Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:25

Je D is te weinig, en je B12 zit in het grijze gebied (150-250).. en kan dus zeer zeker klachten geven.

Vitamine D kan je gewoon bij slikken (stapelt niet zoals hierboven gezegd wordt; er bestaat ook geen bovengrens.. echter is de ideale waarde zo rond de 80-100).

Maar die B12 zou ik (in samenwerking met de huisarts, 2x per week 5 weken lang) aanvullen met injecties, en kijken of je daarvan opknapt.
En gezien de B12 klachten, gok ik van wel..
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... 12-tekort/
Laatst bijgewerkt door Casarell op 20-09-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt



Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:33

Zou kunnen.. alleen zijn sommige referentiewaarden veel te laag.. het is maar net welke waarde het lab hanteert.
Zo is de referentie waarde B12 tussen de 130-700, maar er zijn veel mensen die onder de 300 al klachten krijgen.
En dan heb je ook nog de verschillen in de waarde die in het bloed is gemeten, en de waarde op cel niveau.. dat laatste is datgeen wat werkelijk iets in je lichaam doet.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:37

Een teveel aan vitamine D wordt in het lichaamsvet opgeslagen.

Ik had in mei een D waarde van 48 nmol/l en heb van de huisarts vitamine D pulletjes gehad van 800 IE.
Ik heb 3 maanden die pilletjes genomen en heb dagelijks liggen bakken in de zon.. was ook behoorlijk bruin geworden.
Maar nu 3 maanden later is mijn waarde 'slechts' 67 nmol/l.
Heb nu dus ook een hoge dosis D in mijn tabletten.. 3000 IE.. eens kijken wat dat doet.
Over 2,5 maanden weer bloed prikken..

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:11

Dat zou je 3 maanden kunnen doen met die vitamine D, en dan weer bloed laten prikken om te kijken wat er veranderd is.
Die B12 tabletten.. wat zijn dat voor smelttabletten? Wat is de werkzame stof?
Er zijn nl 4 varianten.. de cyanocobalamine, de adonesylcobalamine, de methylcobalamine en de hydroxocobalamine.. en die laatste moet je hebben.

Let wel.. bij een B12 tekort liever injecties (en een goeie opstart!!) en geen smelttabletten..!!
Injecties zijn vele malen effectiever..!
Een goeie aanpak is belangrijk.. als je nl een B12 tekort hebt en er straks in terug valt (door te stoppen met B12 toedienen), worden de klachten nog vele malen erger!!

Daarbij.. áls je smelttabletten neemt, kloppen de waardes in je bloed niet meer (dus heeft testen geen zin meer) maar dat zegt niets over je B12 in je cellen, waar je het zo hard nodig hebt.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:33

corina schreef:
Casarell schreef:
Dat zou je 3 maanden kunnen doen met die vitamine D, en dan weer bloed laten prikken om te kijken wat er veranderd is.
Die B12 tabletten.. wat zijn dat voor smelttabletten? Wat is de werkzame stof?
Er zijn nl 4 varianten.. de cyanocobalamine, de adonesylcobalamine, de methylcobalamine en de hydroxocobalamine.. en die laatste moet je hebben.

Let wel.. bij een B12 tekort liever injecties (en een goeie opstart!!) en geen smelttabletten..!!
Injecties zijn vele malen effectiever..!
Een goeie aanpak is belangrijk.. als je nl een B12 tekort hebt en er straks in terug valt (door te stoppen met B12 toedienen), worden de klachten nog vele malen erger!!

Daarbij.. áls je smelttabletten neemt, kloppen de waardes in je bloed niet meer (dus heeft testen geen zin meer) maar dat zegt niets over je B12 in je cellen, waar je het zo hard nodig hebt.


cyanocobalamine , maar zoals je al zei ik kan beter vragen aan de huisarts of ik het mag proberen met injectie


Cyanocobalamine is de versie die je nou zeker niet moet hebben.. ten eerste omdat die een belastende stof bevat, ten tweede omdat deze geen afvalstoffen uit je lichaam filtert, ten derde omdat deze maar heel kort werkt.

Injecties is echt de beste optie.. :j
Je kan het niet overdoseren, dus zou er zeker achteraan gaan..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cissy, Ellebel123, Gompernikkel, horzlover, Jannie79 en 102 bezoekers