Vulling uit kies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 02:29

Heb ik weer. Merkte al een tijdje dat een vulling niet helemaal lekker zat, maar ja, ik ga er ook niet aan lopen frunniken ofzo..
Vanavond met flossen is de vulling (deels?) Eruit gekomen en er is nu best een stuk weg.
ik heb niet echt pijn, als ik iets kouds drink voel ik het wel maar het is niet zo dat ik door de grond zak.

Fijn nu dat de kerst er aan komt, ik al doodsbang voor de tandarts ben en momenteel kamp met een angststoornis en de daarbij behorende angstaanvallen.
Dit werkt dus NIET mee :')
Ik wil graag onder narcose of lachgas als ik dit laat repareren want zonder gaat hem écht niet worden.

Kan het kwaad als ik dit even laat voor wat het is of moet ik toch zo snel mogelijk naar de tandarts?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 02:37

Doet het pijn? Heb je er last van? Als je de hele kerst lacht als een boer met kiespijn (haha) moet je wel naar de spoed denk ik. Maar of het echt kwaad kan, ik denk het niet.

Kun je niet aangeven bij de spoed dat je een beetje een VIP behandeling nodig hebt? Mijn 2 tandartsen zouden daar in meegaan hoor.

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 02:39

Het is iets gevoelig, echt pijn kan ik het niet noemen. Dus spoed lijkt het mij niet.
Ik heb een tandarts gevonden die narcose en lachgas doet, daar wil ik sowieso contact mee opnemen.
Gaat nu even om de kerst door te komen of het kwaad kan, als het niet echt pijn doet.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 02:48

Even als in "direct na de kerst" kan wel, het komt niet op een paar dagen aan en mogelijk doet de tandarts er eerst even snel een noodvulling in en dat stelt al helemaal niks voor. Het is wel iets waar je ook weer niet te lang mee moet wachten want het kan zijn dat zwakkere delen van de tand nu open en bloot liggen waardoor ontstekingen of extra beschadigingen kunnen ontstaan. Ook kunnen zenuwen nu gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld heet of koud dus pas daar een beetje mee op.

Toen het mij overkwam is alleen een restje van de oude vulling weg geboord en daar heb ik zonder verdoving echt niets van gevoeld. Na 25 minuten stond ik weer buiten met een nieuwe vulling en geen centje pijn.

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 02:50

Als ik er nu met nagel op druk voel ik het wel goed, dus als daar geboord gaat worden ga ik dat echt wel voelen denk ik. Kan ook niet goed zien of er evt gaatje zit.
Voor ontsteking ben ik ook bang, daarom wil ik het wel zsm gerepareerd hebben maar ik ben écht als de dood..

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 04:23

Ik heb iets soortgelijks gehad (vulling eruit) en er niets aan laten doen omdat ik ook doodsbang voor de tandarts was. Twee maanden later had ik een ontstoken zenuw onder mijn tand en moest ik een wortelkanaalbehandeling bij de noodtandarts. |( Ik moet overigens wel zeggen dat het me honderd procent is meegevallen. Ik ben ook overgestapt naar de praktijk van die tandarts en sindsdien ben ik veel minder bang geworden. Ik heb geen kalmeringspillen meer nodig voordat ik ga en de paniekaanvallen zijn ook weg. :)

Als kou pijn doet, betekent dat wel dat er iets is met de zenuw. Ik zelf wel zo snel mogelijk ernaar laten kijken, een vulling vervangen is veel minder ingewikkeld dan een wortelkanaalbehandeling (en veel minder pijnlijk dan een ontstoken zenuw, dat is de meest verschrikkelijke pijn die ik ooit heb gehad). Ik weet wat je doormaakt wat je angst betreft en ik leef met je mee.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:28

Een vulling vervangen is echt erg simpel hoor, omdat het een vulling is was er dus al geboort,dus dat hoeft al niet meer.
Dus hoogstens dat ze even de randjes wat moeten vijlen met een klein boortje,maar het is echt een simpele ingreep.
Ik heb al heel wat vullingen kapot gehad, en laten vervangen.en is echt pijnloos
Je kunt prima wachten tot na kerst, goed poetsen.
flossen en haal goede mondwater . :j

Maar daarna wel heen gaan, ben je al in therapie? Wel mee bezig gaan hoor,laat alstjeblieft de boel niet verpesten door die stomme gedachtes in je hoofd :(:)
Succes!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:35

Als ik jou zo hoor dan adviseer ik je toch vandaag even te bellen. Het mag geen zeer doen en je geeft aan dat het wel gevoelig is.

