Duikende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 01:06

Ik ben op dit moment mijn Open Water aan het halen, in het immer tropische Utrecht :+

Cursus is lekker uitgebreid en dat vind ik een fijn idee voor als ik straks 'voor het eggie' mag als ik mijn brevet heb.
Ik ben juist heel benieuwd naar de Nederlandse wateren; omdat veel mensen er niets bij verwachten hoop ik dat het straks juist heel interessant gaat zijn ;) .

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~



Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:54

Hier nog een geneticus, we kunnen al bijna samen een bedrijf op gaan zetten en zelf werk creëren dan :')

Ik ga over een weekje voor het eerst Vinkeveen in, eerst donderdag nog de laatste zwembadles :)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:34

De eerste 2 buitenduiken zijn geslaagd!
We waren zeer vroeg in de ochtend naar Vinkeveen gegaan, maar wat een hoop mensen daar zeg.
Wist niet dat duiken zo groot was in Nl... :+

Wel ontzettend leuk, vanalles gezien onder water (van ANWB praatpalen naar bootjes, een bus en een wipkip) en ook mooie vissen (scholen baarzen, grote brasems en snoekbaarzen). Mensen uit de groep hebben ook zoetwaterkreeftjes, langsduikende fuut en paling gespot, ik was verrast over hoeveel leven er te vinden is in zo'n druk gebiedje.

Water werd wel significant troebeler naarmate de dag vorderde en er steeds meer mensen het water in waren geweest :')

Volgende week nog een keer en dan heb ik mijn brevet! *\o/*

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:28

Bokt-duikmeeting in Doha! Haha *\o/*

Super vet hoor, ik heb er nog maar 4 duikjes op zitten sinds mijn OW (want Nl --> winter --> koud!) maar het smaakt voorlopig naar meer.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:44

Pfff geen primeur?! We moeten wel speciaal kunnen zijn :+

Er is een grote duikerscommunity in Nl en ik verbaasde me er echt over hoeveel mensen op een belachelijk koude zondagochtend om 7 uur bij Vinkeveen staan.
Duikstekken kun je oa checken via duikersgids.nl. Ik heb ook de app (Duikersgids) en daar kun je vrolijk wat in rondbladeren (de meest populaire plekken lijken tot dusver allemaal in de gratis versie te staan).
Er ligt een hele hoop 'rotzooi' in de Nederlandse wateren speciaal voor duikers dus als je altijd al onderwater van de glijbaan wilde of op een wipkip zitten, geen probleem. Kan allemaal. Compenseert een beetje dat je soms je eigen handen nog niet kan zien omdat het zo troebel is.

Misschien wel een leuk idee; zo'n duik app maken voor jullie omgeving! (als die nog niet bestaat haha)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:41

Leuk, hoe beviel TODI?
Onze duikvereniging gaat er volgende maand heen met een uitje, ik heb me ook ingeschreven.
Gezien ik nog nooit in ander open water dan Nederlands water heb gedoken, lijkt het me erg leuk wat tropische vissen tegen te komen hihi.

Bij gebrek aan niet-bevriezend water ga ik vanavond duiken in een zwembad met een groep, we houden Dive Olympics :+
Heel handig voor essentiële vaardigheden, als er bijvoorbeeld een zeehond met je wil onderwater-frisbeeën. Je kunt maar beter voorbereid zijn.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:13

Leuk zeg! Ik hoop ook een keer wat beter te worden qua controle... het is zoveel meer relaxed als je dat eenmaal echt goed hebt.

Al heb ik afgelopen week onderwaterrugby in een zwembad gespeeld en dan maakt het allemaal niets meer uit, als je maar hard kunt zwemmen en anderen weg kunt duwen haha :')

TODI is een indoor tropische duikstek die recent is gebouwd in België.
Er zwemmen allemaal tropische vissen in en op donderdag ook zeemeerminnen :+
Bij gebrek aan mogelijkheden voor een buitenland reis dus een leuk alternatief om in de winter ook eens een duikje te wagen zonder dat je bevriest. Althans, ik ga in februari, dus nog even afwachten hoe het bevalt :D

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:14

Haha, er heeft iemand een filmpje van onze 'Dive Olympics' afgelopen week gemaakt.
https://vimeo.com/200547076

Wel lachen om te zien, dan krijg je een idee hoe grappig onderwater rugby kan zijn.
Verder is rondzwemmen met een golfbal op een theelepel serieus niet makkelijk :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:46

Ik ben nog maar zeer beginnend duiker, ik ben dus best wel blij met TODI.
Droogpak (of überhaupt pak) wil ik pas gaan aanschaffen als ik zeker weet dat ik het leuk genoeg vind / blijf vinden om die investering te maken.
En in de tussentijd is dit gewoon leuk, visjes kijken.

