Mindfulness...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 12:25

Hoi,

Mij is al door meerdere mensen Mindfulness aangeraden, vanwege teveel spanningen/stress/ negativiteit die ik van andere vast houd.
Nu vroeg ik me af, zijn hier toevallig mensen mee bekend, of die ervaringen hier mee hebben, en het met mij willen delen? :oo

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:45

Ik ben een aantal maanden geleden in een burn-out beland en heb de Mindfulness app gedownload en gebruikt. Ik vond het echt heel fijn. Had het van te voren niet verwacht! Je komt echt even terug bij jezelf en gaat anders tegen bepaalde dingen aankijken. Ik gebruik het nu te weinig, zou het weer meer moeten doen. Het zou wel kunnen dat je het wat vaker moet doen eerst, niet iedereen kan de oefeningen direct goed uitvoeren en het voelen.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:46

Ik wilde er ook mee beginnen, en heb het boek mindfulness for dummies gekocht. Maar tot nu toe nog geen tijd gehad om ermee te beginnen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:48

Ik heb ooit een cursus gehad via mijn opleiding maar het was niets voor mij.
Het principe van ontspannen door een bodyscan kende ik al en pas ik al toe.

Maar er zijn verschillende soorten cursussen of manieren om het te leren dus wellicht zou iets anders me wel passen.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 12:49

anne_bento schreef:
Ik ben een aantal maanden geleden in een burn-out beland en heb de Mindfulness app gedownload en gebruikt. Ik vond het echt heel fijn. Had het van te voren niet verwacht! Je komt echt even terug bij jezelf en gaat anders tegen bepaalde dingen aankijken. Ik gebruik het nu te weinig, zou het weer meer moeten doen. Het zou wel kunnen dat je het wat vaker moet doen eerst, niet iedereen kan de oefeningen direct goed uitvoeren en het voelen.


Hoe heet die app als ik vragen mag?
Mag eventueel ook per PB hoor! :)

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:53

Ik heb er ook positieve ervaringen mee.
Korte impressie hoe het bij mij werkt: ipv te blijven denken hoe het bijv op mijn werk was, ga ik als ik naar huis fiets goed letten op de dingen die ik voel ( zon op mijn huid, welke kant voel ik de zon, briesje), of wat ruik ik, hoor ik en zie ik.
Geen oordeel toekennen aan wat je ervaart. Geen wedstrijd maken om alles te willen voelen, zien etc. Gewoon even stilstaan bij wat je op dat moment voelt.
Dan word je bewuster van je omgeving en gaat je lichaam alerter worden en je hoofd wordt rustiger.
Ik vind het prettig en net als mijn voorgangers, moet ik het weer wat meer gaan toepassen.
Succes!

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:54

Die app heb ik ook gehad, maar weer verwijderd omdat ik geen tijd/rust had. Misschien is dit topic een goede motivatie om de rust en tijd te vinden.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:02

Als je even Googled kun je ook best veel over mindfullness vinden.

Het is, heel kort gezegd, een vorm van meditatie en aanvaarding/acceptatie.
Dus niet vechten tegen gevoelens/gedachten maar aanvaarden wat er NU is...

Omdat jij aangeeft dat je energie van anderen vasthoudt, heb je ook wel eens naar hooggevoeligheid gekeken ?

Zelf geef ik tijdens sessies wel eens mindfulness-meditaties in de wei bij de paarden.
Zowiezo zorgt in de natuur zijn al voor een stukje ontspanning.

Een hele mooie toepasselijke quote die ook op mijn website staat (op de mindfulness pagina)
"You should sit in meditation for 20 minutes a day
Unless you're too busy,
then you should sit for an hour"
:)

Anoniem

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:05

Jazeker, wat wil je weten haha.
Ik heb een korte opleiding gedaan om MBCT te mogen geven (mindfulness based cognitive therapy) dus kan er het eea over vertellen.
Mindfulness is in ieder geval absoluut niet zweverig en zeker wel wetenschappelijk onderbouwd. Je leert omdenken, waardoor je minder stress veroorzaakt voor jezelf. Het houdt meer in dan af en toe een bodyscan. Als het kwartje eenmaal gevallen is kan het veel positieve veranderingen teweeg brengen :j

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:06

Dit is de app die ik gebruik: https://itunes.apple.com/nl/app/vgz-min ... 31500?mt=8

Ik zie meerdere reacties: geen tijd voor. Dat zeg ik ook vaak, maar er staan zulke korte oefeningetjes op dat dat eigenlijk onzin is. En jetm: jou laatste stukje is helemaal waar, tijd maken..

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:06

Ik heb dit topic van LZP naar MWS verplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:12

anne_bento schreef:
Dit is de app die ik gebruik: https://itunes.apple.com/nl/app/vgz-min ... 31500?mt=8

Ik zie meerdere reacties: geen tijd voor. Dat zeg ik ook vaak, maar er staan zulke korte oefeningetjes op dat dat eigenlijk onzin is. En jetm: jou laatste stukje is helemaal waar, tijd maken..


Je kunt zelfs mindfull worden in het dagelijks leven, al gaat het minder snel dan met meditatie. Dus het "geen tijd" is gewoon onzin inderdaad :D

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:18

Ik heb een stuk zitten lezen, maar het klinkt wel echt heel goed. Ik denk dat ik me ook maar eens ga verdiepen, miss handig om dit topic ter ondersteuning van elkaar te hebben :) ?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:22

Bedankt voor de reacties.

Ik zal waarschijnlijk inderdaad ook zeggen weinig tijd ervoor, maar hier is tijd voor te maken lijkt mij?
Werk 47 a 55 uur per week, daarnaast nog een paard te doen. Maar voor 20 a 30 minuten per dag is dan ook nog wel tijd over!

