Heb ik een migraine aura?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:42

Hoi,

Ik heb sinds een klein uurtje opeens uit het niets vlekken voor mijn ogen. Het begon klein (ik kwam doordat het kwam doordat ik teveel op mijn laptop te concentreren was) maar het werd steeds erger. Ik kreeg ook een beetje hoofdpijn maar niet extreem ofzo.
Ik vroeg aan een vriendin wat het kon zijn en ze dacht een migraine aura. Toen ik het net even opzocht leek het een migraine aura op heeft.
Maar ik heb alleen nog steeds alleen zwarte vlekken die zeg maar over mijn ogen schieten.
Ook kan ik het licht bijna niet verdragen. Ik zit op dit moment mini spleetoogjes.

Het is inmiddels al iets afgezakt en de hoofdpijn valt reuze mee, alleen ben ik mijn evenwicht steeds kwijt.

Zou iemand wat dit kan kunnen zijn? Toch een migraine aura?
Alvast bedankt in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 17-01-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:46

Ja dat kan zeer zeker.
Ik had vroeger vaak dat het zo begon zonder pijn.
Dan had ik nog een ruim uur de tijd voor de echte pijn begon.

joyceberends

Berichten: 367
Geregistreerd: 03-03-13
Woonplaats: Eefde

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:02

Ik heb dit twee keer in het jaar ongeveer. Vlekken zien en snel naar bed, meestal begin ik dan over te geven en komt de hoofdpijn. Dan weer slapen en dan is het voorbij. Weet nog steeds niet hoe het komt maar het is erg vervelend

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:11

Phoe.. flashback..!

Hier ook een tijd migraine gehad met aura, en daarna ook problemen gehad met mijn evenwichtsorgaan.
Na diverse onderzoeken bleek ik een tekort te hebben aan bepaalde vitamines.

Vitamine C was verantwoordelijk voor mijn middenoor ontsteking, waardoor ik problemen kreeg met mijn evenwichtsorgaan.
Vitamine B12 voor zenuwgeleiding (wat bij mij dus niet goed meer ging) en herstel van het lichaam, en ik dus o.a. migraine met aura kreeg.

Slik je vitamines?
Zo niet.. laat dan eerst je bloed controleren op alle vitamines, mineralen en ijzerstatus.. en doe dit voordat je vitamines oid in neemt, anders krijg je geen zuivere meting maar valse waardes.

Fem

Berichten: 12511
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:15

Ook wel oogmigraine genoemd..
Staat trouwens los van de hoofdpijn-variant
Wel kan het uiteindelijk hoofdpijn triggeren, maar dat is niet bij iedereen het geval.

De eerste keer dat ik oogmigraine had was ik echt helemaal verbaasd, schrok er een beetje van, mijn zicht werd steeds minder, totdat ik helemaal niets meer zag, behalve een zwarte vlek met flikkerende vlakken.

Over het algemeen trekt oogmigraine binnen 15-30 minuten weg. In mijn geval ben ik daarna erg vermoeid.
Oogmigraine wordt vaak getriggerd door veelvuldig kijken naar beeldschermen.
Ook kan stress of rusteloosheid de trigger zijn.

Er wordt gezegd dat oogmigraine relatief onschuldig is, maar heb je het te vaak of blijf je last houden na de 'aanval' dan wordt een bezoekje bij de huisarts wel aangeraden.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:17

Heb er ook last van gehad, van oogmigraine. Ondertussen al een maandje niet meer, heb het opgelost door een speciale bril te kopen voor de pc (doe minstens 8u per dag beeldschermwerk). Als je er vaker last van gaat krijgen, zeker onderzoeken wat een mogelijke trigger kan zijn!!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:29

Dit lijkt idd aura welke een voorbode van migraine kan zijn. Ik heb het ook en wat mij soms helpt is een pijnstiller nemen en de ruimte verlaten voor ander licht en een andere energie. Bij mij zijn stress en soorten verlichting namelijk een trigger. Soms volgt na de aura een hoofdpijnaanval maar soms kan ik dat laatste ook voorkomen door bovenstaande te doen. Het beste kun je er voor de zekerheid toch even mee naar de huisarts gaan. Veel sterkte!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:10

Stress kan hier de oorzaak van zijn.Maar het is wel een teken van een zwakke plek in je gezondheid.Ik had dit ook en tenslotte bleek dat ik te hoge oogdruk had waar ik nu oogdruppels voor krijg.Het probleem is nu opgelost.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:12

Het kan ook een netvlies loslating zijn. Kortom: het lijkt me toch verstandig dat je even belt met je huisarts!!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:34

Punz schreef:
Het kan ook een netvlies loslating zijn. Kortom: het lijkt me toch verstandig dat je even belt met je huisarts!!

