Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:24

Hee hoi!
Ik zoek iets ter ondersteuning van mijn enkel. Het moet ook tijdens het paardrijden te gebruiken zijn..

Een tijd geleden heb ik mij verstopt. Gevolg was een dikke blauwe enkel. Sinds die dag heb ik elke keer dat ik paardrij kramp in mijn enkel. Wanneer ik dan thuis kom doet deze erg veel zeer en is de enkel dik en blauw. Nu sinds kort heb ik er steeds vaker last van. Met paardrijden, werken, als ik veel loop, sinds kort sport ik om wat kilo''s kwijt te raken maar m'n enkel gooit flink roet in het eten omdat deze pijn begint te doen.

Ik ben dus op zoek naar iets dat mijn enkel op deze momenten kan ondersteunen. Ik heb een soort kous bij het kruidvat gehaald maar deze heeft erg dikke randen.. Dit zit dus niet lekker in mijn schoenen of jodphurs.

Helaas is het spul van die 'steunkousen' nergens meer te verkrijgen lijk het wel. Daarnaast denk ik dat dit maar van korte duur goede ondersteuning bied..

Wie heeft de gouden tip? :)

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Re: Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:33

Zelf inbinden met drukverband? Goedkoop en geen dikke randen. Wel 5 minuutjes extra tijd, maar de keren dat ik gekneusde/verrekte/verstuikte enkels had, werkte het altijd erg goed.

danique998

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-01-10
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:48

Compressiesokken? Bestaan nu ook voor Ruiters... Misschien dat compressiesokken/kousen voor andere sporten ook werken?

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:48

Misschien kun je je enkel intapen? Advies hierover vragen bij een fysiotherapeut en daarbij vragen of ze kunnen uitleggen hoe je zelf je enkel kunt tapen?

Bij de hema hebben ze trouwens ook hele dunne steunkousen... Weet niet of dat geschrikt is en of is wat je zoekt?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:49

zoek je zoiets ?

https://www.deonlinedrogist.nl/tubigrip ... 0wodroMDag

Als ik je klachten lees dat ze langzaam erger worden en niet minder lijkt het mij eigenlijk wel handig om eens met huisarts of evt fysio te overleggen. Eigenlijk zou het minder moeten worden niet meer

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:50

Misschien eerst goed rust nemen tot de enkel genezen is?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:50


LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:53

Ik zou morgen eens op internet zoeken.
Mijn moeder werkt in de verzorging, die kon voorheen nog wel eens zo'n rol mee nemen die ze gebruiken voor steunkousen, maar dat is nergens te koop..

Heb wel sport tape maar dit gaat ontzettend trekken en gaat ook pijn doen.. :(

En ja rust.. Dat is een hele opgave hoor haha. Ik heb de eerste keer paardrijden toen afgezegd vanwegen die enkel. Er is toen dus 2 weken overheen gegaan. Geen zwelling meer niks.. Maar het komt steeds terug.

Ik werk +40 uur waarvan 40 achter een bureau achter de computer. En ik sport nu 1 avond per week dus het valt opzich wel mee :+

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:54

genja schreef:
zoek je zoiets ?

https://www.deonlinedrogist.nl/tubigrip ... 0wodroMDag

Als ik je klachten lees dat ze langzaam erger worden en niet minder lijkt het mij eigenlijk wel handig om eens met huisarts of evt fysio te overleggen. Eigenlijk zou het minder moeten worden niet meer


Ja! Zo iets zoek ik eigenlijk. En dan even proberen hoelang zo iets mee gaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:00

Ik zou eens een echo / foto laten maken alvorens zelf te dokteren. Als het steeds terug komt zit er iets mis. :) door gaan met een pijnlijke enkel heeft mij alleen doffe ellende op geleverd.... Hadden ze eerder eens degelijk onderzocht hadden ze er nog wat aan kunnen doen. Nu niet meer.
Steun met beleid is prima maar zonder begeleiding en 'blind' kan het de boel nog zwakker maken en dus meer kwaad dan goed doen, enken is een gewricht waar ze weinig mee kunnen als het echt mis is dus onderschat het aub niet :)

