automultilatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:43

Als je denkt dat dit topic is om aandacht te trekken, lees dan lekker niet verder :evaw:
Ik zou graag wat ervaringen uitwisselen.
Ik heb vroeger nogal wat meegemaakt, en veel hiervan niet kunnen verwerken. Toen ik iets van 12 was ontdekte ik het. Ik trok die velletjes bij je nagel weg zodat het ging bloeden of ik beet mijn nagels veel te kort af. Als ik bloed zag werd ik weer rustig en kon ik met mijn gedachten in het heden blijven en niet in een soort flasback terug te gaan naar vroeger.
Helaas ging het van kwaad tot erger, *details verwijderd* Het helpt me om de geestelijke pijn heel even te vergeten. Daarna heb ik spijt dat ik het gedaan heb en mijn polsen en handen zitten dan ook onder de littekens. Het is geen schreeuw om aandacht wat ik wel eens gehoord heb. Het helpt mij echt en tegelijk weet ik dat het fout gedrag is. Ik zou graag met mensen willen praten die dit of soortgelijk doen.
Ik kom al bij een psychiater dus ik heb hier al hulp bij ;)

Anoniem

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:46

Pff, lastig. :(:)
Ik vind het erg voor je dat je je zo klote voelt dat je dit nodig hebt.
De enige oplossing is om de pijn uit je verleden te verwerken en te zorgen voor een stabiel 'NU'.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:48


MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:57

Sterkte zeg.
Lijkt me heel akelig en tegelijkertijd heel verdrietig om dit zo nodig te hebben op het moment. :(:)


Welk soort therapie volg je bij de psych? Wat voor mijzelf namelijk erg goed werkt is een Psycholoog die met mij werkt aan mijn schema's, dus hoe ik dingen ook anders kan aanpakken ipv in mijn oude gedrag te vervallen (o.a plukken aan mijn vingers).

Ik merk dan ook dat ik al tijden niet aan de velletjes aan mijn vingers heb geplukt.
Ik deed dit zo drastisch dat ik geen nagelriemen meer over had en me schaamde voor mijn kapotte vingers die helemaal rondom open lagen.. Nu lukt het me om dit te controleren maar als ik veel stress heb doe ik het onbewust toch :x

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:04

Sterkte zeg, wel fijn dat je hulp krijgt :)
Goed als ik je een pb stuur? :o

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 17:05

Omdat ik ook borderline ADD en PTSS heb werken we vooral aan de symptomen daarvan. Heb een VERS cursus gedaan en dit help wel. Maar op momenten dat ik me k*t voel doe ik het bijna zonder nadenken. Het is zo frustreren, zeker als mensen gaan vragen hoe ik aan hechtingen/littekens kom. Meestal heb ik armbanden of zweet bandjes om mijn polsen en zie je alleen de littekens op mijn handen. Maar als het warm is zit dat ook niet lekker

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:06

Maaike, ik ken je nog van ameland...
Zo'n mooie meid..dit verdien je niet..

Ik hoop dat je de juiste hulp kunt krijgen die je nodig hebt.. Heel veel sterkte!!!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 17:06

DynamiteS tuurlijk

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 17:08

Dank je wel Jolliegirl

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:18

Automutileren is iets wat zowel van borderline als van PTSS een symptoom kan zijn. Hieraan kan je dus best werken met je hulpverlener.

Je weet dat het jou op lange termijn niet helpt en dat is een stap in de goede richting. Ee zijn verschillende mogelijke redenen voor automutilatie en daarmee moet je dan ook aan de slag. Voor sommige mensen helpt het om een alternatief te hebben dat minder schadelijk is, bv sporten, tekenen, slaan op je kussen,...

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:31

Ik heb het ook.
Begon met korsten steeds opnieuw openhalen en zelf wondjes creeeren. later ook gaan snijden.
Ik heb het deels ook onder controle, de korsten krabben niet, maar het snijden wel.
Ging even goed, nu helaas weer heel wat minder en weer last van een depressie. Hierdoor is het krabben heel erg op dit moment en heb ik ook heel erg de neiging om te gaan krabben.
Ik vind het goed dat je al therapie krijgt.
Ik weet waar je tegen vecht, en het is net drugs, hier ben je niet binnen 1 dag vanaf dat heeft tijd nodig.
Heel veel succes TS!

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:36

Ik heb het gedaan en ben er zelf van af gekomen. Echter heb ik nog altijd het gevoel dat ik het hele verhaal aan iemand kwijt moet, want hoe wel ik ermee gestopt ben heb ik er nooit echt met iemand over gepraat.

