Leven met diabetes. (Zoontje)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 12:10

Hallo allemaal,

Nu heb ik de zoek knop gebruikt, maar kon ik er niet echt op een onderwerp echt om de diabetes zelf komen.

Mijn zoontje van inmiddels 5 heeft in december toen nog 4 de diagnose diabetes type 1 gekregen.
Die diagnose zette onze wereld op zijn kop.

Al met al gaat het nu best goed met hem. Al hebben de raarste dingen invloed op zijn waardes, het weer kan bijvoorbeeld een enorme invloed hebben op zijn waardes.
En ook nachtelijke wekkers voor extra controle zijn inmiddels bekend.

Kwa eten hadden wij al een gezond ritme daar was de diabetes verpleegkundige heel erg blij mee. Dat scheelde namelijk een hele omschakeling. Maar toch heeft de diabetes een hele invloed op eigenlijk het hele gezin. En lijkt vooral mijn anderen zoon er moeite mee te hebben. Voor hete eten met er bij de jongste eerst geprikt worden voor het slapen gaan nog even een extra controle en 4x per dag moet er insuline gespoten worden. Dingen die voor de jongste niet leuk zijn, maar in de ogen van de oudste momenten dat de jongste aandacht krijgt.
Als er iets met de jongste aan de hand is kwa ziek zijn. Of uit het niets heel raar doen dan ga je toch extra controleren. Weer momenten dat de jongste in de ogen van de oudste extra aandacht is. De oudste is 7 en het valt hem dus best een beetje uit te leggen, maar toch kan juist hij soms heel boos zijn op de diabetes.
Waar de jongste er op zijn beurt weer lekker misbruik van maakt. En als hij ergens geen zin in heeft gewoon zegt ja ik kan dat niet ik heb suikerziekte dat weet je toch. Hoewel ik daar dan stiekem best even om grinniken kan, geeft hem dat geen vrijstelling.

Maar wat mij nog het meeste verbaasd is dat er mensen zijn die durven te zeggen dan had je hem maar niet zo vol snoep moeten proppen, dit kreeg ik te horen van ouders uit de klas. De juf heeft hier gelukkig perfect op ingespeeld. In de klas is er een boekje voor kinderen van hun leeftijd voorgelezen wat een leuk verhaal is. Maar ook op een mooie wijze uitlegt wat diabetes is en inhoud voor zover een kind dat kan begrijpen. Maar het geeft hun duidelijkheid waarom robin geprikt en gespoten moet worden. En naar de ouders is er na de hand van deze opmerkingen een mailtje uit gegaan met uitleg over de diabetes en dat het absoluut niet door ongezond eten komt, dat robin juist voor de diagnose altijd al een van de gezondste lunch pakketjes had. En ze deze opmerkingen dus ook op school niet meer wilde horen dat gaf gelukkig meer begrip. Tsja en naar buiten staanders ben ik geen verantwoording verschuldigd.

Wat wil ik er met dit topic bereiken? Als eerst me hart er even overnachten. En meschien ontstaat er zo ook een groepje met mensen met zelf diabetes of met kinderen met diabetes, zodat we dingen met elkaar kunnen delen. Want 1 ding weet ik inmiddels wel je weet nooit niet alles en soms kan de inzicht van een ander toch helpen.

Athelas

Berichten: 1969
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:26

Ach, wat vervelend. :(:)
Zeker bij zo'n jong kind, lijkt me extra verveledn voor de ouders en het kind zelf. Ik heb zelf ook suikerziekte, heb het op mijn 14e gekregen, ben nu 15. Voor mijn ouder is dat 'fijner', aangezien ik alles meteen zelfstandig kon doen.

Ik wil jij en je zoontje eidergeval veel sterkte wensen!

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:27

Er is een diabetes topic: [HK] Diabetes voor het leven deel 3 !

Lijkt me als ouder met zulke jonge kinderen inderdaad een hele omschakeling.
Mijn zusje heeft vroeger een spuit/pomp gehad met zoutoplossing om te ervaren hoe het is, wellicht zou je zo iets met je zoontje van 7 kunnen doen. Als hij dat wilt natuurlijk, om te ervaren hoe het is.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 12:40

Miiej schreef:
Er is een diabetes topic: [HK] Diabetes voor het leven deel 3 !

