Duikende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:47

Oh wat gaaf Germie! Ik ben niet zo'n held met overheaded duiken, maar vind t altijd wel erg gaaf om te zien!!!
Gebruik je op een van je foto's nou een scooter, of iets anders? Ik vind duiken ook altijd erg relaxed! Twee tot drie duiken per week doet me goed :P

Wat is TODO Daaph en nouska? Is dat een soort overdekt iets?


Wij hadden afgelopen weekend een discovery scuba dive event. Erg druk, ongeveer 25 duikers gehad, maar erg gezellig en weer wat nieuwe open water studenten erbij :).

Wat fotootjes delen dan maar?
Afbeelding
de 25 duiker hadden we verdeeld over groepjes van 5 omdat het water iets ruiger was als normaal en dus was de entrance wat lastig (golven). Dit is een van de groepje met m'n vent en ik uiterst rechts voor de kijker :)

Afbeelding
Onze divemasters zijn ideaal voor hulp tijdens dit soort events! Geen idee waar we zouden zijn zonder ze!

Afbeelding
Want terwijl de divemasters studenten 'op- en aftuigen' kan m'n man de pre-dive instructies geven, en heb ik tijd om wat foto's te maken :)

Afbeelding
Ook onder water zorgen de divemasters prima voor de studenten en kan m'n man er rustig boven gaan zitten en het vanaf daar in de gaten houden :')


Afbeelding
En ik zit inmiddels alweer ruim boven de 30 duiken, gaat ook prima met twee tot drie duiken per week! Wel erg fijn dat ik eindelijk mn bouyancy en trimming onder controle heb!

Afbeelding
En dat helpt me weer met het oefenen van m'n onderwater fotografie :) yay!

Anoniem

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:53

Wat een gave foto's hierboven!

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:13

Leuk zeg! Ik hoop ook een keer wat beter te worden qua controle... het is zoveel meer relaxed als je dat eenmaal echt goed hebt.

Al heb ik afgelopen week onderwaterrugby in een zwembad gespeeld en dan maakt het allemaal niets meer uit, als je maar hard kunt zwemmen en anderen weg kunt duwen haha :')

TODI is een indoor tropische duikstek die recent is gebouwd in België.
Er zwemmen allemaal tropische vissen in en op donderdag ook zeemeerminnen :+
Bij gebrek aan mogelijkheden voor een buitenland reis dus een leuk alternatief om in de winter ook eens een duikje te wagen zonder dat je bevriest. Althans, ik ga in februari, dus nog even afwachten hoe het bevalt :D

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:14

Haha, er heeft iemand een filmpje van onze 'Dive Olympics' afgelopen week gemaakt.
https://vimeo.com/200547076

Wel lachen om te zien, dan krijg je een idee hoe grappig onderwater rugby kan zijn.
Verder is rondzwemmen met een golfbal op een theelepel serieus niet makkelijk :')

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:08

Wat grappig!

Dat TODI lijkt me ideaal trouwens in de winter!

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:37

Ik kom me ook melde heb op me 16 open water gehaald. En al die tijd genoot van het Nederlands water. Op me 20 nitrox gehaald op me eerste buiten landse duiken op Boneren. En ook nog in de tussen tijd bezig geweest met 2* op lijding.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:03

Jullie nog wezen duiken? Wij hebben jammer genoeg onze bootduik van gisteren moeten afzeggen omdat het onwijs ruig was op zee.
Gelukkig morgen avond weer kamperen om dan vrijdag weer drie duiken te doen! jeej!

wat is 2* op lijding?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:26

Ja, onder het ijs en in florida vorige week.
Komend weekend ccr duiken en een paar trainingsduiken voor adv. Nitrox cursisten.
We blijven bezig.

Todi kom ik niet. Ik duik alleen met droogpak en eigen materiaal. Te duur en te betuttelend. Surrogaatduikstek. Net als nemo33.
Dan liever in de kou duiken.

Grappig dat anderen graag warm duiken in de winter of niet. Ik heb ook liever warm water, maar met droogpak en pakverwarming is het in de winter prima te doen. En dan dus gewoon doorduiken.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:24

Moet je wel de centen hebben voor een droogpak #ietsmetpaarden

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:36

ivy_power89 schreef:
Moet je wel de centen hebben voor een droogpak #ietsmetpaarden

Herkenbaar. Maar sparen. Heb er een paard voor verkocht.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:46

Ik ben nog maar zeer beginnend duiker, ik ben dus best wel blij met TODI.
Droogpak (of überhaupt pak) wil ik pas gaan aanschaffen als ik zeker weet dat ik het leuk genoeg vind / blijf vinden om die investering te maken.
En in de tussentijd is dit gewoon leuk, visjes kijken.