Het geen wat mee eigenlijk tegen houd is dat een psycholoog vaak best wat geld kost en eigenlijk zou ik graag iets in groepsverband willen doen.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 17:42

moonsparkle er zijn verschillende cursussen maar dan moet je toch eerst via een psych naar informeren :)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:33

moonsparkle schreef:
Het geen wat mee eigenlijk tegen houd is dat een psycholoog vaak best wat geld kost en eigenlijk zou ik graag iets in groepsverband willen doen.

Tweedelijns zorg kost je alleen je eigen risico, en een ggz biedt vaak ook groepstherapie aan. Je huisarts weet daar waarschijnlijk meer vanaf, en je kunt ook de ggz bij jou in de buurt even online opzoeken of bellen om te vragen wat ze precies aanbieden. Misschien is daar wel de mogelijkheid die je zoekt. :)

Verder: sterkte voor iedereen die hiermee worstelt!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:37

Moonsparkle, je zou ook kunnen kijken of er een zorggroep in de buurt zit, bij ons in de buurt zit Aanzet, deze mensen helpen je zonder kosten ;) je huisarts kan je hier verder mee helpen :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:59

Moderatoropmerking:
een topic om je hart te luchten mag, echter is het absoluut niet de bedoeling om te beschrijven wat je jezelf aandoet, op welke manier,etc. Ik vraag dus ook met nadruk om dit hier nrekening mee te houden. Ik heb de betreffende posts aangepast.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:03

Hier een ex snijster.
De beste therapeute die ik in dit verband had, stelde ten eerste, dat zij het heel verdrietig voor mij vond.
Dat voelde "prettig stevig": ze vindt het naar voor me, maar ik hoef haar niet te troosten, zij kan haar eigen verdriet hier over goed zelf dragen.
En het was erkenning: het ging erg rot met me.

En we bespraken uitgebreid, als ik bijvoorbeeld op woensdagmiddag had gesneden, hoe woensdagochtend ws geweest, de nacht ervoor, etc. Wat er zoal was misgegaan. - en wat daar wellicht anders te doen viel.

Aan het echte verwerken van mijn trauma's ben ik bij haar niet toegekomen, maar haar betrokkenheid hielp me nadrukkelijk.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:16

Ten eerste :(:)

Hetgeen wat bij mij geholpen heeft, was heel streng mijn eigen mindset omzetten. Dat geeft nog geen garantie dat het nooit meer gebeurd, maar mij is het gelukt om te verminderen en uiteindelijk te stoppen :)

Therapie hielp bij mij overigens niet.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:20

Ik heb een vreselijke tip, maar mij helpt het goed en anderen ook. Niet lachen.

Loomen.

En een heel moeilijk figuur kiezen, het is vreselijk peuteren en het helpt mij echt om op iets anders te focussen.

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:21

Je verhaal komt me heel bekend voor.. Zou je me een Pb willen doen? Als je behoefte hebt om te praten iig :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:03

Ik vind het echt erg voor je, ik snap dat het heel moeilijk is om ermee te stoppen.. Wat je zou kunnen proberen is om constant bezig proberen te zijn met iets zodat je zo min mogelijk tijd hebt om eraan te denken of om op het idee te komen iets te doen. Mag ik ook vragen op welk tijdstip je meestal de neiging krijgt om jezelf te verwonden? Uit ervaring en wat ik vaak van anderen hoor is dat het vaak 's avonds gebeurd, waarschijnlijk komt dat voornamelijk door alle opgekropte gevoelens en dan ben je even alleen en zie je natuurlijk niks anders... Je zou kunnen proberen om op zo'n moment echt moe te zijn, maar dan ook echt moe dat je niet meer uit je bed kan komen om iets te nemen en jezelf te verwonden.
Voor mij is dat tot nu toe eigenlijk het gene wat het beste werkt, er zijn natuurlijk wel nog momenten en ik voel me nog steeds rot, maarja, ik probeer het gewoon te houden op gedachtes zonder het uit te voeren.
Als je op zo'n moment niet moe bent maar je voelt het aan komen kan je misschien proberen buiten te gaan wandelen, lopen/fietsen of als je echt niet buiten geraakt kan je binnen wat sit-ups of pomp oefeningen doen?

Ik zag ook op je profiel dat je samenwoont, kan je niet met je vriend praten/sms'en als je de neiging krijgt om jezelf te pijnigen?

Nu kan je inderdaad ook zoals Lieveli zegt eerder voor mentale uitdaging gaan, dat kan goed werken maar in sommige gevallen ook averechts als je erg perfectionistisch of ongeduldig bent bijvoorbeeld, maar dat kan alleen jij inzien en het is het proberen waard natuurlijk. :)

Je schreef wel dat je het ook voornamelijk deed om de pijn, hiervoor heb ik niet echt een oplossing maar wel iets wat je misschien littekens zou kunnen besparen, je zou een ijsblokje in je hand kunnen houden, dat doet ook pijn maar je krijgt er geen littekens van. Dit is geen oplossing natuurlijk, maar moest je nog eens de neiging krijgen en dit helpt je erbij om het af te bouwen zonder littekens is het een optie.
Als je snijdt en dan voornamelijk opluchting krijgt bij het zien van bloed kan je eventueel met rode pen op jezelf tekenen.

