zin in het leven, de toekomst. En nu voel ik me echt onzeker. Durf niet echt blij te zijn.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:16

Ik heb nu 2 keer Pap2 gehad en beide keren heeft mijn lichaam het netjes opgelost naar Pap1. Ik schrok de eerste keer ook, maar toen speelde er ook meer. Heel vaak lost je lichaam het zelf weer op en moet je echt in n verder stadium zijn voordat het écht serieus word. Desalniettemin is en blijft het schrikken en is het niet leuk :n

Er zal echt niet zo snel iets met je leven en toekomst gebeuren. Als je er echt zo'n last van hebt zou ik er met iemand over gaan praten want het lijkt me heel rot om je zo te voelen :(:)

Oh en ik ben momenteel ook in verwachting ;) dus dat werkt ook nog prima :))

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:23

Ik ben pas geleden door precies dezelfde 'hel' gegaan. Vooral het zelf gek maken: 'bij iedereen komt het goed, maar bij mij zal het wel goed fout zijn.'
Meid, maak je niet té druk.. geniet van het leven.
Het komt allemaal goed!

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:34

Ik had bijna een half jaar geleden ook Pap2. Moet over maandje dus nog een keer.
Zoals mijn gynaecologe het aan mij uitlegde betekent Pap2 enkele (als in weinig) afwijkende cellen en hoeft Pap2 helemaal geen HPV te betekenen. Het kan ook zijn dat je net een irritatie hebt op dat moment of een (lichte) schimmelinfectie o.i.d.
Als het nu de volgende keer nog Pap2 is dan wordt er ook getest of er een vorm van HP-virus aanwezig is die de lichte afwijking veroorzaakt of dat er een andere reden is. Van daaruit wordt er gekeken wat de verdere noodzakelijke actie is.

Ik maak me er voor nu dan ook niet al te druk over en hoop dat jij het ook een beetje los kan laten :(:)

Zou het helpen om met de vragen en spanning waar je mee zit contact op te nemen met gynaecoloog/huisarts? Wie weet kan die je wat gerust stellen?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:03

Mijn zus en beste vriendin hadden ook pap2 en dat is allemaal zelf weggegaan. Ook nog kinderen erna gehad.

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:44

Hier ook ervaringen met pap2. Je blijft dan wat strenger onder controle en bij een tweede keer nemen ze wat weefsel weg om te onderzoeken. Heel vaak lost je lichaam het inderdaad zelf weer op. Zo ook hier. En nu ook zwanger van mijn eerste kindje, dus alles werkt gewoon goed door gelukkig.

Ik snap dat je ervan geschrokken bent hoor. Dat had ik ook heel erg. Achteraf gezien valt alles enorm mee, maar ja, dat is achteraf. Ik hoop dat jouw lichaam het ook zelf op lost. Wel super dat je meteen gestopt bent met roken, dat kan zeker al geen kwaad nee.

Wendy_Komen

Berichten: 6298
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:54

Als ik bij vrouwen een uitstrijkje doe, probeer ik hun van te voren al gerust te stellen. Pap 1 is goed, pap 2 is er lichte onrust gezien hoeft helemaal niets te betekenen, enkel dat ze het na een half jaar weer willen controleren of het nu wel rustig is.
Stoppen met roken is natuurlijk geweldig!! Kan je heel erg helpen nu en in de toekomst. Maar je heel druk maken om een pap 2 is zonde en echt niet nodig! Succes!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 11:30

Jnien schreef:
Ik ben pas geleden door precies dezelfde 'hel' gegaan. Vooral het zelf gek maken: 'bij iedereen komt het goed, maar bij mij zal het wel goed fout zijn.'
Meid, maak je niet té druk.. geniet van het leven.
Het komt allemaal goed!


Ik ben ook echt bang, om dezelfde reden. Ben er moe van. Maar dat kan ook door het spiraal komen, de krampen enzo.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 12:03

bowena_84 schreef:
Ik heb nu 2 keer Pap2 gehad en beide keren heeft mijn lichaam het netjes opgelost naar Pap1. Ik schrok de eerste keer ook, maar toen speelde er ook meer. Heel vaak lost je lichaam het zelf weer op en moet je echt in n verder stadium zijn voordat het écht serieus word. Desalniettemin is en blijft het schrikken en is het niet leuk :n

Er zal echt niet zo snel iets met je leven en toekomst gebeuren. Als je er echt zo'n last van hebt zou ik er met iemand over gaan praten want het lijkt me heel rot om je zo te voelen :(:)

Oh en ik ben momenteel ook in verwachting ;) dus dat werkt ook nog prima :))


Heel fijn om te lezen dat het goed is gekomen bij jou.
En gefeliciteerd met je zwangerschap! *\o/*

