Ervaringen orthomoleculair dietist

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 22:43

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een orthomoleculair dietist.

Zelf ben ik al jaren aan het vechten tegen de overtollige kilo's. Sinds oktober 2014 ben ik zo rond de 18 kg afgevallen. 'Helaas' blijft mijn buik erg dik in verhouding.
Voor een in mijn ogen gezond gewicht ben ik nog 4-6 kilo te zwaar.

Ik heb al verschillende manieren geprobeerd om verder te vallen (o.a koolhydraatarm). Helaas voel ik mij hier niet lekker bij en is het in mijn ogen vrij weinig wat ik voor gewichtsverlies er mee bereik. Maximaal 2.5 kg. Daarnaast voel ik mij er mij moe door en heb echt het gevoel dat ik ergens tekort(en) van heb.
Afgelopen voorjaar is mijn bloed nog getest op diverse dingen, maar dit was allemaal prima.

Toch zou ik graag voor een echt gezond gewicht willen gaan. Omdat ik zelf merk dat ik op bepaalde voedingsmiddelen niet lekker reageer, kwam ik er door Google achter dat een orthomoleculair dietist daarbij zou kunnen helpen om dit te achterhalen.

Nu ben ik benieuwd naar de verhalen van bokkers die ervaring hebben met een orthomoleculair dietist. Zowel positieve als negatieve ervaringen.

Dus ik zou zeggen: brand los!

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 23:02

Geen ervaring met een orthomoleculair diëtist, maar wel met een natuurdiëtiste. In mijn geval vanwege ziekte en blijven afvallen. Het is helaas niet goedkoop, omdat er een aantal onderzoeken worden gedaan via bloed en ontlasting. Qua gewicht was ik veel afgevallen in korte tijd, maar mijn buik zag eruit of ik tegen het einde van mijn zwangerschap was. Ik bleek veel intoleranties te hebben en mijn vertering ging ook niet optimaal vanwege het uit balans zijn van mijn darmbacteriën. Ik kan bijvoorbeeld heel slecht eiwitten en rauwe groenten verteren. Zij zei al dat ik een Paleo dieet lichamelijk niet zou kunnen volhouden. Nu heb ik een dieet op maat en blijft mijn gewicht stabiel en mijn buik gewoon plat.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 12:12

Ik herken het gedeelte van een buik hebben net of je op het eind van de zwangerschap bent ook.
Ik heb iemand via Google gevonden die zowel natuurdietiste en orthomoleculair dietiste is.
Zou ik een indicatie van de kosten mogen hebben? Mag ook per pb hoor ;)

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:24

Het consult zou ik moeten nakijken. Maar het zijn de onderzoeken die je daarnaast nog moet/kan doen. Ik heb mijn bloed op intoleranties laten testen bij Prohealth de ImuPro300 die was uit mijn hoofd zo'n 400 euro (via een huisarts of diëtiste hoef je dan geen btw te betalen). Daarnaast heb ik een ontlastingsonderzoek laten doen. Dat was ook volgens mij iets van 150 euro. Laatst heb ik weer ontlastingsonderzoek moeten doen voor de vorderingen. Die hoefde maar gedeeltelijk, dus dat was iets van 90 euro. Dan heb ik nog de supplementen die ik daarbij moet nemen. De kosten van de diëtiste worden wel weer deels door mijn zorgverzekeraar vergoed. Ondanks de kosten ben ik wel heel blij dat ik de onderzoeken heb laten doen. Ik weet nu bijvoorbeeld ook dat ik nog geen probiotica mag nemen. Mijn darmen moeten eerst beter worden. En wanneer ik er wel aan mag beginnen kan er ook gericht één worden gegeven, omdat bekend is waar ik een overgroei en waar ik een tekort aan heb.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 14:27

Het consult dat ik gezien heb kost €80 per uur.
Bloedonderzoek heeft afgelopen voorjaar nog plaats gevonden via bij de huisarts. Geen idee of dit dan nog een keer zou moeten.