Ja inderdaad. Als het dat zou zijn,dan kan dat weer vastgelaserd worden als je er op tijd bij bent.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:47

Ik heb denk ik twee keer per jaar zo'n aura migraine, gelukkig de niet hoofdpijn-variant :D
Bij mij komt het door stress of vermoeidheid. Ik begin wazig te zien, daarna beginnen er allemaal gekleurde flitsen en strepen te komen. Duurt 20 tot 30 minuutjes ongeveer, en dan is het over! Ben daarna wel moe, maar niet extreem ofzo. Het is alleen lastig met autorijden, omdat je dus even niet meer scherp ziet.
Ik heb zeg maar precies wat je ziet als je bij Google afbeeldingen migraine aura intypt. Klinkt wel anders als bij jou iig!

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:58

Bedankt voor jullie reacties!
Het bleef maar aanhouden en ik werd op een gegeven moment erg misselijk en kon niet meer recht op blijven staan.
Toen ben ik toch maar naar huis gegaan en heb ik de huisarts gebeld. Ik mocht meteen komen. Het bleek inderdaad toch zo'n migraine aura te zijn.
Ik kreeg verder niets mee en moest gewoon rustig blijven. En weer bellen als het niet zou ophouden. Maar inmiddels is het bijna weg, ik voel me alleen nog wat dof. Het was net zo snel weg als dat het kwam. Raar maar gelukkig kon het verder geen kwaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:32

Vervelend! Heb het inderdaad ook wel eens. Iig even beeldschermen en hard geluid etc vermijden, desnoods een dutje doen.
Eerste keer was tijdens een proefwerk, toen zat ik zo;
Afbeelding

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Heb ik een migraine aura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:53

Ik heb het ook heel af en toe, het duurt bij mij altijd precies een half uur. Krijg er geen hoofdpijn van maar ben achteraf wel vaak wat suf.
Toen ik het 5 keer in één week had ben ik toch even naar de huisarts geweest. Was volgens hem idd oogmigraine en kon geen kwaad. Hij heeft wat neuro-testjes gedaan en die waren prima. Was het wel met me eens dat het wat apart was dat ik het ineens zo vaak had, dus mocht naar de neuroloog maar het ook nog even afwachten. Dat 2e heb ik gedaan, en de frequentie is daarna gewoon weer terug gezakt naar een paar keer per jaar.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:20

Fem schreef:
Ook wel oogmigraine genoemd..
Staat trouwens los van de hoofdpijn-variant
Wel kan het uiteindelijk hoofdpijn triggeren, maar dat is niet bij iedereen het geval.

De eerste keer dat ik oogmigraine had was ik echt helemaal verbaasd, schrok er een beetje van, mijn zicht werd steeds minder, totdat ik helemaal niets meer zag, behalve een zwarte vlek met flikkerende vlakken.

Over het algemeen trekt oogmigraine binnen 15-30 minuten weg. In mijn geval ben ik daarna erg vermoeid.
Oogmigraine wordt vaak getriggerd door veelvuldig kijken naar beeldschermen.
Ook kan stress of rusteloosheid de trigger zijn.

Er wordt gezegd dat oogmigraine relatief onschuldig is, maar heb je het te vaak of blijf je last houden na de 'aanval' dan wordt een bezoekje bij de huisarts wel aangeraden.


Ik ben inmiddels te oud voor migraine (...en dat is geen klacht!) en ik heb zegge en schrijve 1x oogmigraine gehad.

Gewoon na het paardrijden, tijdens terugfietsen van stal zag ik rode bollen.

Een bezoekje aan de arts is niet verkeerd, het kan ook met hoge bloeddruk of diabetes samenhangen.

Wat mij trof: ik slik normaliter magnesium, het spul was op en ik was wat laks met opnieuw kopen. Sindsdien ben ik minder laks: ik heb het echt nodig.

Dus al zou het alleen oogmigraine zijn: toch even langs de huisarts.