Heb er vanochtend met mijn moeder over gepraat. Hielp wel.
Vandaag rustig aan doen. Beetje bijkomen van gister.
Wie weet voel ik me morgen beter onder de hele situatie.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:04

Ik heb jaren terug pap 3a gehad.Die cellen hebben ze weggebrand en daarna altijd goed geweest.
Zelfs over de 3 heb ik me toen geen zorgen gemaakt dus met jou komt het vast helemaal goed.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:10

Ik heb 3 jaar geleden uitslag 3b gehad... en was helemaal uit mijn huisje. Ben toen direct behandeld en nu is het weg. pap2 is geen reden tot paniek, er zijn slechts afwijkende cellen gevonden, je weet nu in elk geval op tijd dat er "iets" niet helemaal goed zit daar en nu wordt in de gaten gehouden of dit blijft en vermeerderd of dat het juist afneemt. Je bent er ruim op tijd bij, ik zou me geen zorgen maken als ik jou was... laat het gewoon op je af komen en dan zul je zien dat het allemaal goed komt.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 12:40

Omaro schreef:
Ik had bijna een half jaar geleden ook Pap2. Moet over maandje dus nog een keer.
Zoals mijn gynaecologe het aan mij uitlegde betekent Pap2 enkele (als in weinig) afwijkende cellen en hoeft Pap2 helemaal geen HPV te betekenen. Het kan ook zijn dat je net een irritatie hebt op dat moment of een (lichte) schimmelinfectie o.i.d.
Als het nu de volgende keer nog Pap2 is dan wordt er ook getest of er een vorm van HP-virus aanwezig is die de lichte afwijking veroorzaakt of dat er een andere reden is. Van daaruit wordt er gekeken wat de verdere noodzakelijke actie is.

Ik maak me er voor nu dan ook niet al te druk over en hoop dat jij het ook een beetje los kan laten :(:)

Zou het helpen om met de vragen en spanning waar je mee zit contact op te nemen met gynaecoloog/huisarts? Wie weet kan die je wat gerust stellen?


Knap dat jij jezelf rustig houdt. Misschien word ik ook weel kalm en positief als er wat tijd verstreken is.
Ik ben in ieder geval heel blij met alle positieve en geruststellende reacties hier.
Voor jou nog maar een maandje wachten. Voor je opgelucht adem kan halen.

Ik heb net de gynaecoloog in het LUMC gebeld maar ze zijn vandaag gesloten vanwege Koningsdag.
Morgen bel ik nog een keer voor wat duidelijkheid en omdat ik nog met wat vragen zit.

_Zsazsa_ schreef:
Mijn zus en beste vriendin hadden ook pap2 en dat is allemaal zelf weggegaan. Ook nog kinderen erna gehad.


Top! +:)+

EedihcrO schreef:
Hier ook ervaringen met pap2. Je blijft dan wat strenger onder controle en bij een tweede keer nemen ze wat weefsel weg om te onderzoeken. Heel vaak lost je lichaam het inderdaad zelf weer op. Zo ook hier. En nu ook zwanger van mijn eerste kindje, dus alles werkt gewoon goed door gelukkig.

Ik snap dat je ervan geschrokken bent hoor. Dat had ik ook heel erg. Achteraf gezien valt alles enorm mee, maar ja, dat is achteraf. Ik hoop dat jouw lichaam het ook zelf op lost. Wel super dat je meteen gestopt bent met roken, dat kan zeker al geen kwaad nee.


Gefeliciteerd! *\o/*
Heel leuk! En goed om te horen dat alles het nog doet!

Ja ik schrok heel erg. Voel me er nog steeds niet lekker over. Dat wachten, die 6 maanden zie ik tegen op.
Heb niet meer gerookt sinds gister na uitslag gelukkig.

Wendy_Komen schreef:
Als ik bij vrouwen een uitstrijkje doe, probeer ik hun van te voren al gerust te stellen. Pap 1 is goed, pap 2 is er lichte onrust gezien hoeft helemaal niets te betekenen, enkel dat ze het na een half jaar weer willen controleren of het nu wel rustig is.
Stoppen met roken is natuurlijk geweldig!! Kan je heel erg helpen nu en in de toekomst. Maar je heel druk maken om een pap 2 is zonde en echt niet nodig! Succes!


Mijn moeder zegt hetzelfde: Maak je niet druk...

Het is nu nog vers, en als je angstig ben aangelegd voor dat soort dingen of al moe bent dan is het moeilijk.

ambre schreef:
Ik heb jaren terug pap 3a gehad.Die cellen hebben ze weggebrand en daarna altijd goed geweest.
Zelfs over de 3 heb ik me toen geen zorgen gemaakt dus met jou komt het vast helemaal goed.


