Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 20:47

Aangezien breuken aan wervels het op 1 na vaakst voorkomen na een val van een paard dacht ik om het hier eens te vragen! Wellicht zijn er hier 'ervaringsdeskundigen' die goede tips hebben.

Ik ben op zoek naar tips (niet voor mijzelf trouwens!) welke kunnen helpen bij smetplekken onder een gipskorset.
Het korset is nodig na het oplopen van een wervelbreuk (L1) ten gevolge van een auto ongeluk. Het is pas 2 weken dat het korset aan is, maar de plekken zijn nu al best heftig en ze moet het korset nóg 4 weken dragen. Het gaat om 5 plekken (variërend van 6-8cm doorsnee) op verschillende moeilijk bereikbare plekken thv de ruggengraat, schouderbladen en ribben. Vandaag tijdens de controle wilden ze het gipskorset niet vervangen, omdat een nieuw korset ook weer drukplekken zou geven.

Tips als; meer zitten en/of op rug/zij liggen gaat niet. Ze kán niet langer dan een uur rechtop zitten en op haar zij en buik liggen is qua pijn helemaal nog niet haalbaar.

Iemand? :o?


Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 13:01

Ik heb zojuist even de doktersassistente gevraagd wat er aan te doen is. Ze had het over speciale pleisters, maar gaf ook aan dat de oorzaak (korset) nog altijd niet weg is en daarmee de klachten waarschijnlijk ook niet zullen verdwijnen.

Een 3 punts korset krijgt ze nog na periode. De arts zei gisteren dat ze het echt moest uithouden met dit korset. Schijnbaar is het een moeilijke en weinig voorkomende breuk en deze verouderde methode (gipskorset) geeft het beste resultaaf. Echter, dat gipskorset wordt tegen het onmenselijke aan. Ze kan niet meer slapen van de pijn aan de drukplekken :( . Ik hoop dat de huisarts vandaag toch nog kan komen en dat hij nog een wondermiddel heeft en anders moet het korset er toch maar af. Dit is echt niet te doen zo :(

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 13:29

Scheurlinnen zegt me zo niks? We hebben wel vanalles mee gehad en er is daar ook wel wat tussen gestopt, maar hoe meer je er tussen stopt hoe groter de druk wordt... net als met een slecht passend zadel eigenlijk :+

@ chocobroodje, 2 plekken zitten op haar schouderbladen en 1 op haar ribben en daar kun je nog relatief makkelikk bij. 2 plekken zitten op het diepste punt precies op het strakste gedeelte van het korset. Je kunt er niet aan.

Gisteren hebben we haar op haar zij gelegd en met 2 man het korset omhoog getrokken zodat we pleisters konden plakken, maar het is haast onmogelijk. Wellicht iemand met hele fijne/dunne handen en vingers kan wellicht iets verder, maar op het strakste punt kun je het dus niet zien of voelen. Laat staan iets op smeren of plakken.

Je ruikt het daarentegen wel. Je ruikt echt afstervend weefsel zegmaar...

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 13:32

BrankaZ schreef:
Toen ik destijds een fractuur in T12 had kreeg ik een Hewitt-brace. Was daar erg blij mee want had al gezien wat een onding een gipscorset was.


Was jij geopereerd aan deze breuk?


Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 14:27

De behandeld arts had geen tijd om in het korset te kijken. Die liep weg.
De gipsmeester heeft er wel naar gekeken en er een beetje met een washandje geprobeerd tussen te wroeten en toen zat er echt gele stinkende troep aan die washandjes en die lucht ruik je nu steeds.
Samen hebben we 2 pleisters er tussen gekregen, maar nu irriteert het precies naast die pleisters.


Zojuist de huisarts gebeld maar die wilde ook niet komen. We moesten maar terug naar de gipskamer.

Echt weer een typisch van het kastje naar de muur verhaal. Ze zijn vanaf 2 uur telefonisch weer bereikbaar dus dan zal ik wel weer een belronde doen. Zo frusterend dit.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 14:49

Het is 2 weken inmiddels, maar hoe dan ook zou het nog 4 weken aan moeten en dat zie ik echt niet goed komen.

In de gipskamer willen ze het niet vervangen onder het motto dat een nieuw korset ook drukplekken maakt.

Daarbij ziet ze het zelf ook niet zitten om een nieuwe aan te laten leggen (schijnt echt een marteling te zijn), maar geen idee wat we dan wel kunnen doen voor haar ;(

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 21:17

chocobroodje schreef:
Hoe gaat het met je vriendin TS?

Hihi, ik heb nergens vermeld dat het om een vriendin gaat :o , al is ze wel mijn beste vriendin hoor ;) Het gaat om mijn moeder :).

