Cyste hand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 12:15

Hoi bokkers,

Ik vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben en wat er aan te doen is.

Ik heb namelijk een cyste in mijn hand. Op zich niet erg, is ook erg klein. Maar hij zit vlak onder mijn rechter ringvinger. (Tussen de twee ver bobbeltjes tussen de vingers op de hand zelf).

En ik moet weide/stal mesten, hooi balen sleuren, kruiwagen heffen etc. Dat komt nogal vaak op dat plekje. En het doet gewoon pijn.

De dokter vertelde dat het vanzelf moet minderen en als het erger wordt het kan worden weggehaald. Het is inderdaad verminderd maar nu is hij daar weer. En ik zit niet te wachten op weg halen.

Hoe lossen jullie dit op? Ik vermoed dat hier wel mensen zijn die hetzelfde meemaken, aangezien we met veel hier dat soort handenwerk doen voor onze paarden.

Anoniem

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:17

Kan je niet gewoon aan de dokter vragen of hij hem even open wilt prikken? Dan loopt hij leeg en als je het daarna goed schoonhoudt (even afdekken als je bij de paarden rondloopt e.d) moet het vast goedkomen.

Ik zou eigenlijk zeggen, doe het zelf met een schone naald en desinfecteer het daarna goed, maar het is misschien verstandiger om het wel bij de dokter te doen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 12:47

Daarvoor zit ie te diep denk ik. De dokter wou het alle sinds niet doen. Hij is ook best hard en pijnlijk, denk niet dat ik dat zelf durf :o

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:55

Dat is inderdaad een vervelende plek en als het echt pijn en problemen geeft dan zou ik t gewoon operatief weg laten halen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:59

zit hij op de aanhechting van een pees?

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:03

bij mij is ie operatief verwijdert in het ziekenhuis. Nu mooi klein littekentje onderaan mijn wijsvinger. Was zo gedaan. Alleen doordat de hechting op beweegbaar stuk zat, was het nog even lastig. Verder nu nergens meer last van (ook niet van terugkomen)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:13

Dus er is niet echt iets anders aan te doen?

Mystery, dat weet ik niet exact, maar daar lijkt get wel op. Bolletje zit net op de pees die je ziet wanneer je je vinger opspand en beweegt ook mee.

Ladypaard, was dat dan met locale verdoving? En had je er veel last van?

Zit er namelijk niet echt op te wachten, ook al is het een kleine ingreep :o
Wil het sowieso nog tot na de examens geven in januari.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:14

Ik heb er ook een gehad aan mijn ringvinger toen ik klein was. Weet niet zeker of het een cyste of een los stukje bot was. Deze is operatief verwijderd, ik moest onder algehele narcose. Heb totaal een dag in het ziekenhuis gelegen, verder volgens mij weinig last gehad. Maar voor mij is het al wel ruim 10 jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:16

Het lijkt me heel sterk dat het een cyste is eigenlijk, google eens op ganglion.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:16

ik zou even door een arts laten kijken of het op de pees zit of niet. Vaak als het op de peesaanhechting zit is het veroorzaakt door overbelasting. Als je het dan weg laat halen kan het ook zo weer terug zijn. Misschien kun je eens kijken bij een fysiotherapeut of je anders kunt belasten dan en zo voorkom je dat de cyste zich vult met vocht en kan hij ook verdwijnen.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:17

Vriendin van mij had dit ook, zij kreeg antibiotica en toen was het binnen een week een heel stuk minder vervelend. Hielp heel goed, was wel een andere plek, zat bij haar op haar bovenbeen (lekker random).
Is beter dan openprikken, minder kans op infecties. Niet dat AB nou zo lekker is, maar operatief of openprikken is ook niet alles. :+

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:29

Sokje_6 schreef:
Vriendin van mij had dit ook, zij kreeg antibiotica en toen was het binnen een week een heel stuk minder vervelend. Hielp heel goed, was wel een andere plek, zat bij haar op haar bovenbeen (lekker random).
Is beter dan openprikken, minder kans op infecties. Niet dat AB nou zo lekker is, maar operatief of openprikken is ook niet alles. :+


Wat ts heeft is naar grote waarschijnlijkheid iets anders dan dat je vriendin had.