We gaan zondag *\o/*

Onder ijs duiken lijkt me een bijzondere ervaring trouwens, ziet er vast gek uit als je naar boven kijkt?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:29

Dit is mijn meest bijzondere foto van onder het ijs. Deze heeft diverse kranten gehaald en hart van nederland fb pagina. Een paar weken gelden gemaakt.

Afbeelding

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:49

Wow super! Interessante blik op schaatsen zo hihi.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:55

Vette foto Germie!

Ik ben wel echt een mooi weer duiker..niet te veel gehannes en gewoon in je zwempak het water in. Heb wel eens in koud water gedoken en vond het zoveel gedoe. Wel mooi overigens en zeker de moeite waard. Maar ik heb de luxe van altijd warm water om me heen. Wellicht dat ik daarom geen moeite doe als ergens koud water is…

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:12

Ik heb helaas enkel koud gehad, oooooit ga ik op duikvakantie naar een warm oord. Lijkt me zo fijn, zonder kap, handschoenen, dubbel pak en dat soort poespas :D

Bij TODI geweest gisteren.
Op zich was het leuk, er zitten veel leuke vissen in en een onderwaterbar die wel grappig is. We hebben er een uur in rondgedobberd (en dan wordt het nog best koud, hoezo 'tropisch') en dat was zelfs aan de lange kant want je hebt het dan echt wel gezien omdat het niet zo groot is.
Het voelt als een enorme vissenkom (helpt niet dat het rond is :') ) en het was veel te druk met duikers waardoor je constant op moest letten geen vin in je gezicht te krijgen, wat er ook flink stressvol uitzag voor de vissen. Er zijn niet veel goede schuilplekken want er zijn geen planten in de bak (wel neprotsen, een tunneltje, steenwanden maar toch ook wel erg veel waar wij als duiker te makkelijk bij konden) en met zoveel duikers om hen heen zag je de vissen soms echt in paniek wegschieten.

Ons oordeel was dus eigenlijk "eens, maar niet weer" als ze het niet wat rustiger aan gaan doen qua duikers toelaten. Het lijkt alsof het de organisatie enkel gaat om goed verdienen, en totaal niet om het welzijn van hun vissen. Erg jammer eigenlijk.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:20

Todi zal ik ook niet komen. Ik duik enkel droog, en ze willen daar geen droogpakkers hebben. Ik duik enkel dubbelset-wing, of sidemount, of rebreather, dus ik vertik het om een trimvest te lenen. Je mag niet solo, je krijgt maar beperkte duiktijd. En het is nog duur ook. De website teksten zijn kinderachtig gehouden. Ik hou niet van surrogaat duikstekken.

Verder vind ik zoetwater eigenlijk toch erg mooi. Vorige week slangen, schildpadden, veel vis, en manatees gezien. Allemaal in zoet water bij de grotten. GAAF.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:05

Een droogpak ijkt me voor Nederland wel ideaal, maar het lijkt me zo'n gedoe! Ik vind het al zo'n werk om m'n 5mm pak aan te trekken, ik kijk alweer uit naar de (veel te hete) zomer, alleen al om van dat stomme pak af te zijn.

Wat een gave foto zeg van die schaatser! ik vind overhead nog steeds maar een eng iets. Ik heb m'n wreckdiver speciality, maar ik wil wel graag de exit blijven zien, ik vind jou dus enorm stoer Germie! In welk land duik jij als je het hebt over schildpadden, manatees enzo?

Ik maakte afgelopen week een ontzettende blunder.
Twee weken geleden begon mijn regulator ineens te free flowen (ik ken de termen alleen in het Engels hehe), niet zo erg, gewoon lucht gesipt en mijn octo gepakt en daarmee verder gedoken.
De dag daarop mijn reg weggebracht om hem te laten maken, en later in de week weer opgepakt.

Afgelopen weekend weer wezen duiken, en toen ik mijn kit in elkaar zette viel het me op dat het mondstuk op mijn reg niet met het soort tye-rip dingetje was vast gezet, zat er dus los op. Nou geen probleem want we brengen altijd genoeg extra mee, en ik zou het gaan fixen..
In de tussentijd besloten we de studenten te annuleren ivm het weer en te verhuizen naar een andere duikstek. Ik heb dus mijn tank met reg en BCD er nog op achterin de auto gezet voor dat kleine stukje rijden, en nam hem er daar weer uit, gooi het om en ga het water in.
Niks aan de hand, maar hij lekte een beetje rond 7 meter, vreemd maar na de week ervoor niet verbaasd en ik was dus klaar om te wisselen naar mijn octo maar had niet meer gedacht aan het losse mondstuk!