Angst is een naar iets. Ik snap heel goed dat je niet wilt en het doodeng vindt. Heb je iemand die je over de drempel kan helpen zodat de eerste stap gemaakt is en je in ieder geval pijnvrij de kerst door kan?

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:39

Ik ben ook bang voor de tandarts en heb dit een paar weken terug ook gehad.
Nu kan ik mijzelf gelukkig wel bij elkaar rapen om te gaan. Dat is mij met name gelukt door te denken: liever hier even doorheen dan een wortelkanaalbehandeling.

Succes!

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:54

Ik was bent voor de tandarts en gelukkig sinds 2013 volledig van mijn angst af.
2 weken geleden een stuk bioloog eraf, geen pijn aangezien die kant een wortelkanaalbehandeling heeft gehad en de zenuwen dood liggen.
ik heb het een dag later gelijk laten repareren, gedurende de dag (voor de behandeling) brokkelde er steeds wat af. Ik zou dus geluk bellen en een narcose doen ze niet zomaar dus voordat je dat mag ben je wel even een paar weken verder. Mijn tandarts mag gebruik maken van lachgas en doet dit in uiterste gevallen, zijn doel is om de angst aan te pakken zodat de patiënt weer met vertrouwen in de stoel ligt.
Succes ermee en wacht niet te lang!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:56

Hier ook iemand met fikse tandartsangst die je aanraad om wel te gaan. Ze zetten er nu een noodvulling op en dan wordt het in ieder geval niet erger.
Geef bij het bellen naar de weekendtandarts aan dat je enorm angstig bent, dan houden ze daar echt wel rekening mee :j

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:10

Ivy_ schreef:
Heb ik weer. Merkte al een tijdje dat een vulling niet helemaal lekker zat, maar ja, ik ga er ook niet aan lopen frunniken ofzo..
Vanavond met flossen is de vulling (deels?) Eruit gekomen en er is nu best een stuk weg.
ik heb niet echt pijn, als ik iets kouds drink voel ik het wel maar het is niet zo dat ik door de grond zak.

Fijn nu dat de kerst er aan komt, ik al doodsbang voor de tandarts ben en momenteel kamp met een angststoornis en de daarbij behorende angstaanvallen.
Dit werkt dus NIET mee :')
Ik wil graag onder narcose of lachgas als ik dit laat repareren want zonder gaat hem écht niet worden.

Kan het kwaad als ik dit even laat voor wat het is of moet ik toch zo snel mogelijk naar de tandarts?


Sensodyne kopen en daarmee poetsen, ik moest 3 weken wachten tot de tandart het kon fixen.
Gevoeligheid verdween.

Verder geen paniek, rustig doorademen.

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:32

Hier is de spoed dienst niet voor, dus daar gaan ze je hoogstwaarschijnlijk dit weekend niet helpen. Hopelijk dat je eigen tandarts tussen kerst en oud en nieuw geopend is.. Anders wordt het wachten tot het nieuwe jaar. Wanneer de kies gevoelig is of scherp aanvoelt kun je er een stukje gekauwde kauwgom in stoppen :) succes!

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 10:58

Het is lijkt mij ook geen spoed dus de weekend tandarts gaat er niks mee doen..
Het is wel gevoelig maar ik kan het toch niet echt pijn noemen. Maar ik zit niet op een ontsteking te wachten ofzo.

Dinsdag mijn eigen tandarts maar bellen en anders eventueel een andere tandarts.

Over diegene die zei dat de angst aangepakt zal moeten worden: dat zal best, maar dat gaat hem in deze periode niet worden :) ik moet er echt niets van mee te hoeven maken, anders kunnen ze me direct opsluiten erna.

Edit: ik heb zojuist naar de dienstdoende tandarts gebeld en uitgelegd, ik kon of om 5 uur op spreekuur komen of mijn eigen tandarts afwachten. Uitgelegd dat ik doodsbang ben reageerde ze niet op.
Dus ik wacht mooi wel tot volgende week..

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 13:01

Kan ik trouwens nog iets doen? Spoelen met het 1 of ander om ontsteking te voorkomen?

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:13

Ik heb zelf een enorme angst voor de tandarts maar ik kan je toch aanraden om te gaan.Het is nu misschien geen spoed maar het feit dat het nu al gevoelig is beloofd niet veel goeds. Je gaat de kerstdagen in en kan dan pas dinsdag terecht. Ik weet niet hoe het bij jou in Brabant zit maar bij mij in de woonplaats zijn tandartsen die op zaterdag geen weekend tarief rekenen. Dan zou je nog goedkoper afkunnen want als je tijdens kerst met spoed naar de tandarts moet dan kun je je knipje leeggooien op zijn bureau.

