Tips tegen misselijkheid na operatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:34

Hoi bokkers,

Ik ben gister geopereerd en was erg bang dat ik weer misselijk zou worden/zou moeten overgeven. Dit omdat het na mijn vorige operaties die ik me kan herinneren wel is gebeurt. Ik heb het goed aangegeven voor de operatie en ik heb er wat voor gekregen. Helaas toch gister avond misselijk geworden, eerst bleef het bij wat kokhalzen en boeren. Dat luchtte wat op en was de misselijkheid weg. Na een tijdje kwam het terug en al snel ook overgegeven. Daarna was het over en eigenlijk niet meer terug gekomen tot vanmiddag.. Er werd thuis gekookt en de etensluchten vielen niet helemaal in de smaak..
De misselijkheid is nog niet weg geweest en overgeven lukt dit keer niet uit zichzelf. Omdat ik geopereerd ben aan mijn buik waar ik erg veel pijn aan heb durf ik niet mijn vinger in m'n keel te steken om mijzelf te laten overgeven. Ik heb geprobeerd wat soep en een broodje te eten maar dit ging niet van harte en lijk nu nog wel erger misselijk te zijn. Ik heb daarna een kauwgumpje gehad om de vieze smaak weg te krijgen, drink af en toe een slokje water maar het zakt nog niet af..

Wie heeft er een goede tip voor mij? Ik lig al wat hoger in bed, omdat ik sneller misselijk ben weet ik dat plat liggen verschrikkelijk is. Ik neem al de hele dag pijnstillers en die helpen niks (helaas ook niet voor de pijn :( )

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:45

Ik heb altijd Veel baat bij gember thee ( stuk verse gember ongeveer zo groot als mijn duim schillen en in stukjes dan een liter kokend water er over. Even poosje laten staan en klaar. Eventueel met een beetje honing. Werkt ook pijnstillend trouwens! !) Heel veel Beterschap gewenst ook

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:48

Heb je trouwens maag beschermers? Want ik word altijd ontzettend misselijk van medicatie. Deze zijn ook gewoon bij de drogist te krijgen. Omeprazol 20 mg heb ik goede ervaringen mee zelf.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:59

Gember tabletten (als je geen gember lust). Maar je kunt ook gewoon bij de arts een middeltje vragen als het te erg wordt hoor.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 22:01

Mayasfrenk schreef:
Heb je trouwens maag beschermers? Want ik word altijd ontzettend misselijk van medicatie. Deze zijn ook gewoon bij de drogist te krijgen. Omeprazol 20 mg heb ik goede ervaringen mee zelf.


Die heb ik inderdaad al voorbij zien komen tijdens het zoeken! Ik heb niks meegekregen.. Ik denk alleen dat ik daar nu niet meer aan kan komen.
Gemberthee heb ik ook gelezen maar gember vind ik echt vies haha. Dat werkt wel echt goed? Ik ben een beetje bang dat ik dan juist nog erger misselijk word

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:04

-Probeer bruisende dranken, gekruide soepen/maaltijden etc te vermijden.
-Gebruik ook géén kauwgom. Je maag begint maagzuur te produceren voor het voedsel die eraan komt - omwille van de knabbelbewegingen van de mond - en dan komt er geen voedsel. Hierdoor kan je maag geïrriteerd raken:

Wat je wel kan proberen is gemberthee, met voldoende suiker, niet te warm. Muntthee kan ook helpen.
Door de operatie in je buik (Is er endoscopisch gewerkt?) kan je gehele buik extra gevoelig zijn. Langere narcose's verhogen ook het risico op misselijkheid na OK net omdat je intestinale stelsel langere tijd niet gewerkt heeft. Als de misselijkheid blijft kan je best even langs de huisarts langsgaan, en daar aangepaste medicatie vragen. Want je wil de boel natuurlijk wel goed werkend houden. (Je bent zeker niet geconstipeerd?)

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:06

Ik vind van wel. ... Ik zou toch dan gelijk morgen iemand vragen die maag beschermers te halen. Want op een lege maag medicatie ( leeg want je geeft over) gaat je maag alleen maar meer overstuur maken en dan dus nog meer misselijkheid veroorzaken

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:08

Als je echt misselijk bent door de narcose helpt eigenlijk alleen het er uit slapen. Komt het meer door de operatie zelf dan kan je het beste even met je arts overleggen wat je het beste kan nemen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 22:15

Pastis schreef:
-Probeer bruisende dranken, gekruide soepen/maaltijden etc te vermijden.
-Gebruik ook géén kauwgom. Je maag begint maagzuur te produceren voor het voedsel die eraan komt - omwille van de knabbelbewegingen van de mond - en dan komt er geen voedsel. Hierdoor kan je maag geïrriteerd raken:

Wat je wel kan proberen is gemberthee, met voldoende suiker, niet te warm. Muntthee kan ook helpen.
Door de operatie in je buik (Is er endoscopisch gewerkt?) kan je gehele buik extra gevoelig zijn. Langere narcose's verhogen ook het risico op misselijkheid na OK net omdat je intestinale stelsel langere tijd niet gewerkt heeft. Als de misselijkheid blijft kan je best even langs de huisarts langsgaan, en daar aangepaste medicatie vragen. Want je wil de boel natuurlijk wel goed werkend houden. (Je bent zeker niet geconstipeerd?)



Thanks! Ze hebben een kijkoperatie gedaan, plekken weg gebrand en een spiraal geplaatst. Ik ben 3 kwartier onder narcose geweest. Ik heb nu een beetje cola zonder prik en water waar ik af en toe een slokje van neem.