Ik ben vanmiddag ruim een uur aan het bellen geweest. Nadat ik 100 x ben doorverbonden kreeg ik uiteindelijk te horen van de gipskamer dat ze het moeten overleggen met de behandeld arts, maar dat deze aan het opereren is in een ander ziekenhuis. Ze willen het eigenlijk nog niet eraf halen omdat de wervel nog steeds 'in kan zakken' en daardoor dus erg risicovol is. Ze zouden me vanavond nog bellen (al betwijfel ik het nu nog) en anders morgenochtend wanneer het korset er op zijn vroegst af zou mogen.... ;( Ik mocht het wel al proberen te ontsmetten en droog föhnen, maar ik kom er gewoon niet bij!

We hadden vanmiddag dus ook de huisarts gebeld, maar die wilde niet komen en zeiden dat we de gipskamer maar moesten bellen. Dat heb ik dus ook gedaan en daarna heb ik nogmaals gebeld naar de huisarts en is hij kon gelukkig nog komen kijken. Hij kon weinig zien (gaat ook gewoon niet!), maar zei ook dat we gewoon echt meer moesten drammen bij de gipsafdeling. Dit kon zo echt niet. Het moet er af om de wonden te behandelen. Hij zei ook dat ze eigenlijk geen pijnstilling zou mogen pakken tegen deze pijn/wonden. Er moet actie op ondernomen worden, niet onderdrukken.
Verder hebben we nog wel 2 andere plekken af kunnen plakken op haar schouderbladen, maar dat zijn niet de ergste plekken dus het gaf helaas weinig verbetering.

Ik hoop echt dat er morgen wat schot in de zaak komt!


maximuss schreef:
Qua verzorging kun je een paar magyltangen kopen om tot op die plekjes te geraken. En hou goed in de gaten dat ze geen koorts krijgt.

Dankjewel voor de tips!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 20:28

Abeltje1990 schreef:
Ts, is er nu al wat aan gebeurt?



We zijn overeen gekomen met de arts dat ze gaat proberen het zo lang mogelijk vol te houden met dit korset.
Ik heb vrijdag de arts gesproken en nav de controle foto van woensdag vervangt hij het liever nog niet omdat de kans dat de wervel verzakt nog steeds heel groot is. Maar hij zei ook dat als het ondraaglijk werd dat het er wel af moest, ondanks de risico's. Het is nu aan mijn moeder. Zodra zij zegt dat het genoeg is gaat het er af.

Vandaag heb ik samen met mijn zus weer wat pleisters geplakt. Ze heeft nu dus 2 grote plekken waar we niet aan kunnen en ook niet schoon kunnen maken, maar dat willen we morgen nogmaals proberen als ze rechtop zit. Vanmiddag hebben we lang genoeg aan haar getrokken en gesleurd.

Al met al dus eigenlijk nog niks opgeschoten!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 10:14

genja schreef:
Wat een bikkel is je moeder dat ze het toch volhoudt respect voor haar!

Zou zoiets niet lukken om op de plekken onder het gips te spuiten?
https://www.beslist.nl/gezond_mooi/d001 ... _28ml.html

Alleen zou je dan even aan de gipskamer moeten vragen of dat onder het gips mag.

Als pleisters zou je eigenlijk iets van duoderm moeten hebben dat mag op vochtige wonden en beschermt de huid en is op maat te knippen. (nadeel is dat verbandmiddelen tegenwoordig haast niet meer vergoed worden en best prijzig zijn)



Duoderm hebben we nu inderdaad overal opgeplakt, op de 2 plekken na waar we niet bij kunnen.

Onder het gips spuiten gaat ook niet, we kunnen er amper tussen met onze vingers, laat staan met onze hand en een spuitbusje, maar toch bedankt voor het meedenken!


Gisteren zijn we er achter gekomen dat we met een fel lampje (feller dan de zaklamp van je telefoon) op het gips kunnen houden en dan kunnen we er onder kijken. De verlichting komt dan van de juiste kant en zo zien we toch al meer, maar helaas komen we niet tot aan de plekken in haar taille. Het is gewoon ellendig en persoonlijk vind ik dat het er af moet. Ik ben ook bang voor de risico's die jullie hier beschrijven en dat het naar binnen toe infecteert.

Ik moet vandaag weer contact opnemen met de gipskamer na overleg met mijn moeder.
En ja, ze is echt een bikkel!! Maar of dat gunstig is in dit geval?

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 11:39

Maar hoe gaan ze het controleren dan? Ze moeten het gips er af halen om het te kunnen zien, en dát willen ze juist zo lang mogelijk uitstellen.