We gaan zondag *\o/*

Onder ijs duiken lijkt me een bijzondere ervaring trouwens, ziet er vast gek uit als je naar boven kijkt?

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:49

Wow super! Interessante blik op schaatsen zo hihi.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:12

Ik heb helaas enkel koud gehad, oooooit ga ik op duikvakantie naar een warm oord. Lijkt me zo fijn, zonder kap, handschoenen, dubbel pak en dat soort poespas :D

Bij TODI geweest gisteren.
Op zich was het leuk, er zitten veel leuke vissen in en een onderwaterbar die wel grappig is. We hebben er een uur in rondgedobberd (en dan wordt het nog best koud, hoezo 'tropisch') en dat was zelfs aan de lange kant want je hebt het dan echt wel gezien omdat het niet zo groot is.
Het voelt als een enorme vissenkom (helpt niet dat het rond is :') ) en het was veel te druk met duikers waardoor je constant op moest letten geen vin in je gezicht te krijgen, wat er ook flink stressvol uitzag voor de vissen. Er zijn niet veel goede schuilplekken want er zijn geen planten in de bak (wel neprotsen, een tunneltje, steenwanden maar toch ook wel erg veel waar wij als duiker te makkelijk bij konden) en met zoveel duikers om hen heen zag je de vissen soms echt in paniek wegschieten.

Ons oordeel was dus eigenlijk "eens, maar niet weer" als ze het niet wat rustiger aan gaan doen qua duikers toelaten. Het lijkt alsof het de organisatie enkel gaat om goed verdienen, en totaal niet om het welzijn van hun vissen. Erg jammer eigenlijk.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:36

Slecht zicht is relatief daar in Qatar haha. Wacht maar tot je Nl probeert :+

Super vet die whale sharks Chantal!
In Nl wordt in de zomer vrij veel gedoken (ivm temperatuur), lente/herfst zijn vaak rustiger en dan is het zicht op populaire duikstekken waarschijnlijk beter.

Ik duik sinds afgelopen jaar met een duikvereniging (horend bij een duikschool) uit Utrecht. Dezelfde als waar ik mijn brevet heb gehaald en de vereniging organiseert allerlei fun- en soms ook themaduiken (regelt ook vergunning, boot etc. als je nodig hebt). Voornamelijk Nl maar soms ook Be of Dui, en ze organiseren eens per jaar een buitenlandse duikvakantie. Ze verhuren ook materiaal namens de duikschool.
Ik heb afgelopen herfst een paar duikjes met ze gemaakt en dan waren we met 6 a 8 man, ons tripje naar TODI was met iets van 15 man. We duiken vrijwel nooit met gids, het is gewoon voor jezelf duiken met een buddy. Dan maakt het sowieso niet zo veel uit met hoeveel je bent, omdat je niet allemaal samen blijft bij de duik en best kunt beslissen een andere kant op te gaan dan de rest.

Ik vind zo'n vereniging wel handig als beginner, als er een moeilijkere duik is (bijvoorbeeld qua navigatie, stroming, onbekende plek, etc), zijn er genoeg ervaren duikers mee om een buddy te vinden waar je je goed bij voelt. Ook wordt er vrij veel aandacht besteed aan je skills up to date houden en bijleren waar mogelijk.

Je zou dus eens kunnen kijken of je een vereniging bij jou in de buurt kunt vinden, neem gewoon contact op en vraag of je als niet-lid een keer mee zou mogen bij een activiteit. Ik denk dat de meeste duikverenigingen of -scholen dat geen probleem vinden.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:16

Mei kan het water nog best koud zijn denk ik ;)

Belangrijkste om het niet koud te krijgen, is dat je pak goed aansluit. Wat dat betreft kun je misschien het beste bij een winkel met veel modellen gaan passen om een idee te krijgen (heel gemeen op het einde zeggen "ik denk er nog even over na"). Marktplaats moet je maar echt geluk hebben dat het je past lijkt me, zou verder niet weten waar te zoeken.
Onze duikschool heeft net nieuwe pakken aangeschaft en je voelt wel echt een (warmte)verschil met 7 mm oud/mishandeld en 7 mm nieuw. Dus misschien is nieuw sowieso verstandig om aan te schaffen als je het snel koud hebt.

Wat ik zelf heb gebruikt tot dusver is (gehuurd) 7 mm en dan een kort pak daar overheen (en kap, handschoenen en duiklaarzen). Zo kun je nog enigszins bewegen en ik vond het warm genoeg in water van 13 graden.
Na 40/50 minuten ben je dan wel blij het water uit te zijn, maar daar kan ik wel mee leven. Ik heb niet de ambitie dat ik urenlang ga duiken dus het is ook een beetje voor jezelf uitzoeken "wat wil ik met dat pak gaan doen?".

