Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:03

Hallo allemaal. Gisteren zijn er vier verstandskiezen bij mij verwijderd onder algehele narcose.

Nu, ik had wel wat ongemakken en pijn verwacht, maar op zich valt het al bij al mee. Mijn mondhoek hebben ze wat opengescheurd om aan één van de tanden te kunnen en die is terug dichtgenaaid, wat er nu wel lelijk uitziet, maar de pijn is cobtroleerbaar.

Het enige wat echt het vervelendste is, is dat mijn hoofd nu er zo wat uitziet:

Afbeelding

Onder mijn neus is alles dik en blauw. Maar echt héél dik en héél blauw (gelukkig niet geel zoals bij SB). Ik leg continu ijs, vannacht ook verschillende keren gewisseld. Maar het blijft eigenlijk even dik... Vooral aan de kant waar ze dus nogal hebben moeten "werken" is ook nog steeds zo "doof" qua gevoel. Die tand hebben ze in twee stukken moeten breken om eruit te krijgen. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Is het zinvol om zoveel mogelijk lichtjes te bewegen, of moet ik het eerder laten rusten en gewoon de pillen stipt nemen? Mond opendoen gaat maar een klein beetje, maar kan er wel íets mee...
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 20-09-16 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:07

Vier kiezen i 1keer.... wauw :(:)
Ja kan me voorstellen hoe je er u uit ziet.
Rust nemen, je pillen inderdaad en drinken door een rietje.
Zakt allemaal wel weer af, bij de een gaat het wat sneller dan de ander :j

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:09

Arnica pilletjes slikken en Arnica zalf/gel op de plekken smeren. Sterkte!

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:10

Ik probeer ook te eten nu, maar krijg mijn mond nog minder open dan gisteren. De gebaande mondhoek maakt het niet bepaald fijner... En ik mocht vandaag voor zo ver het lukte alles weer eten _O-

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:19

Voor mij langer geleden maar toen ook onder algehele narcose 4 verstandskiezen er uit gehaald. Op de gescheurde mondhoek na zag ik er precies zo uit als TS en dat voorspelde de kaakchirurg ook. Ik heb een week op bed gelegen met vreselijke pijn en hoofdpijn. Mijn vader heeft goede sterke bouillons voor me gemaakt van oa; ossenstaart,kip en bouillon van groente. Dat alles kon ik door een rietje opzuigen want verder mijn mond open ging bij mij ook niet. Na een week kwam ik weer zachtjesaan in de benen,werd ik weer toonbaar en kon ik alleen zachte dingen redelijk normaal eten.
Sterkte TS ;)

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:22

Wat mij hielp toen ik haast niet kon eten door het trekken was drinkontbijt drinken. Het zal qua suikergehalte vast niet heel gezond zijn, maar het vulde wel goed. Voor de rest voornamelijk rust houden, niet teveel bukken ivm druk of zwaar gaan tillen.

Heel veel beterschap!!

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:26

Oh jee Faruba... Wanneer kon je weer volledig normaal eten?

Hier had de chirurg rechtsonder moeilijkheden voorspeld, omdat de wortels daar de tand omsloten, heb daar ook een speciale foto voor moeten laten maken. Maar die was dus het probleem niet. Bovenaan hebben ze dan zo moeten breken. Had ook nog een keelontsteking gekregen eergisterenvond dus bij het ontwaken had ik koorts en kon ik moeilijk ademen. Bleek de hele rechterkant van mijn neus vol bloed. Daar schrok ik best van...
Mijn rechterwang, ik denk dat daar nu een golfbal in past :=

Bedankt voor de tips allemaal! Denk dat manlief sowieso maar eens langs de winkel moet vandaag. Ik dacht er met 8 puddinkjes van af te komen :') :+

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:29

Bijzonder, normaal gesproken halen ze niet alle vier in 1 keer was, tenzij je onder algehele narcose bent geweest. Dan is er sowieso veel minder zwelling.
Wat bij mij hielp waren ordinaire ijspacks op m'n gezicht houden en koud(te koud) water drinken.
Verder is geduld een schone zaak.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:30

Er was algehele narcose.
Verpleger op de recovery zei (heel geruststellend): "Amai, wat hebben ze met u uitgespookt? U hebben ze ferm tussengepakt."