Ik ga haar straks even een mail sturen met mijn vragen.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:50

Ik had ook een bloedonderzoek bij mijn huisarts, maar de ImuPro is veel uitgebreider. Er kwamen ook veel dingen uit die ik niet had verwacht, zoals bijvoorbeeld knoflook en citroen. Dat nam ik echt dagelijks. Ik hoop voor je dat je zo meer duidelijkheid krijgt.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:13

Houd in de gaten dat als je naar een dietist gaat je zorgverzekering ook nog mee zal betalen. Dietist wordt vergoed. Hoe dat zit met de onderzoeken weet ik niet, maar consulten iig wel.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 18:19

Sec: De dietist wordt 3 uur vanuit de basisverzekering vergoed, mits je je eigen risico al geheel betaald hebt. Heb je nog een eigen risico, zal je het dus eerst gewoon zelf moeten betalen. Tenminste, dat is wat mij zorgverzekering mij aan de telefoon vertelde.

inge_aryn: hmm.. misschien dan toch maar doen.. zou ik mogen weten bij welke natuur-diëtiste jij bent geweest?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:06

Dat klopt inderdaad :) dietist zit in het basispakket dus inderdaad wel eerst je eigen risico.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:24

"Helaas" heb ik daar nog geen €20 van gebruikt.

Ik heb de mail verstuurd, wacht rustig de reactie af..

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 20:30

inge_aryn: heb jij van de ImuPro eerst een check gedaan? Of gelijk een gehele test?

Het trekt mij wel erg aan om dit te laten testen. Maar weet niet zo goed welke ik dan moet laten doen. En sjee wat een prijzen :oo
Maar als ik dan kijk wat er getest wordt en wat voor informatie je krijgt, is het wel in verhouding schat ik zo in :o

Sowieso wacht ik eerst de reactie af van de diëtiste die ik gemaild heb.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 00:11

Ik ben bij Tanja Visser in Heerhugowaard. Ik heb meteen de meest uitgebreide test laten doen. Ik was zo ziek dat ik anderhalf jaar in mijn bed heb gelegen (Lyme). Nu met de diëtiste en nog een aantal dingen werk ik 24 uur en daar zit nog steeds een stijgende lijn in.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 12:00

Dankje voor je antwoord!
Wat ontzettend vervelend dat je de ziekte van Lyme hebt.
Wel ontzettend fijn dat het nu zo de goede kant op gaat.

Voor zover ik weet ligt er bij mij geen ziekte aan ten grondslag.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:57

ItsMe2 schreef:
Dankje voor je antwoord!
Wat ontzettend vervelend dat je de ziekte van Lyme hebt.
Wel ontzettend fijn dat het nu zo de goede kant op gaat.

Voor zover ik weet ligt er bij mij geen ziekte aan ten grondslag.


Dankjewel! Ik ben er ook van overtuigd dat voeding en hoe je lichaam dit verwerkt echt zo belangrijk is. Meten is weten. Alleen jammer dat dit dan best prijzig is, maar ja je gezondheid is natuurlijk onbetaalbaar.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 18:40

Dat sowieso.. gezondheid is onbetaalbaar.
Ik wacht even de reactie van de natuur/orthomoleculair diëtiste af die ik gemaild heb.

Maar ergens twijfel ik ook.. ik heb zelf met weinig begeleiding wat recepten betreft uitgevonden hoe je tarwevrij kan eten. Dat was nog best een opgave.
Dus als ik nu ''gewoon'' via ImuPro laat testen, dan is de rest denk ik zelf ook wel uit te vinden.. toch?

Sowieso wil ik dan wel eerst de voorscreening doen. Komt daar uit dat ik daadwerkelijk ergens intolerant voor ben, dan laat ik verder testen.
Maar eerst sparen! :=

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 19:55

Ik ben bezig om een telefonische afspraak te maken en aan de hand daarvan een consult in te plannen.
Ik ben benieuwd..

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Ervaringen orthomoleculair dietist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:32

Ik ben ook benieuwd voor je. Ik hoop dat het je iets brengt!