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:49

Ik ben afgelopen winter in Todi geweest.
Op zich is het grappig hoor, er zit veel vis in en er is decoratie (een bar, wat autowrakken, een grotje etc.) dus wat dat betreft valt er wel wat te zien.
Het is een handige locatie om even een keertje te duiken als beginner, want het is in principe een veredeld zwembad.

Erg groot is het niet, en toen wij er waren was het super druk en dat vond ik niet helemaal oké voor a) jezelf; je krijgt constant een vin in je gezin van een ander en b) de vissen; ze kunnen nergens heen vluchten omdat er overal duikers rondhangen. Ik vond ze gestrest overkomen.
Ze hadden ook niet genoeg duikmateriaal beschikbaar toen wij er waren (een deel moet je van daar huren), dus ik hoop dat het bij ons een fout in de boeking was waardoor er te veel mensen tegelijk waren en dit niet de normale toegestane aantallen in het bad zijn.

Voor een keer dus oké maar ik zal er niet snel nog een keer heen gaan ;)

Ik hoop gewoon dat het buitenwater snel wat warmer wordt. Lag er afgelopen weekend zonder duikpak in (Mudmasters) en dat was wel heul erg koud! :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:38

Leuk filmpje!
Wat zijn dat voor 'stippel-streepjes' op het einde van je filmpje? (beste beschrijving ooit :') )

Ik heb dit weekend een meevaller gehad :)
Kennissen van mijn ouders duiken al jaren fanatiek, en toen ze hoorden dat ik nog geen spullen had mocht ik wel even door hun oude spullen rommelen.

En nu heb ik voor een vriendenprijsje vinnen, handschoenen, schoenen, een duiktas (met heerlijke oude schuurtjes-schimmel-geur, die kan wel even een goede schoonmaakbeurt gebruiken :+ ) en een trimvest met geïntegreerd lood!
De inflator van het trimvest zit helaas vast (hij blijft lucht pakken), maar de eigenaar van onze duikschool (+vereniging/winkel) wil er naar kijken en kan het hopelijk oplossen.

Ik ben dolgelukkig met de start van mijn set :D

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:26

Ik heb wel gedoken, maar geen onderwatercamera :P

Laatst wel in NaturaGart geweest, in Duitsland, met een buddy met (simpele) onderwatercamera, ziehier wat daar voor monsters rondzwemmen :')

Afbeelding

Er zwemmen 2 soorten steuren rond die duidelijk gewend zijn aan duikers, want ze gaan écht niet voor je aan de kant en komen vrolijk met zijn allen kijken wat je aan het doen bent.

Ik heb trouwens een trimvest van Dräger liggen. Merk is eigenlijk 'te oud' om officieel een servicebeurt te laten ondergaan omdat Dräger gestopt is ze te produceren, en ik als beginnend duiker (zonder enig verstand van trimvesten) kan er daardoor eigenlijk niet zo veel mee.
Ding hangt nu een beetje in de weg bij mij, maar het is denk ik nog te goed om weg te gooien. Kan iemand van jullie daar nog wat aan hebben toevallig?

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:12

Er wordt wel gewaarschuwd voordat je het water in gaat dat je inderdaad een beetje op moet letten, voornamelijk camera's en octopussen zijn vaak slachtoffer. Worden blijkbaar wel weer uit getuft, deze dieren hebben ondertussen prima door wat ze niet kunnen eten.

En er zijn in het water ook een soort 'verkeersborden' met welke kant je op moet. Het is namelijk een grote aangelegde vijver, waar veel gekke grotten en kronkels in gestopt zijn. Als je niet kunt kaartlezen kun je dan gewoon de borden volgen.
Ik vond het best wel leuk om een keer te duiken daar. Het is een leuke beginnersstek; niet diep, geen stroming, veel te zien.

Ik weet niet precies wat 1* allemaal inhoudt, maar als het vergelijkbaar is met Padi Open Water, lijkt het me best intens om dat allemaal in één weekend te doen. Ik had na mijn eerste open water dive echt even 'verwerkingstijd' nodig, en de week erna ging alles ineens een stuk lekkerder. Dat geen evenwicht herken ik wel een beetje, in het begin had ik ook nog niet zo veel controle over hoe ik gewoon recht kon blijven hangen/zwemmen. Wordt voor de meeste mensen beter met de tijd.
Misschien dus een keer (met een ervaren buddy oid) eens lekker rustig weer even proberen Irkoontje, wie weet gaat het dan beter.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:17

Leuk, veel plezier!

Ik heb gisteren een vriendin, die 2 jaar niet had gedoken, over de drempel getrokken en een dagje NaturaGart gedaan om te duiken. Is een vijver (dus je zult de uitgang niet kwijt raken) en max 7 m diep, dus dat durfde ze wel. Nu is ze helemaal enthousiast en gaat toch maar weer een review doen om alles op te frissen.
De steuren waren flink baldadig gisteren. Eentje wilde mijn inflator hebben :+

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:02

Het is hier al een tijdje stil, iedereen lekker onder water bezig?