Lijkt me als ouder met zulke jonge kinderen inderdaad een hele omschakeling.
Mijn zusje heeft vroeger een spuit/pomp gehad met zoutoplossing om te ervaren hoe het is, wellicht zou je zo iets met je zoontje van 7 kunnen doen. Als hij dat wilt natuurlijk, om te ervaren hoe het is.


Waarschijnlijk heb ik verkeerd zitten zoeken heb alleen in mens en welzijn gezocht 8)7
Heb me meteen gemeld.

Nou we doen wel eens zelf een vingerprikje soms heeft de jongste daar even behoefte aan. Maar als we dat bij de oudste willen doen, rent hij al gillend weg want dat doet pijn :=
De jongste krijgt insuline gespoten met een pen wat in een soort infuusje gespoten wordt. Denk niet dat de oudste dat een heel grappig idee vind om ook te ervaren. Ik vervang het infuusje als de kleine slaapt. Na dat eerst een verdovende zalf een uurtje getrokken heeft. De kleine wordt daar niet wakker van de oudste echter wel. Dus denk ook niet dat ik hem geplaatst krijg :n

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:50

hanny_jelke schreef:
Miiej schreef:
Er is een diabetes topic: [HK] Diabetes voor het leven deel 3 !

Lijkt me als ouder met zulke jonge kinderen inderdaad een hele omschakeling.
Mijn zusje heeft vroeger een spuit/pomp gehad met zoutoplossing om te ervaren hoe het is, wellicht zou je zo iets met je zoontje van 7 kunnen doen. Als hij dat wilt natuurlijk, om te ervaren hoe het is.


Waarschijnlijk heb ik verkeerd zitten zoeken heb alleen in mens en welzijn gezocht 8)7
Heb me meteen gemeld.

Nou we doen wel eens zelf een vingerprikje soms heeft de jongste daar even behoefte aan. Maar als we dat bij de oudste willen doen, rent hij al gillend weg want dat doet pijn :=
De jongste krijgt insuline gespoten met een pen wat in een soort infuusje gespoten wordt. Denk niet dat de oudste dat een heel grappig idee vind om ook te ervaren. Ik vervang het infuusje als de kleine slaapt. Na dat eerst een verdovende zalf een uurtje getrokken heeft. De kleine wordt daar niet wakker van de oudste echter wel. Dus denk ook niet dat ik hem geplaatst krijg :n


Hmm dan is dat geen optie inderdaad hij moet het wel zelf willen.
Zou het zin hebben om hem er meer bij te betrekken bijvoorbeeld koolhydraten rekenen of iets?
Ik heb nog nooit gehoord van een infuusje en pen, hij heeft dus geen pomp?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:02

Van de week was er een hele informatieve uitzending bij Max over diabetis bij kinderen. Misschien goed als school die link doorstuurt aan de ouders uit de klas. Het zou super zijn als hij bij anderen gaat spelen dat er iuders zij die ook weten wat ze kunnen doe om jou te helpen.

Anoniem

Re: Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:21

Ik weet niet of dit ook bij kinderen kan, maar hier in België bestaat er een systeem dat continu de glycemie meet en je niet moet prikken. Je scant gewoon het oog. Er zijn zelfs insuline pompjes die daarmee verbonden kunnen worden en zo zelf de dosis insuline bij sturen. Ik geloof dat Leuven dit ontwikkeld heeft.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:25

Heel veel sterkte ermee. Ik heb een kennisje met type 1 ook in de pubertijd gekregen dus ik weet hoe dat kan ingrijpen op je leven.
Mijn man heeft Diabetes type 2. Ook bij type 2 kun je niet zomaar stellen dat dit komt door een ongezonde leefstijl. Wij eten gezond en mijn man is ook niet dik. Zijn vader heeft ook diabetes dus mogelijk speelt erfelijkheid hier ook een rol.