Ik houd heel veel spanning en stress vast, of het nou van mezelf is, of van andere.
Ook kan ik me erg druk maken om wat er komen gaat.
Stel; als ik bv op het werk naar kantoor geroepen wordt, al is het positief, dan gaat mijn hartslag al op "hol", en maak ik me druk met, oh wat is er?

Zulke dingen.... Blijft dan in mijn hoofd zitten, én dat kan al wil ik het dol graag, niet los laten!

Ik ga de app eens opzoeken in Google Store, Dankjewel!

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:25

Ik kom het ook iedere keer tegen en het zou voor mij ook goed zijn me er eens wat meer in te verdiepen. Ik gun mezelf er alleen de tijd niet voor. Hopelijk helpt dit topic mij.
De link stuurt me trouwens wel naar de app store, maar ik krijg verder geen beeld :(

Wat jij beschrijft is precies waar ik ook tegenaan loop stamper!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:26

Als je met je paard bezig bent is dat al een heel mooi momentje om samen mindful te zijn.
Zorgt naast rust ook nog eens voor een mooiere verbinding samen :)

En mindfulness is dan eigenlijk gewoon registreren dat er vanalles in je hoofd zit wat je niet los kunt laten. Okee, dan is dat nu even zo .... Prima

Soms kan je ook onderweg naar kantoor even diep ademhalen, en nog een keertje. En met rustige ipv gehaaste stappen naar kantoor lopen. Dan neem je ook even tijd voor jezelf in de baas zijn tijd.
Je kan de hele dag door mindful zijn

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:07

Ik heb zojuist even de app gedownload.... Én maar gelijk even aan de slag gegaan, maar oh wat is het nog eventjes moeilijk!
Ga dit zeker elke zaterdagavond lekker doen, weekend begint dan, dus ideale tijd denk ik zo...

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:08

jetm schreef:
Als je met je paard bezig bent is dat al een heel mooi momentje om samen mindful te zijn.
Zorgt naast rust ook nog eens voor een mooiere verbinding samen :)


Dit zou je denken ja.... Alleen het jammere is dat je zélfs dan nog negativiteit van andere oppikt... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:09

Ik heb vorig jaar een mindfulnesstraining gevolgd in het Radboud ziekenhuis :j Is me heel goed bevallen en ondanks dat ik geen enorme stressklachten had heb ik er toch heel veel aan :j

Mocht je ergens een training willen volgen kijk dan wel even goed naar iemands opleiding, er zit nogal wat kwaliteitsverschil tussen :o

edit; in deze link vind je de mindfulness meditaties van de training die ik gevolgd heb. https://www.radboudcentrumvoormindfulne ... editaties/
Ik vind de app van VGZ wel oke, maar sommige oefeningen zijn mij te zweverig (je een tempel met je spirituele meester inbeelden etc). De oefeningen van de training zijn wat meer straight-forward en zeker bij de langere meditaties zit ook wat uitleg over het doel van de oefening etc :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-16 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:11

Hier er ook mee bezig :) De app van VGZ ook. Maar eigenlijk werkt het voor mij nog het beste met iemand samen... in mijn eentje is de tijd er voor nemen nogal een uitdaging. Ga ik alsnog mijzelf bezig houden met alles... :')

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:12

Dannon schreef:
Hier er ook mee bezig :) De app van VGZ ook. Maar eigenlijk werkt het voor mij nog het beste met iemand samen... in mijn eentje is de tijd er voor nemen nogal een uitdaging. Ga ik alsnog mijzelf bezig houden met alles... :')


Dat merkte ik net oook heel goed inderdaad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:13

Hihi, qua de tijd nemen;
Een bekend gezegde over mediteren is dat je het 20 minuten moet doen als je de tijd hebt, en als je de tijd niet hebt moet je het 60 minuten doen :D
Juist dan heb je het nodig ;)

Voor wat laagdrempelige uitleg en verhaal hoe iemand het ervaart, valkuilen, en nog grappig ook kan ik jullie het boek 10% Happier ook echt aanraden trouwens :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-16 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:14

Dannon schreef:
Hier er ook mee bezig :) De app van VGZ ook. Maar eigenlijk werkt het voor mij nog het beste met iemand samen... in mijn eentje is de tijd er voor nemen nogal een uitdaging. Ga ik alsnog mijzelf bezig houden met alles... :')

Heel herkenbaar inderdaad! Ik zou het dagelijks moeten doen maar het schiet erbij in doordat je gewoon maar doorgaat met alles. En laat dat nou juist de rede zijn om juist even stil te staan en de app te openen. Ik moet het echt een soort van inplannen voor mezelf, lukt lang niet altijd -O-

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:16

Ik zou ook juist proberen om als het wel druk is even jezelf terug te trekken... Al is het maar even voor 2 minuten naar de wc en daar dan even een minuut alleen denken aan je ademhaling.
Of even tijdens het eten heel geconcentreerd bezig zijn met ruiken, proeven en kauwen van je voedsel.

Ik heb van de zomer een korte cursus gevolgd van mindfulness en dat was best prettig. Ik heb nu Insight Timer op mijn telefoon staan en begin nu elke ochtend met 6 minuten een geleide meditatie (gewoon in bed en anders spring ik ook nooit in 1x mijn bed uit als de wekker gaat)

Het jezelf afschermen van andermans negatieve energie is soms wel lastig maar als je meer bij jezelf blijft wel stuk makkelijker. Soms kan het dan ook helpen zeker als je gevoelig bent voor bepaalde mensen om jezelf voor te stellen in een soort bubbel. Dan is het makkelijker om invloeden van buitenaf niet te laten binnenkomen.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Mindfulness...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 19:29

Thanks, ga het proberen! :)