Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 06:12

Goedemorgen Bokkers,

Zoals al een paar ochtenden deze week, zit ik alweer klaarwakker op de bank :O Het is al de 3e ochtend/nacht in een week tijd dat ik voor half 3 wakker ben en niet meer in slaap kan komen. Thank god zijn het nooit 2 nachten achter elkaar want dan zou ik gek worden, maar zelfs de nachten dat ik langer slaap, slaap ik onrustig.
Ik val als een blok in slaap tussen half 11 en 11 uur en vervolgens word ik ergens tussen half 2 en half 3 wakker en blijf ik tot een uur of 4 woelen. Dan ben ik het zat en ga ik uit bed. Tussendoor ga ik vaak nog wel even plassen etc in de hoop dat dat helpt.

Ik begin ondertussen een beetje op te raken, 1 nacht is nog te doen maar na 3 van deze nachten binnen een week kan je mij van de grond rapen zo moe ben ik.
Nog even een aanvulling: ik zit tegen overspannenheid aan en ik moet goed op mezelf letten qua grenzen, dus deze korten nachten hakken er extra hard in.

Wie heeft er een gouden tip? Ik denk dat melatonine niet gaat helpen aangezien ik prima in slaap val, vaak al 15-20 min nadat ik in bed ga liggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:16

Bekend verschijnsel ik slaap ook in blokken van twee of vier uur. Eigenlijk al zo lang ik leef. Mij helpt het om juist even iets te gaan doen maximaal een half uur. Daarna slaap ik zo weer. Als ik alleen ga plassen en weer probeer te slapen lig ik ook gegarandeert te draaien nog uren.

Is wel onderzoek naar gedaan. Maar ik ben kennelijk een lichte slaper en word tussen de slaapcycli die over het algemeen 2 uur duren even wakker om daarna dus weer door te slapen voor 2 of 4 uur. Voor mij heeft het dus niet veel gevolgen voor de kwaliteit van de slaap. Maar er ook geen probleem meer van.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:20

Dit is ook een vorm van insomnia. Misschien eens met de dokter overleggen voor een slaappilletje dat je helpt doorslapen?
Zelf heb ik al jaren insomnia en daarbovenop ook delayed sleepdisorder. Mijn lijf is er inmiddels aan gewend maar een paar uurtjes te slapen, maar ik weet hoe vervelend het is.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 06:27

Dat zijn snelle reacties op de vroege ochtend :o

karuna schreef:
Bekend verschijnsel ik slaap ook in blokken van twee of vier uur. Eigenlijk al zo lang ik leef. Mij helpt het om juist even iets te gaan doen maximaal een half uur. Daarna slaap ik zo weer. Als ik alleen ga plassen en weer probeer te slapen lig ik ook gegarandeert te draaien nog uren.

Is wel onderzoek naar gedaan. Maar ik ben kennelijk een lichte slaper en word tussen de slaapcycli die over het algemeen 2 uur duren even wakker om daarna dus weer door te slapen voor 2 of 4 uur. Voor mij heeft het dus niet veel gevolgen voor de kwaliteit van de slaap. Maar er ook geen probleem meer van.

Dank je voor de tip, ik ga volgende keer proberen even iets langer uit bed te blijven :)


Babeth schreef:
Dit is ook een vorm van insomnia. Misschien eens met de dokter overleggen voor een slaappilletje dat je helpt doorslapen?
Zelf heb ik al jaren insomnia en daarbovenop ook delayed sleepdisorder. Mijn lijf is er inmiddels aan gewend maar een paar uurtjes te slapen, maar ik weet hoe vervelend het is.

Ik heb dit normaal niet zo vaak, ik heb eigenlijk heel sporadisch dat ik zo vroeg wakker ben en dan vind ik het ook geen probleem. Mocht het langer gaan duren dan deze week, geef ik wel even een belletje naar de HA om te overleggen wat hier aan te doen is :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:34

Even wat gaan doen werkt meestal wel fat zou ik eerst even proberen.
Wasjes opvouwen of zo iets.