Hopen dat er ooit genezing is voor diabetes. Onderzoek is al in een ver stadium nu.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:44

Wat een zorg, ik heb het in het gezin niet meegemaakt met broers/zussen, maar mijn vader is diabeet. Dat is natuurlijk heel anders want die kon voor zichzelf zorgen, kan me voorstellen dat er bij zo'n kleintje enorm veel zorgen zijn, sterkte!

Voor wat betreft je oudste zoon, misschien niet zo zeer hem ook prikken, maar kan hij bijvoorbeeld helpen met alcohol whipes of dingen klaarleggen? Of een ander "taakje" terwijl je met de jongste bezig bent, en hem dan een "grote broer" sticker geven, bij een x aantal stickers kan hij een klein kadootje uitzoeken of iets dergelijks?

Ik roep maar wat, om dat moment om te zetten in iets positiefs, ben je alleen of is er een tweede ouder? Dan zou de ene met de jongste bezig kunnen zijn terwijl de ander de oudste een "momentje" geeft?

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 13:54

Hij helpt inderdaad mee dingen klaar leggen en ik doe ook vaakst de pen in het infuusje en dan drukt de oudste hem in en tellen ze samen tot 10 en haalt de oudste de pen er weer voorzichtig uit. Daar in probeer ik hem zo veel mogelijk te betrekken.

Ik ben alleen staande ouder. Vader heeft sinds de diagnose de kinderen niet meer gezien niet geleerd te prikken en wat er allemaal bij de diabetes komt kijken. En maakt daar helaas ook nog geen haast mee :n
Nu kan de jongste dus niet naar papa en gaan ze om die reden allebij niet vind het te oneerlijk als de 1 wel kan gaan omdat die "gezond" is en de anderen niet dan wordt de diabetes voor de jongste nog onbekend eerlijker. Maar ja zo is het voor bijde ook een straf helaas.
Dat helpt natuurlijk ook niet mee voor de kinderen om de diagnose te accepteren en dat zal ook zeker een rol spelen in de moeite die de oudste er mee heeft.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:08

Wow.. die verdient dus het woord "vader" niet. :(:)

Heb jij een sociaal vangnet? Iemand die op kan passen en ook controles/insuline moment kan doen zodat je of met de oudste er even uit kan, of zelfs even een moment voor jezelf kunt pakken?

Lente
Berichten: 27778
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:20

Ik heb je natuurlijk al welkom geheten in ons HK topic maar kom je hier even een hart onder de riem steken.

Je ex is een ongelooflijke eikel. Jij weet inmiddels als geen ander hoe belangrijk het is om het goed te managen. Als hij dat niet belangrijk vindt; pech voor hem zeg!

Het klopt dat álles van invloed is. Vlak ook stress, gezondheid en beweging niet uit.

Ik raad je aan om met je DVK de mogelijkheid van pomptherapie én het gebruik van een continue glucosemeter te bespreken.

Dat is voor je zoontje het rustigst en geeft jou dan ook rust. Want jeetje ga er in je eentje maar aan staan. Dapper hoor!

Ik weet niet waar je woont maar als je een keer face to face wil praten dan ben je altijd welkom. Misschien is het voor je zoontje ook wel fijn om eens te kletsen met iemand die het heeft.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 14:22

Ja ik heb gelukkig een fijn vangnet waar ik op kan bouwen.
Als eerste me ouders en me zus waar ze zo nu en dan een nachtje mogen logeren.
Maar ook mijn nieuwe vriend is alle dagen bij ons in het ziekenhuis geweest en heeft leren prikken. Hij is alleen in het weekend bij ons en dat zal voorlopig ook wel zo blijven omdat we voor ons zelf en voor de kinderen niks willen overhaaste. Maar hij zorgt er voor dat ik in het weekend ook een keer kan uitslapen.
Dus wat dat betreft mag ik echt niet klagen.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:56

Drifter schreef:
Wow.. die verdient dus het woord "vader" niet. :(:)


Nou idd. Wat een &*^%$-ass!!

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Leven met diabetes. (Zoontje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 22:29

Laten we over vader maar niet te veel uitweiden die is me energie de moeite niet waard. Voor de kids natuurlijk enorm moeilijk. Maar met wat afleiding vergeten ze al snel of het nu mama of papa weekend was