Dan ben jij een harde :j

Mijn vrouwelijkheid is aangetast :')

gekoppaard schreef:
Ik heb 3 jaar geleden uitslag 3b gehad... en was helemaal uit mijn huisje. Ben toen direct behandeld en nu is het weg. pap2 is geen reden tot paniek, er zijn slechts afwijkende cellen gevonden, je weet nu in elk geval op tijd dat er "iets" niet helemaal goed zit daar en nu wordt in de gaten gehouden of dit blijft en vermeerderd of dat het juist afneemt. Je bent er ruim op tijd bij, ik zou me geen zorgen maken als ik jou was... laat het gewoon op je af komen en dan zul je zien dat het allemaal goed komt.


Dat is wat mijn moeder ook zei. Dat wat het ook is ik er in ieder geval wel op tijd bij ben.
Maar jij zal ook wel met heel veel schrik gezeten hebben. En die behandeling lijkt me ook naar.
Deed het pijn? Mag ik vragen wat er gedaan/gebeurd is?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:50

Sterkte...!

Rationeel en inhoudelijk ga ik mee met alle vorige spreeksters: je lichaam kan dit zelf opruimen...!

Maar het is een banketstaaf mededeling: "er is iets wat wij zien en jij niet ziet of voelt - wij doen niets en jij moet het oplossen!"
Het is waar, maar heb je het ooit zo zout gegeten...?

Goed dat je gestopt bent met roken, dat helpt ook dadelijk met zwanger worden.
Zorg goed voor jezelf: lieve mensen, veel vitaminen, plezier, rust etc etc.
En prent jezelf in dat je goed voor je lichaam zorgt -en dan kan een lichaam erg veel!!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:08

Snap heel goed dat het even schrikken is, maar pap2 is absoluut nog geen baarmoederhalskanker! :(:) Ik heb zelf een pap3a gehad vorig jaar, toen is idd ook weefsel weggenomen bij de gynaecoloog en bij de controle na een half jaar was het allemaal weer ok.

Dit is hoe ze het mij destijds in het ziekenhuis hebben uitgelegd:


https://gynaecologie.slingeland.nl/kenn ... 49/456/459 schreef:
Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen. Het moet opnieuw worden gemaakt.
Pap 1
Een normaal uitstrijkje. De vrouw wordt over vijf jaar opnieuw uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek. Alleen als er klachten ontstaan zoals abnormaal bloedverlies is het verstandig om eerder een uitstrijkje te maken.
Pap 2
Er zijn enkele afwijkende cellen te zien. Vaak herstelt dit vanzelf. Na zes maanden wordt een nieuw uitstrijkje gemaakt en als dit weer Pap 2 is, volgt een verwijzing naar de gynaecoloog.
Pap 3a
Er zijn licht afwijkende cellen te zien. Het is verstandig om voor verder onderzoek naar de gynaecoloog te gaan. Bij de helft van de vrouwen is een behandeling nodig.
Pap 3b
Er zijn meer afwijkende cellen te zien. Er volgt verder onderzoek bij de gynaecoloog en meestal is een behandeling nodig.
Pap 4
Er zijn ernstiger afwijkende cellen te zien. Er is onderzoek nodig en bijna altijd is er een behandeling nodig.
Pap 5
Deze score geeft aan dat er zeer afwijkende cellen zijn en dat er op korte termijn onderzoek en behandeling nodig is. Er kan sprake zijn van baarmoederhalskanker.

Tijdens het bevolkingsonderzoek wordt bij vijf van de honderd vrouwen een afwijkend uitstrijkje vastgesteld. Bij een lichte afwijking is er minder dan 10% kans op een voorstadium van baarmoederhalskanker. Bij een hogere pap-score, neemt de kans op een voorstadium toe. De kans dat er baarmoederhalskanker ontstaat blijft klein.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 19:36

Dankjewel Janneke.
Ik ga zeker de focus leggen op selfcare de aankomende tijd en hoop dat dat zijn vruchten af gaat werpen!

Vanillia, bedankt voor dat lijstje. En fijn dat jou PAP3 weg is. Echt een geruststelling.
Hopelijk heb ik ook dat geluk.

Bedankt allemaal voor de lieve geruststellende berichten. Was echt van slag maar voel me nu veel beter +:)+

Anoniem

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:56

Ik had Pap3b. Over een maandje moet ik weer een uitstrijkje.
Had geen klachten dus schrok me kapot.
Temeer omdat de huisarts savonds ingesproken had op m'n voicemail om 1915 " dat we het echt even dringend over mijn uitstrijkje moesten hebben. Bel me
Morgenochtend."
Dan slaat wel ff de grond onder je voeten weg, het K••wijf.

Bij mij is er een groot deel weggebrand.
Nu maar afwachten.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: PAP2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 12:55

Balen...
Kan me voorstellen dat je schrikt na zo'n voicemail bericht.
PAP3 ook echt... weggebrand.. poedersuiker...
Ben benieuwd naar je uitstrijkje.
Duim voor je!