Wat charaz zegt. Klinkt als ganglion wat ts heeft. Qua behandelmethode niet te vergelijken.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:31

Ah, aangezien ts cyste zei ging ik daar vanuit. Als het een ganglion is, kun je mijn bericht inderdaad gewoon overslaan. :+

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:49

Klinkt inderdaad als een ganglion.
Die heb ik ook op mn polsgewricht. Door de huisarts laten openprikken zodat hij "leeg kon lopen", had er 3 dagen erg last van. (huisarts moest echt flink hard duwen om hem open te prikken) Heeft gelukkig wel (tijdelijk) geholpen.

Maar inmiddels is hij weer terug omdat ik mijn pols nog steeds overbelast met dezelfde handelingen zoals stalklusjes idd.. Als ik er écht vanaf wil moet ik hem operatief laten verwijderen, maar ik geloof dat er dan alsnog een kans is dat hij terugkomt?

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:53

Bij mij is dus het hele blaasje weggehaald, waardoor dus kans op terugkomen al een stuk kleiner is. Onder lokale verdoving.
Bij mij begon het steeds meer zeer te doen, ook als ik niks deed met die hand. Drukte waarschijnlijk ergens op.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:55

Klopt idd dat het terug kan komen. Vooral als je niet genoeg rust geeft aan de betreffende hand, vinger of iets. Mijne kwam ook terug door teveel te snel weer doen. Afgelopen mei voor de 2e X laten opereren

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:19

Is het geen ganglion ? :)
Daar zijn wel een aantal topics over terug te vinden op bokt!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:26

ze is al naar de dokter geweest en als hij zegt cyste dan is het waarschijnlijk al onderzocht.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:33

mystery1980 schreef:
ze is al naar de dokter geweest en als hij zegt cyste dan is het waarschijnlijk al onderzocht.


Ook dokters zijn mensen

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:53

Ik heb hetzelfde, een ganglion, zelfde plek maar dan m'n linkerhand. Het is inderdaad erg onhandig, maar ik heb besloten om hem te laten zitten. Heb er eerder een gehad op een net iets andere plek, die is na 5 jaar vanzelf weg gegaan. Een jaar later kwam deze in de plaats..

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:58

Ik heb een Cyste op mijn linkerslaap op mijn gezicht. Hij groeit inderdaad af en toe ineens uit het niets. Bij mij kan er helaas niks aan gedaan worden omdat de aangezichtszenuw er te dicht bij of zelfs doorheen loopt (wil hiervoor binnenkort een mri). De enige optie is naar mijn weten operatief verwijderen. Zeker wanneer je er echt last van hebt zou ik gewoon even doordrammen bij de HA.
Ik ben proefkonijn geweest, als 4 jarig kindje, ze hebben verkleefmiddel (gebruikt bij spataderen) in mijn cyste gespoten in de hoop dat het zou verkleven, dat is helaas niet gebeurt en heeft het ook niet minder gemaakt. Leeg trekken met een spuit heeft geen zin, want binnen de kortste keren zit hij weer vol :)

De kans bestaat overigens wel dat hij vanzelf verdwijnt :j *duimt hard verder*

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 15:24

Wel, onderzocht is een groot woord. Ik maakte me zorgen, en moest voor iets anders naar de dokter.
Zij heeft het even bevoelt (wat een woord :+ ) en zei me dat het een cyste is en wanneer ik er blijvend last van had die misschien operatief weg moest.
Maar eigenlijk verder niets.

Ganglion ken ik niet. Ga ik opzoeken. Heb wel al jaren een verdikking op mijn pols (binnenkant, rechts onder de muis). Misschien is dat ook zo iets? Maar die heeft nog nooit pijn gedaan.

Doorprikken lijkt me enorm eng :+

xHereIsAnne

Berichten: 317
Geregistreerd: 10-02-15
Woonplaats: Riessen

Re: Cyste hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:31

Ik heb een ganglion bovenop mijn pols. Erg pijnlijk, soms voel ik hem niet en soms kan ik niks meer met mijn pols.
Ik vind doorprikken ook eng en dus ik laat hem gewoon zitten. Wanneer ik er pijn aan heb doe ik er gewoon wat stevigs om mijn pols heen.