Hier is het nu half 1 haha ik dacht echt van eh goede morgen :+ heb je met 5 uur verschil

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:35

Hier is het half 12, moest ook even denken toen ik het berichtje las :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:47

Vroege reactie :+ tsja normaal een voor mij logische omdat ik meestal rond 4 wakker ben. Alleen nu dus niet. Wekker ging genadeloos om 5 uur en toen sliep ik bij uitzondering nog :') zul je altijd zien.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:56

https://www.bol.com/nl/p/boom-hulpboek- ... modal_open

Een vrouw die ik ken is erg geholpen door dit boek. Zij had precies hetzelfde als jij. Ze viel meteen in slaap maar werd dan wakker en kon niet meer slapen.

Ik geloof dat het juist beter is om niks te doen. Niet op de klok kijken, niet uit bed maar je hoofd leeg maken en jezelf vertellen dat je nog je uren te slapen hebt. Pin me hier niet op vast. Ik ben zelf gezegend met een dusdanig vaste slaap dat je naast mij met het volle licht kunt lezen en telefoneren zonder dat ik wakker word.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:23

Ik heb het soms ook en in het verleden ook gehad.
Ik ga er dan even uit. Drink een slokje water.
Ga mijn bed weer in maar draai het dekbed om naar de koele kant en mijn kussen ook en dan slaap ik meestal wel weer in.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:29

Ik heb dit ook, maar ben vaak rond half 5 wakker. Meestal slaap ik dan niet meer. Heb de oplossing ook nog niet gevonden. Ik slaap ook licht en moet er vaak nog 2 keer uit om te plassen.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:32

Ik ben al jaren rond 5 uur klaar wakker. Vooral als de klok verzet wordt.
En dan sta ik ook op. Ik heb tot maart in de zorg gewerkt en me werk begon om 7 uur.
Dus ik denk dat het gewoon een gewoonte is. Ik kan wel blijven liggen maar in slaap vallen doe ik toch niet.
Het maakt niet uit hoe laat ik naar bed ga, 5 uur ben ik gewoon klaar wakker.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:51

Ik heb dit ook gehad toen ik op van de stres was en tegen een burn-out aan zat. Ik was onbewust heel erg bezig met de dingen die mij stres gaven als ik in bed lag dat ik daardoor heel erg slecht sliep.wat bij mij toen heel erg heeft geholpen is er over praten met mijn huisarts. Bij mij was het werkgerelateerd en de ha en arboarts hebben mijn hier toen heel goed mee geholpen. Nu zeg ik niet dat je naar de ha moet maar praat er met iemand over die je vertrouwd en van wie je weet dat deze luisterd. Hierdoor krijg je meer rust en kun je misschien ook rustiger inslapen en doorslapen. Ik slaap nachts nu weer goed maar ben wel elke ochtend tegen zessen wakker en kan dan niet meer slapen. Maar altijd beter dan weken achterelkaar maar 1 a 2 uurtjes slaap in de nacht... sterkte ermee want ik weet hoe vermoeiend het is

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:57

Fijn topic om tips uit te halen!
Ik heb er ook erg last van. Vind het ook heel vervelend, omdat ik ook heel veel werk en lange dagen maak op het werk.
Als ik heel vroeg wakker word, wat dagelijks gebeurt ook al ga ik laat slapen, dan ben ik gelijk zo druk in m'n hoofd dat ik niet meer in slaap kan komen. Heel irritant!
Ik probeer mijn hoofd dan wel leeg te maken of nergens aan te denken, maar dat werkt niet. Gouden tips zijn erg welkom! Probeer vaak wat te gaan lezen, maar dat werkt ook niet altijd.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 08:05

Wat een reacties :) Iedereen bedankt voor de tips/ervaringen! Bij mij zal het denk ik ook wel stress gerelateerd zijn, ik heb ook een lichte angststoornis dus ik maak mij 's avonds al druk over hoe ik zou gaan slapen die nacht :+

Lezen doe ik ook altijd, ik pak vrijwel nooit mijn telefoon en ik draai vaak mijn wekker om zodat ik niet telkens kijk hoe laat het is.


Selka schreef:
https://www.bol.com/nl/p/boom-hulpboek- ... modal_open

Een vrouw die ik ken is erg geholpen door dit boek. Zij had precies hetzelfde als jij. Ze viel meteen in slaap maar werd dan wakker en kon niet meer slapen.

Ik geloof dat het juist beter is om niks te doen. Niet op de klok kijken, niet uit bed maar je hoofd leeg maken en jezelf vertellen dat je nog je uren te slapen hebt. Pin me hier niet op vast. Ik ben zelf gezegend met een dusdanig vaste slaap dat je naast mij met het volle licht kunt lezen en telefoneren zonder dat ik wakker word.

Mocht ik nog wat langer hier last van hebben, ga ik deze bestellen! Dank je voor de tip :)

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:10

Ik heb er sinds enkele maanden ook last van . Slaap tot max half 5 en dan ben ik klaar wakker maakt niet uit hoelaat ik naar bed ga. Heb ook van alles geprobeerd maar niks heeft tot nu toe geholpen.
Nu ben ik nooit geen uitslaper geweest maar dit is wel erg vroeg en ik verplicht mezelf dan ook om tot 6 uur te blijven liggen.

Ik ben enkele maanden nu thuis vanwege een zware operatie en revalidatie hiervan maar ik hoop dat ik zodra ik weer aan het werk ben ik langer kan slapen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:14

Ik ben ook bijna altijd heel vroeg wakker. Ik probeer daarom wel vrij vroeg naar bed te gaan. Meestal liggen we om 9 uur al in bed.

Stel dat je net als ik 's nachts wel eens je telefoon pakt, zet hem dan op nightshift. Dan wordt het licht veel warmer van kleur waardoor je makkelijker weer in slaap valt. Werkt echt heel goed!

Ik ga ook wel eens 's nachts naar beneden voor een kopje thee bv, en als ik daarna weer mijn warme bedje in kruip dan slaap ik ook veel makkelijker weer.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:10

Ik zou als ik jou was kijken naar de reden waarom je niet weer in slaap komt. Lig je te piekeren of vind je het frustrerend dat je aan het woelen bent?
Probeer op zo'n moment eens de bodyscan te doen, hierdoor zet je je hoofd stop en laat je spanning in je lijf bewust afvloeien. Bij mij werkt het heel goed in onrustige nachten

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:41

Bij mij werkt warmte heel goed, als ik wakker word zet ik mijn elektrische deken aan en slaap ik in no time weer. Heb een deken met timerfunctie die na 2 uur automatisch uit gaat dus daar hoef ik me ook geen zorgen om te maken. En de warmte zorgt dat ik een beetje rozig word maar zorgt er ook voor dat ik me veilig voel in mijn warme holletje onder de dekens. Uit bed gaan werkt hier juist averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:55

Flowery schreef:
Ik begin ondertussen een beetje op te raken, 1 nacht is nog te doen maar na 3 van deze nachten binnen een week kan je mij van de grond rapen zo moe ben ik.
Nog even een aanvulling: ik zit tegen overspannenheid aan en ik moet goed op mezelf letten qua grenzen, dus deze korten nachten hakken er extra hard in.

Wie heeft er een gouden tip? Ik denk dat melatonine niet gaat helpen aangezien ik prima in slaap val, vaak al 15-20 min nadat ik in bed ga liggen.


Ik denk eerlijk gezegd dat jij hier oorzaak en gevolg omdraait. Stress kan zorgen voor slapeloosheid, wat echt heel gunstig is aangezien je dan in een vicieuze cirkel belandt. (Dit is lichtelijk sarcastisch welteverstaan).

Wat is de reden dat je wakker ligt? Lig je comfortabel of kun je geen fijne houding vinden? Lig je te piekeren? Hoe is jouw "avondritueel"? Dit zal allemaal bij kunnen dragen om de slaap iets te verbeteren, maar eerlijk gezegd denk ik dat je het bij de wortels aan moet pakken; het overspannen zijn.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:17

Stress kan inderdaad ook heel goed de oorzaak zijn van het korte slapen ipv anders om, wat Bizzybijtje ook zegt. Je moet zien om die cirkel te doorbreken en de stress op een of andere manier te verminderen.

