Gehoorapparaatje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pivione
Berichten: 386
Geregistreerd: 20-04-13

Gehoorapparaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 19:23

Hoihoi

Ik krijg binnenkort helaas aan beide oren een gehoorapparaatje, nu vroeg ik mij af of er bokkers zijn met advies voor een bepaald merk/type. :o

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:36

Volgens mijn vriend met twee gehoorapparaten:

Afhankelijk van zorg verzekering mag je niet kiezen helaas, maar als je de keuze hebt, absoluut GEEN Simens.

Hopelijk kan ik hem vanavond of morgen nog een keer nar dit topic lokken zodat hij je een uitgebreider antwoord of PB kan sturen ;)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:07

Mijn moeder krijgt ook gehoorapparaatjes (als ze tenminste zover te krijgen is).

Welke audicien wel en welke zeker niet? Met de reden ajb :)

In ons dorp zitten er 4 in dezelfde straat en verderop nog eens 2 :?

Iriz
Berichten: 160
Geregistreerd: 12-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:23

Naar aanleiding van de categorie waarin de audioloog je zal hebben ingedeeld, heb je keuze uit verschillende merken en apparaten. Hier hangt ook de hoogte van de vergoeding van de verzekeraar van af.

Zelf heb ik al sinds jongs af aan gehoorapparaten en heb ik dan ook verschillende toestellen en merken gehad. Wat ik je kan aanraden is om in gesprek te gaan met je audioloog en iemand van de beter horen om te kijken welk toestel het beste bij je past. Bij de beter horen kan je dit toestel dan gratis op proef krijgen. Zo kan je meerdere toestellen proberen en uiteindelijk kijken wat voor jou het fijnste is.

De klank van het geluid verschilt per fabrikant en vaak ook per toestel, vandaar dat het erg belangrijk is om verschillende merken uit te proberen. Ook verschillen de opties voor eventuele extra ondersteuning zoals bluetooth, waterresistentie of solo aansluiting per toestel, dus mocht je dat nodig hebben zal je daar ook nog even naar moeten kijken.

Ga vooral voor dat toestel waar jij je prettig bij voelt en hang niet aan een bepaald merk waar anderen blij van worden, jij moet er immers mee rondlopen en horen. Mocht je vragen hebben, staat mijn pb altijd voor je open

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:23

Ik heb goede ervaring met Beter Horen, maar ook met van Boxtel. :)
Zelf draag ik toestellen van Resound, welke ik erg fijn vind want 'pluutjes' in je oren ipv op maat gemaakt dopjes en keuze uit tig kleuren (ik heb rood :D).
Ook zijn deze aan te sluiten op de minimic, een apparaatje wat kan ondersteunen in drukke ruimtes maar ook aan je tv/telefoon/pc etc gekoppeld kan worden.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:26

Mijn man wil alleen nog maar naar hoorwinkels van 'Van Boxtel' en raad een hoorapparaat van Widex aan.
Schoonenberg en Beter Horen leveren hier in de buurt (Venlo en Venray) waardeloze service! En luisteren niet naar hun klanten.

Verder krijg je alle gehoorapparaten gewoon op proef dus wees niet bang dat je iets koopt waar je niks mee kan. Kan alleen wel even duren voordat je iets vindt wat wel past.
Sterkte met hoorapparaten voor twee oren, vaak werkt dat niet zo fijn. Probeer anders ook gewoon eens 1 oor. Ze bootsen het 'normale horen' wel na maar het is nooit zoals het zou moeten zijn.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:05

Ik werk bij een audicien (niet bij een grote keten) en ik kan je zeggen, er is zó veel keus, zó veel mogelijk. Van toestellen die in te stellen zijn naar gelang de situatie met je Iphone, naar toestellen die 3 maanden in je oor blijven zitten en volledig onzichtbaar zijn (Google maar eens op Phonak Lyric ).
Maar de écht goed toestellen vallen buiten de categorieën die iriz hierboven terecht noemt.
Die categorieën worden door de verzekeringsmaatschappij opgelegd, dwz, daar word je, al naar gelang je gehoorverlies, in ingedeeld.
Maar... je mág buiten die categorie kiezen! Dan krijg je ze niet vergoed vanuit je verzekering maar wellicht wel deels vanuit de belastingdienst teruggave.

Vanuit je basis verzekering wordt gewoonlijk 75% van de kosten (binnen categorie ) vergoed. Evt een aanvullende verzekering vergoedt soms nog een deel van de overige 25%. Even zoeken op independer geeft je dar een mooi overzicht van.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:56

Ligt helemaal aan welk gehoor verlies je hebt, daar wordt een apparaat op gekozen. Ik ben aanvullend verzekerd maar ik moest 2 nieuwe apparaten. De kosten bijna 2000 euro, dat geld heb ik niet dus ik heb nu een apparaat op mijn beste ook dat was 625 euro. Daar is de vergoeding van de verzekering al af. Dus spaar ik nu weer door voor het andere apparaat, want dat is er 1 met veel versterking dus nog duurder.

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Gehoorapparaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:24

Ik heb aan beide kanten apparaatjes en een gehoorverlies van ong 70%. Heb ze al sinds ik een klein kindje ben.
Ik zit zelf bij een particuliere audicien. Dus niet zo'n grote keten.

Je krijgt voorstellen die in jou categorie qua hoorverlies passen. En wat algezegt was 75% word vergoed. De rest betaal je zelf bij.
Ik heb Widex en Phonak gehad, beide goede merken.

Hou er ook rekening mee dat je minimaal 5 jaar moet doen met een apparaatje voordat je weer nieuwe mag van de verzekering.

Ik heb zelf met een op maat gemaakt oorstukje.

Pivione
Berichten: 386
Geregistreerd: 20-04-13

Re: Gehoorapparaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 09:36

Ik ben bij een Schoonenberg audicien geweest. En heb een folder gekregen voor een Unitron Moxi, die is zo klein mogelijk en valt onder mijn vergoeding, de folder is er lyrisch over(doh) , en ik heb geen idee van die apparaten haha.

Pivione
Berichten: 386
Geregistreerd: 20-04-13

Re: Gehoorapparaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 18:49

Niemand?

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Gehoorapparaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:47

Het is niet voor een ander in te vullen welk gehoorapparaat het best bij jouw specifieke gehoorverlies past.
Binnen welke categorie ben je bijvoorbeeld ingedeeld? Want ook het toestel wat je noemt, Unitron Moxi, zijn verschillende uitvoeringen van.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:54

Wat anderen ook al zeggen, het gaat vooral om welk toestel past bij jouw gehoorverlies. Daar kom je achter als je gaat uitproberen.