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:02

Klinkt als overbelasting. Je hebt geennrust genomen nadat je je verzwikt hebt. Kan namelijk wel 6 weken duren voorat je enkel weer ok is. Heb vaak genoeg ruim 6 weken niet kunnen rijden door een verzwikte enkel. Ging ik eigenwijs eerder aan de slag met zware belasting als veel staan, wandelen en paardrijden dan ging het mis. Gebruik nu een enkelbrace en kan daarmee niet zwikken. Echter is dat niet iets om te gebruiken als je nog niet genezen bent. Kortom rust pakken.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:20

LoveUggs schreef:
genja schreef:
zoek je zoiets ?

https://www.deonlinedrogist.nl/tubigrip ... 0wodroMDag

Als ik je klachten lees dat ze langzaam erger worden en niet minder lijkt het mij eigenlijk wel handig om eens met huisarts of evt fysio te overleggen. Eigenlijk zou het minder moeten worden niet meer


Ja! Zo iets zoek ik eigenlijk. En dan even proberen hoelang zo iets mee gaat.


Gaat echt heel lang mee en van zo 1 meter stuk kan je er denk ik voor je enkel wel 2 uit halen. Wel dubbel om doen voor de druk verdeling. Kan ook gewoon in de was machine. Ik had voor mij onderbeen en die heb ik zeker 3 maanden gebruikt en is nu nog steeds goed.
Je kan bij de winkel in de link ook prima bestellen snelle goede service. Veel apotheken heb het ook wel.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:53

Thanks! Ga ik morgen even naar kijken! :)

Ik zit momenteel in 't laatste deel van m'n stage en kan me even geen uren afwezig veroorloven.. Ik ga zeker niet zelf dokteren maar een beetje extra ondersteuning kan geen kwaad om te proberen. Ik moet mijn stage gaan afronden en wanneer dit niet helpt maak ik zeker een afspraak bij de huisarts. Het vervelende is dat je er niks aan ziet als ik niks bijzonders gedaan heb, dus kan de ha er waarschijnlijk ook niet veel van zeggen...

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:20

Natuurlijk kan het wel kwaad. Je moet eerst goed genezen voordat je weer voluit kan belasten. Door een hulpmiddel te gebruiken krijg je welliswaar steun (al zijn die dingennuit de link echt meer voor afvoer dan voor steun) maar blijf je overbelasten. Daardoor kun je blijvend schade oplopen.
Even overleg met een arts zou ook niet verkeerd zijn.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:27

Aangezien er zich een bult heeft ontwikkeld waardoor ik wss die pijn heb heb ik vandaag een afspraak bij de fysio. Huisarts is helaas op vakantie en kreeg van de assistente van de vervangende huisarts het advies even naar de fysio te gaan, en langs te komen wanneer mijn huisarts weer aanwezig is.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:58

Ik snap de adviezen 'zelf verbinden of intapen' niet. Daar kun je je lijf zo stuk mee maken. Goed dat je naar de fysio gaat, dat lijkt me voor nu de juiste stap.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 11:53

Het is gelukkig niks ernstigs maar de botjes in m'n voet naar m'n tenen zegmaar en onderste spronggewricht zitten goed vast en m'n kuitspier heeft veel spanning. Het lijkt er op dat er wat vocht zit. Dus een lekkere kuit massage gehad en ze heeft m'n voet wat losser gemaakt dus die kraakte aan alle kanten. Verder zijn m'n enkel en kuit ingetaped. Dinsdag weer terug en oefeningen mee naar huis gekregen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:01

is het goed onderzocht, dat je niets ergers blijkt te hebben?
Ik ben ook te lang doorgegaan , wat nu dus artrose is geworden !
een elastiekekous of brace lijkt me aan te raden!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Gezocht; ondersteuning enkel, ook tijdens paardrijden te geb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 12:19

Ja, ben naar de fysio geweest! :)