Toen had ik al wat door :+

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:32

3e dag is de zwelling het ergste, daarna werd het bij mij vlot beter. ik ben in twee keer geweest, eerste keer zat er een ontsteking onder en toen is het dikker geweest en ook meer last gehad. 2e keer viel me reuze mee. Bij mij was ook boven meer probleem dan onder (wortel zat vast in neusholte bot, gelukkig afgebroken anders had het chirurgisch gesloten moeten worden iiiiiieks!)

Koelen idd en nog even bikkelen... ik hoop voor jou dat de zwelling ook na dag 3 snel afneemt!

Als je straks weer iets meer kan hebben... het ziet er heel gek uit maar aardappelpuree met doperwten en kaas, opwarmen en pureren.. ziet eruit als gepureerde shrek (om maar in je thema te blijven haha) maar het is super lekker en vult goed! at ik ook altijd toen ik nog een beugel had en niet kon kauwen na het aandraaien.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:33

Ah ik snap hem weer :)
Weinig wat je er direct aan kan doen, niet te warm douchen dan kan de zwelling juist groter worden omdat de doorbloeding verhoogt.
Verder wel rust houden, hoe klein het ook voelt, het is een vrij heftige operatie en zeker met al het trauma wat ze maken. Nog een belangrijke is niet punniken ;)

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:36

Oh dat klinkt niet slecht, gepureerde Shrek :+
Heb hier ook nog een groentenlasagne in de koelkast, manlief had die verkeerd gekocht voor zichzelf gisteren, maar had de 'verde' niet gelezen :+ Dat lijkt me ook wel haalbaar...

Ja dat draadje in de mondhoek, daar vooral kom ik automatisch aan :x

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:39

Bij mij heeft het een dikke week geduurd,ik kon na een dag of 6 weer boterhammen zonder korst eten en dat is dan al heerlijk,ben normaal geen broodeetster. Na een dag of 8 ben ik begonnen met warm eten en dat prakte ik dan goed. Zo heb ik het zachtjes opgebouwd. Maar pas na 10 dagen,toen de niet oplosbare hechtingen verwijderd waren kon ik voorzichtig alles weer eten. Pas in het begin ook op met bv.zout,dat bijt als een gek. Spoelen met zout water is trouwens ook goed maar ik had zakjes mee gekregen om te spoelen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:40

Bij mij zijn mijn vier verstandskiezen er ook tegelijkertijd uit gehaald (inclusief nog 4 andere kiezen en is mijn kaak doormidden gezaagd :') ). Mijn hoofd was ook minstens 2x zo dik als normaal. Mij is verteld dat koelen na de eerste paar uur eigenlijk weinig doet, dus toen heb ik die ellendige geknoopte doek ook af gedaan.

Bij mij was er wat meer gebeurd, dus ik mocht ook alleen maar vloeibaar voedsel eten. (veel) bewegen was ook niet echt een optie. Zo uit mijn hoofd heb ik 3 of 4 dagen een dikke kop gehad en nam het daarna af. Ik heb die tijd wel netjes paracetamol geslikt, verder niets.
Ik leefde tot ik weer mocht kauwen voornamelijk op vla, smoothies en sapjes als tussendoor/ontbijt en lunch en mijn avondeten ging gewoon de blender.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:41

Ik lees even mee. Ik heb gister 2 verstandskiezen laten verwijderen en ben ook helemaal opgezwollen. Heb ook de hele dag met ijs erop gezeten maar de zwelling zet gewoon door. Koelen helpt wel een beetje tegen de pijn. Het is bij mij van binnen ook opgezet. Slikken/praten doet ook zeer, en m'n oor zit dicht. :+

Respect dat je er 4 uit heb laten halen.. De andere 2 moeten zeer waarschijnlijk ook nog bij mij...