Ik wilde dus nog een teug lucht nemen voordat ik naar mijn octo wisselde, maar in plaats van lucht nam ik een grote slok water want mijn mondstuk was nu het enige wat er nog in m'n mond zat en de reg zelf was ervanaf gevallen.
Lichtelijk in paniek een halve seconde getwijfeld over naar de oppervlakte (was op 7 meter dus had CESA gekund) of niet, maar toch maar de octo van m'n man zijn BCD gesleurd (die was gelukkig in de buurt) want kon m'n eigen in de haast niet vinden, en flink gehoest.
Wisselen naar mijn octo daarna was wel even slikken kan je je voorstellen, maar heb gewoon zelf de duik op m'n eigen octo afgemaakt.

Aan het einde van de duik kwam ik er ook nog achter dat ik niet goed gewogen was; ik duik normaal met een 12 liter stalen tank, en nu met een 15 liter aluminium, dat maakt een behoorlijk verschil met een lege tank, heb dus ook maar een flinke steen vastgehouden voor de safety stop op 5 meter.

Man man man, wat een duik, nou ja, wel weer geleerd om beter op m'n spullen te letten...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:34

Automatenonderhoud doe ik zelf. Ik had laatst een oplopende middendruk bij een vrij nieuwe automaat (10 maanden oud), in 10 minuten gefixed met een nieuw servicekitje. Andere automaten doe ik al 5 jaar niets aan, behalve af en toe kijken of er geen vocht in gekomen is, zo blijven ze in topconditie. Ik heb nogal veel duikspullen en dit allemaal laten doen is niet te betalen.

Schildpadden e.d. kwamen we tegen in Florida, tijdens het zwemmen van en naar de grot.
Er zit trouwens ook een schildpad in het Veenmeer. Die kom ik 1 keer per jaar tegen.

Hoe kom je aan een 15 liter aluminium als ik vragen mag? Dat is geen gangbare cylinder voor Nederland. Staal is hier gangbaar, en voor stages zie je de alu40, 7 liters en alu80's.

Een droogpak trekt sneller aan dan een natpak. Ik zie dat je in Groningen woont, duik je dan veel in het Veenmeer?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:48

Wat leuk en duiktopic! En gave foto's kom ik hier tegen. Vooral die van Germie, haha geweldig!
Ik heb ca 15 jaar geleden mijn duikbrevet gehaald op Bonaire. En een aantal jaren daarna vaak gedoken en nog een paar duiken voor advanced gedaan (w.o. 30 meter diep en een nachtduik).
Daarna werd onze financiele ruimte minder en met nog een paard weet je het wel. Het is er eigenlijk nooit meer van gekomen. Komt ook wel dat ik als "duiker" erg verwend was natuurlijk en duiken in NL mij niet zo aantrok. Misschien komt het er wel weer van, maar betekent wel dat ik weer "opnieuw" moet beginnen.
Van mij hoeft het niet zo extreem: ik vind duiken tussen 5 en 20 meter (niet in NL uiteraard) het mooist.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:53

Hej duikers! Hier nog een :). Ik heb een fanatieke duiker als man, dus ook zelf maar gaan kijken of het wat voor me was. Ondertussen duik ik nu alweer een tijdje, voornamelijk in NL en voornamelijk met mijn man. Erg handig, altijd een buddy paraat :)

Sinds kort heb ik een droogpak en dat is zo'n opluchting ten opzicht van een wetsuit! Het is lekker warm, idd gemakkelijker aantrekken en gemakkelijker als je meerdere duiken op één dag maakt (niet meer een nat wetsuit aan sjorren) ;)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:39

Een natte wetsuit aantrekken is echt erg. Heb ooit wel eens een bevroren wetsuit aangetrokken omdat ik de nacht ervoor nog gedoken had en deze in de auto had laten liggen toen ik 's morgns weer ging duiken.

