2degraads brandwond op borst, ervaringen met genezing?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

2degraads brandwond op borst, ervaringen met genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 14:33

Hoi bokkers!
Op woensdag heb ik in een bus bijna-kokend water over mezelf heen gegooid. Deed pijn. Gelukkig niet in m'n gezicht, klein beetje over m'n kin maar vooral op m'n borst. Doordat ik in een bus zat heb ik het niet goed kunnen koelen, en de huid zat vrij snel vol met blaren die grotendeels binnen de eerste paar uur uit zichzelf open zijn gegaan. Direct de bus terug naar de stad gepakt en daar aangekomen naar m'n huisarts, die me helaas pas in de namiddag kon zien en me doorstuurde naar het ziekenhuis. Hier is de wond ingepakt met een self-adhesive non stick dressing, gaas en tape, en kreeg ik extra pakjes mee om het thuis te verversen. Die zijn nu op, en met het eraf halen van de dressing vanochtend kwam het grootste gedeelte van de dode huid er ook mee af.

Nu heb ik een open roodroze plek ongeveer ter grootte van mijn handpalm, met wat bruine stukken er omheen waar de huid niet los zit maar wel duidelijk beschadigd/dood is. In de rode huid zijn duidelijk witte puntjes te zien wat op genezing duidt en de wond is rustig, niet geïnfecteerd. Uiteraard wil ik dat zo houden :+ En daarnaast zou het mooi zijn als het minimaal litteken zou kunnen worden, aangezien het op een erg zichtbare plek zit. Echter heeft de dokter me weinig advies gegeven over het genezen na de eerste week, en het internet geeft tegenstrijdige adviezen. Ik zou het zelf graag nog wat langer inpakken met de non-stick dressings, maar de arts zei dat het na de eerste paar dagen open mag blijven. De roze huid ziet er echter nog heel rauw en kwetsbaar uit en ik heb het idee dat laten drogen aan de lucht op dit punt littekenvorming juist in de hand werkt. Ook schuurt kleding er enigszins overheen. Hebben er bokkers ervaring met brandwonden, eventueel ook op deze plek, en hoe het best te handelen? Smeer ik er iets op om het soepel te houden? Zoja, wat? Ik heb vitamine E littekencreme, sudocreme en kan naar de (Schotse) apotheek om andere zaken te halen. Of is het beter om het met rust te laten?

Namens mij en m'n decolleté, zeer bedankt voor het lezen :evaw:

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād


Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 15:02

Zomaar iets smeren doe ik zeker niet, zowel de sudocreme als de littekencreme zijn 'goedgekeurd' door het ziekenhuis, echter de sudocreme vooral voor toen er nog een laagje huid op zat en de littekencreme voor wanneer er weer een nieuw laagje op zit. Over de fase daartussenin is me weinig verteld en gezien mijn ervaring met (kleinere) brandwonden en hoe ontstekingsgevoelig ze zijn wil ik dat liever voor zijn dan er op wachten. Ik ga morgen sowieso langs de gp voor verder advies, NHS24 (de 'bellen met de huisarts' optie) durfde niet te zeggen wat ik er mee moet doen :+ Behalve het 'protocol' wat op de NHS website staat, maar dat is vrij nietszeggend, vandaar mijn vraag hier. De opties nu zijn dus uit laten drogen, er iets op smeren (evt. afdekken) of vandaag terug naar het ziekenhuis ipv morgen naar de GP, maar dat lijkt me eigenlijk ook weer overdreven. Het doet geen pijn meer, dus het is nu echt puur om de heling, en de wond ziet er verder rustig en schoon uit. Thanks voor alle adviezen +:)+

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 16:00

Thanks SVRL! Lees dus toch dat afdekken en soepel houden belangrijk is, dus drogen aan de lucht lijkt me zoals ik dacht niet de juiste keus. Hannanas, dat klinkt inderdaad gevoelsmatig beter dan wat me verteld is. De huid is echt nog rauw en open, niet een mooi roze 'nieuw' huidje. M'n huisgenoot is nu naar de apotheek om meer van de natte anti-plak gaasjes te halen en gaat ook vragen naar flammazine. De huid eromheen begon erg te trekken en heb daarom op de randen wat sudocreme gesmeerd zodat het zacht blijft tot ze terugkomt.

Bedankt voor de hulp iedereen! Ga morgen direct terug naar de GP voor meer advies. Geluk bij een ongeluk dat het bijna halloween is, kan ik net doen of het bij m'n kostuum hoort :=

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 17:39

Staat voor general practitioner, Engelse naam voor de huisarts! Ik woon in Schotland :)

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lindo, ynskek en 166 bezoekers