Ik heb ook een tijdje gehad dat ik 's avonds niet in slaap kwam, ik heb toen melatonine genomen. In tegenstelling tot wat op de verpakking staat (uurtje voor het slapen gaan) kun je dat het beste rond een uur of 6 a 7 s avonds innemen. Dan werkt het tegen een uur of 11 wel. Melatonine is gewoon bij de drogist te koop. Ik nam overigens 2 x 3 mg en soms ook wel eens 3 x 3. Ik sliep dan makkelijk in en sliep de hele nacht lekker door.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:23

Welkom bij de club, TS. Ik slaap al ruim 3 maanden gemiddeld nog maar 2 uur per nacht.
Volgende maand mag ik eindelijk naar het slaap- en waakcentrum. Ik hou dit niet meer vol.
Melatonine en diverse slaapmedicatie al geprobeerd, maar niets helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:25

Ik denk ook dat stress de oorzaak is. Het zorgt ervoor dat je lichaam extreem alert wordt, en in dit geval laat de stress je niet slapen. Als je al langdurig onder spanning staat (weken/maanden), kan je lichaam hier behoorlijk van slag raken. Kortstondige stress zorgt ervoor dat je alerter wordt etc, maar als dan de stress afneemt, neemt de alertheid ook af, en word je weer rustig. Wanneer je langdurige spanning hebt, lukt het je lichaam niet meer om die alertheid af te laten nemen en krijg je lichamelijke problemen.

Oplossing: de stress wegnemen.

(Para)sympatisch systeem zorgt bij stress dat je lichaam alerter wordt. Orthosympathisch, zorgt erna dat het weer afneemt. Ehhh andersom bedoel ik :')
Afbeelding

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Veel te vroeg wakker worden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 16:33

Ik heb op mijn 18e een burn out gehad, dus ik weet (helaas) alles van stress en hoe je lichaam daar op reageert :(

Ik liep laatste weken bij een psycholoog maar dat klikte totaal niet dus ik ben nog een nieuwe aan het "uitzoeken" :+ Maar ik weet dat ik bij stress erg veel baat heb bij een goede nachtrust, dus vandaar dat ik om tips vroeg en ik heb een paar goede gelezen :D Bedankt daarvoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:37

De tips in dit topic zijn vooral gericht op het inslapen. De reden dat jij wakker wordt is waarschijnlijk omdat het stressniveau een tandje te hoog staat en je dus te licht slaapt. Normaliter ga je 4-5 slaapcycli door per nacht (die duren ieder ongeveer anderhalf tot twee uur). Alleen dan rust je lijf echt uit. Als jij na enkele uren al wakker wordt slaap je waarschijnlijk te licht en krijgt je lichaam geen kans om te herstellen. Een slaaptekort wordt vaak een beetje gebagatelliseerd terwijl het net zo belangrijk is als eten en drinken. Na verloop van tijd neemt je cognitief vermogen af en kan het serieuze problemen veroorzaken. Vraag eventueel bij je dokter of je iets kan krijgen dat je in ieder geval beter door kunt slapen, want een slaapgebrek zal je mentale gesteldheid niet verbeteren. Melatonine doet in jouw geval waarschijnlijk niet veel.
Neem de tijd om een fijne psycholoog te zoeken. Hopelijk knap je snel weer op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:39

Flowery schreef:
Ik heb op mijn 18e een burn out gehad, dus ik weet (helaas) alles van stress en hoe je lichaam daar op reageert :(

Ik liep laatste weken bij een psycholoog maar dat klikte totaal niet dus ik ben nog een nieuwe aan het "uitzoeken" :+ Maar ik weet dat ik bij stress erg veel baat heb bij een goede nachtrust, dus vandaar dat ik om tips vroeg en ik heb een paar goede gelezen :D Bedankt daarvoor!


Ah psycholoog shoppen, herkenbaar :+
Mindfulness kan je helpen om rustiger te worden in je lichaam, bijv de bodyscan. Die zou je ook kunnen doen als je midden in de nacht wakker wordt.
Daarnaast, ga eens hardlopen, bijna alsof je op de vlucht bent. Kan natuurlijk ook met een andere sport, maar even tot het gaatje gaan helpt biologisch heel goed. Je stress kan dan namelijk eindelijk zijn ei kwijt, omdat als je bijv gaat hardlopen, je lijf kan denken dat je op de vlucht bent.

Verder een half uur voor je naar bed gaat geen beeldschermen in de zin van telefoon, tablet of tv.