Hier dan wat foto's van de afgelopen 2 weken. Florida grotduiken. En al die niet duikende bokkers missen dit :D :D
Eerst ga je zwemmen naar de ingang van de grot en zie je eerst dit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste is genomen met een snorkeltour in Crystal river, duiken mag daar helaas niet meer.
Betaal je 65 dollar voor dit tripje, kom je de manatees een dag later tegen in Manatee springs (grotduik) waar je gaat duiken (en ondanks dat de naam het zegt zitten daar meestal geen manatees, nu dus wel) :+
Afbeelding

Oh ja, soms zit al dat moois verstopt onder een vieze poel met kroos en soms is het net een zwembad :D
Afbeelding

Afbeelding

Direct onder dat 'smerige'kroos, superhelder water en veel vis:
Afbeelding

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:21

Ja, echt he! Onder water is het zo'n andere wereld!

Het enige buitenland waar ik heb gedoken is België (steengroeves) en Egypte (Port Ghalib), maar er staan nog een heleboel bestemmingen op de verlanglijst, waaronder ook Florida. Tropisch water is zo mooi! Maar eerst maar eens naar Malta komend voorjaar/zomer :)

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:19

Hallo Babootje en Djaikha!

Oh wat een gave foto's Germie!
Nee ik moet m'n woonplaats nog aanpassen zie ik, ik woon in Qatar. Midden Oosten dus. Een droogpak hier is niet iets wat je wilt, de minimum water temperatuur is iets van 17 graden. dat overleef ik wel met 5mm.

15l aluminium is hier de standaard, ik ben volgens mij de enige met 3x stalen tanks :).
Ik zou willen dat we meer onderhoud zelf kunnen doen, de kleine dingen doen we zelf, maar regs laten we liever doen, vooral ook omdat we nog 5 stukke hadden liggen en we ze allemaal in een keer hebben laten doen. Gelukkig hebben we een goede deal met een duikcenter hier.

Oh een nat natpak, brrr! Laatst een nachtduik gedaan en in de ochtend weer met studenten gaan duiken. Gelukkig heb ik juist daarom gewoon 2 pakken meegenomen, want ik had die andere nooit aangekregen anders.

Ik ben alweer aan het pakken, want er staat alweer een duikweekend voor de boeg!

Wat fotootjes van vorige week?
Nachtduik foto's van m'n man, en een van onze Divemasters;


Afbeelding
batfish, Platax Teirra
zo zien ze er overdag uit: https://scontent.fdoh3-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5930217C


Afbeelding
cuttlefish

Afbeelding
Falcon head turtle

Afbeelding
Halloo!

Afbeelding
Upside down Jellyfish
Afbeelding Mooi he?



Dit was vorige week, toen we op een ander plekje als nogmaal duiken:
Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:09

Gaaf Kehdra. Hoe ga je daar duiken? Gewoon voor jezelf? Of werk je daar bij een duikschool?
En wat zie je daar? Veel zand, of koraalriffen? Zijn er ook steile wanden naar 100m en dieper? Die zijn namelijk altijd erg mooi.

Die sepia zie je af en toe in Zeeland ook, best leuk om te zien dat ze dus over de hele wereld zitten.

Maar als jij wel eens voor jezelf gaat duiken, gewoon kantduiken? Kun je daar een beetje diep?
Grotten hebben jullie daar niet volgens mij?
Is het duiken daar duur? Lijkt me niet het goedkoopste land namelijk.
Heb je er ook wrakken? Ik ben eigenlijk van de meer uitdagende duiken, dus diep, wrak en grot. Visjes wat minder ;)
Enne, 17 graden is voor mij nog steeds droogpak hoor. Het kan best zo zijn dat ik gewoon met een droogpak naar Qatar zou komen. Als het water boven de 28 graden is, dan volstaat een badpak (dus niet eens een shorty die ik ook niet heb), en daaronder duik ik eigenlijk altijd droog. Enige nadeel van warmte boven water is dat de seals zo snel kapot gaan.
Een ander groot nadeel van vliegen is dat je niet met je eigen flessen duikt. Ik had 2 weken geleden naar Florida dus flink wat overgewicht omdat ik mijn rebreather, droogpak, automaten, enz allemaal meeneem. Dan hoef ik daar alleen nog maar flessen te huren, maar het zijn nooit je eigen. Als het dus kan ga ik liever met de auto, haha.