Veel sterkte komende tijd!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:42

Jeetje !! Ik heb geen tips ofzo maar allemachtig wat rot voor je!
Veel sterkte en beterschap _/-\o_

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:49

Faruba, zo zeg, dat heeft dan toch geduurd. Gelukkig heb ik zelfoplossende draadjes. Ben ook helemaal geen boterhammeneter, maar ik snak naar een verse witte boterham met kipkap haha :') Gisteren had ik zoooo'n zin in een broodje kroket, pff... Of pizza. Of frieten... Was dan van de dag voordien 's avonds nuchter en pudding en flan is natuurlijk dan beter dan niks, maar toch lichtelijk teleurstellend :+

Ijs helpt idd na de eerste dag niet meer echt tegen de zwelling, maar tegen de pijn wel, zoals Loretteeee ook ervaart. Dus dat ga ik nog even blijven doen, zit toch in zo'n handig stoffen omhulsel met een bandje aan, dus het is ook niet té koud.

Moet nu paracetamol, Ibuprofen en antibiotica slikken. En heb zal voor op de lippen en mondhoek. Dadelijk ook spoelen voor de eerste keer met PerioAid.

Onder narcose heb je hier trouwens geen keuze, dan nemen ze alles uit wat er te rapen valt ~~}> Onder plaatselijke ging ook, maar dan was het één tand om de drie maanden, en dan ben je een jaar bezig. En dan hoor je ook alles, nee bedankt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:03

Alle 4 tegelijk? Jeetje.. ik had er 2 tegelijk (aan dezelfde kant) en heb daar doordat dit net tijdens de drukste 2 weken op m'n werk (maandag voor kerst) moest gebeuren nog best last van gehad.
Ik heb de eerste dagen alleen ontbijtdrank gehad.
Eten lukte niet en als ik dan een hapje weg kreeg was het toch niet lekker meer door dat gepruts.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 09:05

Wat doen jullie met de tanden zelf? :+ Want hier krijg je ze dus mee naar huis, maar heb nu nèt niet de behoefte om ze op de kast te zetten...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:09

_O- bij ons hebben ze wel een tijdje op de kast gestaan, daarna zijn ze mysterieus verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:13

Ik heb ze niet meegekregen, er zijn er inmiddels 3 uit waarvan er 1 getrokken is, en 1 voor een gedeelte is blijven zitten omdat deze tussen de zenuwen lag, deze kon er dus niet helemaal uit, de 3e is er ook in stukjes uitgehaald dus veel om mee te nemen was er ook niet.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 09:17

Sowieso vind ik de grootte meevallen, had wel iets meer verwacht voor dit zeer :') Maar zou niet weten waarom ze het niet gewoon weggooien? Om te bewijzen dat ze ze er echt wel uit hebben gehaald?

Werk op de mutualiteit. Het zou je verbazen hoeveel mensen hun tanden mee opsturen om een tegemoetkoming te krijgen. Is eeeeeecht niet nodig, dus ik ben misschien wat vooringenomen en pro weggooien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:12

Misschien dat sommige mensen het leuk vinden om te bewaren? Ik heb hier wel 6 tandjes van de hond in een buisje, die heb ik van de dierenarts meegekregen, met een 'sorry, het waren er 7 maar er is er één in de gootsteen gevallen, en ik kon hem niet meer vinden' :')
Ik heb die van mij niet eens gezien.. voelde zelf wel dat ze er uit waren dus daar had ik geen bewijs voor nodig.
Bah, je zou het pakketje nietsvermoedend open maken :r

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 10:28

Hier zitten ze gewoon in een grote doorzichtige spuit.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Zwelling na verwijdering verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:55

Veel mensen willen ze mee, ik heb ze ook.
Poetsen met tandpasta om alle gorigheid eraf te krijgen en ze kunnen over jaar en dag mee de kist in.