Praat er ook zeker over met mensen in real life als er mensen zijn die je kan vertrouwen, je probleem op het gebied van automutilatie zal helaas niet op 1 2 3 verdwijnen maar je moet dit niet voor jezelf houden. :)

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:09

Misschien kan je een schema gaan bijhouden. Dus wanneer je het doet, waar je het doet en hoeveel. En eventueel de gedachtes opschrijven. zo word je je bewust over de feiten. En het proberen om te zetten in dingen die je leuk vind

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:40

Ik heb er jammergenoeg ook veel ervaring mee. Op dezelfde leeftijd begonnen als jij, zeer veel gedaan tot ongeveer mn 16e/17e. Ik ben in behandeling gegaan bij een psychotherapeute, hele fijne vrouw die ik kon vertrouwen. Wat voor mij heel belangrijk is geweest, is de schaamte er af halen. Je bent niet gek, het is een copingmechanisme om je heftige emoties in de hand te houden. Een heel slecht mechanisme, maar jammergenoeg op de korte termijn vreselijk effectief. Vooral niet te hard tegen vechten, dan word de stress alleen maar hoger. Zoiets moet opgelost worden bij de kern, automutilatie is slechts een symptoom.

probeer exact (samen met therapeut!) te achterhalen waarom je het precies doet en wat de triggers voor jou zijn. Want er zijn meerdere redenen voor. Ik deed het voornamelijk om controle te krijgen over mijn emoties, kon mezelf ermee kalmeren. Tegelijk strafte ik mezelf ermee. Ik heb later nog een half jaar een zware depressie gehad en toen deed ik het om maar gewoon iets te voelen... En elke oorzaak heeft een andere oplossing! Mezelf straffen doe ik niet meer omdat ik dankzij jarenlange therapie mezelf accepteer en zelfvertrouwen heb. Ook ben ik erachter gekomen dat ik eigenlijk boos was op anderen (ouders met name) maar dit projecteerde ik op mezelf, want ik mocht en kon absoluut niet boos zijn op een ander. Controle over emoties is lastiger, daarbij gebeurd het me toch nog heeeeeeel incidenteel, denk eens per jaar hooguit, alleen wanneer ik echt geen uitweg meer zie en even de druk van de ketel wil/moet halen.

Ik heb vroeger vaak aan anderen moeten 'beloven' het niet meer te doen. Dat werkte voor mij averechts, want het schuldgevoel was dan zo vreselijk als het mis was gegaan! En dan moet je weer iets met dat nare gevoel... Ik ben daarmee opgehouden, ik moest ermee stoppen omdat ik dat zelf wilde, niet omdat het van een ander moest. Dit haalde enorm veel druk van me af en toen ging het al veel beter. Toen ik echt besefte waarom ik het deed en heb geleerd er op andere manieren mee om te gaan, ging het 'stoppen' automatisch. Zolang je het niet echt begrijpt en nog geen alternatieve methode hebt gevonden, is het imo echt onmogelijk om van jezelf te verwachten dat je kan ophouden.

In de tussentijd is minder schadelijke manieren zoeken wellicht een goede optie. Ik zette nog wel eens mn nagels in mn huid, doet ook pijn en is soms wel genoeg. Als je heel gefrustreerd bent, schijnt een oud telefoonboek aan stukken scheuren ook te helpen. Zo zijn er allerlei dingen te bedenken die geen blijvende schade opleveren. Het blijft symptoombestrijding natuurlijk, maar wel met een goede reden!

Heel veel sterkte! Mijn pb staat open als je daar behoefte aan hebt.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:16

DezeNaam, er is niet echt een vast tijdstip dat ik het doe. S'avonds is mijn vriend thuis dus dan heb ik minder kans ervoor. Als hij gaat douchen doe ik het nog wel eens. Mentale uitdagingen helpen niet. Ik kan doorgaan met sporten tot ik letterlijk flauwval maar daarna is de drang er nog steeds.

Ik beloof ook aan niemand dat ik ermee stop om de simpele reden dat ik dat niet kan beloven. Ik streef ernaar mn beloftes altijd na te komen en in dit geval weet ik dat het vroeg of laat weer fout gaat.
Ik haat het ;(

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: automultilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:38

Precies, drie tegen een doe je dit, omdat je al onder fikse stress staat op de ene of de andere manier.
Zaken die de druk wegnemen kunnen wellicht helpen - maar goedbedoelde toeters en bellen als "ik heb beloofd dat..." "ik moet dit of dat in plaats er van!" laten de druk waarschijnlijk alleen lmmamaar verder oplopen.