En het is ook niet zo dat we 'even' op controle kunnen. We moeten dan met de rolstoeltaxi naar het ziekenhuis en ze moet dan minstens weer 2 uur rechtop zitten in haar rolstoel. Dit doet veel pijn en is tevens een zware belasting voor de rug. En voor wat? Ze kúnnen niks zien, je kunt er niet aan zonder het korset eraf te halen.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 12:07

Wat is nu je punt? (ik weet wat ik getypt heb, die quotes vind ik niet nodig :o )
Die moeizame reis moet je er bij rekenen, net als het grote risico dat er aan vast hangt bij het afhalen van het korset. Als ze alsnog complicaties krijgt omdat IK zo aandring omdat mensen op bokt schrijven dat ik dat moet doen, wat dan? Het is aan haar. Ik kan niet voor haar beslissen, ik kan alleen jullie adviezen en tips aannemen en overbrengen, maar ik kan haar niet dwingen.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 12:32

Shanna schreef:
Ik persoonlijk zou dus, wanneer je moeder aangeeft dat het echt ondragelijk is, toch op controle willen bij de behandelend arts. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust (dat je je echt geen zorgen hoeft te maken over de wonden) zodat het dragelijker wordt/ is om het nog een paar weken uit te houden met dit corset, of om toch een behandeling van de wonden te starten en wellicht een ander (soort) corset aan te meten.



Zo is het nu ook afgesproken. Zodra zij aangeeft dat het er af moet ter controle, dan gaat het er af. Dan kunnen ze dat niet weigeren in het ziekenhuis, ondanks de risico's.
Ze kunnen het niet controleren zonder het korset er af te halen, dus controle betekent automatisch korset er af (en een nieuwe aanbrengen) met alle risico's van dien.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 13:35

Ik ben er niet bij geweest toen het korset is aangebracht, maar mijn zus wel. Haar omschrijving was ongeveer zo; "haar voorkant leunde op de ene tafel en haar benen op een andere tafel. haar middengedeelte hing in het luchtledige en zo hebben ze het gips rond haar gewikkeld."

Er zit al een luikje in aan de voorkant want ze kon moeizaam ademhalen. Dat hebben ze de 2de dag al gedaan. De dag nadien is het gips gebroken aan de voorkant/onderkant. Daar is ook naar gekeken door de gipskamer, maar dat kon geen kwaad zeiden ze.

Gast3289, er zit een tshirtje onder en alle randen rondom zijn al blauw van het zachte fleecetape :) Op alle andere plekken zitten nu pleisters en op 1 waar we geen pleister konden plakken konden we via het luikje aan de voorkant toch wat vilt tussen krijgen. Dan blijven er dus 2 plekken over waar we niet bij kunnen/niet kunnen zien. 1 plek zit op haar ruggengraat in het midden en de andere plek zit op dezelfde hoogte, maar in haar linkertaille op haar ribben. Daar zit het korset strak om steun te geven en de holling van haar rug in stand te houden. Moesten ze daar luiken gaan zagen, dan mis je ook steun denk ik? :=

Wat vreselijk balen dat je nog altijd rugpijn hebt :( Wat voor dingen had je beter niet gedaan? Wat bedoel je daar zoal mee? Alleen het douchen, of ook andere dingen?

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 21:01

Ze zit haar tijd uit. Er kwam een vriend van mijn vader langs welke 6 maanden!! een gipskorset aan heeft gehad. Ook hij heeft van die smetplekken gehad, maar bij hem hebben ze het ook niet gewisseld. Behalve littekens heeft hij er niks aan over gehouden. Met dat verhaal in haar achterhoofd houdt ze het nu ook vol, onder het motto 'bij mij is het maar 6 weken'.

Ze begint wel een serieus slaaptekort te krijgen. Zelfs met een slaappil slaapt ze amper 3 uur per dag (dus die neemt ze ook niet meer in). Ze is wel heel moe, maar kán gewoon niet slapen. Schijnbaar kan dit te maken hebben met haar medicatie (pijnstilling), maar zonder pijnstilling is het helemaal niet houdbaar. Nog 16 dagen te gaan...

Gisteren hebben we haar voor het eerst buiten in het zonnetje gezet. Het was zulk mooi weer en ze wilde zó graag even naar buiten. We hebben haar goed ingepakt en lekker 10 minuutjes buiten in het zonnetje gezet :D

Ook mag ze sinds een paar dagen stukjes lopen met krukken. Ze mag haar ene been niet belasten, maar ze heeft er inmiddels handigheid in gevonden om op 1 been met krukken te lopen zonder te springen/hupsen en het stemt haar positief dat dit gewoon gaat :D

Ik heb er onwijs veel respect en bewondering voor hoe ze het hele traject/proces ondergaat en er zo sterk onder blijft :o :) .

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 09:58

Dat wil ze niet en ik kan haar niet dwingen :) .

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 08:19

Ze is bevrijd uit haar korset en de drukplekken zijn nu onder controle. Het viel me nog mee gezien de hoeveelheid etter die er de laatste week vanonder het korset kwam. Niettemin zijn het toch 6 lelijke plekken.

Ze heeft weer nieuwe oefeningen gekregen van de fysio om te leren lopen en sterker te worden.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 10:59

Dankjulliewel :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, LuckySeven, YandexBot en 68 bezoekers