is er een dokter in de zaal? (lastige termen uitleggen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

is er een dokter in de zaal? (lastige termen uitleggen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 20:23

hey, bokkers :)
vanmiddag was ik bij de orthopeed en die had best wel haast dus heb niet helemaal overal uitleg over kunnen vragen. nu heb ik een papiertje mee wat er uit mijn mri kwam wat echt abracadabra voor mij is hihi. zou iemand me het in abn kunnen uitleggen?
- doorgemaakte ruptuur van het calcaneofibulaire ligament
- doorgemaakte partiƫle ruptuur van het anterior talofibulaire ligament met fibrose vorming
- voorts doorgemaakt partieel letsel van het tibio-talaire ligament
- spoor vocht in de peroneuspeesscheden ( als ik dat google vind ik helemaal niets :') )
thanks alvast ( en wat zou je bij dit als behandeling doen? :) )

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:26

Zoals ik het begrijp heb je scheuren on de ligamenten (gewrichtsbanden) van je enkel.
Behandeling voor ligementen die stuk zijn is rust en daarna terug opbouwen onder begeleiding van een kine. Soms moeten ze ook genaaid worden bij volledig scheuren en dan komt er ook gips aan te pas maar dan hadden ze je niet zo zonder uitleg laten gaan denk ik. Of het is een heel beroerde dokter.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-10-16 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: is er een dokter in de zaal? (lastige termen uitleggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:27

gescheurde enkelbanden

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:29

Vrij vertaald: Jij hebt een keer goed je voet/enkel verdraaid :P

De fibula is het kuitbeen, de calcaneus je hiel en de Talus is het botje bovenop je voet dat het met je been verbind.
Je heb verschillende peesjes en bandjes gescheurd gehad die de voet met je onderbeen/kuitbeen verbinden.

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:32

Inderdaad, ruptuur is scheuren. En calcaneofibulaire ligament zit aan de buitenkant van het enkel. Van de hak richting die bult zegmaar die aan de buitenkant van je enkel zit. Het zit allemaal in je enkel in ieder geval. En de latijnse woorden zijn een bepaald onderdeel van je enkel.

Wel heel raar dat je arts verder niks verteld heeft. Je kunt morgen ook even bellen naar de arts/poli orthopedie

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:33

Ruptuur = scheuring, volledig.
Partiele ruptuur, gedeeltelijk, er zitten nog vezels aan elkaar.
Partieel letsel = andere schade dan een ruptuur, aan een gedeelte van een ligament
Spoorvocht in peroneuspeesschede = vocht in een peesschede, een soort koker waar je pezen doorheen lopen.
Fibrose vorming is zoiets als littekenweefsel.

Geen idee wat ik er mee zou doen. Hangt oa af van je klachten, van jouw wensen en van hoe lang geleden dit ontstaan is. Maar zelfs dan kan ik er niks zinnigs over zeggen. :D

Hoop dat je wat aan de uitleg hebt. Waar de ligamenten lopen kun je zelf opzoeken neem ik aan.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 21:16

Ir111 schreef:
Ruptuur = scheuring, volledig.
Partiele ruptuur, gedeeltelijk, er zitten nog vezels aan elkaar.
Partieel letsel = andere schade dan een ruptuur, aan een gedeelte van een ligament
Spoorvocht in peroneuspeesschede = vocht in een peesschede, een soort koker waar je pezen doorheen lopen.
Fibrose vorming is zoiets als littekenweefsel.

Geen idee wat ik er mee zou doen. Hangt oa af van je klachten, van jouw wensen en van hoe lang geleden dit ontstaan is. Maar zelfs dan kan ik er niks zinnigs over zeggen. :D

Hoop dat je wat aan de uitleg hebt. Waar de ligamenten lopen kun je zelf opzoeken neem ik aan.


ja dit was echt precies wat ik me afvroeg. of ruptuur helemaal was dan partieel letsel was.
de arst liep al een half uur uit dus had best wel haast. voor de mri was er al een behandeling gestart met de enkel fixeren dus het was conclusie behandeling past bij letsel ik moet weer door :')
rust rust rust rust ;( ookal wil ik dat eigenlijk niet horen :x
maar moet het zelf morgen uitleggen aan acture ( soort uwv ) van mijn werk dus vandaar. dat ik op dit moment echt niet 8 uur op een dag mag snel wandelen ( en kan )

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: is er een dokter in de zaal? (lastige termen uitleggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:18

Meestal is de bedoeling dat je terug gaat naar je huisarts die op de hoogte gebracht wordt en dan de behandeling voortzet.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: is er een dokter in de zaal? (lastige termen uitleggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:24

Wanneer is dit gebeurd?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 21:27

Ir111 schreef:
Wanneer is dit gebeurd?

4 maanden geleden :o in eerste instatie had het direct in het gips gemoeten maar nu heeft dat niet zoveel nut meer dus 6 weken brace en zo veel mogelijk rust en dan weer naar de fysio.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: is er een dokter in de zaal? (lastige termen uitleggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:31

Jeetje! Sterkte. Braaf zijn en rust nemen hoor, hoe moeilijk ook. ;)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 21:36

Ir111 schreef:
Jeetje! Sterkte. Braaf zijn en rust nemen hoor, hoe moeilijk ook. ;)


ja zal ik doen. mijn ouders zijn alleen een beetje boos op de spoed van het olvg die mij dus met een elastiek naar huis hebben gestuurd met blijven lopen je mag geen krukken gewoon belasten en alleen terug naar de huisarts als je er niet op kan lopen na een week ( dat kon ik soort van wel := ) terwijl nu achteraf er wordt gezegd dat er direct gips om moest.
maar thanks voor de google translate allemaal :) ( en dan dacht ik als paraveterinair redelijk latijns te kunnen :n )