Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:04

Geen hernia maar mijn wervel gleed van de andere af (40/50% afgegleden en naar links weggedraaid).
Paardrijden was uit de boze, kans op een dwars laesie bij een val was te groot.

1e Operatie hebben ze L4 en L5 vast gezet met plaatjes en schroeven. 2e Operatie was 5 dagen erna en hebben ze een cage geplaatst, tussenwervelschijf was weg.
Daarna 3 mnd in een gipscorset.

Na ¾ jaar kreeg ik van de orthopeed groen licht om voorzichtig te gaan proberen met paardrijden, wel met de melding dat de kans groot was dat het gewoon niet meer zou gaan.
Hij had gelijk binnen 5 minuten had ik uitval naar mijn benen |(
Een paar maanden later weer geprobeerd en het ging beter, had geen uitval meer.

Nu een paar jaar later. Rijden gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Met de zomer gaat het vaak beter.
Van de pijn ben ik niet af, heb dagelijks last.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is



kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:57

ilsse schreef:
kiki1976 schreef:
Geen hernia maar mijn wervel gleed van de andere af (40/50% afgegleden en naar links weggedraaid).
Paardrijden was uit de boze, kans op een dwars laesie bij een val was te groot.

1e Operatie hebben ze L4 en L5 vast gezet met plaatjes en schroeven. 2e Operatie was 5 dagen erna en hebben ze een cage geplaatst, tussenwervelschijf was weg.
Daarna 3 mnd in een gipscorset.

Na ¾ jaar kreeg ik van de orthopeed groen licht om voorzichtig te gaan proberen met paardrijden, wel met de melding dat de kans groot was dat het gewoon niet meer zou gaan.
Hij had gelijk binnen 5 minuten had ik uitval naar mijn benen |(
Een paar maanden later weer geprobeerd en het ging beter, had geen uitval meer.

Nu een paar jaar later. Rijden gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Met de zomer gaat het vaak beter.
Van de pijn ben ik niet af, heb dagelijks last.


meen je niet... Dus jij hebt eigenlijk niet veel baat bij die operatie? Bij mij willen ze hetzelfde doen, ook de cage omdat l4/l5 ook bijna helemaal web is.

ohhh ik word nu al helemaal naar als je zo'n lange tijd revalideren hebt en dan toch weer niet op paard kan en pijn houdt. . :(

Dat de kans dat de klachten bleven was een kans die erin zat.
Ik ben er genoeg mee opgeschoten, voor de operatie was de kans groot bij vallen dat ik een dwars laesie op zou lopen groot. Uiteindelijk zou de wervel sws steeds verder afglijden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:06

Ik ben overigens ook via de buik en rugzijde geopereerd. Ik vond juist die via de buik enger haha.

Dat van je rug moeilijk los kunnen laten met rijden klinkt mij heel bekend. Hoewel ik van minder beweegbaarheid weinig merk, ik kan gewoon voor over bukken en mijn handen op de grond leggen. Mijn buurvrouw waarbij er meerdere wervels zijn vast gezet kan dat ook. Dus is niet zo dat het bij iedereen vermindering oplevert. Mijn broer kan het bv na een hernia operatie niet meer.

Ik heb juist wel krachtverlies overgehouden na de operatie, en dat is in mijn linker been. Daarin zakte in voor de operatie vaak doorheen, voelde soms anders.
Nu na de operatie, krachtverlies, minder hoog optillen, koudere voet.
En met vlagen heb ik het gevoel alsof er onderin mijn rug (lager dan waar in geopereerd ben) te kort ruimte is tussen de wervels. Lastig te omschrijven.

Het niet op kunnen houden van urine heb ik nooit geen last van gehad gelukkig. Ik had juist het tegenovergestelde, ik had geen drang om te gaan plassen. Ik kreeg dat op een gegeven moment buikpijn, tja niet raar als je dan ging terug kijken. 6.45 Toilet geweest en dan was het al 20.00 geweest.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: batje, IASCrawler, Lucia88, meiske04, Verara, Wulfy, Zira1994 en 127 bezoekers