Kayak kopen; wat voor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:13

Hoi bokkers!


Laat ik maar beginnen met het feit dat ik nog nooit gekayakt heb, en ook niet serieus wil gaan kayakken ofzo.

Ik kom ieder jaar meerdere keren in Zweden, waar heel veel meren zijn. Ik heb een best goede rubberen opblaasboot waar ook in gevist kan worden. Echter ga je er niet zo hard mee en kost het nogal wat moeite om dat hele ding door het water te verplaatsen.

Ik wil toch af en toe eventjes leuk gaan varen (niet ver van de kant en geen enorme tochten ofzo), daarom zat ik te denken aan een kayak. Maar dan wel een opblaasbare, aangezien me dat handiger lijkt om mee te nemen.


Welke raden jullie aan? En hebben jullie misschien tips ofzo? Ik wil gewoon leuk af en toe een stukje varen, eventueel met twee personen. Ik heb een budget van maximaal 120 euro.

Anoniem

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:44

Niemand?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:57

Ik heb een keer in een opblaaskayak gevaren, ik vond het een vreselijk onding := Verder heb ik er geen verstand van, maar zou sowieso marktplaats in de gaten houden als ik jou was :)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:04

Die opblaas kano's glijden ook niet heel makkelijk door het water. Het zal wat makkelijker zijn dan de bredere bootjes, maar het blijft hard werken en ze zijn natuurlijk veel minder stabiel (geen idee hoe warm het water daar is, maar in zo'n smalle kano is het niet de vraag of je omkiept maar wanneer :Y) )
Misschien is het een idee om een kleine elektromotor aan te schaffen voor je opblaasboot? Die dingen zijn makkelijk mee te nemen en zijn ideaal om wat rond te varen.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:11

Decathlon heeft goedkope opblaaskano's, maar die dingen zijn lomp zwaar om mee te sjouwen en hels om op te blazen. Ik zou eerder voor een gewone kano gaan en dan een goedkoop tweedehandsje. En vergis je niet: kanovaren is vragen om omgaan, zeker als je het niet gewend bent. En je vaart met een dubbele peddel, kunt amper spullen kwijt en kunt er niet even dwars in gaan zitten vissen. Ik zou dus eerst een paar keer een kano lenen en gaan proefvaren. En vergis je niet in de kosten van een fijn spatzeil enzo.

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:27

Laatst bijgewerkt door angrywolf op 05-04-17 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:28

http://www.opblaasboot-expert.nl/sevylo ... askano-set

zoiets ?
Maar "hard gaan" en opblaasboten, dat volgens mij enkel samen bij rafting en wildwatertechnieken.

Tink89, wat jij beschrijft is een kajak, toch ? Ik heb kano's toch altijd met enkel peddels gevaren, en omgaan is nog niet zo vanzelfsprekend met een kano. :D Om nog maar te zwijgen van dat spatzeil opentrekken onder water met een kano, dat is al helemaal een ramp haha.
Anyway, TS, Tink89 heeft wel (imo) volledig gelijk door je een gewone kajak aan te raden. Veel fijner om mee te varen. Maar dan hebben we het wel over een ander budget.

Wil je echt snel gaan, dan kan ik je een K1 aanbevelen, maar als je niet kan kajakken, zou ik je zo'n ding niet aanraden want dan lig je nog sneller om dan dat je erin zit hihi. Dat zijn wedstrijdboten. :D

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:36

Is het geen optie om hier een keer voor naar de Naturkompaniet te gaan? Dit is zegmaar de Zweedse versie vd Bever. Gok dat ze je daar vast kunnen vertellen wat er handig en gebruikelijk is om op de prachtige ( <3 ) Zweedse meren te kayakken!

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:00

jokari schreef:
http://www.opblaasboot-expert.nl/sevylo ... askano-set

zoiets ?
Maar "hard gaan" en opblaasboten, dat volgens mij enkel samen bij rafting en wildwatertechnieken.

Tink89, wat jij beschrijft is een kajak, toch ? Ik heb kano's toch altijd met enkel peddels gevaren, en omgaan is nog niet zo vanzelfsprekend met een kano. :D Om nog maar te zwijgen van dat spatzeil opentrekken onder water met een kano, dat is al helemaal een ramp haha.
Anyway, TS, Tink89 heeft wel (imo) volledig gelijk door je een gewone kajak aan te raden. Veel fijner om mee te varen. Maar dan hebben we het wel over een ander budget.

Wil je echt snel gaan, dan kan ik je een K1 aanbevelen, maar als je niet kan kajakken, zou ik je zo'n ding niet aanraden want dan lig je nog sneller om dan dat je erin zit hihi. Dat zijn wedstrijdboten. :D


Omgaan en uitstappen heb je in één keer geleerd. Eskimoteren is een stukje moeilijker, maar als je dat trucje eenmaal kent, valt het ook wel mee. En een open kano (de zogenoemde canadees) is misschien voor de TS wel een mooie oplossing. Redelijk stabiel, je kunt er best mee doorvaren en je kunt spulletjes meenemen in een waterdichte ton.

Anoniem

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:22

Wat een fijne tips allemaal!

Ik hoef ook niet zoveel spulletjes mee te nemen, op zich. Het is niet dat ik van plan ben hele dagtochten te maken. Hoogstens een keer naar een wat verder eilandje te varen, en daar te gaan picknicken.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Kayak kopen; wat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:01

Mijn eerste vraag en iets waarover ook al verwarring ontstaat terwijl ik dit topic lees: wil je een kano of een kayak?

Het verschil: een kano (ook wel Canadees genoemd) is aan de bovenkant open en vaar je met een pagaai (enkele peddel); een kayak is aan de bovenkant dicht, die vaar je met een spatzeiltje om je middel (een rokje dat je verbind met je kano voor waterdichtheid) en een dubbele peddel. Beide vaartuigen kun je zo nodig eskimoteren, maar aangezien een kano volloopt met water kun je je voorstellen dat dat minder handig is.

Ik vaar zelf een kano en ben daar happy mee, hoewel kayak meer geschikt is voor de Nederlandse wateren. Als je wat meer naar open water gaat (grotere meren vallen daar ook onder) en beter om wilt kunnen gaan met wind, dan adviseer ik je een kayak. Met een Canadees kun je echter meer spullen makkelijker vervoeren en kun je beter spelen. Dat vind ik een nadeel aan een kayak, je hebt vakken waarin je spullen opgeborgen worden. Veilig en waterdicht, maar inladen moet je de tijd voor nemen. In een Canadees ligt dan weer alles los, maar is wel super snel inladen.

Dat is ff mijn korte versie :P als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik wil je ook erg aanbevelen om bij Arjan Bloem te gaan proefvaren, zij hebben een erg divers aanbod aan kayaks en kano's, je kunt daar dus goed de verschillen voelen. Of zoek evt een soortgelijke zaak in Zweden natuurlijk.

Mocht je voor een tweedehands Canadees van marktplaats gaan: een kano van royalex gaat nooit kapot, echt ideaal! Daarmee kun je over scherpe stenen krassen en nog gaat het niet lek.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:07

Resistance schreef:
Wat een fijne tips allemaal!

Ik hoef ook niet zoveel spulletjes mee te nemen, op zich. Het is niet dat ik van plan ben hele dagtochten te maken. Hoogstens een keer naar een wat verder eilandje te varen, en daar te gaan picknicken.


Voor kano/kajakbegrippen is een picknickmand en een kleed al behoorlijk wat bagage. Varen met een rugzak vind ik dramatisch oncomfortabel, dus een boot waarin je opbergruimte kunt creëren is dan wel prettig.