Gevallen in een diep zwart gat

Moderators: Mjetterd, Sica, Dani, ynskek, Polly, Ladybird, Giolli, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:00

28kamilont28 schreef:
Helaas ging het paar maand later weer niet goed. Helemaal niet goed, slecht eigenlijk. Ik begon met extreem afvallen. Ik heb dit nooit laten weten aan mijn omgeving maar ben op eigen initiatief naar de huisarts gegaan en verteld wat mij dwars zat. Wel enkel vanuit het depressieve oogpunt. Het probleem met afvallen heb ik maar zo gelaten, er was immers geen probleem toch?

:(:) :(:) :(:) :(:) :(:)
Meis toch!
In de vrouwengroep waar ik ooit in zat, noemden we dit 'overleven'.
Okee, het gesprek met de huisarts (PRIMA....!!!!) is daar een breukje in. "Nee, het gaat wel. (= Laat mij maar met rust, svp geen gedoe, ik wil geen uitzondering zijn - dat soort dingen.)

Citaat:
Ondertussen heb ik 6 week dagbehandeling gevolgd voor mijn eetstoornis, ik heb de stempel anorexia gekregen. Dagbehandeling heeft goed aangeslagen maar ook heel veel losgemaakt. Duidelijk geworden is dat mijn eetprobleem en depressieve gedachten voortvloeien uit het pestverleden.

Pesten is vaak traumatisch - om de simpele maar trieste reden dat een groep mensen er op uit is jou te treiteren.
Dat dit hard aankomt wil dus niet zeggen dat jij een malle meid zou zijn, maar dat de ellendelingen het grondig hebben aangepakt. "Het oog van de wereld ziet niets" is een van de vele valkuilen mbt pesten.
:(:)
Nu ja, goed om te weten, nu traumatherapie!
Citaat:
Als ik eenmaal in die sfeer zit, kom ik terecht in paniekaanvallen bestaande uit hyperventileren en dissociaties. Of dat ik flauw val van het hyperventileren. Hiervoor ga ik intensieve behandeling doen die op een kliniek plaats vindt.

Eh - ik ben even het spoor bijster.
Traumatherapie bestaat uit meerdere fasen en als jij nu hyperventileert en dissociëert, is fase 1 aan de orde.
Uiteraard kan dit intensief, ;) waarom tenslotte ook niet.
Fase 1 houdt in, dat ten eerste jouw veiligheid voorop staat. Wat voor neutrale dan wel gezonde dingen heb jij nu nodig om je rustig te voelen? Je krijgt informatie over goed slapen en het is ook de bedoeling ;) dat je 's nachts 8 uur lang doorslaapt.
Verder kan enige informatie over sociale relaties zin hebben, uitleg over emoties (verdriet is zoiets als de kracht om los te laten - woede de kracht om te veranderen; angst is in wezen geen emotie maar je overlevingssysteem) - en veilige dingen die je kunt doen als je boos, bang of verdrietig bent.
Gebruik de 5 zintuigen, dat helpt. Geuren, beweging, muziek, etc. etc.

Citaat:
Ik mis steun in mijn omgeving, ik voel me alleen in het proces. Iedereen om me heen denkt dat als ik alles gedaan heb, alles weer goed is, maar ze beseffen niet dat zij ook een rol spelen. Dit heb ik ook met ze besproken, maar gesprekken lopen helaas niet zo soepel hier. Een belangrijk persoon in mijn directe omgeving vertelde me onlangs dat die het jammer vond dat diegene me op de wereld had gezet. Dit wordt tot op de dag van vandaag ontkent.

Verschrikkelijk!
Ten eerste : als jij er zo aan toe bent, heb je steun KEIhard nodig, punt uit!
(Bedoel je gespekken op de afdeing? I saw it been done! 'de gesprekken op de afdeling lopen niet soepel maar ze willen wel een intensief programma met mij doen". Later ze in een vuurwerkfabriek gaan werken! )

En eerst word je tot in je kern ontkend en daarna glashard alles ontkennen! Brrrr :brr:

Goed dat de behandelaar op de hoogte is!
En hartstikke goed om ook hier steun te zoeken, je doet je best - en je doet het GOED +:)+

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:40

28kamilont28 schreef:
Het is een uitspraak die me heel veel gedaan heeft. Maar als de tegenpartij die ontkent en uitmaakt voor leugenaar, begin ik wel te twijfelen.

Qua patroon mag dit van mij ook pesten heten.
Een trieste, heftige variant op 'eerst een paasei maken, en daarna 'moet jij niet zo gevoelig doen', 'gevoel voor humor hebben', etc.
Citaat:
Janneke2: Het pesten heeft heel veel invloed gehad op het hier en nu.
Over dat traumatherapie. Slaaptraining heb ik (gehad) en merk dat dat wel wat meer rust brengt in het slapen.

Hiep hoi! Een goede nachtrust "mijn oma zei het al" is een eerste vereiste voor herstel.
Citaat:
En heb toegestemd om mijn emoties ook durven te tonen. Dat was wel de voorwaarde om dit traject te begaan.
;) ik hoop maar dat jij die instemming uit vrije wil en in/ vanuit vertrouwen hebt gegeven.
....en dat 'hullie' tenminste een beetje willen kunnen zien hoe je je voelt, dat snap ik ook prima.
Citaat:
Met de gesprekken bedoel ik thuis de gesprekken.

...het is triest, maar de gesprekken op de afdeling gaan gelukkig goed. Dat is belangrijk!
Citaat:
Ik doe mijn best maar heb het idee dat dit niet genoeg is. Is het genoeg? Doe ik wel écht mijn best?
...dit is de taal van de bully: "wat jij ook doet, het is never nooit genoeg!"
Goed om te onderkennen - en trap niet in deze valkuil!
Als Harry Potter fan ken ik het zinnetje 'it is purely he exists'. Je wordt door bullies tot in je kern ontkend en dat geeft een diffuus en naar soort pijn, 'schaamte' geheten.
...praten over schaamte is niet makkelijk, maar houd het in elk geval in je achterhoofd!!!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie