Goed eiwitdieet gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Goed eiwitdieet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:08

Wegens medische reden verdraag ik echt geen koolhydraten of fruit (zware hypoglycemie).
Enige wat ik nog kan verdragen is een boterham maar dan gecombineerd met vet.

Dus ik zoek nu een goed eiwitrijk dieet met weinig koolhydraten en zeker geen fruit zodat ik meer inspiratie kan opdoen in mijn dagelijks eetpatroon.
Ik dacht een soort oerdieet maar daar hoor ik ook slechte dingen over?

Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Ik zie de bomen door het bos niet?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Goed eiwitdieet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:10

Ik heb heel veel gehad aan South Beach. Dat is een koolhydraatarm dieet, waarvan je de eerste 2 weken ook geen fruit of andere koolhydraten mag. Daar zijn behoorlijk wat recepten van te vinden, misschien zit daar ook wat voor jou tussen :)

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:13

Amanda schreef:
Ik heb heel veel gehad aan South Beach. Dat is een koolhydraatarm dieet, waarvan je de eerste 2 weken ook geen fruit of andere koolhydraten mag. Daar zijn behoorlijk wat recepten van te vinden, misschien zit daar ook wat voor jou tussen :)


Daar heb ik nog niet over gehoord! Bedankt ik zoek het gelijk op :j

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Goed eiwitdieet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:15


secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Goed eiwitdieet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:01

Hoe streng moet het zijn? Kun je kwark of yoghurt wel verdragen?
Ontbijt: kwark of yoghurt met wat nootjes er in
lunch: salade met pitten en een eiwitbron
avondmaaltijd van groente en een eiwitbron, veel paleorecepten zijn ook khd-arm. let op bataat in het recept.

Een dietist kan uitkomst bieden :)

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:37

Gelukkig mag ik donderdag naar de diëtist. :j
Alleen is het echt zo moeilijk om daarin een goede diëtist te vinden, en op dit moment voel ik mij zo slecht dat ik actief mee wil zoeken naar een oplossing.

Het is een overblijfsel van een gastric bypass (dumping syndroom) daarom is er ook niet echt zoveel kennis over (mijn dokter noemt het daarom ook de schaduwkant van de gb). Vier jaar geleden had ik een 5 uur suikertest laten doen waar ik vroege en late hypo's met een glycemie van 32 (dat is 2 bij jullie denk ik).

Vorige week heb ik dit overgedaan en toen ging ik naar 21 op de late hypo (minder dan 1?), daarom was de dokter ook nog verbaast dat ik nog functioneer.

Paleo ga ik ook eens inkijken en het boek van south beach bestel ik vanavond!
Yoghurt moet ik nog proberen, eigenlijk is het ook zo dat ik veel dingen gewoon niet meer durf te eten... Maar ze raden een maizena? pap aan voor het slapen en dan zou ik het kunnen combineren met yoghurt om het meer aangenaam te maken! Maar daar hoor ik donderdag meer over.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Goed eiwitdieet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:48

Dumping is idd heel naar en een complex probleem. Heb je geen mogelijkheid om naar de dietist in het zkh te gaan? Die zijn hier vaak meer bekend mee...

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:20

Nu tijd om iets uitgebreider te reageren :) je hebt zo te horen last van late dumping, klachten die ontstaan omdat het eten te snel van de maag naar de darm gaat. Suikers worden al opgenomen, terwijl insuline nog nit is aangemaakt. Hierdoor blijft de suiker te lang in je bloed en andersom maakt je lichaam teveel insuline aan waardoor je bloedsuiker zakt.
Tijdens mijn stages in het ziekenhuis heb ik veel op de chirurgie gewerkt en daar mensen met een maagresectie begeleid. Veel van hen ervaren dumpingklachten. Mijn ervaring daar was dat de oplossing voor iedereen persoonlijk is en dat je het dus echt moet proberen.
Normaal gesproken vertragen vet en eiwitten de maagontlediging, maar in jou geval is dat ook afwachten of dat zo is. Je zou dan kwark en yoghurt moeten kunnen verdragen. Aan de andere kant hebben veel mensen met dumpingklachten en een GB ook een lactose-intolerantie, dus dat kan ook nog meespelen...
Ik zou je voor nu aanraden dingen uit te proberen en te noteren hoe je je daarna voelt, tot 3uur na inname. Daarmee kun je straks bij de dietist het beste aan de slag :)

Succes!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Goed eiwitdieet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:33

een hypo heb je als je glucose gemeten uit bloed lager dan 3,5 is.
De getallen die jij plaatst kan ik niet helemaal plaatsen.

Maar als het Komt door je GB zou ik zeker met een diëtiste of een diabetesverpleegkundige gaan praten.

Lijkt me heel vervelend TS,..hypo's schijnen echt heel vervelend te zijn. Ik heb collega's met diabetes en die hebben dat heel vaak. Worden ze heel naar van.