Automatenonderhoud is overigens zo simpel dat ik dat dus altijd zelf doe. Ik had vorige week in 10 minuten een apeks eerste trap geserviced met oplopende middendruk, ok, ik hoefde deze niet in een ultrasoonbadje te gooien omdat deze nog schoon was van binnen. En ik vervang alleen het kapotte onderdeeltje en in dit geval als extraatje nog een membraan. Tweede trap kost me altijd iets meer tijd en een scubapro eerste trap ook. Ik durf dat niet eens uit te besteden, want dat heb ik 1 keer gedaan en daarna heb ik heel wat ellende gehad. Tot van 110m afkomen, op 21m een ean50 pakken en een automaat hebben die GEEN gas meer geeft. Zit je met een volle fles, krijg je er niets uit. Dan moet je serieus gaan denken aan automaten omschroeven onder water (wat betekent duik gered en veilig boven komen en daarna alles weer servicen omdat onderdelen die niet nat mogen worden toch nat geworden zijn), of delen bij je buddy. Ik kon gelukkig voor het laatste kiezen.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 07:42

Nope, Mijn man heeft de duikschool hier de afgelopen 12 jaar in z'n eentje gerund (snap nog steeds niet hoe hem dat gelukt is), en nu we getrouwd zijn help ik hem daarbij :). Ik doe vooral de marketing, social media en administratie wat al een behoorlijke hap werk is, en daarnaast help ik hem tijdens de duiken met studenten.
Ik heb het idee dat ik het duiken nu wel onder de knie heb zo ongeveer, en help m'n man nu veel, eerste keer duikers en DSD mensen; optuigen van studenten, helpen spullen in elkaar zetten, studenten een beetje neutraal bouyancy houden, zorgen dat ze niet te ver van de group raken, helpen met trimming en dat soort dingen. Ik leer er zo ontzettend veel van!

Ik ben inmiddels advanced met zo'n 35 duiken (sinds Oktober vorig jaar, in 5 maanden tijd dus), en werk naar m'n divemaster nu (ben rescue boek aan het lezen, en heb de encyclopedie voor divemaster net uit ), en uiteindelijk naar (assistant instructor en) open water instructor zodat ik hier ladies only classes kan geven, en uiteraard beter mee kan helpen met de lessen nu.

Onderhoud besteden we uit, eigenlijk meer omdat we zelf geen tijd hebben. In de toekomst willen we wel hier bij de Scubapro dealer een cursus volgen hiervoor zodat we in ieder geval onze reg's zelf kunnen servicen.

Duiken duur hier? Ik heb geen idee wat het elders kost. Wij rekenen 2000 Qatar Riyal voor een Open water, dat is zo'n $500. En dat is zonder bijkomende kosten, inclusief huur van materiaal (behalve masker, fins, en snorkel).
Een fundive met al materiaal is $40 dollar ongeveer (ligt eraan wat voor materiaal je nodig hebt), voor enkel een tank en gewicht betaal je maar $20 en mag je gewoon mee op een fundive.

Het diepste wat je hier aan de kust vind is zo'n 20 meter en dan heb je aflopende slope, en wat wrekken. Verder uit de kust is het diepste zo'n 30 meter met grotere wrecks. Grotten hebben we (jammer genoeg) inderdaad niet, het is een woestijn onder water, met hier een daar een klein rifje, en wat wrecks.

17 graden is enkel een paar weken in de winter, gisteren was het ook (erg) koud in mijn 5mm! Gelukkig warmt het snel weer op en hebben we in de zomer zo'n 38 tot soms temperaturen boven de 40 graden, dat is wel heel warm hoor, en ik probeer het zo te plannen dat we dan een zomerstop houden.

Germie, jij duikt met rebreather? Ik vind het reuze interessant, maar in Qatar is er maar 1 rebreather apparaat bij een andere duikschool, maar niemand gebruikt het.
En een volle fles die geen gas geeft? Gaat die dan niet automatisch freeflowen? Dat doen die van ons bij een malfunctie namelijk.

Gister weer een drukke dag, met een hoop eerste keer duikers, maar gelukkig ook een hoop beschikbare divemasters, wat fotootjes dan maar?

Afbeelding
M'n man aan het lesgeven. Vind het altijd erg leuk om te zien met hoeveel enthousiasme hij kan uitleggen, en hoe diep zijn kennis zit. Handjes stevig samenknijpen <3

Afbeelding
Waarom die yellow banner angel fish ons zo leuk vinden dus.

Afbeelding
Geen idee waar ik naar op weg was, maar ik hang daar ergens boven studenten die skills aan het doen waren.

Afbeelding
Ik ben soms ook wel een boven water te vinden, m'n man op de voorgrond aan het uitleggen.

Afbeelding
Dit is iemand die daar net voor de eerste keer bouyancy aan het oefenen is. Ik zie nu pas hoe moeilijk het is voor mensen om neutraal bouyant te zijn, en ben daardoor wel extra dankbaar dat ik het nu eindelijk onder de knie heb!
Oh, en kijk eens wie we tegenkwamen op een nachtduik:
Afbeelding