Mijn maag is vandaag niet helemaal leeg. Gister avond heb ik over gegeven daarna niet meer. Vanmorgen een beschuitje gehad, vanmiddag 3 toastjes en vanavond (toen ik al misselijk was) een paar hapjes stokbrood met een beetje soep.


Ik baal er ook gewoon van, het valt allemaal al tegen en had zo gehoopt dat het spulletje wat ik gekregen heb tijdens de narcose tegen de misselijkheid goed zou helpen.

Gister viel het dus mee en was het na het overgeven over. Nu lukt het gewoon niet en gaat het niet weg

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:32

Vragen om ondansetron? Mijn vriend heeft dit altijd na heel wat operaties gekregen omdat hij heel veel last heeft van misselijkheid. Mocht je ook geen water met dit tabletje binnen kunnen houden, kunnen ze je ook zetpillen geven die tegen misselijkheid werken. Gewoon even contact opnemen met de arts dus :D Sterkte :(:)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:58

Ik vind gember ook vies, vandaar dat ik ook gembertabletten zei, die krijg je bij elke drogist (tegen wagenziekte).

tootje71

Berichten: 5098
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:59

coca cola helpt.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:52

Mijn moeder heeft vanmorgen zetpillen opgehaald tegen de misselijkheid in het ziekenhuis en die lijken aardig te helpen gelukkig :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:55

Heb je pijnstillers? Ik was na mijn narcose ontzettend ziek, en heb toen gevraagd of ze de pijnstilling uit wilden zetten. Dat hielp echt meteen. Ze zetten me van 9 naar 2 en ik had daarna wel wat pijn maar voelde me zoooooveel beter.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:56

Slapen. :j
Mijn moeder zegt altijd, wie ziek is moet slapen.
Werkt bij mij het beste. En wanner je je beter voelt een stukje appel. Die blijft er bij mij wel in.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:59

Sheran schreef:
Heb je pijnstillers? Ik was na mijn narcose ontzettend ziek, en heb toen gevraagd of ze de pijnstilling uit wilden zetten. Dat hielp echt meteen. Ze zetten me van 9 naar 2 en ik had daarna wel wat pijn maar voelde me zoooooveel beter.


Jep, ik ben donderdag geopereerd in m'n buik. Maar ik ga wel stoppen met diclofenac nemen. Die maakt me volgens mij aardig misselijk.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:02

Diclofenac was bij mij ook een enorme boosdoener. Die ging niet via de ruggenprik maar wat had ik een hekel aan dat spul. Gewoon niet meer genomen :P

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:14

EdkingEnzo schreef:
Sheran schreef:
Heb je pijnstillers? Ik was na mijn narcose ontzettend ziek, en heb toen gevraagd of ze de pijnstilling uit wilden zetten. Dat hielp echt meteen. Ze zetten me van 9 naar 2 en ik had daarna wel wat pijn maar voelde me zoooooveel beter.


Jep, ik ben donderdag geopereerd in m'n buik. Maar ik ga wel stoppen met diclofenac nemen. Die maakt me volgens mij aardig misselijk.


heb je wel de diclofenac met maagbeschermer?

ik kreeg zelf diclofenac met maagbeschermer en tramadol mee.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:30

Diclofenac, aspirine (echte aspirine, niet paracetamol!), ibuprofen, naproxen en nog wat andere medicijnen zijn NSAID's, en die hebben een weerslag op je maag. Een maagbeschermer erbij slikken kan helpen. Die kan je zowel op recept als bij de drogist halen. Als je ze kortdurend slikt worden ze niet door de verzekering vergoed, dus dat maakt op zich niet zoveel uit.

Van tramadol werd ik vroeger vaak misselijk als ik het op lege maag slikte.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:46

fisch, volgens mij heeft de diclofenac die ik meekreeg een ingebouwde maagbeschermer zelfs, dus dan zou je ze niet los hoeven te halen

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:15

Als de diclofenac van de TS ook een maagbeschermer bevat, ja. Is niet altijd zo.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 17:01

Fish_n_Chips schreef:
Als de diclofenac van de TS ook een maagbeschermer bevat, ja. Is niet altijd zo.


Volgens mij niet! Maar we hebben wel maagbeschermers in huis.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:50

Arthrotec is de commerciële naam van diclofenac plus misoprostol.

Bedenk wel wat de "maagbeschermers" doen: ze remmen de productie van maagzuur. Dat heeft zin en betekenis als je een maagbloeding hebt, maar klachten zoals misselijkheid worden erger.

Op zich 'is het beschermen van de maagwand' zo stom nog niet, diclofenac maakt het slijmvlies kwetsbaarder. Maar dat kun je ook op andere manieren aanpakken (L-Glutamine bijvoorbeeld).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-12-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jarco
Berichten: 737
Geregistreerd: 10-10-08
Woonplaats: purmerend

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:00

Ik ben nog niet zo lang geleden ontslagen uit het ziekenhuis voor brandwonden. Ik kreeg toen veel morfine en ketamine ( als ik deze nog goed herinner ) en werd daar extreem misselijk van. In het ziekenhuis kreeg ik via mijn infuus medicatie tegen de misselijkheid, werkte super alleen weet ik de naam er niet van helaas. Zo te lezen heb jij dit ook gekregen in het ziekenhuis. Misschien een optie om
deze medicatie aan je huisarts te vragen?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tips tegen misselijkheid na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:04

Er zijn echt plenty medicijnen tegen misselijkheid :j gewoon even met de dd arts overleggen en ophalen bij de dienstapotheek.