Ik heb dit weekend mijn Advanced OW gehaald en dat was dikke pret (vooral zoeken&bergen, dat was leuk om te doen met zo'n hefballon :D )
Langzaam maar zeker nu ook wat eigen spulletjes, maar het is allemaal best duur om aan te schaffen.
Zo ga ik binnenkort een weekendje naar Zeeland en de planning is om daar meerdere nachtduiken te maken, maar ik heb geen goede duiklamp.

Ik hoor heel vaak mensen zeggen "bestel er één van Aliexpress" maar daar staat ook een hoop rotzooi tussen denk ik?
Iemand goede tips voor een betaalbare én betrouwbare lamp voor nachtduiken?
Kan ik alvast gaan sparen :+

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:32

We slapen in Renesse, dus ik verwacht daar in de buurt maar we gaan meerdere stekken af.
Het overzicht heb ik nog niet gekregen van onze "organisatie" maar ik verwacht dat het sowieso mooi wordt :j

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:34

Wat een verhaal germie, ik moest Google voor wat hulp inschakelen. Ken veel van de technische termen niet ;)

Het ziet er op zich wel comfortabel uit, zo'n sidemount set. Kan me voorstellen dat je in sommige gevallen wendbaarder mee kan zijn dan met alles op je rug.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:43

Wederom prachtige foto's!
Mag ik vragen wanneer je ongeveer begonnen bent met grotduiken germie? Had je toen al veel recreatieve en tec duikervaring? Het lijkt me best een (mentale) stap als je voor de eerste keer diep een grot in gaat.

Ik heb mijn eerste Zeeland-duikweekend gedaan. We zaten er twee nachten, en eerste avond een nachtduik gepland. Kwam er een enorme onweersbui over, met nog eentje erachteraan. Dus dan ga je liever niet een dijk over en de zee in.
Dus had ik met mijn buddy besloten de volgende avond te proberen. Van het hele gezelschap waren wij de enige twee diehards die gingen (want ook overdag al 3 mooie duiken gemaakt). Staan we daar in het donker, al best wel laat, op een verlaten parkeerplaats alles klaar te maken, blijft mijn inflator lucht lekken. En geen enkele reddende engel van ons gezelschap die ons arme vrouwen even kwam redden, nee hoor. Dus toen hebben we het afgeblazen. De meer ervaren duikers in het gezelschap vonden dat ik nog prima zonder had kunnen gaan duiken (je kunt hem toch met je mond opblazen?), maar gezien dit mijn eerste nachtduik werd sinds het behalen van de Advanced was dat niet iets waar ik me op dat moment comfortabel bij voelde.

Snel nog maar eens een weekendje plannen dus... (ook geen verkeerde reden haha :') )
Verder is het ontzettend goed bevallen, mooie duiken gemaakt, veel gezien en het ontzettend gezellig gehad. Die laatste vind ik een belangrijke randvoorwaarde voor duiken ;)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:36

Ik houd ook een winterstop.
Zelfde als hierboven, enkel dubbel natpak (en de bovenste is zelfs 'maar' 5) dus dan is het erg veel moeite voor een kwartiertje kou lijden :+

Lijkt me wel lekker rustig duiken in deze periode. Kun je eindelijk eens naar plekken waar je 's zomers bijna niet kunt zwemmen/zien vanwege drukte :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:03

Heb wel eens gehoord dat het best leuk is bij Cyprus voor een paar duikjes, maar niet meer dan dat. Maar dat was van een fervent duikkoppel dat elk jaar 1 of 2 duikvakanties doet, dus die zijn misschien een beetje verwend :+

Buitenwater gaat nog best wel een beetje koud zijn in een natpak, succes! (Vinkeveen was afgelopen weekend nog maar 4 graden blijkbaar, ik wacht nog even ;) )
Al heb je tijdens je eerste buitenwaterduik misschien helemaal niet door dat het koud is, alles is nog nieuw dus je hebt het hartstikke druk :D

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:59

Ik zou ook de gehele open water aanraden. Is completer en anders ga je dat toch een keer willen doen.
Voor mijzelf heb ik toen even wat duikjes gemaakt voordat ik de Advanced deed. Voor mij persoonlijk was het fijn die tijd tussendoor te pakken om wat relaxter in het water te liggen. Maar dat is vast niet voor iedereen nodig hoor ;)

De brevetten in Nederland halen kan verstandig zijn. Je went meteen aan slecht zicht, en als je daarin kunt navigeren is dat alleen maar handig. En in Nederland kun je ook hartstikke leuk duiken hoor ;)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0_saskia_0, _Snow_White, Googlebot, power1997 en 150 bezoekers