PGB en paardrijlessen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: PGB en paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:02

Er zijn gemeenten die binnen de Wmo een PGB verstrekken voor begeleiding middels dieren. In dit geval een paard. Om hiermee bepaalde lessen te kunnen bekostigen zal je met name goed moeten kunnen onderbouwen wat er met deze 'begeleiding' bereikt wordt. Wat is er in het leven van je zoontje veranderd, ten opzichte van voor het paardrijden? Het moeilijke is dat je de situaties natuurlijk nooit helemaal kan vergelijken.

Ik ben zelf Wmo consulent, en ik zou de vraag dan ook wel serieus bekijken. Je moet goed onderbouwen aan welke doelen gewerkt wordt, bijvoorbeeld uitbreiden concentratie of balans etc. Stalling en aanschafkosten mogen nooit uit een PGB betaald worden. Het is wel zo dat de verschillende gemeenten de Wmo verschillend invullen, daar het een kaderwet is. Het kan dus voorkomen dat jouw gemeente het niet verstrekt, terwijl een andere (buur)gemeente dit wel doet.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M



MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:55

Shadow0 schreef:
MerelV schreef:
Ik ben zelf Wmo consulent, en ik zou de vraag dan ook wel serieus bekijken. Je moet goed onderbouwen aan welke doelen gewerkt wordt, bijvoorbeeld uitbreiden concentratie of balans etc.


WMO is toch ook gericht op het gewoon meedoen met de maatschappij (inclusief het deelnemen aan een sport)? Dus zonder behandeldoel?
(Ik dacht bv dat een sportrolstoel ook vanuit de WMO komt, en dan is het niet met als doel het uitbreiden van concentratie of balans, maar gewoon omdat iedereen, ook mensen met beperking, deel mogen nemen aan een sport en dat de WMO is om drempels daarin weg te nemen. Bij de een is dat met een rolstoel, bij de ander met individuele begeleiding omdat een groep niet gaat.)

Maar wel fijn om te horen dat dit soort aanvragen wel een kans maken bij jullie :j


klopt! Hoeft ook zeker geen behandeldoel te zijn, maar wel een doel. Ik heb het misschien niet zo handig geformuleerd, maar meedoen is inderdaad ook een doel. Je moet dan dus inderdaad aantonen dat het voor jou iets extra's bijdraagt, dit kan inderdaad zijn op het gebied van maatschappelijke participatie, bijvoorbeeld aan sport doen. Alleen het lastige met deze situatie is, dat deze sport geen specifieke aanpassingen vergt die hem specifiek maakt voor de beperking. Dus eigenlijk zijn de prive lessen gewoon beschikbaar voor iedereen, en heb je er niks extra's voor nodig om de sport te kunnen beoefenen met de beperking. Dan wordt het dus een financiƫle kwestie, en wmo toekennen op basis van een financiƫle situatie mag niet (daar zijn andere regelingen voor, bv. welzijnsfonds voor het betalen van contributies). Daarom wordt naast de maatschappelijke participatie vaak een extra doel gevraagd, waarom juist dit zo belangrijk is voor iemand en er geen andere oplossingen zijn die het 'probleem' zouden kunnen verhelpen. En dat kan echt alles zijn.

Kortom het is niet zo simpel.
Het is wel zo, als je het goed kunt motiveren kan er veel. Je kunt daarom altijd melding maken bij de wmo van de betreffende gemeente. Alleen zij kunnen de situatie goed bekijken en kijken of een PGB de meest geschikte oplossing is.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, CarpeDiem_, Fenn, GrapeshotBot, Jeska2, manonutjuh, Nele80, Prairy, s1993, Silenna, StonedRomy, su72 en 128 bezoekers