Ik weet zelf dat het heel moeilijk is maar je zult spijt krijgen als het gaat ontsteken, dan kun je nog een wortelkanaalbehandeling verwachten en die kun je nu wellicht voorkomen. Ik neem, in overleg met de huisarts uiteraard, altijd Oxazepam. Een uurtje voordat ik moet vertrekken naar de tandarts neem ik een tabletje in en dat zorgt ervoor dat ik een stuk rustiger ben. Het haalt de angst niet weg maar het zorgt er wel voor dat je er minder last van hebt.

Veel sterkte!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:23

Je kan voorlopig spoelen met chloorhexidine maar wees voorzichtig want na regelmatig gebruik worden je tanden lelijk geel.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:48

Ivy_ schreef:
Het is lijkt mij ook geen spoed dus de weekend tandarts gaat er niks mee doen..
Het is wel gevoelig maar ik kan het toch niet echt pijn noemen. Maar ik zit niet op een ontsteking te wachten ofzo.

Dinsdag mijn eigen tandarts maar bellen en anders eventueel een andere tandarts.

Over diegene die zei dat de angst aangepakt zal moeten worden: dat zal best, maar dat gaat hem in deze periode niet worden :) ik moet er echt niets van mee te hoeven maken, anders kunnen ze me direct opsluiten erna.

Edit: ik heb zojuist naar de dienstdoende tandarts gebeld en uitgelegd, ik kon of om 5 uur op spreekuur komen of mijn eigen tandarts afwachten. Uitgelegd dat ik doodsbang ben reageerde ze niet op.
Dus ik wacht mooi wel tot volgende week..


Ga eens googlen op tandartsen voor angst patienten, die zijn er.... :+ ik weet het zeker *D
De mijne is er ook een, en vroeger in mijn studie tijd had ik er ook eentje, googlen en eens navragen in je kennissenkring.

Maak je zelf niet zo gek, het is gevoelig, als er een stuk afbreekt.
Maar het gaat echt niet meteen ontsteken, goed poetsen, ik zou er geen kauwgom in doen, die moet er straks weer uit.
Spoelen met kamille, ontsmet en kan erg verzachten.
Raad van mijn pijn tandarts: maak een pot kamille thee, steeds als je er langs loopt neem je een slokje en spoelt goed door je mond heen, doorslikken mag :-)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 14:16

Tazzey, In deze regio moet je gewoon betalen in het weekend. Ik slik al oxazepam voor mijn angsten en ik denk niet dat dit iets gaat doen om daar rustig in de stoel te gaan zitten ;)
Ik heb er gewoonweg geen geld voor.

Dat het gevoelig is leek mij ook logisch, als ik nu door de grond zou zakken was het nog een ander verhaal, maar ik kan er ook gewoon mee eten zonder pijn.

Ik heb al een tandartsenpraktijk gevonden waar ik dinsdag even contact mee ga opnemen :)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:07

Ik kan om 4 uur bij de tandarts terecht. Eerst vrijdag pas om 2 uur maar het leverde al paniek op. Gebeld en uitgelegd en nu kan ik om 4 uur al terecht.

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:50

Heel veel succes en sterkte, goed dat je hebt gebeld! Laat je hier weten hoe het ging? :(:)

Anoniem

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:55

Succes!!!!!!!!

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 20:19

Ik zat nog geen 5 minuten in de wachtkamer waarna een paniekaanval volgde. Ben naar buiten gevlucht.
Mijn moeder heeft toen bij de balie gepraat en er is geregeld dat ik even met alleen een tandarts assistente kon praten en zij heeft toch even in mn mond gekeken.
De vulling die eruit is gegaan is eruit gegaan omdat de kies eronder toch al wat aangetast is en daarom niet bleef zitten, en ergens anders ook nog een gaatje.
Wel kreeg ik complimenten dat er weinig tandsteen zat en dus goed m'n gebit bijhield.

Nu is er voor 7 Feb een afspraak van een half uur gepland voor controle, foto's maken en eventueel die vulling erin plaatsen als dat lukt. En als het niet lukt dan is het ook geen probleem. De assistente en de baliemedewerkers waren allemaal erg lief :)

Ik mag overigens weer naar de kindertandarts die ik voor mijn 18e ook had, zij is wel heel erg lief en rustig.

Anoniem

Re: Vulling uit kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:40

Jammer, maar dat kan gebeuren.
Goed dat ze toch even mocht kijken.
Fijn dat je bij de vertrouwde tandarts mag!