Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 23:38

Ik was een maand gestopt met de sportschool en ik heb geprobeerd mijn voeding gelijk te houden, helaas ging mijn hongergevoel zwaar achteruit.

Na de maand is het sporten wel weer gekriebeld.
Ben langzaam begonnen en ik merk dat mijn kracht snel terug komt.
Heb ook weer plezier erin, hierdoor is de honger gevoel omhoog gegaan.

Echter binnen 1 week ben ik weer aangekomen.

Ik heb van oorsprong een dun lichaam en ik kan makkelijk lange afstanden rennen en fietsen.
In de tussentijd ben ik wel veel actief geweest maar blijkbaar niet genoeg.

Is dit normaal voor de ons dunnere mensen?, dat ik zonder massa training terug in ondergewicht komt.

Gewicht was terug naar 59,8kg en nu sta ik weer op 61,5kg "ochtend gewogen".

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:51

Ik weeg nu 56.6 kilo en als ik ga sporten weeg ik bijna 60 kilo. :+
Dus dat herken ik wel, ik zit niet op ondergewicht voor mijn lengte.
Ik ben 1.67 en heb een vetpercentage van 20.5%.
Dat maakt mij absoluut niet dun.

Ik viel echt in no time af zonder sporten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik veel niet mag en op een dieet zit o.a. vrij van gluten en melk, en wat minder koolhydraten als normaal.
Dat i.v.m. mijn gezondheid niet om het afvallen.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 23:56

Vergat er bij te zetten dat ik 178 lang bent. Dus nog aardig wat cm hoger dan 1,67.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:58

Zeer herkenbaar.. bij mij scheelt het 3/4 kilo.. en das voor mij doen erg veel.. ook zak ik zonder sporten naar vetpercentage van 15% ipv 19/20

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:58

Ik dacht al zoiets ja, maar het rap afvallen met stoppen met sporten is mij dus erg bekend.
voor mijn lengte is dit gewoon prima.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:02

Hou je misschien ook meer vocht vast als je sport? Want aankomen gaat bij mij echt niet zo snel weer :ap

Anoniem

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:06

Lijkt me best 'normaal'. Met massatraining train je je spieren flink, spieren wegen meer dan vet. Train je ze niet meer 'verslappen' ze en raak je het extra gewicht kwijt.

Als je niet meer/minder sport heeft je lichaam ook minder behoefte aan extra voeding (minder calorie verbruik dus ook minder behoefte aan calorieën) en eet je daardoor ook minder.

Al met al lijkt het mij niet gek dat je door die 2 dingen minder aankomt en zelfs af valt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:09

Spieren wegen njet eer dan vet hoor O:) kilo blijft een kilo O:)

Anoniem

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:11


kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 00:16

Spieren wegen inderdaad zwaarder dan vet.
Maar ik had nog bij mij zelf gedacht dat met de dagelijks 2800 kcal ik kon bijhouden dat mijn lichaam het zal omzetten in vet wat helaas dus niet het geval was.
In plaats van vet omzetten ging mijn honger gevoel omlaag terwijl bij andere wel zo is.
Misschien heb ik te kleine maag ervoor...

Anoniem

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:19

En vaker in kleine porties eten? Zodat je de calorieën wel binnenkrijgt zonder je maag te forceren?

Ik heb exact hetzelfde gehad tot ik weer een relatie kreeg. Nu in 3 maanden tijd ineens 6 kg zwaarder... hallo late night snacks... oeps.

Al eens gesproken met een diëtist? Die kunnen vaak wel goed advies geven! :j

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 00:44

Geprobeerd maar zelf dat werd telkens minder.

Maar goed, ik ga proberen de sportschool nu goed bij te houden om die honger weer te stimuleren :).

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:57

Je hebt getraind wat betekent dat je meer spiermassa hebt gekregen wat weer betekent dat je meer verbrand. Je inname van voeding is verminderd (niet gelijk gebleven) maar je spiermassa was uiteraard nog aanwezig. Ofwel, je verbrandde waarschijnlijk heel wat meer dan dat je binnenkreeg. Vandaar dat je gewicht omlaag is gegaan.
Eiwitten en vet zijn twee verschillende dingen, spieren zullen niet omgezet worden in vet evenmin dat vet omgezet wordt in spieren. Je vet wordt verbrand en je spiermassa wordt vermeerderd.

Dus. Lekker blijven trainen en goed opletten op je voeding. Stop je met trainen, probeer je voeding gelijk te houden, maar iets eiwitrijker dan wanneer je wel traint. Als je traint, mag je voeding wat koolhydraatrijker, dat is immers je brandstof. Maar alles hangt samen, wat je eet, hoe je eet, hoeveel, wanneer, hoeveel je traint, hoezwaar, hoevaak etc etc.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:46

Wubwub schreef:
Toch wel...:
http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/zijn-spier ... er-dan-vet

En zo nog wel meer leuke feitjes te vinden op google ;)


Natuurlijk niet. Een kilo lood weegt ook net zoveel als een kilo veren. Een kilo is een kilo. Wat je bedoelt (en gianti ook) is dat een kilo vet meer ruimte in beslag neemt dan een kilo spieren.

TS, ik denk dat het inderdaad verklaarbaar is door de opbouw van spieren en omdat je meer hongergevoel krijgt.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Zonder sportschool terug in ondergewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:58

Ik wilde typen wat lenke zegt over 'spieren zijn zwaarder dan vet'. Net zoals dat je vet niet kunt omzetten in spieren. Lekker hardnekkige fabels zijn dat :Y)

TS, na training houd je wat extra vocht vast en het zal ook te maken hebben met dat je weer meer bent gaan eten. Daarnaast zijn er altijd wat schommelingen in je gewicht(ik schommel zo tussen 59.3-60.0 kg), het betrouwbaarste beeld geeft het daarom om elke ochtend te wegen en je weekgemiddelde te zien als je daadwerkelijke gewicht :) Succes met trainen!